LEIDS DETAIL 53

Dit is aflevering 53 van het rubriekje Leids Detail. Voor niet-Leidenaars zijn het gewoon wat plaatjes, waarvan de beschrijving onder de laatste foto wordt gegeven. Voor de inwoners van Leiden is het altijd weer de kunst eerst zelf vast te stellen wat en waar dat is. Twee van de drie moet toch wel haalbaar zijn.

Op de eerste foto zie je een pleintje aan de Volmolengracht vlakbij de Oude Singel. Om je even te oriënteren: links van het pleintje zit Café De Roze Beurs.
De tweede foto laat je een detail zien van het oudste winkeltje van de stad. Dit koffie- en theezaakje aan de Hogewoerd stamt, zoals aan het gele kistje is te zien, uit de VOC-tijd. Het is destijds begonnen als een handel in koloniale waren, genaamd Het Klaverblad. In 1769 kwam aan de Zijdgracht (nu Korevaarstraat) een koffiebranderij en theehandel Het Klaverblad van de weduwe Molkenboer en sindsdien wordt er in de winkel aan de Hogewoerd nog uitsluitend koffie en thee verkocht. De koffiebranderij ging in 1985 ter ziele.
Foto drie toont ons  de merkwaardige dakversiering van het pand Plantsoen 69. Toen het Plantsoen in 1842 op de plek van de oude stadswallen was aangelegd, ontwierp architect Mulder drie groepen woonhuizen die met de voorgevels naar het Plantsoen waren gericht. Hij liet zich inspireren door de Franse architectuur: kijk maar eens naar dat gebolde dak. Het topgeveltje heeft duidelijk kenmerken van de Hollandse renaissance.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

18 reacties op LEIDS DETAIL 53

  1. Pasula zegt:

    OT: ook jij staat gewoon in de linkenlijst, kwestie van onder de “V” van vorst kijken 😉

  2. Niklas zegt:

    Zo’n “hekje” op het dak van dat huis op de derde foto, heb ik geloof ik ook wel eens in Groningen of Haren gezien. Zou je daar op het dak kunnen lopen?

  3. sylvester zegt:

    De eerste foto vind ik het mooist, de 2e deed me gelijk aan de VOC denken,
    En de 3e dacht ik, wat een goede bliksem afleiders zijn dat 😉

  4. Rietepietz zegt:

    Dat laatste plaatje , dat mooie huis..wauw… is het niet te huur voor een zacht prijsje?
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  5. Marcel zegt:

    Weer een leuke kijk op Leiden! Ik vind dit echt wel een leuk idee die foto’s plus uitleg over Leiden. Ik vind het daarnaast ook leerzaam.

  6. Judith zegt:

    Leuke foto’s van je stad. Ik ben ooit eens in Leiden geweest, in mijn herinneringen is het een mooie stad.
    Fijn weekend.

  7. je woont in een prachtige stad, tagrijn!
    of ..
    jij mààkt je stad prachtig!
    het huis intrigeert me ..
    ik geraak niet uitgekeken ..
    als je ’t niet erg vind, blijf ik nog ff. ;-))

  8. Tjan zegt:

    Twee uit drie… De laatste situeerde ik ten onrechte op de Stationsweg.

  9. quidam zegt:

    Heel langzaam kwam de foto door, maar zag meteen waar het was. Doorkijk naar de Oude Vest, waar velen voetstappen van mij liggen. In het huis op de hoek Volmolengracht, woonden mijn oom en tante vroeger.Die hartjes gevel zat in mn geheugen, waar wist niet meer waar het was. Totdat jij het schreef. De 2e moest ik schuldig blijven.

  10. paco painter zegt:

    Nummer 3 inderdaad erg mooi

  11. Seraka zegt:

    mooie foto’s
    dat pand is erg fraai gedecoreerd

  12. Pasula zegt:

    Nummer 3 vind ik erg mooi. Het zou zomaar een pand kunne zijn waar een souvenirwinkeltje zich vestigt, dan ben je verzekerd van klanten.

  13. lenie zegt:

    ik geniet gewoon van de verhalen en ploatjes , zo leer ik Leiden toch ook wel ……toch ???
    was effe in ’t café blijven plakken 😉
    fijn weekend !

  14. Di Mario zegt:

    0 uit 3, ik ga vooruit.
    Love As Always
    Di Mario

  15. Brillie zegt:

    Leiden ken ik alleen maar van het station en de zusterflat, nabij het ziekenhuis…

  16. Hanny zegt:

    Mijn nichten wonen niet pal naast het huis. Er staan aan beide kanten een stuk of wat huizen tussen.
    OT In mijn feedreader ziet ik ineens bij jouw log een mooie favicon.icon staan! (In de IE-balk niet, maar dat is bekend van IE.)

  17. Hanny zegt:

    Dat huis aan het Plantsoen staat precies tussen de huizen van 2 nichten van mij in. Een van hen heeft ons deze week van Wassenaar naar het station Leiden gebracht.

  18. Nummer 1 had ik fgelijk goed, nummer twee herkende ik direct maar kon even de link niet leggen en nummer 3 wist ik echt niet.
    Kon wel aan de bouw zien dat het in die richting moest zijn maar ken het pand zelf niet.

Je kunt hier reageren

