LEIDS DETAIL 57

Het laatste logje van de week is gewoontegetrouw weer een aflevering van Leids Detail. Opnieuw drie foto’s waarvan de omschrijvingen onder de derde foto staan. Dat laatste speciaal voor degenen die het leuk vinden er raadplaatjes van te maken.

Een ‘beetje Leienaar’ heeft de eerste foto natuurlijk meteen herkend. Dit huis uit de 18e eeuw staat op de hoek van de Oude Varkenmarkt en de Groenhazengracht. Het staat in de vroegere ‘warme buurt’ van de stad en die buurt heette dan ook officieel Billenburg. In de jaren vijftig van de vorige eeuw was men van plan het huis af te breken en hier een garage te bouwen. In de haast verzamelde subsidies wisten uitvoering van dit snode plan nog net te voorkomen. Het is een van de weinige panden in de stad met een zogenaamd pothuis met dakpannen.
Foto twee: Het dreigende kanon en de Romeins geharnaste man staat aan de landzijde boven de poort van de Zijlpoort uit 1667. In de toren hangt nog steeds een klok uit 1668 van de beroemde Hemony.
Op de derde foto zie je een huis aan de Janvossensteeg 43. Het voormalige woonwinkelpand is een van de origineelste gevelcomposities uit de Jugendstil in de stad. De architect is niet meer te achterhalen. Naast de ijzeren puibalk staan in natuursteen de jaartallen 1906 en 1910, dus het huis zal in die tijd zijn gebouwd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

24 reacties op LEIDS DETAIL 57

  1. Jaco@werk zegt:

    Had vrijdag al gekeken, maar reageer pas nu: één uit drie, ondanks gepijnigde hersens alleen de Jugendstil herkend. Volgende keer beter, maar wel weer leuke plaatjes en praatjes 🙂

  2. Rietepietz zegt:

    Liefhebbers van Jugendstil komen bij jou altijd ruim aan hun trekken , geweldig pand weer!
    fijne zondag en liefs Riet

  3. Renesmurf zegt:

    Toch merkwaardig dat de architekt niet meer te achterhalen is.
    Nederland staat bekend om zijn administratie.
    Prachtige panden.

  4. Judith zegt:

    Ik kan met een gerust gevoel aan mijn weekend beginnen: drie uit drie!

  5. Pasula zegt:

    Ook al las ik je log 3x, het woord Billenburg bleef me heel erg bij!

  6. druiveke zegt:

    Ziet er mooi uit! ‘k Heb slechts 1 x Leiden bezocht, lang geleden t.g.v. de promotie van een vriend…misschien wordt het tijd voor een herhaling; ziet er prachtig uit!

  7. Niklas zegt:

    Prachtige foto’s weer. En ik vraag me bij die “oudheden” dan steeds af hoeveel daarvan is doorgedrongen tot mijn moeder en mijn grootvader, die allebei in Leiden gewerkt moeten hebben.
    Die naam Hemony roept ook iets bij mij op, waarschijnlijk via een boek uit mijn jeugd: “Van zingende torens en malende molens”. Ik was het kwijtgeraakt maar vond het een aantal jaren geleden op een rommelmarkt opnieuw. Nu zit het waarschijnlijk nog in een verhuisdoos op zolder…

  8. lenie zegt:

    @ nou je het zegt …
    zal het kreng Lotje es anpakken ;)))
    tssssssssssssss …….
    na tig proxy errors 😉

  9. lenie zegt:

    @ nou je het zegt …
    zal het kreng Lotje es anpakken ;)))
    tssssssssssssss …….

  10. Sjoukje zegt:

    Schitterend dat huis uit de Jugendstil.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  11. Erwin Troost zegt:

    Misschien is Leiden wel een ideetje voor in mijn vakantie. Je prijst het goed aan.

  12. klaproos zegt:

    wij hebben een 5 tal jaren in hazerswoude gewoond en kwamen regelmatig in leiden:-)
    ik ehhh moet tot mijn spijt bekennen dat ik tóen misschien meer oog had voor andere dingen :-))
    groetjes
    klaproos

  13. Onderste foto: Jammer dat op de 2de verdieping de raampartijen cq stijl niet behouden zijn.

  14. Henriette. zegt:

    Ik ken Leiden niet. Dus voor mij viel er niets te raden.
    Bij het laatste huis moet ik een beetje aan een combi bouwstijl denken. Ik vind de onderkant typisch Jugendstill, maar de bovenkant weer niet.
    Alhoewel het ook niet een typisch koopmanshuis gebeuren is, doet het mij daar wel aan denken.

  15. f r e d zegt:

    de laatste foto….; dat vind ik nou eens een prachtig pand.

  16. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Waarschijnlijk was het je opzet om de puzzelaars te laten denken dat het kanon van de poort bij de voormalige Doelen was, vlak bij de Groenhazengracht van foto 1. Ik ben er in ieder geval ingestonken.

  17. Hermien zegt:

    Jippieie alweer één goed (de laatste): een kinderhand is gauw gevuld, Leidse Glibber kan ik toch niet evenaren.

  18. paco painter zegt:

    Als vanouds weer prachtig

  19. Marcel zegt:

    Zeker die 3de foto met de winkelgevel vind ik zeer bijzonder.
    Verder bedank ik je voor je mooie woorden in je laatste reactie bij mij.

  20. Di Mario zegt:

    Ik heb mijn Dinnetje al eens overtuigd dat we een keer in Leiden moeten gaan varen. En als ik dit soort foto’s zie dan moeten we zeker ook een stukje lopen. Nou nog even wachten op mooi weer en tijd.
    Love As Always
    Di Mario

  21. lenie zegt:

    Kijk inmiddels al uit naar de Leidse Details , want vind het léuk !!!
    De eerste is een prachthuis trouwens.
    Fijn weekend 😉

  22. Annemarie zegt:

    Ik weet niet wat het is, maar die eerste spreekt me qua sfeer enorm aan! 🙂

  23. Hanny zegt:

    Toen we in Leiden waren stond op de hoek nog een grote afvalcontainer naast het huis op de bovenste foto en werd er driftig verbouwd. Ernaast staat toch een heel klein roze huisje?

  24. Drie uit drie deze week, maar het had ook wel erg geweest als ik ze niet herkend had he.
    Volgens mij heeft er een 35 jaar geleden nog een soort mensa-achtig restaurant in het derde pand gezeten.

Je kunt hier reageren

