TOETERBEEST

Mensen die van het Gangetje naar de Nieuwe Rijn lopen, blijven even staan. Je ziet ze denken: ‘grappig’ en lopen door. Wat doet dat rare toeterbeest daar toch in de Hartesteeg? Simpel: het pand staat in de steigers en wordt verbouwd. Achter het airbrushkunstwerk van Michiel Molenaar ging eerst de shoarmazaak Jerusalem schuil. Maar dit tentje, dat het voornamelijk van de nachtelijke wandelaars moest hebben, heeft het blijkbaar niet gered. De mensen van Kunsthuis Leiden, dat schuin aan de overkant in deze steeg zit, vonden dat ze wel een beter zicht op hun overbuurman verdienden en omdat ze toch al werk van Molenaar verkopen en uitlenen, besloten ze deze reproductie van 8,5 bij 18 meter aan te schaffen. Het blijft hangen tot de bouw klaar is en de nieuwe broodjeszaak zijn deur kan openen. Optimistisch zegt men: eind 2007, maar voorlopig zit men al bijna elf maanden op een bouwvergunning te wachten!
Molenaar heeft al eerder zo’n grote opdracht gehad, zoals hier aan de Naritaweg in Amsterdam te zien was:

In zijn atelier maakt hij ook schilderijen en  zijn airbrushwerk is ook driedimensionaal te koop, zoals bijvoorbeeld zijn toeterbeest:

Zijn grappige beesten trekken veel aandacht. Maar hij kan zijn productie niet verhogen. Hij maakt gebruik van zeer ingewikkelde technieken, zodat hij per jaar niet meer dan tien tot vijftien werken maakt.

Wie meer wil weten over deze man of meer werk van hem wil zien kan hier ook nog even kijken. (Voor de goede orde: alleen de bovenste foto heeft Tagrijn zelf gemaakt, de andere komen van de site van de kunstenaar.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

17 reacties op TOETERBEEST

  1. Hans zegt:

    Wat mooi om te zien. wij zijn in het bezit van zo’n prachtig toeter van michiel.
    En we zijn er erg gelukkig mee.

  2. geertje zegt:

    Dit vind ik echt heel mooi!!!
    En inderdaad, een mooi doek is vaak een veel beter gezicht. In Den Haag werkt men er ook wel eens mee; ook met een groot doek met een gedicht erop tijdens renovatie van een pand in de Parkstraat.

  3. Renesmurf zegt:

    Dat is erg creatief allemaal.
    Vooral omdat je het anders zo vaak zo saai ziet, is juist dit leuk.

  4. Judith zegt:

    Leuk, dit wist ik nog niet.
    Heb het doek natuurlijk al wel zien hangen en vind het er vrolijk uitzien. Het getuigt ook van een vooruitziend oog gezien de problemen met de bouwvergunning…

  5. beuzeblaadje zegt:

    Laat ik nu net de bovenste foto de mooiste vinden! Grappig beest hoor dat “toeterbeest” heb hem volgens mij al wel vaker gezien.
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  6. Rianne zegt:

    Leuk die olifantjes met girafdecoratie. Die schreeuwen hard om een saaie muur in een kinderkamer op te vrolijken…
    Ik ga eens op die site van de beste man koekeloeren.

  7. Hermien zegt:

    Goed idee van Marina, veel beter dan al die graffiti die nu enge fietstunneltjes ‘siert’.

  8. marina zegt:

    ik kom een paar keer per week met de bus door de Naritaweg en dan word ik altijd vrolijk van de olifantjes. Ze zouden alle metrostations en enge fietstunneltjes met deze kunst moeten opleuken, dan wordt het vast een stuk veiliger.

  9. quidam zegt:

    Geweldige kunst vind ik dit!Ik ben een fan van die man! Die toeteraar had ik al vakergezien.
    Mijn ouders woonden in de oorlog in de Hartesteeg, mijn oudste broer is er geboren, tegenover de toeteraar ;-))

  10. Pasula zegt:

    Ik moet zeggen dat deze kunst me heel erg aantrekt. Enneh Tagrijn, geef je verjaardag maar aan me door, ben erg goed in het verzinnen van bijpassende kadootjes 😉

  11. Di Mario zegt:

    Kijk die toetert toch mooi het verhaaltje uit.
    Love As Always
    Di Mario

  12. alles beter dan een saai, grijs doek.
    maar dit is feesten!
    ik zou spijt hebben dat het gebouw ooit afgeraakte. :-))

  13. Mooi dat doek.
    Weet je wat het ergste is, ik ben er vanmiddag langs gereden met de auto en hij ios me niet opgevallen.
    Maar ik kwam uit de Steeg en dat is altijd oppassen, zal ik maar als excuus gebruiken.

  14. Tjan zegt:

    Die shoarmatent heeft het wel gered hoor, die gasten zitten denk ik ergens op een zonnig eiland te rentenieren. Volgens mij is die zaak op de Stationsweg ook van hun. Leuke vrolijkmakende schildering!

  15. Annemarie zegt:

    Ohh dat toeterbeest!!! Die vind ik echt megaschattig.

  16. Niklas zegt:

    Welke relatie zou het toeterbeest hebben met de uitdrukking “hij was volkomen toeter”?

Je kunt hier reageren

