NEDERLANDS FOTOMUSEUM

 Het Nederlands Fotomuseum was altijd gevestigd in de Witte de Withstraat in Rotterdam. Een paar maanden geleden zijn ze verhuisd naar een veel grotere locatie in Las Palmas op het Noordereiland vlakbij het aloude New York.
Ze hebben nu maar liefst tienduizend vierkante meter tot hun beschikking en dat zal de bezoeker weten ook. Tagrijn bezocht de openingsexpositie Dutch Eyes en echt, hij liep zich een rotje. Maar ja, kunst is afzien, moet je maar denken.
Ze noemen het zelf: ‘de eerste grote tentoonstelling over de geschiedenis van de Nederlandse fotografie die in de afgelopen 25 jaar gehouden is.’
Dat is ongetwijfeld waar. Naar schatting zo’n tienduizend foto’s hingen daar om bekeken en bewonderd te worden. En dat noemt men dan ‘een greep’. Als de uitdrukking ‘overdaad schaadt’ met bewijzen zou moeten worden gestaafd, dan kon dat hier.

Waarom toch zo veel?
Wanden vol met honderden weinig zeggende amateurvakantiekiekjes die waren uitvergroot tot het formaat 30 bij 40 of nog groter: wie bekijkt dat allemaal? Aan de foto’s zou meer recht zijn gedaan als hieruit een selectie zou zijn gemaakt en de foto’s wat meer ruimte hadden gekregen. Ook de bruine kiekjes uit het koloniale verleden van ons land: tientallen strak in de camera kijkende KNIL-soldaten in Nederlandsch Indië en blootgeboezemde Javaanse vrouwen; waarom toch zoveel?
Bij de tentoonstelling hoorde een vuistdik boek, waarin wél een selectie van het gebodene was gemaakt. Als men alleen deze foto’s tijdens de expositie had laten zien, zou het een kleiner maar wel veel beter overzicht hebben geboden van de Nederlandse fotografie.
Het was de bedoeling de tentoonstelling na 26 augustus te verlengen; nu blijkt dat men daarvan heeft afgezien. Tagrijn begrijpt dat wel. Neemt niet weg, dat een bezoek aan het museum de moeite waard is, want er zijn ook nog andere tijdelijke exposities, zoals de jazzfoto’s van Ed van der Elsken. Schitterend!

Wat foto’s
Hieronder wat foto’s uit de grote hoeveelheid. Het verhaal bij de foto’s mag de lezer vandaag zelf bedenken.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op NEDERLANDS FOTOMUSEUM

  1. Monique zegt:

    Wat een prachtige foto’s. Ik vind meestal zwart-foto’s mooier dan kleur! De bovenste foto vind ik erg mooi, ik hou van kijken naar mensen en dan helemaal zoals op die foto te zien is. Prachtig. Dat museum is een aanrader dus, ga ik beslist eens kijken.

  2. rietepietz zegt:

    Waarschijnlijk gaat men ervan uit dat mensen zelf wel een selectie maken van wat men wil zien .
    Het lijkt me wel leuk zoveel foto’s uit de tijd dat ik jong was terug te zien , echt een tijsbeeld , zoals bijv. de transportfiets met bezorgmand van de bakker en slager voorop destijds een normaal beeld was in de straat .
    Het lijkt me zonder meer tóch de moeite waard om te zien .
    fijn weekend en groetjes Riet

  3. Henriette zegt:

    Als er zoveel foto’s te zien zijn, zie je volgens mij de individualiteit niet meer. Het gaat in de massa op.
    Foto 2 en 3 zijn volgens mij foto’s uit de oorlogstijd.
    En de laatste foto laat een mooie Oud Hollandse winter zien.

  4. Jaco zegt:

    Judith en ik waren twee weken geleden ook in Las Palmas, en hebben de tentoonstelling ook gezien. Inderdaad een overdaad aan foto’s, en hoewel het er erg veel waren, gaf het wel een indrukwekkend overzicht en blijk van grote diversiteit. Wat ik alleen vreemd vond waren de grote gaten die ik in de tentoonstelling ontwaarde: een paar foto’s uit de beginperiode van de fotografie (halverwege de 19e eeuw), en dan een enorme stap naar bv. foto’s uit de tweede wereldoorlog, en dan een enorme stap naar de jaren zestig en zeer weinig foto’s uit de perioden daartussen.
    Vooral de foto’s die waren gemaakt door en van verzetsstrijders, inclusief wapentransporten langs de Duitsers, spraken zeer tot mijn verbeelding.

  5. eva zegt:

    Wat een verbluffend mooie foto’s zijn dit. Al straalt de ellende er bij sommige vanaf.
    Daardoor misschien juist!
    Moet ik beslist een keertje heen.
    gr eva

  6. Zakina zegt:

    Leuk die heel oude foto’s en als je naar sommige kijkt… poeh wat hebben we het nu stukken beter zeg. Bijv kachel etc.
    Maar idd in zo’n ruimte moeten niet te veel foto’s hangen, toch wil ik er wel een keertje heen 🙂

  7. Renesmurf zegt:

    Voor de liefhebber is dat smullen geblazen!
    Ze zijn goed bezig in Rotterdam.

  8. Hermien zegt:

    Is het fotomuseum verhuisd? Goed idee voor een volgend bezoekje aan Rotterdam ondanks de overdaad. Misschien dat een volgende tentoonstelling met wat meer overleg wordt ingericht en voor deze ben ik toch al te laat.

  9. Leukerd zegt:

    Ik heb meer met oude foto’s dan met actuele foto’s en meer met zwart wit dan kleur. Het is de sfeer he, die uit een foto spreekt, emotie die gevangen wordt.

  10. quidam zegt:

    De bewuste “goeie ouwe tijd” waar armoe nog troef was. Wel aandoenlijke foto’s
    Daar zullen dus heel wat fotootjes liggen in dat niewe museum.

  11. lenie zegt:

    eigenlijk geeft het aan hoeveel dat er geklungelt is met de fotografie , er is zovéél materiaal .
    Maar wat is mooi , wat is geschiedenis en wat is kunst , een overzicht expo geeft een heleboel materiaal wat nooit meer wordt gezien .
    Toch lijkt het niet interessant voor velen anders zou de vraag naar meer en langer er wel zijn ;)) zo zie je maar overdaad ……

  12. paco painter zegt:

    Ik vind het geweldig! Meer!

  13. f r e d zegt:

    over 50 jaar hang ik daar ook (waarschijnlijk in het archief).

  14. klaproos zegt:

    wauw de tweede roept wel herkenning bij me op tagrijn, maar zoveel foto’s bekijken inderdaad kunst is afzien maar ehh een beetje keuzes maken is ook wel aardig,
    nou is amerika daar niet goed in…
    het is een melting pot op zoveel gebieden….
    why am i not surprised:-)
    maak er een fijne dag van hé.
    groetjes
    klaproos

  15. Tjan zelf zegt:

    Zoals Annemarie al zei… En Jeroen van Merwijk zei het ook: ‘Alles waar te voor staat is niet goed, behalve terreinwagenbezitters in elkaar slaan’… Ik fotografeer zelf graag, maar heb vreemd genoeg nog nooit de drang gevoeld het fotomuseum te bezoeken.

  16. geertje zegt:

    Dat je veel foto’s hebt en verzamelt, kan ik me voorstellen; elk afzonderlijk plaatje heeft telkens een ander verhaal.
    Maar inderdaad, hang een selectie op; al doe je regelmatig een andere.
    Ook in een museum heb je weinig behoefte om je door een overdaad heen te worstelen.
    Prachtige selectie Tagrijn.
    Die tweede foto; onvoorstelbaar…

  17. Di Mario zegt:

    Annemarie heeft gelijk, kijk maar naar Telefoon, tekort, telegraaf.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Annemarie zegt:

    Overal waar Te voor staat is niet goed. Foto’s komen het beste tot zijn recht als er een goede selectie is gemaakt!
    Toch lijkt het museum me wel ontzettend interessant 🙂

  19. hahahhahaha
    @laat dat dan wel even weten…doe een moord voor een foto van tagrijn!!
    ;)))))
    en een dansje met de grote tagrijn…wauw…
    hahahahahahhha
    groetjes janneke

  20. Jenny zegt:

    Tja…overdaad schaad! Deze foto’s vertellen zelf hun verhaal, dat is de kracht van een foto, vind ik.Mooi gekozen!
    Groetjes!

  21. Hanny zegt:

    Jammer dat er zo veel hingen. De foto’s die jij hebt uitgezocht, is een aardig kijkje in het verleden.
    Ik vraag me af of we in Nederland ooit nog dat witte goedje van de onderste foto zullen zien.

  22. een duik in de oude doos ..
    dat is altijd genieten! :-))
    maar, zoals je zegt; teveel is teveel.
    mss dat men de nieuwe ruimte nog niet goed kon inschatten en men daarbij dacht; we hangen maar alles op?? ;-)))

Je kunt hier reageren

