LEIDENS ONTZET 5

Vandaag nog beelden van de optocht die in het teken van het cijfer 7 stond, al was het hier en daar wel lastig om het verband te zoeken. Gelukkig bracht de zo als altijd mooi verzorgde feestwijzer uitkomst. De optocht duurde bijna anderhalf uur en was twaalfhonderd meter lang. Deze foto’s zijn dus uiteraard een selectie.

Aan de kop van de stoet rijden altijd wat koetsen met hotemetoten, zoals de burgemeester, het bestuur van de Drie Octobervereeniging en de besturen van hun zusterverenigingen uit Alkmaar en Groningen. Dit wordt gevolgd door een groep ruiters met het vaandel van de Drie October Vereeniging. Met twee keer een e dus.

Vaste prik is ook altijd de Gouden Koets. Hierin mag dan steeds een ereburger van de stad meerijden.

In 1807, dus 200 jaar geleden, vond de ramp met het kruitschip plaats. Nadat ’s morgens de ramp met veel herrie was nagespeeld. inclusief het bezoek van koning Lodewijk Napoleon, werd ook hier, met veel knalwerk, acte de presence gegeven.

Een rij wekkers met wijzers onder het motto: wees wijzer met alcoholol, reed mee namens de GGD en stond niet in de feestwijzer vermeld.

Onderstaand tafreeltje was een van de zeven hoofdzonden. Maar was dit tafreeltje nu de IJdelheid of de Gierigheid?

Iedereen herinnert zich nog wel de film Seven years in Tibet. Aan een fraaie groep ging deze praalwagen vooraf.

Er werden kinderliedjes uitgebeeld waarin het getal zeven een rol speelt. Een ervan is 1,2,3,4,5,6,7, wie moet ik een kusje geven. Zeven schoonheden maakten een keus uit het publiek . En ja, Tagrijn was een van de gelukkigen. Zijn feest kon niet meer stuk. Op de foto een uit de spreekwoorden en gezegden met het getal zeven: een kat heeft zeven levens.

Deze Dickensfiguren kwamen uit de groep zeven vette en zeven magere jaren.

Deze man van Con Fuoco deed wel heel erg zijn best.

Ook zijn er heel wat sprookjes waarin het getal zeven een rol speelt. Ze kwamen allemaal voorbij, al werd hier de boel omgedraaid. De dwerg en de zeven Sneeuwwitjes.

Nog meer getoeter. Show- en Marchingband K&G van achteren gezien.

De zevende cavelerie Wounded Knee zorgde voor een slachting onder de indianen. Het was een prachtig korps, maar de foto laat een deel van de groep indianen zien.

In een Vaudeville Theater in Parijs danste Mata Hari avond aan avond De dans van de zeven sluiers. Een bijzonderheid is dat deze dans op de wagen werd uitgevoerd door de Roemeense Anusch Alawerdian, die de leiding heeft van het Werelddanscentrum Arevik.

Dit is duidelijk. Terug naar de jaren zeventig.

Tot slot van deze selectie de zevende hemel.

Toch zijn we er nog niet. Als klapstuk volgde nog een grote groep met veel spektakel: het jaar 3007 met fantastische aankleding, vreemde voertuigen  en vreemde geluiden. Als je mensen over de optocht hoorden praten hadden ze het bijna alleen maar over deze verrassende show. Een schitterend sluitstuk! Dit was zo bijzonder dat Tagrijn heeft besloten daar in de loop van de volgende week maar een apart logje voor vrij te maken.

*Nog meer Drie October? Kijk dan maar eens bij Leidse Glibber, bij Tjan,  bij Fred en bij Annemarie.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDENS ONTZET 5

  1. druiveke zegt:

    Leuk dat je ons weer zo laat meegenieten van deze dag! Gelukkig zat het weer ook mee en had je de ‘bledderbedekker’niet echt nodig (toch?)
    Leiden begint bij mij steeds meer tot de verbeelding te spreken…(toch gauw eens een bezoekje brengen?)

  2. Leukerd zegt:

    Wat leuk zeg! Het heeft iets weg van carnaval, maar dit spreekt me veel meer aan.

  3. Zakina zegt:

    Weer eens wat anders dan de 7 dwergen hahaha.

  4. Judith zegt:

    Mooi fotoverslag!
    Ik heb zelf weinig van de optocht meegemaakt, hoewel die bijna langs mijn huis ging. Moest op dat tijdstip net naar mijn werk, en het was bijzonder moeilijk om het station te bereiken! Maar goed, dat is elk jaar zo met 3 oktober…
    Ik heb Leids Detail wel gemist deze week, maar hopelijk is er aankomende vrijdag weer een aflevering van mijn favoriete rubriek!

  5. Niklas zegt:

    Prachtige reportage van een prachtige optocht!
    Maar waarom hebben de zeven sneeuwwitjes zwart haar?
    En een kat heeft toch meer dan 7 levens, namelijk negen?! (John Lennon, LP Imagine, Crippled Inside: “you know that your
    cat has nine lives babe”)

  6. Pasula zegt:

    Jaaa je hebt me weer blijgemaakt met schitterende foto’s Tagrijn! Zoveel soesafoons op een rij van de achterkant gezien zag ik nog niet eerder, trouwens, 7 sneeuwwitjes in 1 is ook een unicum natuurlijk!

  7. geertje zegt:

    Prachtig Tagrijn!
    Leuk ook die dwerg met 7 Sneeuwwitjes 🙂

  8. J@ntje zegt:

    okeeeeee!!
    heb ik maar één woord voor !!
    bruisend!!
    groetjes janneke

  9. wat een feest! wat een feest!
    ik ben meteen in de zwevende hemel! :-))
    dat kusje .. was meer dan verdiend! 🙂

  10. f r e d zegt:

    dat thema 7 heb ik pas thuis begrepen, toen ik ipv 2 wel zeven moeie poten had…..

  11. Rietepietz zegt:

    Ik vind dat de ereburger voor de gouden koets volgend jaar Tagrijn zou moeten zijn !
    fijn weekend en groetjes , Riet

  12. 10eke zegt:

    Wat een bofferd ben jij toch! Dit wordt voor jou vast het begin van 7 geweldige jaren.
    Gr 10

  13. Sjoukje zegt:

    Die leienaren weten wel wat feesten is.
    Een mooie fotoimpressie heb je er weer van gemaakt.
    Prettig weekend!
    Groetjes Sjoukje

  14. Renesmurf zegt:

    Leuke optocht ook, het lijkt wel carnaval, maar dan net even anders.
    Hier krijgen we er niks van mee, gelukkig is er internet!

  15. paco zegt:

    Schitterend verslag weer

  16. jeetjemina zegt:

    Prachtig Tagrijn, wat heb je dit uitgebreid en mooi neergezet!
    Het is een genot om naar te kijken!
    Zo te zien hebben ze niet veel last gehad van de regen.
    Ben je intussen weer wat bijgekomen van dit “Leidse carnaval”?
    gr eva

  17. klaproos zegt:

    geweldig tagrijn,
    het is en heel feest geworden zeg, ongelofelijk mooi, wat mensen hun best doen om iets moois neer te zetten,
    sorry dat ik dacht dat jij ehhh de billenknijper was, het stond in de krant en ik dacht het eerst aan jou,:-))
    maar nee om zulke foto’s te maen heb je wel twee handen nodig, alsjeblieft aanvaard mijn nederige excuses :-))
    dank je wel voor deze héle mooie reportage ik kijk uit naar het volgende log
    groetjes
    en een fijn weekend
    klaproos

  18. Emmelinda zegt:

    Leuk al die dingen met het getal 7. Hoe lang zijn ze er al van te voren mee bezig om te bedenken wat ze laten zien op deze dag? Zal wel net zoals hier met carnaval zijn.
    Mooie reportage!

  19. Sylvester zegt:

    Waarom hebben sneeuwwitjes nu zwart haar?
    Heb je de lippenstift verwijderd Tagrijn? hihihi
    Mooie reportage 😉

  20. Di Mario zegt:

    Van de GGD mocht je zeker maar 7 biertjes nemen.
    Love As Always
    Di Mario

  21. Hanny zegt:

    Mooie foto’s van de optocht. Ik blijf me verbazen hoe Leiden feest kan vieren. Geweldig. Ik kijk al uit naar de volgende (foto)verslagen van het grote feest.

  22. Je hebt ook behoorlijk doorgestapt zie ik al aan je laatste drie logs hahahah.
    Maar weer geweldige verslagen, ik gooi er morgen ook bij mij weer even een doorlink op.
    Was het door de haast een beetje vergeten en door het filmpje eronder is er niet meer in te veranderen.
    We hebben allebei lopen loeren of we je zagen, maar helaas niet gezien.
    Was toch wel makkelijk he die bledder drooghouder, ach koop je hem volgend jaar toch.

  23. Annemarie zegt:

    Jij was gewoon slim om de feestwijzer mee te nemen… Die hadden wij dus niet!
    Haha, al was ik ongeveer wel benoemd tot gids van de optocht omdat ik hem thuis op internet had zitten lezen.
    Erg indrukwekkend de optocht! Leuk om mee te maken!
    Ik heb hier weer andere dingen gezien die ik zelf over het hoofd had gezien, leukkkk!

Je kunt hier reageren

