LEIDS DETAIL 55

In aflevering 55 van Leids Detail opnieuw drie afbeeldingen van de binnenstad. Voor degenen die hier een puzzeltje van maken dus weer de vraag: wat en waar is dit? De omschrijvingen staan weer onder de derde foto.

De 17e eeuwse klokgevel op de eerste foto is te vinden op de Oude Vest 97. Aan de onderkant ziet het pand er zeer verwaarloosd uit en de eigenaar van café Cuckoo’s Nest zou daar toch echt eens iets aan moeten doen. Afgelopen dinsdag werd de leegstaande bovenverdieping overigens gekraakt. Het beeld op de top dateert uit 1725 en stelt Aesculapius, de god van de geneeskunde, voor. Het is geplaatst door de apotheker Johannes van der Trappe die hier in dat jaar kwam wonen. De twee potten aan de zijkanten verwijzen waarschijnlijk ook naar zijn beroep.
Het opvallende groene dak op de tweede foto bevindt zich op de Haarlemmerstraat tegenover de Donkersteeg. In de panden zijn twee winkels gevestigd: links Jamin en rechts een Italiaanse schoenenzaak.
Dan nog foto drie: Deze steen verwijst naar Christoffel Plantijn, een Antwerpse drukker die in 1583 voor de Spanjaarden naar Leiden vluchtte. Hij werd hier drukker voor de universiteit. Hij woonde tot 1585 in het huis ‘Assendelft’ op de Breestraat op de plek waar nu sociëteit Minerva staat. Hier had hij ook zijn drukkerij met vijftien personeelsleden en drie persen. De steen bevindt zich aan de zijgevel van Minerva in de Vrouwensteeg.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 55

  1. Caecil zegt:

    Van oud-bewoners van de Janvossensteeg heb ik eerder gehoord dat de figuur boven op het dak bij café Cuckoo’s nest Jan Vossen himself is….???
    Meteen een vraagje: wanneer komt er een boek uit met alle zoekplaatjes en hun antwoorden? Lijkt me helemaal te gek.

  2. Pasula zegt:

    Maak er een spetterende zondag van Tagrijn (met weer mooie foto’s makend vanuit hartje Leiden?)!

  3. rietepietz zegt:

    Als gewoonlijk , helemaal compleet en wetenswaardig.
    liefs Riet

  4. Marcel zegt:

    Ben weer geinformeerd over prachtig Leiden. Prettig weekend!

  5. Pasula zegt:

    Ik wens u vast een genoeglijke nachtrust heer Tagrijn.

  6. spijtig dat het pand met de prachtige gevel van foto 1 er zo verwaarloosd bijligt. :-((
    ’t zou jammer zijn als dit stukje geschiedenis zou verdwijnen.
    mooi van leiden om een steen voor een belg te plaatsen! :-))))
    *met gekruld neusje log uithuppel*
    vrolijk weekend, tagrijn! :-))

  7. Sjoukje zegt:

    Heel mooi weer, bedankt voor je rondleiding en informatie.
    Alvast een heel fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  8. lenie zegt:

    mooi weer wat geleerd …en Minerva ?? is dr kunstacademie hier in Grun’n , tenminste draagt die naam ;))
    fijn weekend !!

  9. Jaco zegt:

    0% goed. Je kan merken dat ik de laatste tijd wat minder in Leiden heb rondgelopen, al denk ik niet dat de objecten op deze foto’s mij zouden zijn opgevallen. Net als Judith moet ik weer wat meer naar boven kijken, denk ik.

  10. beuzeblaadje zegt:

    OT: Tagrijn die cd heet: Full Tide!

  11. Pasula zegt:

    Christoffel Plantijn, die naam zag ik en haalde het meteen door elkaar: Pantoffel Chrispijn.
    Mooi, vooral die eerste foto met de god van de geneeskunde, die viel meteen op!

  12. Di Mario zegt:

    drie uit drie…. fout.. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  13. sylvester zegt:

    Ook ik vind net als renee smurf, die eerste foto wel mooi, lijkt een leuk gebouw 😉

  14. Wordt wel een heel mooi document, al die foto’s. En het geeft een mooi beeld van de historie.

  15. Shame shame shame, ook nul uit drie deze week, toch nog maar wat meer rondkijken in de stad hhahaha.
    Judith jij woont hier korter dus jou valt minder te verwijten.

  16. tagrijn zegt:

    @Hanny: Je hebt helemaal gelijk, maar ik vond Plantijn een wat aansprekender figuur, waarover eigenlijk nog veel meer valt te vertellen. Er is zelfs nog een lettertype naar hem genoemd en hij heeft in Antwerpen een eigen museum, zoals Tjan hierboven terecht opmerkt. Maar ik wil mezelf in dit rubriekje wat beperkingen opleggen. Leuk dat je dit wist!

  17. Judith zegt:

    Geen goed begin van de vrijdag voor mij: nul uit drie!
    Moet toch maar weer wat vaker naar boven gaan kijken…
    OT: de afbeelding op mijn blog is niet van mijn eigen Google Analytics, bij mij is hij ook op 1 augustus begonnen te tellen.

  18. tagrijn zegt:

    @Tjan: Dat klopt; vanaf 50 heb ik de Romeinse cijfers vaarwel gezegd. Ik vond Leids Detail L wat vreemd staan.

  19. Tjan zegt:

    De oude drukkerij van Plantijn is in Antwerpen nog als museum te bezichten, maar goed, da’s een Antwerps detail. Drie uit drie, ook deze week. ’t Valt me trouwens nu pas op dat je een paar weken geleden bent gestopt met de nummering in Romeinse cijfers… 🙂

  20. Hanny zegt:

    Die tweede man die in het pand woonde, Franciscus Raphelengius, was dus ook een interessante man. De schoonzoon van Christoffel Plantijn. Degene die het eerste Arabische woordenboek schreef, dat pas na zijn dood is gepubliceerd.

  21. Renesmurf zegt:

    Ik vind vooral dat eerste pand erg mooi.
    Lichtelijk overdreven, dat wel.

  22. Annemarie zegt:

    Dat je nog naar boven kan kijken bij de jamin. Ik ben verblind door hun lekkere ijsjes!!! 😉

Je kunt hier reageren

