KUNSTROUTE 2007


In het weekend dat achter ons ligt vond in Leiden voor de dertiende keer de Kunstroute plaats. Op 71 plaatsen in de stad werd in galerieën en ateliers open huis gehouden en kon het werk van 140 kunstenaars worden bekeken.
Omdat je onmogelijk alles kunt bezoeken, koos Tagrijn een eigen route, waarbij hij bijvoorbeeld dit keer het kunstcentrum aan de Haagweg, waar zo’n vijftig kunstenaars hun atelier hebben,  oversloeg. Maar volgende jaar is er weer een Kunstroute!*

In de Hartesteeg 2b is nog niet zo lang het Kunsthuis gevestigd.

Deze galerie/kunstuitleen stond op deze weblog al eerder in de belangstelling door de aanschaf van het ‘toeterbeest’, het immense doek van Michiel Molenaar dat de steigers van het pand op de hoek van de Nieuwe Rijn verhult. Nu pakken ze opnieuw groot uit. Op 22 september werd de expositie ‘Diverso’ van de Italiaanse kunstenaar Paolo da San Lorenzo geopend. De schilder/dichter was hierbij zelf aanwezig. Binnenkort zal een afzonderlijk logje over deze kunstenaar worden geplaatst. Hieronder ‘La Bagnanti’.

In het RAP Architectuurcentrum, Nieuwstraat 33, verraste ‘good old’ Annie Goddijn ons met een wand met ‘Leidse ontmoetingen’, 120 portretten van mensen uit haar omgeving, bij wijze van spreken van kroegbaas tot pizzabezorger.

Even verderop, op nummer 47, heeft Flore de Koning haar atelier. Zij is de enige kunstenaar die ook vorig jaar al door Tagrijn werd bezocht. Dus kijk vooral nog even hier. Op de foto ‘Slices of land VI’ :

We lopen door naar de Hooigracht, waar we op nummer 72 schilder, fotograaf en graficus Casper Faassen vinden. Tagrijn was zeer onder de indruk van dit portret.

In het voormalige gebouw van de Leidse Duinwater Maatschappij op de hoek van de Hooigracht en de Ir. Driessenstraat heeft schilder en beeldhouwer Barthel Brussee zijn werkruimtes. Zijn schilderwerk is veelzijdig. Tijdens het tv kijken met zijn  kinderen werd hij geïnspireerd door deze televisiefiguren:

Even verderop vinden we de voormalige school aan de Kaasmarkt, nu een bolwerk voor kunstenaars. Vorig jaar bezocht Tagrijn de bovenverdiepingen, dit keer bleef hij beneden en vond hier de tekenaar/illustrator Elbert Ploos van Amstel. Onlangs verschenen bij Mikeleko weer vijf door hem geïllustreerde kinderboeken.

Klein maar fijn is het werk van Marjolein Groustra:

In het Kaasmarktcomplex keek Tagrijn ook nog bij Marie Oosterbaan, die een even verrassende als bijzondere techniek voor dit schilderij gebruikte. Zij wijkt hierbij volledig af van haar series ‘Turftekens’ en ‘Waakbeesten’:

Aan de Hooglandse Kerkgracht vinden we het Mierennesthofje. Op nummer drie het piepkleine atelier van Annette van Houwelingen. Zij beeldhouwt, schildert en tekent. Grappig is dat de afgebladderde kat hieronder eigenlijk is ontstaan door een foutje in het productieproces, maar dat hierdoor ook juist een geweldig resultaat is verkregen:

Schuin tegenover dit hofje vinden we aan de Hooglandse Kerkgracht op nummer 25 het atelier van Jaap van Ek. Hij  maakt veel portretten in opdracht, maakt olieverfschilderijen en geeft workshops. Tagrijn vond zijn portretten heel knap geschilderd, maar wel wat aan de ‘lieve’ kant. Uiteraard is dat vooral een kwestie van smaak.

Aan de voet van de Burcht, in de zaal onder de Burchtsociëteit, had Willem Breddels wat werk opgehangen. Dit keer geen schilderij van zijn hand, maar iets totaal anders:

In Galerie Van der Vlist aan de Nieuwe Rijn zag Tagrijn tot zijn verrassing dat Willem van Scheijndel het figuratieve werk had losgelaten en de ‘vrijheid heeft hervonden’ in het abstracte werk, zoals hij het zelf definieerde. Op 28 september start hier een expositie met werk van zijn hand. Hieronder ‘It’s a thin line between darkness and dawn’:

Ook viel in deze galerie werk van de bekende Jacques Tange te bewonderen. Hieronder zie je het olieverfschilderij ‘Watching birds’:

Op 22 september bestond Vluchtelingenwerk Leiden 25 jaar. Men legde een link met de kunstroute om dit te vieren: Aan de Oude Rijn werd een doek van vijftig meter lang neergezet waarop 25 vluchtelingen uit de stad onder leiding van de kunstenaar Marthijn de Groot in evenveel schilderijen hun levensverhaal uitbeeldden. Dat was stevig doorwerken, want er werd om 12.00 gestart en om 20.00 uur moest het klaar zijn. Meer hierover vind je bij Leidse Glibber.

Zo had Tagrijn zijn voorgenomen rondje gelopen en weer heel wat cultuur opgesnoven. Nog even ‘een terrasje pikken’ wa
s nu toch wel verdiend?

*Onderstreept is aanklikbaar en verwijst naar sites over de betreffende kunstenaar.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

25 reacties op KUNSTROUTE 2007

  1. geertje zegt:

    Ik vind dat schilderij van Willem van Scheijndel wel heel verrassend!
    Schitterend!
    Herlijk om rond te struinen in ateliers e.d.

  2. druiveke zegt:

    Leuk! Wanneer ik in de gelegenheid ben mag ik ook graag langs dergelijke kunstroutes gaan. De verscheidenheid aan werk is telkens weer boeiend om te zien. De portretten van Jaap van Ek vind ik erg mooi!

  3. beuzeblaadje zegt:

    Pppppfffffffffffffffffffffffff…
    Man dit had je over 5 loggen moeten verdelen! Zoveel kunst kan ik in één keer niet verwerken hoor,dit is te veel!! Er zit wel heel veel moois tussen Tarijn. Dat moet een super-weekend zijn geweest daar in Leiden!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  4. Sjoukje zegt:

    Leuk hoor zo`n kunstroute, er zit prachtige kunst tussen.Hier hebben wij ook jaarlijks een kunstroute, wordt altijd goed bezocht.
    Fijne avond!
    Sjoukje

  5. Zakina zegt:

    Goh wat leuk zo’n kunstroute en leuk dat je allemaal foto’s hebt 🙂 enne het is net of je deze keer samen met Leidseglibber hebt gedaan hahaha.

  6. Henriette zegt:

    Ik heb met bewondering zitten te kijken naar al die verschillende stijlen. Vooral het “oranje” schilderij.
    Razend knap hoe je in feite met 1 kleur diepte in iets kan brengen en details kan schilderen.

  7. J@ntje zegt:

    wat leuk al die verschillende kunst!!
    en over smaak valt niet te twisten dus vind ik ze allemaal prachtig!!
    groetjes janneke

  8. Leukerd zegt:

    Dat portret zou ik zo aan de muur hangen hier. Prachtig!

  9. eva zegt:

    Oh wat een schitterend log van een mooie kunstroute.
    Je een prachtserie neergezet.
    Ik kijk mijn ogen uit!
    Oa van Flore de Koning vind ik heel mooi.
    Maar ook div. tekeningen.
    gr eva

  10. Judith zegt:

    Tja, ook voor mij zat de Kunstroute er dit weekend niet in. Wel jammer, jouw foto’s zo bekijkend. Er zitten heel mooie werken tussen!

  11. Tjan zegt:

    Koud terug van vakantie kon ik hier meteen weer op stap, voor een (virtueel) weekje Zeeland. Mooie foto’s! Bij de laatste twee edities van Leids Detail scoorde ik twee uit drie (wat een puinzooi), ook ik laat mijn eitjes altijd schrikken en het Kunstroute-verslag was zeer welkom omdat ik zelf afgelopen weekend geen zin had om door Leiden te struinen. Ik ben, met andere woorden, weer helemaal bijgelezen… 🙂

  12. klaproos zegt:

    ahh alhoewel ik nooit zo van portretten houdt kies ik uit deze reeks voor annie goddijn, en de beeldje van anette van houwelingen tagrijn,
    wat leuk dat jij microcosmos gezien hebt :-))
    gaaf is dat hé, sta je niet bij stil als er zo’n malse regenbui naar beneden komt
    geniet je kunstig verder vandaag :-))
    groetjes
    klaproos

  13. paco zegt:

    Eigenlijk bof jij wel om in zo’n stad te wonen.

  14. In Leiden hoef je niet te vervelen volgens mij, er is altijd wel iets te doen. Altijd leuk om kunst te kijken. Stuk voor stuk mooie werken die je ons laat zien.

  15. Emmelinda zegt:

    Wat een verschil van kunstwerken is er toch. Er zitten echt juweeltjes bij! Wow, dat kunstwerk van Jaap van Ek…geweldig zeg.

  16. Di Mario zegt:

    Ik vind de portretten in je serie het mooist.
    Love As always
    Di Mario

  17. Jaco zegt:

    Zaterdag ziek in bed en zondag supporterend in Amsterdam en Zaandam heb ik de route gemist, maar op deze manier geniet ik toch een beetje mee. Wat een prachtig, veelzijdig werk produceert men toch in een stad als Leiden. En ook weer schitterend in beeld gebracht door jou. Bedankt voor dit kijkje.

  18. dit is een log met hoofdletter, tagrijn!
    wat een diversiteit van kunst!
    jouw ‘rondje’ moet een hele ‘rondE’ geweest zijn, met zoveel kunstenaars die je ‘ronde kruisen’? ;-))
    als ik mijn voorkeur mag uitspreken kies ik voor .. pfiew, wat moeilijk .. voor .. casper faassen, op de voet gevolgd door de portretten van annie goddijn.

  19. Sylvester zegt:

    Jaap van Ek vind ik het mooiste, daarna die verzameling portretten.
    Abstracte kunst is niet aan mij besteed.
    Dat beeldje van die kat gaat ook nog wel 😉

  20. Marcel zegt:

    Wat een prachtige kunst. Dit jaar heeft Tiel ook een kunstroute (voor het eerst). Ik ben nog niet wezen kijken, maaar dat moet ik wel gaan doen.

  21. Pasula zegt:

    Jee Tagrijn, jij de Kunstroute en ik de KunstCuyp… voortaan gaan we agenda’s trekken hoor hahaha.
    Het olieverfschilderij ‘Watching birds’ vind ik weer heel sprekend.

  22. Hanny zegt:

    Wat ben je begenadigd als je met een paar simpele lijnen zo’n portret kunt maken, zoals Casper Faassen.
    It’s a thin line between darkness and dawn spreekt mij enorm aan.
    Jouw zaterdag was welbesteed!

  23. lenie zegt:

    Wat heb ik genoten van deze veelzijdige kunstroute zeg !! Wauw wat zitten er veel bij jullie , en erg veel mooi werk ertussen …..phoeeee dacht dat Grun’n vol zat maar dit is de moeite waard om een ‘rondje ‘te maken . Mijn dank is ook zéér groot en terrasje ???? Yep mag …heb er zelf ook gezeten ;)))

  24. Nou heb jij nog maar een (klein) gedeelte gepakt, we hebben eigenlijk best wel veel ateliers etc in Leiden he.
    Zal mijn log even aanpassen en voor de kunstroute naar jou verwijzen.

  25. Annemarie zegt:

    Zo te zien heb jij je heerlijk vermaakt!
    Persoonlijk maak ik toch liever een rondje in de dierentuin of in een park als de hortus of iets dergelijks.

Je kunt hier reageren

