SHOES ARE MADE FOR WOLKY?

 Op 10 juli liep Tagrijn even de Wolky schoenwinkel op de Nieuwe Rijn binnen. Hij herinnert zich die datum nog precies omdat het de dag voor zijn verjaardag was.
Hij zag daar een paar schoenen die hem wel leken. En ze pasten ook perfect.
Maar er was een klein probleempje: ze waren zwart en hij was op zoek naar bruin.
Daar wist de aardige mevrouw van Wolky natuurlijk wel wat op: ‘Die kunnen we voor u bestellen. Dan zijn  ze hier over twee of drie weken. We bellen u als ze binnen zijn’.
Prima geregeld dus en Tagrijn wachtte af.
Maar toen hij een maand later nog niets had gehoord, dat zal dus rond 10 augustus zijn geweest, stapte hij toch maar even naar binnen. Hij noemde zijn naam en een vriendelijke dame had de bestelling in no time gevonden. Helaas hadden ze de schoenen nog niet binnen gekregen. In een kamertje achter de balie zat een man achter een pc die het gesprek volgde en hij besloot maar eens even in de computer te kijken. Hij bevestigde wat ik al wist: ‘Nee, die schoenen zijn inderdaad nog niet binnen. Enne…zo te zien zal het nog wel eens drie weken kunnen duren.’
Tagrijn sprak zijn vermoeden dat ze de bestelling niet hadden doorgegeven maar niet uit, al dacht hij er natuurlijk het zijne van. En lankmoedig zei hij dat hij dan nog maar drie weken zou wachten. Dat zou dan eind augustus of zoiets zijn.

Jip en Janneke?
Afgelopen dinsdag ( 25 september) was Tagrijn toch in het centrum en toen hij langs Wolky liep, schoot hem opeens te binnen dat hij hier ooit nog eens schoenen besteld. Het was druk in de winkel. Drie meisjes waren met klanten bezig dus Tagrijn liep meteen door naar de balie. In het achterkamertje zat nu een vrouw achter de pc. Ze zag Tagrijn wel, maar besloot toch nog even haar ongetwijfeld zware administratieve klus te klaren. Na een minuut of vijf verhief ze zich zuchtend van haar zetel en liep in zijn richting. Ze keek hem alleen maar vragend aan. Als ze had gezegd: ‘Wat mot je?’ zou zelfs dat nog klantvriendelijker zijn geweest.
Tagrijn begon dus maar met eerst een vriendelijk ‘goedenmiddag’, waarop ze ook geen passende reactie kon bedenken.  Dus vervolgde hij met : ‘Ik heb hier op 10 juli schoenen besteld en…’
Verder kwam ik niet, want ze viel hem meteen in de rede met: ‘Hoe heten die schoenen?’
Hoe heten die schoenen!!  ‘Ja, weet ik veel!’ ontsnapte Tagrijn voor hij er erg in had. Op zo’n moment moet je eigenlijk alerter zijn en onmiddellijk zeggen dat de linker Jip en de rechter Janneke heette, maar ja, zoiets bedenk je altijd later.
‘Als u de naam van die schoenen niet weet, kan ik ook niets nakijken’, zei ze resoluut.

Handig?
Vreemd genoeg werd Tagrijn niet kwaad, maar had hij de neiging om hard te gaan lachen. ‘Mevrouw, als u me nu even de kans geeft mijn naam te zeggen, dan kunt u het zo nakijken’, stelde hij voor.
Maar nee: ‘Onze bestellingen zijn gesorteerd op naam van de schoen en niet op naam van de klant’, hield ze vol. Begin augustus werd nog wel op naam van de klant gezocht en gevonden, dus blijkbaar was hier een reorganisatiedeskundige aan de slag geweest. ‘En dat vind u handig?’ vroeg Tagrijn. Hierop gaf ze geen antwoord, maar ze reageerde: ‘Mijn hoofd loopt om, meneer’. Hij moest haar zielig gaan vinden blijkbaar. Maar daar trapte Tagrijn niet in en hij spuide nu alle informatie die hij over de schoen had en die hij bij de aanvang van dit geanimeerde gesprekje niet had kunnen vertellen. Hij noemde zijn naam, de besteldatum, de schoenmaat en dat het ging om een lage bruine schoen, naam – en adresgegevens helaas onbekend.

Zwart en hoog
Met een diepe zucht pakte ze een map vanachter de balie en begon daar ongericht in te bladeren. Schouderophalend liep ze naar de computer en begon daar wat handelingen te verrichten.  Plotseling schoot haar blijkbaar iets te binnen. Ze pakte een doos die op een kast stond en liet de inhoud zien. ‘Zijn deze het?’ vroeg ze hoopvol.
Een paar hoge zwarte schoenen staarde hem aan. ‘Mevrouw, ze moesten laag en bruin zijn en niet hoog en zwart.’ Haar haar was niet blond, maar chemisch blond. Niettemin werd een bekend vooroordeel weer bevestigd.
Ze zwoegde nog een minuut of drie verder achter haar pc en kwam toen weer naar Tagrijn toe. ‘Ik kan het nu éven niet vinden, dus…’
Wat er achter ‘dus’ zou moeten volgen liet ze in het midden. Waarschijnlijk hoopte ze dat hij nu zo snel mogelijk de zaak zou verlaten en als een Jodocus de Domme later nog eens zou terugkomen. Maar Tagrijn had geen plannen in die richting. Hij zei haar dat ze de bestelling kon schrappen, dat hij de schoenen niet meer wilde en dat hij ook niet meer gebeld wilde worden.
‘Meneer, ik zal u niét bellen’, zei ze opgelucht. Toen Tagrijn even later op de Nieuwe Rijn liep, bedacht hij  pas dat ze zijn naam niet had kunnen vinden. Waarschijnlijk is die bestelling  dus niet geschrapt…

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

30 reacties op SHOES ARE MADE FOR WOLKY?

  1. tagrijn zegt:

    @Hub: ik wil dit niet ‘uitvechten’ via mijn weblog. U hebt mail.

  2. Hub zegt:

    Ik wil graag nog een ding kwijt. Het verhaal in deze blog van meneer … (in mijn vorige bijdrage is de naam zomaar verwijderd???) is de ene zijde van de medaille, de andere zijde is (nog) niet belicht.
    Ik zou me kunnen voorstellen dat de houding van meneer … best wel wat reactie op kan wekken, zeker de laatste keer in de zaak. Blijkbaar heeft hij ook moeite om in deze blog zijn werkelijke identiteit kenbaar te maken.
    Die meneer in dat hokje achteraf aan de PC, dat was ik en ik weet nog hoeveel moeite het mij kostte om meneer… te overtuigen dat we niet konden toveren. Dit is ons blijkbaar ook niet gelukt en het gaat heel vaak zo: Murphy’s Law, wat mis kan gaan gaat mis en die blonde mevrouw moest incasseren.
    Ik ben blij dat de dagelijkse gang van zaken heel wat soepeler verloopt. Dit komt misschien ook wel door het soort klanten die wij meestal krijgen.
    Het geschetste beeld is, ondanks wat steken die wij misschien hebben laten vallen , erg gechargeerd.
    Beste meneer …, waarom hebt u uw naam geschrapt?
    Groeten, Hub

  3. Pasula zegt:

    Heel erg klantvriendelijk, unbelievable! Op zich vind ik dat je nog veel geduld hebt gehad, ik zou allang ontploft zijn.

  4. Hub zegt:

    Zal ik u eens wat vertellen: de schoenen zijn binnengekomen: Seamy Shoe bruin 40 met oplopende neus!

  5. geertje zegt:

    Jammer!
    Heb je al wel andere bruine lage schoenen gevonden?
    Of neem je het risico maar niet dat ze je toch ooit eens misschien zouden kunnen gaan bellen? 😉

  6. Rietepietz zegt:

    Dat is dus een schoenenwinkel waar men Tagrijn nóóit meer binnen zal zien schat ik zo in !Toppunt van klantonvriendelijkheid deze “schoenendoos” .
    lieve groetjes , Riet

  7. teFre zegt:

    ow hahaha, schiet me nu iets te binnen: de winkel heet toch Wolky, je zou dan denken dat je op wolken loopt als je daar schoenen hebt gekocht. Ergens is dat wel zo, want ze verkopen daar blijkbaar niets meer dan gebakken lucht …

  8. teFre zegt:

    Wat een ongelooflijk dom (…), dit slaat werkelijk alles! Moet ik doen met mijn klanten hahaha dan zie ik ze nooit meer.

  9. Zakina zegt:

    Wat een doos (ik bedoel dus geen schoenendoos). Nou ik zou er nooit meer schoenen kopen naar zo’n behandeling en als ze meer klanten zo behandelen dan gaat de klandizie vanzelf achter uit en hoeft ze zelfs niet meer zuchtend naar haar werk, kan ze thuis zuchten.

  10. Renesmurf zegt:

    Ik verwacht dat je zeer binnenkort een telefoontje krijgt, van een alleraardigste dame.
    Misschien kan je ze beter zelf gaan bestellen, via internet.

  11. Henriette zegt:

    Lekker!
    Denk je dra met je hoofd in de wolky’s te kunnen lopen, heb je nog niks.
    Over blond gesproken: de niet-blonden verven zich blond om niet serieus genomen te worden. Daar is ze wonderwel in geslaagd.
    Groot gelijk….ik zou ze ook niet meer hoeven.
    Zal je zien dat ze met een paar dagen bellen dat ze er zijn…….in het blauw.

  12. Niklas zegt:

    Tekenaar Nico Visscher had een dagelijkse cartoon op de voorpagina van (toen nog) het Nieuwsblad van het Noorden, “Korrel”.
    Eén daarvan staat mij nog helder voor de geest. De tekst: “Een computer is een kast waarachter zich vele boekhouders kunnen verschuilen.” Ik stel voor deze tekst te updaten naar: “Een computer is een kast waarachter zich vele blondjes kunnen verschuilen.”

  13. Seraka zegt:

    wat een engelengeduld zeg
    ik zou allang ploffen
    kort lontje hè 😉

  14. 10eke zegt:

    Nou ja zeg, laat ze daar allemaal de hik krijgen!
    Gr 10

  15. Sjoukje zegt:

    Wat een slechte service zeg, nou die schoenen mogen ze van mij in hun … steken.
    Je hebt je nog netjes gedragen, dus geen schoenen van wolky meer.
    Fijne dag!
    Sjoukje

  16. Emmelinda zegt:

    Hihi zulke dingen worden voor mij principeskwesties. Vooral zoals je beschreef hoe die vrouw deed, alsof ze de last van heel de wereld op haar schouders had. Aaargh

  17. J@ntje zegt:

    ach laat lopen die schoenen!!
    groetjes janneke
    de linker… ;)))

  18. Hermien zegt:

    Dus als je in augustus 2009 een telefoontje krijgt dat je schoenen er zijn, weet je wie het is!

  19. druiveke zegt:

    Nou nou nou…daarmee maken ze geen beste naam daar!
    ´k Zou dit hele verhaal ´knippen en plakken´ en naar de klantenservice van Wolky sturen! Misschien kunnen ze daarmee hun personeel in die zaak wat beter instrueren en voorkomt het dat andere klanten tegen de zelfde ergernis aanlopen.

  20. Die gaan je gewoon op bellen. Ze hebben een plaat voor der kop. Ik denk dat omdat die schoenen nog een keer binnen gaan komen. Want hun bestellings protocol in orde is. 🙂
    Ik wacht met jo af op het vervolg, want dit krijgt nog een staartje.

  21. klaproos zegt:

    ohohohohohohohohohooooooooh wat erg tagrijn:-))
    hoe ze je behandelen maar toch wel de reactie van neussie want ik heb een paar wolky’s en je loopt echt op wolken ..
    maar als ik jou was ik stierf liever 1000 doden dan die schoenen nog te willen..
    wat een rare verkopers heb je er toch tussen lopen :-))
    chemisch blond zei je:-))
    tsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
    ssssssssssssssssssssssssssssssss
    sssssssssssssssssss
    sssssssssss
    ssssssss:-)))))

  22. maw je loopt nog altijd niet op wolkjes?? :-(((
    gelukkig ook niet op wolky’s, want die kunnen onmogelijk ‘als gegoten’ zitten. :-))

  23. Di Mario zegt:

    Zo jammer, zo jammer, echt als klanten toch bij ons drie weken op een bestelling zouden willen wachten, dan ga ik de hele dag juichen. Je hebt je netjes gedragen, zo mag je bij mij in de winkel komen, maar dan zal ik dat belonen met betere service.
    Love As Always
    Di Mario

  24. f r e d zegt:

    die kunnen beter pepernoten gaan verkopen….. alhoewel?? wordt er dan wel op tijd gestrooid????

  25. Sylvester zegt:

    Logje had beter “schoenenleed” kunnen heten.
    Hoe heet de schoen, wel de één links en de andere rechts hahahaha

  26. Nou dat is dus duidelijk waar ik geen bestelling hoef te doen hahhahaha.
    Zeeland was weer geweldig las ik in je vorige log.
    Moet er eerdaags ook naartoe dus weet wat ik moet gaan bekijken.

  27. Annemarie zegt:

    Echt goede service is het dus niet… Das wel ontzettend jammer…
    Maar vast genoeg schoenenwinkels in Leiden?

  28. lenie zegt:

    nooit van Wolky gehoord …niets gemist dus ….zei de échte blonde dame ;))
    maar kan me de ergernis zomaar voorstellen en mochten ze ooit komen die fiere stappers ..vraag dan naar Jip en Janneke kan die pceend ze vinden ;))

  29. Hanny zegt:

    Als de bestelling niet is geschrapt en de schoenen zijn gearriveerd, wat zul je dan heerlijk lopen. Schoenen waar zoveel zorg aan is besteed, moeten wel goed zijn.

  30. Judith zegt:

    Goede reclame voor Wolky, maar niet heus!
    Als ik iets haat is het slechte service, zou hier dus heel slecht tegen hebben gekund…

Je kunt hier reageren

