DUBBELTJES EN KWARTJES

‘Heeft u er misschien een dubbeltje bij?’ vroeg vorige week het meisje aan de kassa bij Blokker. Een dubbeltje… Lang niet gehoord, dacht Tagrijn.
Afgelopen zaterdag kocht hij wat fruit op de markt. ‘Dat is dan zes euro en een kwartje’, zei de marktkoopman. Een kwartje… Een dubbeltje… Zouden de oude waarden dan echt terugkeren in het spraakgebruik? (Over de normen zullen we het vandaag maar niet hebben.)
Dat zou toch mooi zijn. Want we zijn ze lang kwijt geweest, de stuiver, het dubbeltje en het kwartje. De cent zal wel definitief zijn verdwenen. Of weet iemand nog een adresje waar je een fluitje van een cent kunt kopen. Ook degenen die altijd doodvielen over een cent, zullen echt naar een andere handzame munteenheid moeten uitzien. Wie geen rooie cent bezat, bezit nu geen rooie stuiver. En lieden die voor geen cent te vertrouwen waren, zijn ook aan inflatie onderhevig. Geen centje pijn? Dat wordt op z’n minst vervijfvoudigd.

Dubbeltjes en kwartjes
Maar gelukkig hebben we nu dus blijkbaar weer dubbeltjes en kwartjes. Een dubbeltje kan nu weer raar rollen, al zal dat soms resulteren in een dubbeltje op zijn kant. Ook zijn er nu weer mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en mensen die ieder dubbeltje moeten omdraaien omdat ze op de dubbeltjes moeten letten. Helaas… wie voor een dubbeltje geboren is, zal ook nu nooit een kwartje worden. Wat wel een probleempje oplevert is de uitroep: het kwartje is gevallen. Want dan zullen er toch minstens twéé munten moeten vallen.
Tagrijn hoopt dat er ooit nog eens een slimmerik opstaat die de gulden terugbrengt in het spraakgebruik. Hij vreest dat we die voor goed kwijt zijn. Behalve op de markt dan. Want daar is uw euro een gulden waard…

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op DUBBELTJES EN KWARTJES

  1. fijnegozer zegt:

    Ik ben altijd de namen dubbeltje, stuiver en cent blijven gebruiken. Waarom niet? Waarom zou een muntstuk van 10 cent ineens geen dubbeltje meer zijn omdat we overgestapt zijn naar de euro. En het woord eurocent heb ik alleen eventjes gebruikt toen beide munten tegelijk in de roulatie waren. Nu de gulden verdwenen is kan er geen misverstand meer ontstaan en is de benaming ‘cent’ duidelijk genoeg. Om dan ‘eurocent’ te blijven gebruiken vind ik dan weer zo dom overkomen.

  2. Francis Kolbrink zegt:

    Hallo Eva,
    Heb je dan misschien ca. 50 dubbeltjes voor mij? jaartal of gebruikt maakt niet uit.
    Per 1 oktober as. stop ik nl. met werken ivm OBU = vervroegd pensioen, omdat ik 7 oktober as. 61 jaar wordt.
    Nu leek het mij zo leuk om al mijn collega’s een geluksdubbeltje te geven omdat ik bij mijn werk ook de kas beheer en ik in al die jaren bijna iedereen wel eens geld heb gegeven.
    Hoor ik het gauw?
    Vriendelijke groeten
    Fr. Kolbrink

  3. eva zegt:

    Doet mij er aan denken dat ik nog “oud geld” moet wiselen bij de bank.
    Dat vond ik nog bij m’n 92-jarige schoonvader. (niet zo veel hoor)!
    gr eva

  4. beuzeblaadje zegt:

    Geweldig wat een gaaf log!
    Wat zijn er toch nog ontzettend veel uitspraken over geld! Heel leuk dat jij ze allemaal eens op een rijtje hebt gezet!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Sjoukje zegt:

    Geef mij maar weer die oude vertrouwde gulden, maar helaas is dat verledentijd.
    Fijne dag verder.
    Groetjes Sjoukje

  6. Tanya zegt:

    Leuk stukje. Toch krijg je ook in ons eigen landje nog wel eens 1 en 2 eurocentjes terug. Ik wil niemand beledigen, maar het zijn wel de winkeltjes waar de zwaar-kerkelijken hun boodschappen doen.
    Zouden ze die centjes nodig hebben om op zondag in het collectezakje te doen?

  7. rietepietz zegt:

    Er zijn nog wel winkels waar gewoon “tot op de cent nauwkeurig ” afgerekend kan worden .
    Ik blijf ook braaf op 1 of 2 cent wachten al vind men dat soms gek.
    Op mijn vraag “krijg ik het óók mee als ik 1 of 2 cent te wéinig heb” wordt dan wat schaapachtig “nee , waarschijnlijk niet ” gemompeld !
    Ik heb het trouwens zelf nog best vaak over dubbeltjes , kwartjes , en een briefje van 25 , nee , ik ben nog lang niet “vereuroot”.
    fijne avond en liefs ,Riet

  8. Pasula zegt:

    Die laatste zin… *proest*
    Regelmatig kom ik in Duitsland waar je dus nog gewoon centen terugkrijgt. Gelukkig kan ik er in nederland ook mee betalen, al staan ze soms gek te kijken.

  9. Annelies zegt:

    heerlijk logje met al die dubbeltjes en kwartjes, tja wie mist ze niet de duppies en de stuivers.
    Ben er nu wel redelijk aan gewend, maar nog steeds sta ik alles om te rekenen naar de doodgewone guldens, tja en dan denk ik toch, wat is het leven duur geworden. doosje aardbeien 2.99 tja reken maar uit wat dat kost in guldens, zou je in het “gulden-tijdperk” toch echt in de supermarkt hebben laten staan, nu ja dat doe ik nu nog, haal ze wel in de kas, zijn ze één ordinare euro, is nog duur zat 😉
    fijne dag

  10. Judith zegt:

    Ook ik kan dat kleingeld nog steeds niet goed uit elkaar houden. Sta vaak te schutteren met mijn portemonnee.
    Moet zeggen dat ik het kwartje en de rijksdaalder wel mis…volgens mij waren we daar uniek in de wereld mee.

  11. Tjan zegt:

    Als je op het postkantoor een postzegel van 44 cent koopt, en je betaalt met 45, dan krijg je nog altijd een cent terug. Ik meen dat ook bij de Aldi niet wordt afgerond.

  12. f r e d zegt:

    het geeltje en de rug zullen wel nooit wederkeren…….

  13. lenie zegt:

    zo langzaamaan zijn we dan toch gewend aan die € ……..maar of we weer zo gemakkelijk naar ons ouwe piekie zouden gaan ?? wat zou alles dan wel moeten kosten ???? zou die omrekening wel eens in het echie willen meemaken , ik reken nog weleens om namelijk ….60 gulden voor een simpel blikkie verf ?????? zouden we dat doen ??? arghhhh

  14. Di Mario zegt:

    Ik werk gelukkig zoveel met die munten dat ik het blindelings nog wel kan voelen welke munt het is. De oude munt zal wel nooit meer terugkomen.
    Love As always
    Di Mario

  15. erik zegt:

    Van mij mag de oude munteenheid vandaag nog terug …
    En wat dacht je van: “Op de markt is uw Euro een …. waard?”
    gr. Ewik

  16. sylvester zegt:

    Ik zoek me altijd te pleuris naar een tien eurocent of het verschil tussen de 1 of de 2 euromunt, ik vind het nog steed hopeloos, terug naar het oude systeem, dan zijn alle spreekwoorden ook weer te gebruiken 😉

  17. Wie voor een gulden geboren is, zal nooit een euro worden.

  18. Hanny zegt:

    In Duitsland is de cent nog een gangbaar betaalmiddel. Zij zijn blijkbaar erg op de centen. Of zijn ze voor geen cent te vertrouwen? Misschien moeten ze een centje bijverdienen.

  19. Waar we vroeger zeiden het kwartje is gevallen zeggen we nu de euro is gevallen.
    Hoezo inflatie????
    Maar een gulden regel is, als je voor een dubbeltje geboren bent, zal je noot 10 eurocent worden.

  20. dubbeltje, kwartje, ..
    mijne frank is nooit gevallen ..
    *toinkkkk*
    da’s mijne euro!
    ;-)))

  21. Annemarie zegt:

    Geweldig! Wat zijn er dan toch eigenlijk veel uitspraken die nog verweven zijn met de oude munteenheid.
    Eigenlijk gebruik ik ook nog vaak van die uitdrukkingen, maar zonder wil ook niet echt lekker…

Je kunt hier reageren

