LEIDS DETAIL 61

Goedemorgen, wakker worden. De haan kraait. Tijd voor Leids Detail 61. Onder de derde foto staat zoals gebruikelijk weer een toelichting.

Op de hoek van de Witte Singel en de Rijn- en Schiekade staat het voormalige gebouw van het Leidsch Dagblad. Nu is het Kantongerecht er gevestigd. Het gebouw, een schepping van Dudok, telt heel veel versieringen. Vlak onder het dak, aan de kant van de Rijn- en Schiekade is een aantal hanen aangebracht.
Op de tweede foto zie je een voormalig pakhuis aan de Oude Rijn 90.
Met de derde foto raken we de actualiteit. Dinsdagavond zal hier, bij het Jan van Houtmonument, weer een krans worden gelegd tijdens de grote taptoe van sportverenigingen die voorafgaat aan de derde oktober, de dag waarop weer uitbundig en luidruchtig Leidens Ontzet in 1574 zal worden gevierd. Het monument staat op de hoek van het Plantsoen en de Oranjeboomstraat. Deze straat is genoemd naar molen de Oranjeboom die op deze plek heeft gestaan. Ieder jaar staat in de officiële feestwijzer precies dezelfde tekst: Bij het defileren langs het standbeeld van Van der Werf en het Jan van Houtmonument, waar kransen worden gelegd, wordt de verenigingen verzocht de vaandels te doen neigen en te zorgen voor een correcte houding van de deelnemers.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDS DETAIL 61

  1. Natasza zegt:

    Ik vond het weer heel informatief.
    Nog een fijne zondag.
    Carpe Diem
    Natasza

  2. Befana zegt:

    Ik ken het Leidse Volkslied al bijna uit mijn hoofd en de koelkast ligt al vol met hutspot… Dus ik ga Leidens onzet in Zaandam vieren!

  3. beuzeblaadje zegt:

    Van deze details spreekt de haan me
    het meeste aan!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  4. Jaco zegt:

    Snif, nul uit drie moet ik bekennen. Zelfs de derde kon ik maar niet plaatsen. Ben benieuwd wat de reden voor de oproep van een correcte houding is. Meestal betekent dat namelijk dat er iemand was die er als een lapzwans bij liep en dat daarover klachten zijn gehoord.

  5. f r e d zegt:

    ik zal proberen a.s. 3 oct eens wat meer op te letten, maar of dat lukt…??

  6. Niklas zegt:

    Prachtige details weer!
    In Groningen, waar ik onlangs na jaren weer eens rondstruinde, zijn sommige oude pakhuizen en graansilo’s ook opgeknapt en hebben een woonbestemming gekregen. Studentenhuisvesting?

  7. Renesmurf zegt:

    Het is toch op zijn minst merkwaardig dat oude panden altijd zoveel bestemmingen krijgen.
    Kranten moeten altijd verhuizen en zo, nergens voor nodig.

  8. 10eke zegt:

    Leuk die hanen, daar hou ik van. Maar waarom hanen in Leiden? In Barneveld snap ik dat, maar Leiden??
    Dank weer Tagrijn, fijn weekend gr 10
    (Ik zit weer in Den Haag dit weekend!)

  9. Rietepietz zegt:

    Ik zie het al , we komen niet om 3 oktobwer heen ,( ook Glibber heeft veel info ) maar dat hoeft ook helemaal niet hoor , het is leuk om er alles over te horen , fijn weekend en gezellige 3 oktober feesten .
    lieve groetjes , Riet

  10. Loontjuh zegt:

    *Hmmm, zal toch es die route moeten fietsen, hahaha*…dat momument weet ik wel…met muzikale groet, alvast een fijn weekend.

  11. Sjoukje zegt:

    Dat pakhuis vind ik echt heel mooi, die haan mag er ook wezen.
    Prettig weekend!
    Groetjes Sjoukje

  12. Henriette zegt:

    Schiet me ineens te binnen nu ik dat opschrift zie met Leids Ontzet.
    Is er niet een speciaal gerecht dat aan die datum vastzit?

  13. *correcte houding opzet*
    elke foto zijn eigen verhaal,
    zijn eigen geschiedenis.
    het weekend kan beginnen, tagrijn! vul het met je eigen verhaal, maak je eigen geschiedenis! 🙂

  14. J@ntje zegt:

    zoals iedere week ..denk ik..
    toch eens naar leiden!!
    prettig weekend!!!
    groetjes janneke

  15. tagrijn zegt:

    @Tjan: Dat heet inderdaad al weer heel wat jaartjes Maliebaan. Je hebt gelijk!

  16. Judith zegt:

    Net zoals Tjan kon ik alleen de laatste foto thuisbrengen.
    Die hanen heb ik nog nooit gezien, en dat terwijl ik bij het hardlopen heel vaak langs het kantongerecht kom. Toch maar eens beter kijken…

  17. Brimstone zegt:

    Ja, die oudbakkentekst in de feestwijzer, prachtig!
    Doet me weer denken aan de taptoes waar ik als klein Brimstoontje aan mee deed. Verzamelen op de Kaasmarkt!

  18. Tjan zegt:

    Schande… Slechts 1 uit 3. De haan kon ik niet thuisbrengen (volgens mij is het trouwens niet Rijn- en Schiekade, maar Maliebaan, maar da’s een (Leids) detail). Het pakhuis kwam me wel bekend voor, maar ik dacht aan de Nieuwe Rijn, ergens in de buurt van de Kraaierstraat. Slechts het 3-oktobermonument op de plek van de vroegere molen De Oranjeboom kon ik plaatsen.

  19. Zakina zegt:

    En zo wordt je Leids Detail toch nog betrokken bij de Oktober viering 🙂

  20. klaproos zegt:

    ahhhhh daar heb ik leuke herinneringen aan leids ontzet stampot :-)) en feesten..
    dat was wel heel erg gezellig in die tijd:-))

  21. paco zegt:

    Het is elke keer weer leuk

  22. Emmelinda zegt:

    Werkelijk prachtig; dat pakhuis! Wat is dat mooi opgeknapt/bewaard gebleven!

  23. Di Mario zegt:

    Die derde had ik goed geraden, heeft er ook meer mee te maken dat die LG het er al dagen over heeft.
    Love As Always
    Di Mario

  24. Sylvester zegt:

    Dat die eerste een haan of kip zou zijn kon ik wel zien, de 2e een pakhuis uit vroegere tijden was ook niet moeilijk, alleen de derde zegt me niets. 😉

  25. Geweldig he, dat inderdaad de tekst in het boekje al jarenlang hetzelfde is.
    Schiet mij opeens te binnen, weet je wat er sinds een aantal jaren uit verdwenen is.
    Spuiten der fontein, dat stond er vroeger toch ook altijd in dacht ik hahahah

  26. lenie zegt:

    weet je wat ik nu zo ontzettend leuk vind aan al die Leidse Details ????
    als ik er kom zeg ik overal tegen die Vivaldi heer van me …kijk …daar had Tagrijn het over dat is ….bla bla bla …
    want ik weet nu al een bende ;)) van Leiden !!

  27. Hanny zegt:

    Weet je ook waarom daar hanen zijn aangebracht?
    Het feest gaat beginnen ….!

  28. Annemarie zegt:

    Nou die haan mag voor mij morgenochtend ook wel kraaien, ’t is (vrijwillig) weer veels te vroeg!

Je kunt hier reageren

