LEIDENS ONTZET 2

Voor degene die wat vreemd tegen de C in dit kopje aankijkt: het is glashelder, want op drie oktober vieren we hier in Leiden Drie October. Er zijn allerlei fraaie kwalificaties voor bedacht, zoals het carnaval van het noorden en het grootste feest boven de grote rivieren. Allebei juist. Vanmiddag om een uur of vier gaat het beginnen en langzaam stroomt de stad vol met mensen en het bier uit de tappen. Probeer maar niet later met de auto in het centrum te komen, want dat gaat je echt niet meer lukken. Voor twee dagen is de voetganger de baas. Bussen en taxi’s brengen je tot de rand van het centrum, maar geen meter verder.
Nee, wie Leiden wil bezoeken en wat van de unieke sfeer wil proeven, kan maar het best met de trein komen. Als je bij Leiden Centraal uitstapt, zit je ook meteen op de kermis, op Tilburg en Weert na de grootste van het land. Er wordt wel gefluisterd dat de prijzen van de attracties dit jaar schrikbarend hoog zullen zijn, maar dat zeggen ze ieder jaar en een kniesoor die er die dagen op let.
Morgen, op de dag zelf, is het inwoneraantal meestal ongeveer verdubbeld en wringt zich een feestvierende mensenslang door de straten. De stad barst uit zijn voegen, maar het is wel gezellig en uit honderden tappen stroomt het blonde goud voor de dorstige kelen. Bij zo’n zeventig kroegen is buiten ‘levende muziek’, dus ook dat is een reden om er even te blijven hangen. Sluitingstijd? ‘Wattistattan, juh?’, vraagt de Leienaar.

 Als het maar droog is…
Iedereen hoopt natuurlijk op mooi weer. En daar ziet het dit jaar wel naar uit. Niet dat de Leienaar thuisblijft als het regent. Hij koopt gewoon een bledderdrooghouder. Een bledder? Jawel, dat is het Leidse woord voor ‘hoofd’.
Maar je kunt natuurlijk ook volop roodwitte dassen, petten, hoeden en noem maar op kopen, om vanavond om zeven uur naar de taptoe te kijken die door de straten trekt: bijna alle sportclubs lopen mee, gelardeerd met vele muziekkorpsen. Het is een eerbetoon aan de Leidse helden die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het ontzet van de stad in 1574.
Honderden kraampjes doen al goede zaken. Net de hutspot achter je kiezen? Maakt niks uit. We doen nog een broodje beenham, een portie sateh, een banaan met slagroom, een hamburger en een oliebol. Veel? Welnee, je spoelt het toch gewoon weg met een biertje? En de kinderen krijgen een reuzesuikerspin. Dan naar de kermis, nog wat drinken en dan naar huis, want morgen…

Haring en wittebrood
Morgen vroeg op. Eerst om zeven uur naar de reveille op het Stadhuisplein. Vanaf half acht kan je gratis haring en wittebrood halen in De Waag. Daarna naar het standbeeld van Van der Werf in het naar hem genoemde park voor de koraalmuziek en dan zijn alle plechtigheden achter de rug en kan er weer feest worden gevierd. Er is genoeg te doen, met als hoogtepunt ieder jaar de optocht, die dit jaar in het teken van het cijfer 7 staat. Waarom? Ja, moet je maar komen kijken. Vele praalwagens en honderden figuranten zullen weer hun uiterste best doen het rijendikke publiek te vermaken.
 Ondertussen gaat het feest gewoon door. Tot in de kleine uurtjes wordt op de kermis het spaargeld in de gokautomaten gegooid, stroomt het bier, klinkt overal de vrolijke muziek en wordt iedereen uitbundiger.
Na het vuurwerk om elf uur bij de Zijlpoort is het feest officieel afgelopen. Maar we gaan nog maar even door. En midden in de nacht gaan we zat en doodvermoeid naar huis. Wat was het weer leuk! Morgen Dierendag; nou, die kater komt wel.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDENS ONTZET 2

  1. Rietepietz zegt:

    Ik heb voor mooi weer geduimd maar dat is niet 100% gelukt geloof ik .
    fijne dagen , liefs Riet

  2. Renesmurf zegt:

    Geniet er maar lekker van!
    Het weer heb je niet in de hand, en oktober is nu eemaal oktober, wat je krijgt hoort er bij!

  3. Zakina zegt:

    Ik vind het nog steeds stom van mezelf dat ik 32 jaar lang in de buurt heb gewoond, maar het nog nooit heb meegemaakt.

  4. Pasula zegt:

    Jee alleen al voor alle lekkernijen zou je naar leien gaan morgen! Geweldig die laatste zin, jaja die kater hahaha, zal wel meevallen bij jou. 😉

  5. druiveke zegt:

    Hutspot eten hoort er toch ook bij die dag?
    Dat zou er bij mij beter in gaan dan haring…ben niet zo’n vissig type!
    Heel veel plezier Tagrijn!!

  6. Sjoukje zegt:

    Hopelijk blijft het droog.
    Heel veel plezier!
    Groetjes Sjoukje

  7. jeetjemina zegt:

    Wist niet dat dit zo groots werd gevierd!
    Hoorde gisteren nog dat wittebrood in die tijd nog helemaal niet bestond.
    Het moest “Haring en weitebrood” zijn!
    En die kermislui die kermden pas nog steen en been omdat de belasting met 6% zou worden verhoogd en dat zou de kermis de das omdoen.
    Daarom is dat weer teruggedraaid maar ondertussen verhogen ze zelf de prijzen met een nog veel hoger percentage!
    Evenzogoed: veel plezier!
    gr eva

  8. Emmelinda zegt:

    Ik heb de weergoden een emailtje gestuurd met het verzoek om mooi weer zodat jullie de handen vij hebben om haring en wittebrood te kunnen eten 😉

  9. J@ntje zegt:

    dus eigenlijk is de kermis het bruisende hart van het feest??
    dan blijf ik hangen bij de ‘levende’muziek..
    moet je toch alleen in het reuzenrad!
    veel plezier!!
    gr janneke

  10. 10eke zegt:

    Een geweldig feest dus at ik dit jaar voorbij moet laten gaan, wellicht dat ik volgend jaar eens kom kijken. Dat ik moet ik toch een keer meegemaakt hebben! Geniet maar flink.
    Gr 10

  11. klaproos zegt:

    geweldig tagrijn,
    ik geniet hier in het stille brabant met je mee,
    maar ik denk dat vriendinneke die nu bij haar ouders in koudekerk zit toch wel naar leiden zal gaan…
    da’s nogal een feestneus….
    ik kijk uit naar je log.
    groetjes
    klaproos

  12. Leukerd zegt:

    Ik vind het een leuk gebruik dat iedere stad, of ieder dorp zo zijn eigen rituelen en feesten heeft. Dat bindt. Sterkte met de kater, en natuurlijk veel plezier!

  13. Hermien zegt:

    Mmmmmmmmmm, banaan met slagroom!! Dat eet ik alleen met Drie October.

  14. Di Mario zegt:

    Heel veel plezier en geniet ervan.
    Love As Always
    Di Mario

  15. lenie zegt:

    lijkt me een prima feest ..
    morgen …wanneer het nog géén
    dierendag is …zijn er plannen om daar
    te gaan kijken ….van Schiphol op de trein moet lukken …want daar zijn we dan toch ;))) dus ik hoop dat we snel klaar zijn en eens kunnen kijken in jullie Leiden .. bledder hé ….whahahahahahahaha
    veel plezier !!!

  16. dat wordt feesten!
    ik kijk al uit naar jouw verslag .. :-))
    laat je op het feestgedruis leiden door leiden!
    veel plezier, tagrijn!

  17. Sylvester zegt:

    Die haring lijkt me wel wat, dat brood mag naar de eendjes, hebben die beestjes ook nog een beetje feest 😉

  18. Henriette zegt:

    Heel veel plezier Tagrijn.
    Tip: kluts alvast een bloody mary voordat je de deur uitgaat en zet hem in de koelkast voor de volgende ochtend.
    Nee……zonder wodka!!
    Feest ze !!!!

  19. Hanny zegt:

    Heel veel plezier toegewenst! Ik hoop dat jullie de bledderdrooghouder niet hoeven te gebruiken. Het bier kan beter stromen dan de regen.

  20. Geweldige log Tagrijn, ook hier al de gezonde 3 Octoberspanning.
    Hoop dat je twee heel fijne dagen hebt en wie weet zie ik je nog ergens.
    Missen kan je me moeilijk dit jaar je moet nu gewoon twee kleine mensjes letten met camera’s en eentje (Annemarie) met rood haar, halve Leidse kleur dus hahahah

  21. Annemarie zegt:

    Ik ga ervoor!
    Ga genieten met volle teugen! Heeft me genoeg moeite gekost vrij te krijgen!
    Misschien kom ik je nog tegen. Zo niet, heel veel plezier toegewenst!
    Ik sta in elk geval in de rij voor haring en wittebrood.. Emile vind dat ik dat een x moet hebben meegemaakt, hihi.

Je kunt hier reageren

