EIEREN


Vanochtend realiseerde Tagrijn zich plotseling dat hij al jaren bepaalde handelingen verricht, zonder te weten waarom.
Omdat zijn ouders het zo deden? Omdat zijn grootouders het ook zo deden? Zeker. Maar waarom?
Hij kookte eieren en hield ze daarna onder een koude waterstraal. Want je moet eieren laten ‘schrikken’, is hem altijd voorgehouden. Dus als een gehoorzaam jongetje deed hij dat altijd. Tot vanochtend… Plotseling was er in een flits dat ene heldere moment in een verder wanordelijk bestaan. Waarom laat ik in hemelsnaam de eieren ‘schrikken’? En waarom had hij zich dat nooit eerder afgevraagd?
‘Dat zoeken we op’, is met Google tegenwoordig vrij eenvoudig.  Maar werd hij daar wijzer van? Nee, behalve dan dat hij niet de enige gek is die dat doet. Miljoenen mensen laten blijkbaar hun eieren schrikken. Het was dus in ieder geval geen afwijking in zijn familie. Op zich al een geruststellende gedachte. Maar weten ze waarom?
Je moet eieren laten schrikken omdat ze anders in de schil nog doorkoken, vertelt de een hem. Maar een ander weet te vertellen, dat je eieren moet laten schrikken omdat ze dan gemakkelijker te pellen zijn. De geleerden zijn het er dus niet over eens.
Dus richtte Tagrijn onmiddellijk de TWOB op: Tagrijns Wetenschappelijk Onderzoekbureau. In zijn laboratorium, want die plek mag je dan uiteraard geen keuken meer noemen, kookte hij twee eieren. Daarna hield hij er een onder de koude kraan en de ander niet. Hij liet ze een paar minuten liggen om het niet geschrokken ei in de gelegenheid te stellen eventueel door te koken. Nu moest de waarheid toch boven tafel komen.

Het resultaat
De schil van het zich rot geschrokken ei liet zich even gemakkelijk verwijderen als de schil van het andere ei, zodat nu wetenschappelijk was aangetoond dat je eieren om die reden niet hoeft te laten schrikken. Beide eieren bleken bovendien de hardheid 4,5 te hebben (de tijd in minuten die nodig is voor een eitje naar Tagrijns smaak).
Het laten schrikken van eieren blijkt dus een totaal nutteloze bezigheid die al sinds mensenheugenis door miljoenen mensen wordt beoefend. Tagrijn zal de resultaten van dit belangwekkende onderzoek rapporteren aan het wereldberoemde blad ‘Nature’ . Bescheiden als hij is, doet hij dat niet om kandidaat te worden gesteld voor de Nobelprijs, maar om wereldwijd miljoenen liters water te besparen. Zo heeft hij op zijn manier dan toch een steentje bijgedragen aan een groot wereldprobleem.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

28 reacties op EIEREN

  1. Dj-Branco zegt:

    ik doe dat al jaren. is een gewoonte. rede. geen idee. weet wel dat een 100 graden ei niet kan vasthouden. buiten dat heb ik wel wat anders ontdekt. als je zeker weet dat je ei hard gekookt is is pellen fractie van seconden. je koelt het niet af met koude waterstraal maar pak een bak met ijskoud water met ijsklontjes erin. doe daar een gekookt ei direct erin. die gaat echt schrikken. pel aan beide kanten een klein stukje schil weg. ongeveer als je pink nagel. enige wat je dan moet doen is je ei goed vast houden en aan de dunste kant van het ei flink erin blazen. de ei schiet dan compleet uit zijn scheel. voila gepelde ei.. deze truck werkt oom met aardappelen die met de schil gekookt word, dompel ze 3 sec in ijswater naar het koken en de scheel glijd zo van de aardappel af als je een keer druk op de schil zet. scheelt weer met een vork erin te prikken en met een aardappelmesje de schil proberen vanaf te peuteren, waar je handen dan van plakken en die dingen. hoop je hebt er wat aan

  2. Janneke zegt:

    Helaas, ook ik doe dit al meer dan 40 jaar
    het is triest. Is weer jammerrr!
    Nou ja dan kan ik de komende 30 a 40 jaar nog wat water besparen. doe ik toch nog wat aan het milieu.

  3. Tanya zegt:

    Geweldig onderzoek!!! Heftige discussies met partner. Hij gaat het zondag eerst zelf onderzoeken. Maar IK laat geen ei meer schrikken.

  4. Jaco zegt:

    De discussie van het kip en het ei hangt helaas volledig af van iemands standpunt ten opzichte van de evolutietheorie. Een creationist zal de kip noemen en de evolutionist de eierleggende dinosaurus. Wat het laten schrikken van dinosauruseieren betreft houd ik mij wijselijk op de vlakte.

  5. Rietepietz zegt:

    Tja , met een hard gekookt ei zal het inderdaad niet veel uitmaken of je het “kookproces” een halt toeroept
    ( neehee… , ik sta niet bij m’n kokende eitjes te roepen dat ze moeten stoppen met koken )
    Terug naar de proefopstelling dus en twee zachtgekookte eitjes testen want ik wil m’n eitje mét een vloeibare dooier .
    Verder koel ik ze hoe dan ook omdat ik nooit kan wachten met pellen tot ze “op temperatuur” zijn .
    fijne avond en groetjes , Riet

  6. Henriette zegt:

    Ahum!
    Professor Henriette voelt zich gedwongen vanwege de juistheid in onze eieren-etende samenleving met betrekking tot dit wetenschappelijk kader, bij het onderzoek van professor Tagrijn een kanttekening te plaatsen.
    Het experiment was terdege uitgevoerd. Het aantal eieren ook. Alleen de toestand van de eieren dient in twijfel getrokken te worden gezien de uitkomst van deze eier-proef.
    Ik zou professor Tagrijn dan ook willen adviseren om dit experiment te herhalen met 2 kakelverse eieren. Afkomstig uit een raapsel van dezelfde dag.
    Mocht professor Tagrijn niet over kakelverse eieren beschikken, dient hij eerst een kipje aan te schaffen. Professor Tagrijn zal dan tot de conclusie komen dat het schrikken van kakelverse eieren dan significant is voor het probleemloos kunnen pellen van een ei, zonder dat het het eiwit, het vlies en de schaal aan elkaar blijven plakken, waardoor je na het pellen met je tanden eerst de schaal leeg moet schrapen omdat daar dan het overgrote deel van je ei aan vastgeplakt zit.
    De volgende discussie die hier uit voort zou kunnen vloeien….(wie was er eerder, de kip of het ei?) buigen we ons dan in een ander log over.

  7. Befana zegt:

    Daar schrik ik even van!

  8. Niklas zegt:

    Er zijn vele volkswijsheden die niet zo wijs blijken te zijn, althans de theorie die verondersteld wordt die wijsheid te ondersteunen.
    Ik laat eieren niet schrikken, maar koel ze na het koken af omdat ik geen vuurvaste vingers heb.
    Dat dient serieus te worden aangepakt, want de afgekoelde buitenkant kan al snel weer warm worden door de in het binnenste geaccumuleerde warmte (hitte).
    En om ze niet zo gemakkelijk te laten barsten tijdens het koken, heb ik van mijn lief (waarschijnlijk toch na de eerste helft van mijn leven – anders zou ik ruimschoots de 100 jaren moeten overschrijden) een effectieve remedie geleerd: neem een schoon, scherp en dun voorwerp zoals een stevige naald, en prik een gaatje door de eierschaal in het dikke eind, waar de luchtbel zit.
    Doe dit wel vóórdat je het ei voorzichtig in het pannetje deponeert teneinde het te gaan koken!
    Ik hoop lang genoeg te leven om nog heel vaak samen met mijn lief van een heelgebleven eitje te kunnen genieten…

  9. Renesmurf zegt:

    En toch, als er een ei moeilijk afpelbaar is dan zegt men: niet goed laten schrikken!

  10. j@ntje zegt:

    ik had dit idd al eens ergens gelezen…
    maar twijfelde nog..
    maar nu weet ik het zeker !!
    jij hebt helemaal gelijk!!
    klaar met water verspillen…
    of je moet ze gelijk willen gebruiken in een salade natuurlijk…pellen als ze nog heet zijn is geen pretje.. ;))
    gr janneke

  11. Emmelinda zegt:

    De eieren schrikken hier niet maar ik wel als ik merk dat ze toch weer iets te heet zijn om te pellen. Dan wacht ik gewoon een paar minuuttjes 😀

  12. dekiel zegt:

    Reageren op het laten schrikken van eieren doe ik maar niet; reacties te over. Wat ik je wel wilde melden, is dat ik vandaag het blad ‘Lezen’* onder ogen kreeg en daarin staat een column van Lydia Rood. Hierin vertelt ze dat ze ‘oude, vergeten woorden’ verzamelt en ze opnieuw leven inblaast door ze te verwerken in haar boeken of columns. Haar column eindigt met “het woord van vandaag is tagrijn”. Niks (veroud.)
    Uiteraard sla ik de Van Dale er op na, en zie bij het lemma ‘tagrijn’ drie betekenissen.
    1. koopman of winkel in tweedehands scheepstuig, oud ijzer, gereedschap, touwwerk enz.
    2. voddenkoopman
    3. knorrepot
    Welke betekenis zit er achter de naam ‘tagrijn’, die ik regelmatig op Halkia tegenkom?
    * http://www.lezen.nl

  13. beuzeblaadje zegt:

    Geweldig wat een log!
    Hoe kom je in Godsnaam op het idee om dit eens te onderzoeken? Maar ik vind het geweldig dat je dat deed want ik behoor óók tot de “eieren-laten-schrikken-categorie”!
    Dus dat koude water kan ik me in de toekomst besparen?
    Alleen nu heb ik nog een vraag: jij hebt beide eieren “hard” laten koken? Ik houd van een zachtgekookt eitje (met koud water opzetten en goed 2 minuten laten koken!)Ik heb altijd gedacht dat deze kooktijd “net” te kort was voor het ei maar dat het “laten schrikken” er voor zorgde dat het ei “iets” harder werd en dat het daardoor PRECIES goed werd. Als ik hem nu de volgende keer niet laat “schrikken” zou dan niet óók het eiwit nog vloeibaar zijn?
    Ik stel het eierkoken nog wel even uit…
    beuzeblaadje

  14. geertje zegt:

    Ik zal ze nog even hard in het koude water leggen. Simpel, omdat ik ze dan sneller kan pellen zonder mijn vingers te verbranden! 😉
    Maar, inderdaad, mij is ook altijd geleerd ze te laten schrikken; leuk te weten dat het geen barst uitmaakt!

  15. Erwin Troost zegt:

    Gek eigenlijk dat dit loge om 00:15 uur geplaatst is en het ‘schrikken’ van het ei op de ochtend werd gedaan, dus het duurde de wetenschap tochzeker een dag om tot deze conclusie te komen? Hoeveel pannetjes en eieren waren daarvoor nodig vraag ik mij dan af of is er nog een enquête vooraf gegaan en telefonisch contact gepleegd met kennissen, familie of misschien wel atheïsten. Hebben zij dit allemaal ervaren en praten we over een M, of misschien wel een Large-ei? Een biologisch of gras ei en kievitseieren of wat gebeurt er met struisvogeleieren? Er moet iets zijn. Alles heeft zijn redenen.
    Zelfs waarom bitterballen en pepernoten zijn naam vandaan hebben verkregen.

  16. Sjoukje zegt:

    Ik laat ze ook altijd schrikken. Leuk dat je die test hebt gedaan, ik zal mijn eieren ook met rust laten. Bespaard idd water.
    Groetjes Sjoukje

  17. druiveke zegt:

    Ei ei, is dat schrikken! Ook ik heb dus om deze reden liters water verbruikt…
    Krijg trouwens nu ook zin in een eitje!;-)
    (eieren pellen onder (event. stromend) water gaat trouwens ook veel makkelijker, da’s echt een serieuze tip!)

  18. Judith zegt:

    Ook bij mij wekt dit een enorme trek in een ei op, maar helaas heb ik ze niet in huis…
    Interessante bevinding, ik denk dat ik het laten schrikken voortaan ook maar achterwege laat.

  19. Vanaf nu stop ik met dat water verspillen, ik laat van nu af aan geen eieren meer schrikken.

  20. Zakina zegt:

    Nou idd zou liters water schelen.. vind dit wel wereld nieuws. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze alleen onder koud water houd als ik meteen eieren nodig heb. Ik bedoel, anders is het zo heet aan mijn vingers tijdens het pellen 🙂 Maar als ik ze niet meteen nodig heb, dan laat ik ze gewoon afkoelen. En eigenlijk kan je niet lang daarna ook gewoon pellen.
    Ik krijg opeens trek in een eitje… dus ik ga ff koken, deze keer zonder ze te laten schrikken.

  21. klaproos zegt:

    :-)))
    3,5 á 4 minuten zou ik doen :-))
    en dat schrikken … hmmm is het daar wel voor, ik doe het omdat ik anders een 10 minuten moet wachten om mijn eitje te kunnen eten:-)
    wat wel heel grappig is dat gewoontes zo gewoon worden :-)) dat je je moet gaan afvragen . “waarom ” doe ik dat 🙂
    dás gaaf….
    maak er een eitje van vandaag tagrijn.
    groetjes
    klaproos

  22. f r e d zegt:

    de oplossing is simpel….; het gaat er niet om het ei te laten schrikken, maar om het eventueel nog aanwezige kuiken te wekken.
    (kan het nog vluchten).

  23. Di Mario zegt:

    Ik laat mijn eitje altijd koken door mijn Dinnetje…. is dat niet de beste manier om een ei te koken?
    Love As Always
    Di Mario

  24. sylvester zegt:

    Ik doe wel altijd wat zout in het kookwater, dan barsten de eieren minder snel tijdens het koken 😉

  25. Dit is echt lachen ik laat ook altijd mijn eieren schrikken omdat ik dacht dat ze anders in de schil doorkoken.
    Je begrijpt al wat ik zaterdagochtend ga doen he, het Tagrijn experiment hahahhhah

  26. Pasula zegt:

    Weet je dat ik hier niet logisch op kan reageren? Ik doe vaak eieren in de sla en dan is het lekkerder als ze koud zijn. Nu kan ik ze natuurlijk ’s ochtends koken, in de koelkast leggen en ’s avonds gebruiken maar meestal vertonen ze dan enige mate van groenheid en de sla is al groen en we willen kleur. Dus toch schrikken dan maar.

  27. lenie zegt:

    ik doe dat ook whahahahahahaha maar bij mij worden die eieren keihard hoor als ik ze niet laat schrikken , en dat weten we uit proefondervinderlijke testen ….kéér op kéér ;))
    back to the kitchen …..zucht !

  28. Annemarie zegt:

    Ik doe het alleen zodat ik ze sneller vast kan houden om op te eten 😉

Je kunt hier reageren

