HOOG, HOGER, HOOGST…

Al sinds mensenheugenis heeft men geprobeerd zo hoog mogelijk te bouwen. Het bekendst is het verhaal van de toren van Babel, waar men steeds meer stenen opstapelde om op die manier dichter bij God te kunnen zijn. Nou, daar was God niet echt blij mee, dus daar heeft hij toen snel een stokje voor gestoken. Pieter Brueghel maakte er een schilderij van en dacht dat het er ongeveer zo moet hebben uitgezien. Een feit is wel dat iedere stad in Babylonië destijds probeerde een zo hoog mogelijke ziggurath te bouwen om elkaar daarmee de loef af te steken.
Tegenwoordig mag er blijkbaar veel meer voor het opperwezen. Lange tijd was het Empire State Building in New York het hoogste gebouw van de wereld, maar deze reputatie is het al lange tijd kwijt. Steeds hoger, is vooral het credo in Aziatische landen.
Deze week werd bekend dat in Dubai een nieuw record was gevestigd. Hieronder een foto van dit gebouw zoals het er nu uitziet.

Tot nu toe was het gebouw Tapei 101 in Taiwan met 509 meter het hoogste gebouw, maar deze woontoren in Dubai, waaraan men in 2005 is gaan bouwen, heeft nu een hoogte van 512,1 meter bereikt. Maar men is er nog niet klaar mee. Het is de bedoeling dat het bouwwerk uiteindelijk 750 meter hoog wordt en dat er tweehonderd bewoonbare verdiepingen in komen. Daarmee wordt het zelfs nog hoger dan de hoogste tv-mast. Op de tekening hieronder is te zien hoe het ongeveer wordt. Je zult daar een penthouse bewonen, ’s avonds van je werk thuis komen en merken dat de lift defect is…

(Dit is een ‘reservelogje’ dat ik pas volgende week had willen plaatsen. Eigenlijk had hier een verhaaltje over de Tour de France moeten staan. Maar nu ook Rasmussen eruit geknikkerd is, wil ik maar niet meer over deze wanvertoning schrijven…)

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op HOOG, HOGER, HOOGST…

  1. ? zegt:

    hoe hoog is dat gebouw wel niet

  2. Rietepietz zegt:

    O nee , dáár wil ik niet in wonen !
    Trouwens heel verstandig dat je het wielrennen er uit knikkert, was iederéén maar zo verstandig dan zou , o.a., de rabobank misschien het geld van klanten niet meer verspillen om een een stel luxe jongetjes aan een leuke boterham te helpen .
    fijn weekend en lieve groetjes , riet

  3. Jenny zegt:

    Nou, als dit geen toren van Babbel is , weet ik het niet meer! Ik zou er nooit in gaan wonen, genieten van het uitzicht, van de wolken zul je bedoelen.Haha….já, en inderd.;wat als de lift kapot is?
    Groetjes!
    P.s De tour….pfffff….!

  4. 10eke zegt:

    Ik heb geen last van hoogtevrees, maar ik moet er echt niet aan denken om zo vrselijk hoog te moeten wonen. Laat mijn voetjes maar lekker dichtbij moeder aarde wonen.
    Gr 10
    (hier kan ik wel reageren…vreemd hoor)

  5. quidam zegt:

    De mens zoekt nog steeds naar het onmogelijke, net als in de tijd van Babel Ik zou er voor geen goud ingaan!
    Hoe zou je zo hoog nog moeder aarde kennen?
    * Moedertje Aarde
    Op jouw zachte groene buik
    wat liggen
    Zomaar eventjes
    als net geboren
    En duimen dan maar
    voor hen die het paradijs
    Alleen maar kunnen zien
    als lang verloren
    ~*~
    – free –

  6. Anna zegt:

    En ik maar mopperen dat ik op de eerste etage woon i.p.v. BG. Die trappen! soms wordt ik er moe van. Vooral als ik de grote boodschappen naar boven ga brengen. Ik zou nooit in zo’n toren willen wonen. Ik ben toch bang dat er wat gebeurt.

  7. Sjoukje zegt:

    Ik blijf liever met beide beentjes op de grond, ik heb last van hoogte vrees. Je zal wel een denderend uitzicht over de stad hebben. Maar net wat je zegt, de lift zal het maar begeven.
    Groetjes Sjoukje

  8. geertje zegt:

    Als ik van die hogegebouwen hoor, denk ik altijd aan de lift ja!
    Hier in Den Haag is men ook zo gek op hoogbouw; steeds meer van die kolossale gebouwen komen er .
    Mooi kan ik het niet vinden (indrukwekkend wel soms).
    Jammer zoals de skyline soms wordt vergald.
    (balen van de Tour).

  9. Astrid zegt:

    Verhaaltje over Rassmoezen moeten we nu van jou missen? Woordgrapje is niet van mijzelf.

  10. eva zegt:

    Zit ik hier een heel verhaal te tikken,
    wordt ik eruit geknikkerd!
    kijken of het nu lukt!
    gr eva

  11. Leukerd zegt:

    Sinds één van mijn favoriete tvprogramma’s ‘De taarten van Abel’ met de begintune gebruik heeft gemaakt van het schilderij van de Toren van Babel, associeer ik die toren met taart.
    En de Tour de France moet vanaf nu genegeerd worden. De wielersport is naar z’n grootje geholpen.

  12. paco painter zegt:

    Krijg je ook een parachute bij het huurcontract?
    En, heel goed tagrijn, laat die Tour de maffia maar zitten

  13. Tjan zegt:

    De wijze les van het verhaal van de Toren van Babel luidt dat hoogmoed voor de val komt. En dat levert een aardige parallel op met de Tour do Ping, waar dopinggebruikers zich niet betrapbaar wanen. Ben overigens blij dat ik de Tour dit jaar welbewust niet gevolgd heb – had het achteraf erg zonde van mijn tijd gevonden. Vorig jaar Landis, nu dit…

  14. Di Mario zegt:

    Ik blijf toch liever wat dichter bij de grond, verdieping 1 zou nog wel gaan.
    Love As always
    Di Mario

  15. lenie zegt:

    nog even en je moet een voetreis boeken om thuis te komen , die wielrenners heb ik niets mee , zit al jaren de klad in , o nee tis de drap die het em doet ;))

  16. f r e d zegt:

    hoger is logisch; beter te bevliegen door terroristen.

  17. Pasula zegt:

    Ben blij dat je je reservelogje geplaatst hebt. Vooral dat stukje over de stukke lift vind ik humor. 😀

  18. Hanny zegt:

    Helaas, ik was van plan naar de avondetappe te kijken, maar heb het gemist. Zag tot mijn verwondering ineens het bericht op nu.nl. Misschien is het iets om alle doping”zondaars” de trappen op te jagen van dat hoogste gebouw en ze pas af te laten dalen als ze allemaal “schoon” zijn.

  19. En ik vond de CN Tower in Toronto al zo hoog hahah.
    Ik heb met verbazing zitten kijken naar Mart Smeets en ben benieuwd welke schandalen er morgen en de komende dagen nog gaan komen.
    Is dit het einde van de Tour???

Je kunt hier reageren

