LEIDS DETAIL 59

Aflevering 59 van deze rubriek opent met een schaap. De vraag voor deze en de andere twee foto’s is natuurlijk weer: waar en wat is dit? Onder de derde foto staat zoals gebruikelijk het ‘verhaaltje’.

Het schaap op de eerste foto vind je bij de toegang tot het stadhuis aan de kant van het Stadhuisplein. Het herinnert ons aan de bloeiende wolindustrie in de stad. Dit en de andere beeldhouwwerken op deze plek zijn vervaardigd door de bekende Amsterdamse beeldhouwer Hildo Krop.
In 1927 kreeg de Leidse politie, die tot dusver in het stadhuis gevestigd was,  eindelijk een eigen bureau aan de Zonneveldstraat. De gemeentearchitect Jan Neysingh, was duidelijk een groot aanhanger van de Amsterdamse School. Nu zit alleen de parkeerpolitie nog in dit pand. Het ‘gewone’ politiekorps zit nu aan de Langegracht.
Op de derde foto ten slotte weer een fraai staaltje Jugendstil, de ‘slaoliestijl’. De architect, W.C. Mulder, die verantwoordelijk was voor de bouw van het pand met de grote glazen winkelpui aan de Nieuwe Rijn 8-9, waarin nu ‘Aba-i’ zit, zorgde ook voor deze gevelsteen met gestileerde witte lelies. Tot 1917 bevond zich hier de manufacturenzaak van A.J.M. Hoelen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 59

  1. mel zegt:

    ik dacht een lam onder een banier, dat is een christelijk symbool.

  2. rietepietz zegt:

    Ik kom weer aardig aan m’n trekken met mijn liefde voor de stijl en de Jugendstil!
    fijne dag en liefs Riet

  3. Leukerd zegt:

    Dat Jugendstilding vind ik mooi, of druk ik me erg oneerbiedig uit?

  4. Judith zegt:

    Dat schaap is helemaal nieuw voor mij, de andere twee had ik goed.
    Ik kom minstens twee keer per dag langst het politiebureau aan de Zonneveldstraat. Geweldig gebouw. Tijdens het monumentenweekend was het opengesteld voor publiek, maar helaas viel een bezoekje toen niet in te passen in mijn schema…

  5. off tpoic, raar dat je geen poll meer ziet, misschien wel weer als je de pagina vernieuwd??

  6. deze keer ga ik voor het schaapje.
    alhoewel de architectuur van het politiekantoor mij ook weet te boeien!

  7. Hermien zegt:

    Alweer één goed: N.B. het politiebureau! Hoger dan 1 van de 3 zal ik wel nooit komen, maar het blijft leuk om eerst te raden en dan pas te lezen.

  8. druiveke zegt:

    Prachtig! Ik houd erg van de stijl van de Amsterdamse school. In Amsterdam woonden wij ook in een wijk (Diamantbuurt/oud zuid/Amsteldijk) waar veel in die stijl gebouwd is. Schitterende details! Mooie kiekjes weer tagrijn!
    even off topic: emailadres is wel juist, alleen de getallen moet je weglaten. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

  9. J@ntje zegt:

    ja de amsterdamse school herken je overal!!
    ( of het mooi is is persoonlijk…)
    maar de jugendstil…daar word ik altijd stil van…
    dat is absoluut mijn “stil ”
    leuk dat je het weer gevonden hebt!!
    wens je een ZONNIG weekend
    groetjes janneke

  10. Niklas zegt:

    Toen de bovenste foto nog niet volledig in beeld was, dacht ik eerst aan een zandsculptuur!
    Dat gebouw vind ik een prachtige bouwstijl, vergeleken met wat er tegenwoordig neergezet wordt. En dat Jugendstil-tableau herinnerde me aan een gedicht dat ik ooit gemaakt heb voor de stad Coevorden, waarin Jugendstil met name wordt genoemd.

  11. Pasula zegt:

    Het schaapje vind ik nog wel het leukste, hoe groot is die in het echt?

  12. beuzeblaadje zegt:

    Jij moet ECHT wel oog voor detail hebben
    anders kwam je nooooooit aan zoveel
    Leids detail! Petje af!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  13. Renesmurf zegt:

    foto 2 vind ik het leukst.
    Prachtige mooie rondingen!

  14. Renesmurf zegt:

    foto 2 vind ik het leukst.
    Prachtige mooie rondingen!

  15. 10eke zegt:

    Was weer leuk om te lezen Tagrijn.
    Fijn weekend, gr 10

  16. Annemarie zegt:

    Ik zag vandaag nog schaapjes in de wei lopen! 😉
    Maar mooie plekjes heb je weer gevonden!

  17. Loontjuh zegt:

    *Kiekeboe*…zijn er weer.
    Dat schaap is me nog nooit opgevallen daar, hihi…fijn weekend.

  18. klaproos zegt:

    da’s een heel mooie ruimte voor aba-i,
    dat past mooi bij elkaar:-)
    een dure maar mooie zaak :-))
    hebbie nog een gevelsteentje over :-))
    gezellig dat je der weer bent:-)
    groetjes
    klaproos

  19. Sjoukje zegt:

    Prachtige details heb je weer laten zien,vooral die gevelsteen.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  20. paco painter zegt:

    Die gevelsteen in geweldig

  21. Emmelinda zegt:

    Mooi zeg, die gevelsteen. Die is zo te zien intact gebleven door de jaren heen he?

  22. Zakina zegt:

    Altijd leuk een gevelsteen, jammer dat ze dat bijna niet meer doen bij nieuwe gebouwen. Het zegt vaak net iets meer over een gebouw.

  23. lenie zegt:

    wéér een bende geleerd …
    moest wel effe wennen aan de muziek erbij , héél de tent hier wakker ,want boxen stonden hard ;))))))
    fijn weekend !

  24. Di Mario zegt:

    He Tagrijn.. ik heb er één goed… joehoe… oke oke, gegokt, maar toch, het ging om die tweede… Trouwens je denkt toch niet dat ik als tweede kok aan de slag ga… minimaal als hoofd van de keuken.
    Love As Always
    Di Mario

  25. sylvester zegt:

    Dat de eerste iets met wol te maken zou hebben, had ik wel verwacht.
    De tweede zegt me niets.
    De derde moest ook wel iets met kleding van doen hebben, maar wie of wat is Aba-i?

  26. De gevelsten kwam me wel bekend voor alleen kon hem even niet plaastsen.
    De andfere twee had ik uiteraard wel goed.
    Off topic, inderdaad ik heb ook foto’s van dat fietsorkest uit de optocht van vorig jaar en ze al doorgestuurd naar ze hahahah.

  27. Hanny zegt:

    Je hebt weer mooie details uitgezocht. Vooral de gevelsteen vind ik prachtig!

Je kunt hier reageren

