LEIDENS ONTZET 1

Nog even en Leiden staat weer op zijn kop. Op 3 oktober wordt Leidens Ontzet in1574 herdacht. Nou ja, herdacht… het zal heel veel Leienaars worst zijn iets te herdenken. Er moet vooral feest worden gevierd. De dag ervoor gaan om een uur of vier ’s middags alle tappen open om pas weer dicht te gaan in de vroege ochtend van 4 oktober.
Je moet het Tagrijn dan ook niet kwalijk nemen als zijn logjes deze week helemaal in het teken van dit ‘carnaval van het noorden’ zullen staan. En je moet het hem ook maar niet kwalijk nemen als die logjes op 3 en 4 oktober misschien veel te laat zullen verschijnen… Een goede verstaander…
Toch begint hij vandaag een tikkie serieus. Er moet namelijk iets worden rechtgezet. Morgen over het feest zelf.

 Een soldatenhoertje of…
Vorig jaar stonden op dit weblog wat verhalen over hardnekkige mythes die te maken hebben met Leidens beleg en ontzet.
Een van die verhalen ging over Magdalena Moons, het liefje van Valdez, de Spaanse veldheer. Een korte samenvatting: Magdalena ontmoette de bevelhebber van de Spaanse troepen in het geheim en werd zijn liefje. Toen Valdez een bestorming van de uitgehongerde stad beraamde, wist zij hem te overreden dit nog een nachtje uit te stellen. Dat moment is vastgelegd op dit schilderij van Simon Opzoomer.
Het uitstel werd hem fataal. De watergeuzen zetten de polders rond Leiden onder water en de Spanjaarden moesten maken dat ze weg kwamen. In het dagboek van Valdez staat hierover: ‘Vaarwel stad, vaarwel slappelingen, vanwege het water zijt gij verlaten, niet om het geweld van de vijand.’
Het verhaal gaat nu dat hij daarna met Magdalena Moons is getrouwd, wat echter nooit ergens vastgesteld kon worden. Integendeel. Zoals je in het betreffende logje kunt lezen zou ze in 1578 met Jan de Cues zijn getrouwd, na zijn overlijden in 1581 met jonkheer Willem de Bie en in 1597 met jonkheer Jurriaan van Lennep. (Het hele verhaal kun je hier nog even nalezen.)

Vervalsing
Maar… nu ging de historica Els Kloek zich er dit jaar mee bemoeien. Zij ontdekte met behulp van moderne apparatuur uit het Nationaal Archief dat de eerder gegeven lezing niet klopte. Vast staat nu dat ze in 1597, na een eerder huwelijk trouwde met de hiervoor genoemde Willem de Bie, die in 1606 overleed, en dat ze in 1607 gehuwd was met jonkheer van Lennep. Kloek heeft ontdekt dat er met de documenten van het huwelijk met de Bie iets aan de hand was. Achter de naam van Magdalena Moons heeft men geprobeerd iets onleesbaar te maken. Maar in 2007 staat de techniek voor niets: de tot nu toe onleesbare tekst luidt: ‘weduwe van don Franco de Baldess’. Misschien heeft de familie van de jonkheer dit laten weghalen omdat dit een schande voor de familie zou zijn. Daarover blijven we in het duister tasten. En hoe is het verhaal over een huwelijk met Jean de Cues in de wereld gekomen? Dit huwelijk blijkt nooit te hebben plaatsgevonden. Het zou toch aardig zijn als Tagrijn hier volgend jaar opnieuw iets zou kunnen rechtzetten.
(Wat hij in ieder geval moet rechtzetten – met dank aan  historica Els Kloek voor haar reactie – is dat de moeder van Moons geen Margriet de Jonge heette, maar Johanna van Sompeecke.)

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDENS ONTZET 1

  1. Zakina zegt:

    Altijd leuk al is het eeuwen verder, dat de geschiedenis recht gezet wordt.

  2. Emmelinda zegt:

    Hihi, nou op de log van Emile heb ik al een boel gelezen (ook vorig jaar) en ik moest ook altijd denken aan carnaval. Ik wens je dan ook heeeeeeeel veel plezier!

  3. Renesmurf zegt:

    Het is toch elk jaar weer iets dat flink onder de aandacht komt.
    Dat heeft wel wat.
    Een traditie met echte geschiedennis.

  4. Henriette zegt:

    Goh….een slechte verliezer hoor die Valdez. “Niet de slappelingen, maar wel het water”.
    En wat een femme fatale al niet voor elkaar kan krijgen. Getuige haar vele huwelijken moet het haast wel een mooie vrouw geweest zijn. Wel een heel interessant verhaal.
    Maarreh…..hoezo niet de volgende dag bloggen over de dag ervoor!!
    Kom op !!!
    ’s Avonds een vent, ’s ochtends een vent.!!!!

  5. geertje zegt:

    Van tevoren is iedereen (hopelijk) nognuchter genoeg omserieus te zijn!
    Hoewel… serieus 🙂
    Leuk die weetjes!
    Het lijkt me ook een geweldig feest; ooit zou ik het ook graag een keer zien; Leidse Glibber maakt me erg lekker elk jaar…
    Off Topic; Krista van Velzen is 2e kamerlid voor de S.P.
    Niet echt mijn partij, maar sommige dingen pakt zij in mijn ogen wel goed aan (sommige dan he?;-))

  6. klaproos zegt:

    goeiemiddag tagrijn.
    de smet is van het blazoen gehaald dus:-))
    ik weet een beetje wat er gaat gebeuren in leiden dus ik neem je hélemaal niks kwalijk..
    geniet jij nou maar lekker hé, en laat ons ook een beetje meegenieten:-))
    veel plezier gewenst
    groetjes
    klaproos

  7. Sjoukje zegt:

    Maakt niet uit hoor dat je logjes later verschijnen. Ga jij maar lekker feesten, heel veel plezier!
    Groetjes Sjoukje

  8. J@ntje zegt:

    @ btw Jans???? wahahahahahhaa zo ben ik nog niet eerder genoemd!! en ik heb al wat namen en bijnamen… ;))))

  9. rietepietz zegt:

    Knap speurwerk allemaal maareh….. ik heb er niet over wakker gelegen en zal ook nu best lekker slapen .Evengoed levert het weer een informatief logje op Tagrijn !
    lieve groetjes , Riet

  10. Tjan zegt:

    Ik zag vorige week op het LD online al een inleiding staan – vermoedde al dat jij hier nog wel op terug zou komen. Mooie ontdekking van Els Kloek.

  11. Brimstone zegt:

    Mooi stukje geschiedenis!
    Een fijne 3 oktober!
    Ik heb het al zeker 12 jaar niet meer gevierd, maar woensdag staat er wel hutspot op het menu. Ruikt het hier in huis een beetje als “Leids thuis”.

  12. 10eke zegt:

    Laat je ons weer meegenieten van het feest? En dan dank voor je tektst en uitleg!
    Gr 10

  13. Judith zegt:

    Ik las dit eerder deze week op de site van het Leidsch Dagblad. Fascinerend verhaal!
    Alvast veel plezier op 2 en 3 oktober, maar dat gaat zeker lukken 🙂

  14. J@ntje zegt:

    okee weer wat geleerd !! top!!
    maar er rijzen toch nog wat vragen…
    waarom gingen al haar echtgenotes zo snel dood??
    daar is ze vast niet financieel slechter van geworden… ;))
    eigenlijk is zij dus beschermheilige van Leiden zeheeft leiden toch maar mooi kunnen redden..
    mooi matahari verhaal…hihihihih
    wat kunnen vrouwen toch gevaarlijk zijn..;))
    heel veel plezier!!
    en ik kan melden dat het nieuwe herfst bok van amstel weer een prima bier is!
    en het heineken festiviteiten bier walchelijk ;))
    verheug me op je verslag!
    groetjes janneke

  15. f r e d zegt:

    ik kom eea persoonlijk a.s. woensdag controleren!!!

  16. loontjuh zegt:

    Mooi verteld, heel veel plezier, de komende dagen, een muzikale groet.

  17. Annemarie zegt:

    Off topic: Ik kom met de trein. Hill haalt me van t station met me bagage en zet me in de buurt af waar Emile dinsdagavond te vinden is! Ik hoef dus niet te crossen met me autootje, hihi. Gaat helemaal goed komen!
    Wie weet tot ziens 🙂

  18. Hermien zegt:

    Je kunt toch vlak voor de reveille je eerste stukje even schrijven, tijdens de hutspot je 2e en na het vuurwerk je 3e of zie ik dat verkeerd?

  19. Di Mario zegt:

    Heel veel plezier deze week,
    gedraag je net zo netjes als afgelopen weekend je neefje.
    Love As always
    Di Mario

  20. Marcel zegt:

    Leuk die toeliching! Het is boeiend om dit verhaal te lezen. Veel plezier op het feest.

  21. Seraka zegt:

    een nieuwe week ligt voor je open
    en wat voor ééntje 😉
    veel plezier! :))

  22. Sylvester zegt:

    Hoe het verhaal ook zal luiden, het rijkelijk vocht zal er vast niet minder om smaken, proost 😉

  23. interessant stuk geschiedenis!
    (of is het roddel??) ;-))))
    hoedanook, historici weten wat gedaan; huwelijken onderzoeken, maitresses ontmaskeren, buitenechtelijke kinderen opsporen ..
    er zijn ergere jobkes? :-))
    zoals feestvieren, mss?? ;-)))
    laat je lekker gaan, tagrijn! als je ons regelmatig verwend met een lekker logje, hoor je mij niet klagen! :-)))

  24. lenie zegt:

    die loggen komen wel , ga nu maar eens rondkijken voor ‘ons ‘;)) en vat er ene van mij !!
    dat de geschiedenis even recht wordt gezet is weer erg leuk ….prachtig vind ik dat ..weer nieuwe feiten recht breien ;)))
    héél veel plezier de aankomende dagen …heb ook de nodige info gelezen bij glibber ..je weet wel die Leidse !!

  25. Mooi stukje (hernieuwde ) geschiedenis Tagrijn. En ja we gaan er weer helemaal tegenaan he de komende dagen.
    OOk bij mij zullen de logs even geimproviseerd zijn op dinsdag en woensdag, mar hoop donderdag voorzichtig aan de draad weer op te pakken hahaha.

  26. Hanny zegt:

    Als ik jou was zou ik me lekker in het feestgedruis storten en me geen zorgen maken over logjes. Die kunnen we na afloop ook wel lezen.
    Leuk voor jou om te merken dat er serieus op jouw log wordt gereageerd en nieuwe informatie wordt aangereikt. Zo kunnen wij weer wat leren van de geschiedenis van Leiden.
    Veel plezier de komende dagen!

  27. Annemarie zegt:

    Ach dat ze te laat komen, dat maakt mij toch niet uit. Ik log namelijk zelf niet, want ik heb tijdelijk een andere verblijfsplaats 😉 Maar na 4 oktober kom ik je verhalen weer lezen. Kijken of ze verschillen van de mijnen!
    Gaat het niet meestal zo met geschiedenis? Dat er altijd nog weer nieuwe verbeterde informatie bijkomt? In elk geval bedankt voor het rechtzetten!

Je kunt hier reageren

