DE ZAANSE SCHANS

Toen Tagrijn vorige week naar Spanbroek was geweest en weer terugreed naar Leiden, maakte hij even een tussenstop bij de Zaanse Schans. Het bood een oerhollands landschap: weide, water, molens en prachtige wolkenpartijen.

Hier begon ooit het Ahold-imperium, het eerste winkeltje van Albert Heijn:

Huisjes aan de weg en huisjes die een beetje verstoppertje spelen:

Grappig en apart effect: een groen weiland met zwarte molen en zwarte ingepakte hooibalen:

Antiek tegen toeristenprijzen:

En daar zijn dan de molens:

Een buslading kwetterende Japanners mocht ook tien minuten rondrennen onder het motto: we zien thuis op de foto wel wat we gezien hebben:

Nog twee molens tot slot.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op DE ZAANSE SCHANS

  1. Ronald Havik zegt:

    Ik ben ook blij dat ik hier geboren en getogen ben! tis prachtig niet alleen de omgeving maar de cultuur ook. Lekker hollands volkscultuurtje.
    Overigens Ahold is geen kruidenier. Albert Heijn is/was een kruidenier. Het winkeltje is nog steeds een kruidenierswinkeltje ja. Afgeleid van het winkeltje waar Albert Heijn vandaan komt en ooit begonnen is in de Zaanstreek, namelijk in het dorp Oostzaan.
    Mooie foto’s! echt prachtig gedaan!

  2. Niklas zegt:

    Prachtig in beeld en tekst gebracht, vooral die Japjes! Lang geleden ben ik daar ook eens geweest. Ik vond het heel indrukwekkend toen we in zo’n molen binnen rondgeleid werden, net als mijn kinderen (die toen nog kinderen waren). Mijn zoon zal toen ca. 8 geweest zijn, en die mocht de molen op gang brengen!

  3. Seraka zegt:

    geweldig mooie serie foto’s
    het nodigd zeker uit
    om daar eens naar toe te gaan
    maar dan liefst buiten het toeristenseizoen 😉

  4. beuzeblaadje zegt:

    Schitterend!!
    Ooit,heeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ben ik daar eens geweest maar ik geloof dat ik hoognodig eens terugmoet!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Zakina zegt:

    hahahaha idd Jappanners kijken thuis pas wat ze gezien hebben 😉
    Die hooibalen… die zijn niet op de oude Nederlandse manier… dat vind ik dan wel weer jammer in dit ouderwetse plaatsje.

  6. Marcel zegt:

    Ik ben er nog nooit geweest. Moet ik wel doen dus.

  7. ik kom met veel plezier nog een keertje wandelen over de zaanse schans.
    (ik ben nochtans geen japanse) :-))

  8. Monique zegt:

    Oh, mooi is het daar he? Ik kwam er vroeger vaak, mijn oudoom en oudtante woonden er..in zo’n huisje met groene gevel!
    Tagrijn, die onderste foto…schitterend om te schilderen! Ik pik het van je en ga een poging wagen!
    (nu op freeexpressions, jaja de log is er nog, een stukje over Rubens)

  9. Renesmurf zegt:

    Ik ben daar nog nooit geweest.
    Het lijkt me best aardig om eens echt te zien.
    Je verslag is verhelderend.

  10. druiveke zegt:

    Prachtige serie weer! Lekker Hollands landschap…
    Die met die zwarte molen is ook mooi, vind het alleen telkens weer zo jammer van die met plastic ingepakte ´hooibaalrollen´. Het zal voor de boeren wel reuze handig zijn, maar landschappelijk gezien vind ik het keer op keer ontsierend.
    Die mooie groene Zaanse huisjes zijn schitterend! ´k Ben gek op die donkergroene kleur…rijtuigengroen, grachtengroen, en dan in combi met (room-)wit. Onze woonwijk wordt momenteel ook in dezelfde kleurstelling geschilderd (morgen is ons huis aan de beurt voor de voorbereidingen hiervoor!)
    Dankjewel dat je ons telkens weer meeneemt en laat meegenieten van je uitstapjes!

  11. 10eke zegt:

    Deze molens zijn toch veel mooier dan die windmolens van tegenwoordig!
    Gr 10

  12. Judith zegt:

    Mooie foto’s, vooral de twee laatste.
    Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik nog nooit op de Zaanse Schans ben geweest.

  13. zegguh!! als je nou weer bij mij in de buurt bent, kom dan gewoon bij mij op de koffie!!!
    hoewel ik geen molens in de tuin heb.. 😉
    vooral die laatste is idd super!!
    neerlands hoop in bange dagen..
    @ ben nog effe druk druk en nog steeds geen pc… :((
    dus verwaarloos alle loggers sorry hiervoor !
    groetjes janneke

  14. klaproos zegt:

    :-))
    waar je groot me kan worden hé.
    grappig om het kleine grootgruttertje te zien 🙂
    over het algemeen hebben de huisjes wel wat hé.
    dat groen met wit:-))
    die jappanners zullen niet weten wat ze overkomt als ze eenmaal weer thuis zijn :-))
    groetjes en maak er een fijne dag van hé.
    klaproos

  15. sylvester zegt:

    Die laatste foto vind ik het mooist, je kan daar ook met de boot komen trouwens 😉

  16. f r e d zegt:

    geef mij maar een springschans………

  17. geertje zegt:

    Prachtig is ook dat ijzeren hek!
    Even moest ik lachen om dat schilderij(?) met dat teken van The Stones bij dat “antiek”.
    Dat Ahold winkeltje, is dat nog steeds een kruidenier?
    Off topic; je hebt wat betreft Ad Visser helemaal gelijk; zijn teksten zijn sterk, maar liefst voor anderen.

  18. ‘oerhollandser’ kan het niet zijn. ;-))
    de japanners weten waar ze moeten zijn!
    ik ook!!
    (hier, bij tagrijn!) :-))))
    als je chichen itza bedoelt, daar heeft mijn verstand ook stilgestaan. de caracol zal nooit van mijn netvlies weg te branden zijn, net als el casillo.
    ik ben nog steeds erg onder de indruk van de schaduw, die als een slang naar beneden kruipt.

  19. Di Mario zegt:

    Sommige toeristen zijn gezellig, maar sommige zijn zo oervervelend.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Weer zeer speciaal, kan niet anders zeggen. Heb je lang moeten wachten tot je de foto zonder de Jappanners kon maken. Ook al mogen ze maar 10 minuten foto’s maken, de volgende bus is meestal in aan tocht.

  21. lenie zegt:

    de foto’s zijn lekker super hollands
    héérlijk …vooral de laatste is een plaatje !!!! De kwetterende Japanners lag ik even dubbel om , kostelijk !!
    Die komen we ook steeds meer tegen …en overal ;)))
    En toch geniet ik het meest van mijn ouwe trouwe holland , door een tagrijn’s oog !!

  22. Annemarie zegt:

    Haha die Japanners ook overal! Tegenwoordig geniet ik ook naast me camera.
    Je zal er maar wonen op de Zaanse Schans en dan telkens van die mensen in je tuin hebben staan… maar wel prachtig oerhollandse plaatjes! Heerlijk!!!

  23. Hanny zegt:

    Hollandser kan haast niet (als je tenminste de Japanners wegdenkt).
    Wat moet een schilder genieten van de molens tegen de schitterende wolkenpartijen.

Je kunt hier reageren

