PIETERSKERK KEVERVRIJ

In 1975 kocht de gemeente Leiden voor het symbolische bedrag van een gulden de Pieterskerk op. Het gebouw verloor hierdoor zijn religieuze bestemming en wordt nu gebruikt voor congressen, beurzen en concerten.
In 1121 werd op deze plek een kapel in Romaanse stijl gebouwd die door de bisschop van Utrecht werd gewijd. Nadat de 120 meter hoge toren was gebouwd, begon men om de kapel heen een nieuwe, nu gotische kerk te bouwen. Dit ging in etappes; eerst ontstond een nieuw koor met kooromgang en vervolgens werd het schip vergroot. De kerk in de huidige vorm werd in 1426 ingewijd. De klokkentoren, die vanuit zee zichtbaar was, werd de ‘Sterre der zee’ genoemd, maar deze stortte in 1512 bij zwaar weer in en werd nooit herbouwd.
In de afgelopen eeuw werden al tal van restauraties verricht, maar tegen het eind van die eeuw werd een rampzalige ontdekking gedaan.

De aangelegde vloerverwarming bleek desastreuse gevolgen te hebben. De bonte knaagkever voelde zich erg prettig in een verwarmde kerk en boorde zich in de balken bovenin. De gaatjes, minuscule toegangen van de kever tot de balken, waren met het blote oog nauwelijks waarneembaar, maar van binnenuit werden de balken totaal opgevreten, zoals de foto hierboven laat zien. De eerste oplossing, injecteren, hielp niet en men stond toen voor een zware beslissing: er ontstond reëel instortingsgevaar, dus een van de oudste kerken van ons land moest worden afgebroken of men moest aan geld zien te komen voor de grootste en meest ingrijpende restauratie ooit. En dat in snel tempo.

De staat sprong bij met een subsidie van tienmiljoen euro. Door fondsenwerving, sponsoring en giften werd nog eens tien miljoen verkregen en op dit moment komt men nog tweemiljoen euro te kort voor een volledige restauratie. Maar aan de binnenkant is het gevaar geweken. Alle oude balken zijn vervangen, scheuren werden gedicht en de kapotte ramen werden weer in oude stijl aangebracht. Aan de buitenzijde wordt nog gewerkt, maar afgelopen zondag ging de kerk weer open. De houten werkvloeren en het tussenplafond waren verwijderd en zo kon de kerk weer in volle glorie worden getoond.
Met ongeveer dertig andere bezoekers wandelde Tagrijn rond en kan dus hieronder het resultaat laten zien.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op PIETERSKERK KEVERVRIJ

  1. druiveke zegt:

    (sorry, bovenstaande was ik dus)

  2. Anoniem zegt:

    De bonte knaagkever dus …dat zo’n klein beestje zoveel ellende kan veroorzaken!…wel, enig raakvlak heb ik wel met dit beestje: ik voel me ook vaak wel prettig in een aangenaam warme omgeving, maar om dan gelijk de hele zooi van binnenuit op te vreten gaat wel weer erg ver hoor!
    Gelukkig heeft men de schade weer kunnen herstellen. Mooie kerk! Als ik ooit nog weer eens Leiden bezoek…wie weet loop ik er eens even binnen!

  3. Jaco zegt:

    Mooi daar! Ik kan me nog herinneren dat ik er veertien jaar geleden tentamen deed. Ik ben het niet met de kevers eens dat het er aangenaam vertoeven was.

  4. gelukkig is er op tijd hulp komen opdagen en kan deze kerk verder schitteren in al zijn glorie!
    want prachtig is ze!!!
    en ..
    god (zonder toh) zag dat het goed was ..
    :-)))

  5. Renesmurf zegt:

    Ja, zoiets moet bewaard blijven, koste wat kost!
    Ze houden het goed in de gaten allemaal, en waren er toch nog op tijd bij, gelukkig!

  6. Befana zegt:

    Ben weer terug van vakantie. Op mijn log kun je zien waar ik geweest ben en met wie.
    Morgen ga ik de logjes weer zorgvuldig lezen, zodat ik ook inhoudelijk op je kan reageren. Voor vandaag moet je genoegen nemen met een plakberichtje en kleine persoonlijke noot.

  7. Zakina zegt:

    Oh wat mooi… gelukkig is de kerk gered, de rest komt ook wel weer goed. Ik ben dol op oude gebouwen en het zou zonde zijn als we zoiets moois zouden verliezen.

  8. Zakina zegt:

    Oh wat mooi… gelukkig is de kerk gered, de rest komt ook wel weer goed. Ik ben dol op oude gebouwen en het zou zonde zijn als we zoiets moois zouden verliezen.

  9. Henriette. zegt:

    Kerken bezoeken en bezien van binnen, heeft iets. Kleine kerkjes in het Noorden zijn ook wel de moeite waard om van binnen te bekijken. En de grote protserige in het buitenland eveneens.
    Tempels, moskeen, allemaal stulpjes die om de een of andere manier toch trekken om even in te lopen en rond te dwalen.
    Verklaring…..heb ik niet.

  10. janneke zegt:

    kerk kever vrij???
    dus ik mag er niet meer doorheen skeuren met mijn volswagentje???
    joh!! jammerrrrrrrrrrrrrr ;)))
    mooie kerk man!!
    @ ik had ook nog nooit een hertje gezien op die hei, maar nu dus wel 2 !!
    volgens mijn mamatje komt dat o.a omdat ze dat wild viaduct bij crailo ( of zo) gemaakt hebben…
    maar ik ga zeker terug…ben helemaal wild van die reetjes ;))))
    trouwens…wild viaduct..wildoduct..dieroduct…wildbrug…weet ik veel !!!!!
    ;))))))

  11. f r e d zegt:

    oh my god…… no more beattles in church.

  12. Judith zegt:

    Mooie foto’s!
    Gelukkig gaat het goed met de restauratiewerkzaamheden, het zou toch ongelooflijk zonde zijn geweest als dit Leidse monument verloren was gegaan. Hopelijk komt het ook nog in orde met die resterende 2 mln.

  13. paco painter zegt:

    Goed dat hij behouden blijft.Mooie reportage trouwens

  14. Hermien zegt:

    Prachtige kerk, mooier dan de Oude en de Nieuwe Kerk in Delft (hopelijk leest mijn buurman niet hier, want kom je aan de Oude Kerk dan kom je aan hem!).

  15. eva zegt:

    Prachtige kerk!
    Mooi dat die toch behouden blijft
    op deze manier.
    gr eva

  16. Di Mario zegt:

    Ik heb al niets met kevers op de weg, laat staan in een kerkgebouw.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Pasula zegt:

    Nog nooit bezocht, ziet er wel indrukwekkend uit moet ik zeggen.

  18. lenie zegt:

    PRACHTIG !!
    en mede omdat ik er eens een concert kan luisteren , preken heb ik niets mee !
    ‘Sterre der zee’
    en dat ist !!

  19. Hanny zegt:

    De kerk heeft men mooi gerestaureerd. Hopelijk is het nog benodigde bedrag snel gevonden en kan men de restauratie afronden.
    Ligt de mummie er nog steeds?

  20. Mooie reportage Tagrijn en ja het heeft heel wat voeten in de aarde had alle verbouwingen en komende verbouwingen maar het is het dubbel en dwars waard.

  21. Annemarie zegt:

    Erg indrukwekkend allemaal!
    Gelukkig dat dit monument behouden is gebleven 🙂

Je kunt hier reageren

