HARTJESDAGEN 1

Het was afgelopen zaterdag weer een drukte van belang op de Zeedijk en omgeving in Amsterdam. Kijken en bekeken worden was het credo tijdens de Hartjesdagen, een feest dat nog uit de Middeleeuwen stamt. Op de eerste maandag na 15 augustus kregen de Amsterdammers toestemming om op herten (‘Hartjes’) te jagen in de buurt van Haarlem. Het was een losbandig feest waarbij iedereen voor één dag als travestiet over straat ging.  Verkleedpartijen zijn ook nu nog onlosmakelijk aan dit vooral door de horeca gestimuleerde feest verbonden. Vandaag en morgen een reeks foto’s van dit gebeuren, dat Tagrijn voor het eerst van zijn leven meemaakte.
Vast onderdeel zijn de opera(am)zangers en -zangeressen:

Deze vrouw heeft in ieder geval ook iets met hartjes:

Een countrygroepje zorgde voor meezingbare en dansbare muziek:

Dat meisje in de deuropening denkt: ‘ En dat moet ik bedienen?’

Goed dat meneer de kardinaal een streng toezichthouder is.

Gelukkig was er ook nog de bereden politie, die alcoholcontrole uitoefende, links en rechts bekeuringen uitdeelde en daar zelf een staart van kreeg.

Deze mensen zijn echt een middagje aan het stappen en lopen keurig in de maat:

Deze steltlopende  dame zag er geweldig uit:

Als je geen kans ziet iemand te versieren, dan pak je toch gewoon je fiets:

Tot slot van deze reeks een paar opgetuigde vrouwen. Het kleine hondje kwispelt vrolijk met zijn staart. Totdat de batterijen op zijn.

Morgen nog meer versierd, etend en drinkend volk.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

25 reacties op HARTJESDAGEN 1

  1. Romy zegt:

    Het was weer een heerlijk feest houden zo,en voor een ieder die nog nooit er is geweest volgend jaar een keer doen.
    Groetjes Romy

  2. Rietepietz zegt:

    Mensen kijken is altijd réuze leuk en dit soort feesten leent zich daar natuurlijk héél goed voor !
    lieve groetjes , Riet

  3. beuzeblaadje zegt:

    Wooow wat een feest!
    Ik had nog nooit gehoord van de hartjesdagen
    maar zo te zien is het niet niks! Leuke foto’s Tagrijn ik ben heel benieuwd wat er nog meer komt.
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  4. Sjoukje zegt:

    Nog nooit van de hartjesdagen gehoord. Het ziet er wel heel gezellig uit.Volgens mij kijk je daar je ogen uit.
    Groetjes sjoukje

  5. geertje zegt:

    Wauw Tagrijn; wat een leuk en mooi verslag!
    Die steltlopende dames waren ook bij de eerste steen op het Podium in mijn wijk!
    Ik herkende het gezicht direct; ze wonen ook in Amsterdam.
    Prachtig verkleed; ik meot er niet aan denken op zulke palen te moeten lopen.

  6. Renesmurf zegt:

    Leuk zeg, in Amsterdam is altijd wat te doen, is het niet hier dan is het wel daar.
    En dat al sinds de middeleeuwen, dat maakt het nog mooier,vind ik.

  7. Pasula zegt:

    Erg he
    Ik kon niet wachten op de hartjesdagen 2 dus kwam nu alvast even bij je spieken…
    ik moet nog even geduld hebben. 😉

  8. Loontjuh zegt:

    Nog nooit van gehoord, aja, haha…leuk verslag.

  9. Quiny zegt:

    Hee hoo daar !
    waarom sta ik er niet op ?

  10. Annemarie zegt:

    Geweldig feest zo te zien! 🙂 mooie foto’s ook weer gemaakt.
    Maar geef mij toch maar de rust van het platteland en lekker de natuur!

  11. druiveke zegt:

    Ziet er gezellig uit! Leuk, kleurrijk…ik heb eeb hele tijd in Amsterdam gewoond (´79/´94)maar had hier nog nooit van gehoord. ´k Zal het eens in de gaten houden, lijkt me leuk eens heen te gaan! (Meestal blijft het echter bij plannen: vaak komt het er dan toch niet van…is het al weer geweest voor je het weet.) Amsterdam heeft zóveel van die leuke evenementen waar ik nog (weer) eens heen wil…pfff…soms mis ik wat dat betreft de stad wel eens een beetje!

  12. lenie zegt:

    wat een contrast met mijn log ..whahahahahahahaha…nooit van die hartjes gehoord natuurlijk , maar het lijkt me léuk !!!!!
    toch eens op die agenda kalken ;))
    kijk uit naar het vervolg trouwens

  13. Jenny zegt:

    Ik heb er nog nooit van gehoord? Ziet er wel erg leuk uit!
    Hahahaha…….die teksten onder de foto’s!En die foto van die agent……hahaha. Heel leuk log ,ben benieuwd naar deel 2.
    Groetjes!

  14. eva zegt:

    Oh wat prachtig, dt heb ik weer gemist!
    In Amsterdam is altijd wel wat te beleven.
    Mooie serie heb je hier laten zien!
    gr eva

  15. paco painter zegt:

    Nooit van gehoord terwijl ik er toch jaren gewoond heb

  16. 10eke zegt:

    Ik had er nog nooit van gehoord maar zo te zien een gezellig feest. Hopelijk kan het volgend jaar ook doorgaan, hangt er natuurlijk een beetje af hoe het plan van de wilde zwijnen eruit ziet.
    Gr 10

  17. f r e d zegt:

    toch weer iets gemist……; maar hoevaak zou ik het al gezien hebben. altijd leuk!!

  18. Tjan zegt:

    Ik had nog nooit van de hartjesdagen gehoord. Ziet er leuk en losbandig uit. Carnaval in Amsterdam…

  19. Pasula zegt:

    Wat een geweldige log, heeerlijk!
    Ik heb dat feest overgeslagen ivm een zeer belangrijk prinsessenbal en prinsesjes kun je nu eenmaal niks weigeren, maar wie weet next year…\
    Zo vullen de logs elkaar trouwens goed aan: de een naar de Gaypride, de ander…

  20. Zakina zegt:

    Ik ken deze dag niet, maar wat leuk en wat ziet het er gezellig uit 🙂

  21. Di Mario zegt:

    Ik had er nog nooit van gehoord,
    ik ben blij dat ik de foto’s zie,
    hahahha, niet eens voor Di Mario.
    Love As Always
    Di Mario
    ps, was je afgelopen donderdag nog
    op de party van de flaming stars?

  22. whahahaaa, nu begrijp ik waarom jij zoveel tijd nodig had om de juiste (log)kleding te vinden? je had je travestiekleren nog aan??? :-)))))))))
    heeeeeeeeeerlijk verslag, tagrijn, van waarschijnlijk een meer dan hartelijke dag!
    ik kan haast niet wachten op het vervolg ..
    :-)))

  23. janneke zegt:

    wah!!! jij was in amsterdam!!
    ik moest werken…:((((
    baalde als een stekker !!
    wat leuk dat ik nu bij jou de fot’s kan zien !!
    heb je genoten??? wat een herrie he?? hahahahahahahahhaha
    maar het was niet alleen travestie oorspronkelijk hoor…de armen gingen gewoon verkleed . de mannen als vrouwen en de vrouwen als mannen…meer geld was er niet…tenminste dat is mijn informatie…
    @ het doet me goed dat je mee snikt over mijn pc…en je hebt gelijk …
    ondingen en toch onmisbaar..
    net als die kinderen hahahahahhahaha
    groetjes janneke

  24. Hanny zegt:

    Laat ik nu zo’n 10 jaar in Amsterdam gewoond hebben en nog nooit van Hartjesdagen hebben gehoord. Een mens is dus nooit te oud om te leren.
    Een vrolijke boel zo te zien.

  25. Zonde dat ik het gemist heb,vorig jaar zag ik het op tv en dacht daar moet ik naartoe.
    En ja hoor glad vergeten, staat nu al in mijn agenda voor volgend jaar haahahhaha

Je kunt hier reageren

