LEIDENS ONTZET 4

Wat bezielt deze mensen om ’s morgens om half acht al bij De Waag in de rij te gaan staan? Voor haring….

… en witttebrood. Dat was het eerste voedsel dat door de Watergeuzen de stad werd binnen gebracht in 1574. De hongersnood was voorbij.

Je moet natuurlijk wel eerst je inschrijvingsbewijs laten zien aan een meneer ‘die erover gaat’.

En dan mag je doorlopen. Je haalt je haring bij een van de tientallen visvrouwen…

…en je ‘geusjes’, een speciaal voor Drie October gebakken broodje, bij een van de bakkers.

En na een tijdje sta je weer buiten met je haring en wittebrood. De haringen zijn ‘vuil’, maar voor een kleine vergoeding staan er een stuk of tien kraampjes met Katwijkse visvrouwen die ze voor je schoonmaken. Het was er een gedrang van jewelste, dus koos Tagrijn ervoor dit gebeuren van de zijlijn te fotograferen, temeer daar de regen op dat moment met bakken uit de lucht viel. Had hij nou toch maar zo’n bledderdrooghouder gekocht…

Ondertussen stond Van der Werf eenzaam in zijn park. Gisteravond werd hier tijdens de taptoe een krans gelegd. Vanochtend tijdens de koraalmuziek legde burgemeester Lenferink hier nog een krans bij. Daarna werden beide kransen omhoog gehesen.

Om een uur of twaalf werd het weer droog, en al scheen de door de Paulusma’s en De Hondts beloofde zon niet, niets stond een geslaagde optocht meer in de weg. Maar om jullie niet te overvoeren met foto’s, wachten we daarmee tot morgen en haasten we ons nu naar de kermis. Nou ja, haasten… Het was een beetje druk op straat…

De foto’s hieronder spreken voor zich. De kermis, of, zoals het officieel heet: het lunapark.

Wat jullie dit jaar aan foto’s missen is het straatgebeuren, zoals het straattoneel en de vreet- en zuiptenten, de grote en kleine bandjes. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Het feest wordt ieder jaar officieus afgesloten met een, zoals de feestwijzer het zegt, luisterrijk vuurwerk bij de Zijlpoort. Tagrijn heeft daar een paar jaar geleden een schilderijtje van gemaakt. Daar zullen jullie het mee moeten doen.

Het is weer voorbij. Het was weer een geweldig feest. En zoals beloofd morgen nog een serie foto’s van de optocht, die in het teken stond van het cijfer zeven.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDENS ONTZET 4

  1. marjolein zegt:

    Leuke log.
    `Leidens ontzet=3 okt.` kan ik mij goed herinneren, dan aten we vroeger thuis altijd hutspot !!!
    Dag en fijn weekend.

  2. Zakina zegt:

    Gelukkig was het eten wat de stad binnen kwam lekker… stel dat het iets goors was geweest. Knolselderij ofzo.

  3. Dwarsbongel zegt:

    In 1945 dropten Amerikaanse vliegtuigen Zweeds wittebrood, daar hadden ze toch ook best haringen bij kunnen doen?
    Waren die Geuzen toch een stuk beter en snuggerder dan die Amerikanen, en die hadden zelfs het goede voorbeeld gehad!
    Gebrek aan historisch besef?

  4. Rietepietz zegt:

    Natuurlijk kun je niet compleet zijn , maar alle Leidse logs geven tesamen een goed beeld van een prachtig feest!
    lieve groetjes , Riet

  5. 10eke zegt:

    Om half acht al haring en wittebrood? Om half acht ging mijn wekker…en dan moet ik niet denken aan haring. Maar als ik in Leiden had gewoond, dan weet ik niet wat ik gedaan had… Misschien toch een keer proberen?
    Maar zo te zien een bere-gezellig feest. Dank vor alle foto’s en de leuke tekst.
    Rust lekker uit morgen!
    Gr 10

  6. ik heb genoten van je leidens ontzetlogjes, tagrijn!
    ik smul, samen met jou, lekker na! behalve voor de hutsepot met klapstuk pas ik.
    wat een drukte??
    ben jij jezelf niet verloren in deze massa? :-))
    jouw schilderij is prachtig!
    als in de benedenhoek ‘ensor’ zou gestaan hebben, ik zou het nog geloofd hebben ook!

  7. geertje zegt:

    Wat een leuke verslagen Tagrijn!
    Ben je neit moe na die dagen?
    Lijkt me echt geweldig.

  8. Annemarie zegt:

    Ik heb alle verslagen gelezen, jammer dat we je net niet zijn tegengekomen!
    Wij hebben ook de reveilll-je gered! Ja zelfs die! En de reveille dus ook 😉
    Na haring en wittebrood waren we echt net thuis toen het ineens begon te plenzen, jeuj!
    Was een leuk feest, leuk om een keer mee te maken! Misschien volgend jaar weer 😀

  9. Henriette zegt:

    Wat een happening in de ochtend met het brood en haring. Het water loopt me in de mond. Echt…..
    En wat ook zo leuk is, dat velen erop af komen. Wat een organisatie moet dat geven.
    Het zit er weer op Tagrijn. En volgens mij heb je het wel naar je zin gehad.
    (en het zal Klaproos weer niet wezen. Ze was me net voor met die baldadige billenknijper.)

  10. Sjoukje zegt:

    Ik ben gek op haring,maar om half 8 s`morgens kan ik het echt niet door mijn strot krijgen. Je hebt er weer een leuk verslag van gemaakt.
    Groetjes Sjoukje

  11. loontjuh zegt:

    Dat was super, leuk verslag, groetjes.

  12. klaproos zegt:

    :-)))) ben jij in logland aanwezig :-))
    den ehh ben jij dit niet :-))
    Baldadige billenknijper aangehouden bij Leidens Ontzet
    ik zie je foto’s en mijn herinneringen maken overuren:-)
    gaaf je schilderij,dat vind ik bijzonder mooi het is een treffende gebeurtenis die jij vast hebt weten te leggen ,ben je kunstschilder??
    groetjes en een fijn weekend
    klaproos

  13. Pasula zegt:

    M’n maag draaide om bij het zien van die haring, maar ik snap dat het voor anderen een delicatesse is. Wat een mooie vrolijke foto’s koos je voor ons uit Tagrijn, maar de mooiste is het laatste plaatje…

  14. Emmelinda zegt:

    Ohhhh ik krijg het er gewoon benauwd van als ik die mensenmassa zie. Wat is het ongelooflijk druk zeg! Brrrr.

  15. f r e d zegt:

    hebbie mij niet gezien?? fotograaf met moeie poten!!

  16. Marcel zegt:

    Eigenlijk geweldig dat nog steeds de bevrijding van Leiden wordt gevierd! Dit is goed voor het geheugen van Nederland en goed voor samenhorigheid binnen Leiden.

  17. Seraka zegt:

    leuke traditie!
    en complimentjes voor het doorzettingsvermogen van de fotograaf
    je bent niet van suiker….duidelijk! :))

  18. Di Mario zegt:

    Dat harinkie dat is wel lekker..
    maar dat witte brood hoeft van mij dan ook weer niet. Ik kijk uit naar de foto’s van de optocht.
    Love as always
    Di Mario

  19. Sylvester zegt:

    En wanneer gaan jullie dan tulpenbollen eten, niet alleen de heugelijke dingen vieren hé hahahaha

  20. Hanny zegt:

    Leuk om weer een kijkje te mogen nemen in een feestende stad. Alleen hoeven de haringen voor mij niet zo. Maar ik geloof dat je als Leidenaar in die rij moet staan, ook al ben je geen liefhebben van het zilte banket, omdat dat wezenlijk onderdeel van het feest is.
    En nu weer over tot de orde van de dag?!

Je kunt hier reageren

