EIEREN 2

Het lag voor de hand dat het onderzoek van het TWOB (Tagrijns Wetenschappelijk Onderzoekbureau) naar het schrikken van eieren veel stof zou doen opwaaien. Tagrijn is hier zelf niet van geschrokken, want dit gebeurt altijd bij opzienbarende ontdekkingen. Denk aan Galilei, die na zijn ontdekking dat de aarde om de zon draaide zelfs door het Vaticaan in de ban werd gedaan. Gelukkig reageerden de lezers iets genuanceerder en heeft Tagrijn ook nog niets uit Rome vernomen, maar er werden wel behartenswaardige zaken naar voren gebracht.
Vandaag zullen we daarom een en ander nader bestuderen.

Hard of zacht?
‘Natuurlijk pellen ze gemakkelijk als je ze hard laat koken’, werd er gezegd. Deze opmerking klopt helemaal. Maar het onderzoekbureau heeft de eieren niet hard, maar zacht gekookt: het eiwit gestold en de dooier zacht. Men beroept zich op de bij het onderzoek gehanteerde factor 4,5, dat wil zeggen: een kooktijd van 4,5 minuten. Uit door anderen gedaan vooronderzoek is  echter gebleken dat de hardheid van het ei niet alleen afhankelijk is van de kooktijd, maar van meerdere factoren. Deze zijn:
a. de grootte van de pan;
b. de dikte van de bodem van de pan;
c. de hoeveelheid water;
d. de sterkte van de warmtebron;
e. de kooktijd;
f. het moment waarop de eieren in het water worden gedeponeerd.

Oud of vers?
Hier raken we een teer punt. Niemand minder dan de ovologe professor Henriette hield een uitgebreid betoog over de leeftijd van de bij het onderzoek betrokken eieren. Zij adviseerde Tagrijn een kipje te kopen en dan de proef te herhalen met eieren van het eerste raapsel. Dan zou kunnen worden vastgesteld dat verse eieren zich niet laten pellen als ze niet zijn geschrokken. Zoals professor Henriette ongetwijfeld weet, is ook voor de komende kabinetsperiode niet meer budget beschikbaar gesteld voor wetenschappelijk onderzoek. De aanschaf van een kipje zit er dus niet in. Maar omdat ook Hanny de stelling van de ovologe uit ondervinding onderschrijft, stelt het bureau vast dat de ontdekking uitsluitend opgaat bij het koken van eieren die in de supermarkt zijn gekocht.

Andere redenen en opmerkingen
De bekende literator Erwin Troost vraagt zich af of het bureau de proef meerdere malen heeft herhaald. Ook zou hij willen weten of is nagegaan of de ontdekking ook opgaat voor kievitseieren en struisvogeleieren. Om budgettaire redenen, die hierboven zijn verklaard, heeft een dergelijk onderzoek helaas niet plaatsgevonden.
Enkele lezers laten de eieren schrikken om hun handen niet te branden. Deze vorm van waterverspilling moet worden afgekeurd. Laat het ei even liggen, dan koelt het ook af.
Ook is het bureau geschrokken van de opmerking van de heer Sylvester uit Tiel, die zout in het water doet om barsten te voorkomen. Nog afgezien van het feit dat dit niets met het onderzoek te maken heeft en de juistheid van deze stelling dus niet kon worden vastgesteld, wil het bureau erop wijzen dat zout in het water de kooktijd aanzienlijk verlengt. Hem wordt geadviseerd een eierprikker aan te schaffen.
De zeer gewaardeerde fotograaf Fred meent dat je een ei moet laten schrikken om het eventuele kuiken de gelegenheid te geven weg te rennen. Omdat Fred nu in Rotterdam woont, maar eigenlijk afkomstig is uit de hoofdstad, waar men het ei nog hardnekkig als het Y meent te moeten schrijven, wordt hierop niet verder ingegaan.

De kip en het ei
Het bureau dankt iedereen voor zijn of haar reactie. Deze zijn zeer op prijs gesteld. De ovologe Henriette opperde nog aandacht te besteden aan de vraag wat er eerder was: de kip of het ei. Een interessante vraag, die voor zover het bureau bekend, nog nooit eerder is gesteld. Tagrijn nodigt haar dan ook uit op haar eigen weblog deze discussie te openen. Want het nog jonge TWOB heeft helaas nog geen medewerkers in dienst die zich bezighouden met de evolutieleer. Wellicht dat onderstaande illustratie een aanzet geeft:

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

22 reacties op EIEREN 2

  1. Rietepietz zegt:

    Je bent een K”ei” Tagrijn , ik voorzie dat het TWOB nog wel meerde zaken zal onderzoeken ., ik kán niet wachten.
    groetjes , Riet

  2. J@ntje zegt:

    ps. liever geen zeeuws meisje op t brood!!
    zien er middeleeuws uit is vast geen'”light ” product!
    ;)))

  3. J@ntje zegt:

    zeg proffessor eierdooier, ik wil wel eens even weten waar jij de “wijsheid” vandaan haalt dat zout in het water de kookduur zou verlengen??
    ik heb nog niet gehoord dat je dat met wetenschappelijk onderzoek hebt kunnen staven??
    natte vingerwerk….foei !!
    ik ben het helemaal met profeesor Sylvester eens dat verzadigd zout water de eieren niet laat breken en ik durf daar zelfs aan toe te voegen dat het de kooktijd verkort.
    hierbij daag ik U uit tot een nieuw onderzoek!
    gegroet!
    en doe mij maar een boerenomelet ;)))
    janneke

  4. Renesmurf zegt:

    Ik vind een gebakken ei wel lekker.
    Liefst dubbel!
    En dan geen zout of zo er op, gewoon een plak brood er onder.

  5. beuzeblaadje zegt:

    Ik geloof dat ik ga kiezen voor
    een half ei, altijd beter dan een
    lege dop!

  6. Sjoukje zegt:

    Dan hebben wij ook nog het vraagstuk; “1 ei is geen ei, 2 eieren is een half ei, 3 eieren is een heel ei.” Is dat ook al onderzocht?
    Groetjes Sjoukje

  7. Quiny zegt:

    Research proposal2:waarom fietsen en mannen trappen en nooit op vrouwen en trams wachten, omdat er elke 10 min. een nieuwe langs komt?

  8. Quiny zegt:

    Research proposal to TWOB:waar is de staande schemerlamp gebleven?

  9. Sylvester zegt:

    @Tagrijn: heel goed, ik ben Flipje uit de betuwe hihihi
    Nu ben ik nooit goed in scheikunde geweest, maar wat is de reden dat zout water een hogere temparatuur nodig heeft om te koken dan zoet water?

  10. Henriette zegt:

    Professor Henriette gaat de uitdaging aan om binnen korte tijd de oh zo belangrijke vraag “wat was er eerder, de kip of het ei” op haar weblog ter discussie te stellen en haar eigen bevindingen daaromtrent wetenschappelijk te onderbouwen. De uitkomst zal menigeen verrassen.
    Voor het overige wil zij nog aanhalen dat het haar spijt dat het TWOB de proef niet kan herhalen met kakelverse eieren vanwege kostenbesparende redenen. Zij meent evenwel dat het in deze dan ook zeer verstandig is geweest, (supermarkt) eieren voor zijn geld te hebben gekozen.
    Voorts willen de overige medewerkers van het HWOB, het TWOB complimenteren over de uiteenzetting van zijn betoog en het vinden van de grandiose woordspeling omtrent het Y.
    Professor Henriette is dan eveneens de mening toegedaan dat heer Tagrijn hier zeker een hardnekkige Amsterdamse genetische kwestie aanhaalt, gezien de fallus gelijkende zgn. Amsterdammertjes en hun XXX daarop vermeld.

  11. Emmelinda zegt:

    Whaahaa eigenlijk geweldig; al die reacties/verontschuldigingen/oplossingen/ideetjes vanwege een test met een ei.

  12. Leukerd zegt:

    Ik kook mijn ei keihard en laat het schrikken om um makkelijker af te kunnen pellen. Nu wil ik wel iets weten over aardappels en hun kook/bak/poftijd.

  13. klaproos zegt:

    whahahahahaha
    wij hebben connecties met verburg :-))
    zal ik je in contact brengen met haar :-))
    geweldig dit onderzoek…
    ik heb er eigenlijk nooit zo erg bij stil gestaan, maar ja, ik ben dan ook zonder erg 🙂
    ik kijk uit naar een volgend onderzoek
    groetjes
    klaproos

  14. f r e d zegt:

    jij moet connecties hebben met het productschap voor zuivel…….

  15. Zakina zegt:

    Goh wat een ei al niet voor discusie opgang brengt. Ik heb genoten van je betoog 🙂 En ja fotograaf Fred verzint wel vaak leuke reacties, maarja… dat kuiken hahaha nou die kan niet meer rennen hoor als die gekookt is 😉

  16. gezien het grondig uitgevoerd onderzoek, voorspel ik een groot succes voor het twob, zodat het raadzaam is het aantal onderzoekers uit te breiden (??) of beter; op te drijven!
    dit kieken stelt zich kandidaat! :-))

  17. lenie zegt:

    Ben het TWOP zeer erkentelijk voor deze verdere toelichting wat het koken van eieren betreft , het koken ervan zal in de toekomst een eitje zijn ;))

  18. Di Mario zegt:

    Bedankt voor de evaluatie van het eierverhaal. Het heeft voor mij een hoop duidelijk gemaakt en zal zeker mijn leven een stuk makkelijker maken.
    Love As Always
    Di Mario

  19. Sylvester zegt:

    Sinds wanneer kom ik uit Zeist???
    Onderbouw eens waarom zout water moeilijker zou koken dan zoet water?
    Die eieren prikker ligt vast bij mijn snoertje van mijn camera hehehehe
    @Tagrijn: Sorry, nee, jij bent het nieuwe fruitbaasje van Tiel. Is veranderd! Water waaraan zout (natriumchloride) is toegevoegd heeft een hoger kookpunt.

  20. Annemarie heeft me veel te lang bezig gehouden, of ik haar .
    De kip of het ei princiepe he.
    Maar weer een mooie ei uitleg Tagrijn, ga hem woensdag nog eens op mijn gemak lezen.

  21. Hanny zegt:

    Gaarne wil ik het TWOB danken voor het wetenschappelijk onderzoek naar het schrikken van eieren. Tevens voor de evaluatie.
    Door de suggestie van het TWOB dat ovologe Henriette haar weblog openstelt voor een discussie over het vraagstuk “wat was er eerder: de kip of het ei” moest ik ineens
    denken aan het toepasselijke lied van Jaap Fischer: Het Ei.

  22. Annemarie zegt:

    Ja maar ik kook een ei als ik daar zin in heb. Ik leg hem voortaan wel in de vriezer! 😉

Je kunt hier reageren

