MADURODAMS

Omdat we in een klein landje wonen, spreken we Madurodams. Want met verkleinwoordjes passen er meer woordjes in. Daarom vinden buitenlanders het maar een lastig taaltje.
Zo had Tagrijn deze week de Smitjes, zijn nieuwe buurtjes, te eten. Na een aperitiefje met wat zoutjes en met wat kleine hapjes, gehaald bij dat lekkere slagertje op de hoek (‘een onsje meer, mag dat?’), begon hij met een simpel voorafje. Daarna kwamen de gebakken aardappeltjes en de doperwtjes op tafel. Als vlees een mals biefstukje met een sausje van champignonnetjes. Natuurlijk een voortreffelijk wijntje erbij. Als toetje iets simpels uit een potje. Om af te sluiten een kopje koffie met een likeurtje en een klein sigaartje.
Ze waren met hun autootje naar het zuiden gereden, een leuk hotelletje gevonden, een eigen strandje, af en toe een terrasje pikken en lekker weertje dus dat doen ze nog een keer dunnetjes over.
Toen ze weg waren moest Tagrijn nog even een telefoontje plegen en daarna zijn logje plaatsen. Daarna zocht hij zijn bedje op.

Echt Madurodams
Er is ook nog zoiets als echt Madurodams. Het gebruik van verkleinwoorden omdat het gewoon niet anders kan. Zou je ze achterwege laten, dan gebeuren er rare dingen. Lees maar.
Toen Tagrijn gisteren op straat liep, zag hij een aardig meis waarmee hij wel eens touw zou willen springen of indiaan of dokter spelen. Want hij houdt wel van wijn en trijn. Dus hij gooide een vis uit en bood haar een ijs aan. Hij zou haar eens in de zon zetten en het niet op z’n janboerenfluiten doen. Er werd samen een gebak gegeten en een brood kaas en toen wilde ze nog een snoep. Maar ja, zo komt Boon om zijn loon: Tagrijn was echt een beet verliefd, maar hij liep helaas een blauw en moest in zijn een verder. Hij was toch geen groen in dat vak, een broek? Meestal haan de voorste? Waarom kon hij hier geen sla uitslaan? ‘Loop maar naar je groot en hou me niet aan de lijn’, zei ze. Nee, niet echt het type voor een sprook van Sneeuwwit of Klein Duim. Jammer, maar lieverkoeken worden niet gebakken.
Dus dan nog maar even een om maken. Voor een slipper kan hij altijd bij zijn buurvrouw terecht. Dat wordt meestal een vluggerd bij de buurvrouw. Ja, Tagrijn maakt er soms een pot van. Maar wel uitkijken: geen ernstige ziektes oplopen  want dan ga je de hoek om. Dan komt Boon om zijn loon.De andere dag krijgt ze dan een bloem van hem, vaak een bos vergeet-me-nieten. Om zoiets lacht hij zich dan een hoed.
Dit stuk, een openhartig onderons, is op de laatste nipper geschreven. Nu vind Tagrijn het wel weer wellen.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

31 reacties op MADURODAMS

  1. Roelof van Straten zegt:

    Hallo Tagrijn,
    Je maakt een hardstikke leuk weblog. Mijn welgemeende complimenten. Maar … je stuk over Jan Lievens rammelt echt aan alle kanten! De oudere literatuur is echt niet meer bruikbaar. Ik kijk trouwens regelmatig op je weblog omdat mijn vrouw bezig is met de Gedenkgids voor Leiden. Daarin worden alle gevelstenen, gedenkstenen, jaartallen op gebouwen etc. binnen de Leidse singels beschreven en afgebeeld.
    Vriendelijke groet,
    Roelof van Straten

  2. Jenny zegt:

    Whahahahaha……hoe verzin je het! Ik heb helemaal in een deuk gelegen en het log nog eens gelezen, superleuk!!!!!!Maar hoe zit dat met die buurvrouw, Tagrijn?……ohohoho!
    Groet( jes)!

  3. Henriette zegt:

    Heerlijk neergezet.
    En je in elkaar geknutselde dinertje mag er ook zijn.
    Verkleinwoordjes kunnen een grof woord zelfs nog lieflijk maken. Ik geloof dat ik er ook nogal veel gebruik van maak. Verkleinwoordjes dan hè….
    Maar Tagrijn toch…..de buurvrouw?

  4. J@ntje zegt:

    geweldigjes!!!
    ;))
    groetjes janneke
    ps. ik geloof dat ik liever de dichter hoor dan de schilder zie. 😦

  5. qi d'huître zegt:

    aucun doute, je suis aux Pays Bas, je te salue et admire ton pays, Amitiésde France

  6. geertje zegt:

    Hahahahaha!
    Geweldig Tagrijn!
    Soms irriteer ik me rot aan al die verkleinwoorden, maar als je alles weglaat is het inderdaad een zooi(tje)!

  7. Onbegrijpelijk onze taal. Net een Turkse jongen verkleinwoordjes geleerd, voor zijn beroep als ober voor Nederlandse gasten.
    Jan-Jantje, Piet-Pietje was te begrijpen. Acrep Nalan, de naam van een Turkse Zangeres, werd door hem Acrep Nalantje. Klonk uit zijn mond geweldig. Maar dat dat NalanNEtje zou moeten zijn was niet duidelijk te maken.

  8. Seraka zegt:

    ik vind het gewoon knusjes al die verkleinwoordjes erachter
    en ik moet eerlijk zeggen
    dat het nog veel erger is geworden sinds ik mijn web-logje heb :))
    alles klinkt gewoon veel liever
    snap je?
    Seraakje :))

  9. Renesmurf zegt:

    Het heeft wel wat van het zuid afrikaans, zo rottig leest het, maar het is toch te begrijpen.
    Te veel verkleinen is overigens irritant.

  10. beuzeblaadje zegt:

    JeeetJE ik heb er nooit bij stilgestaan dat we zo veel verkleinwoorden gebruiken! Gaaf om dat een te zien/lezen..
    En uh….volgens mij kun je ze maar beter blijven gebruiken want dat tweede deel tekst slaat werkelijk ALLES!!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  11. Sjoukje zegt:

    Heel opmerkelijk van je, wij hebben die verkleinwoordjes echt nodig het klinkt anders niet.
    Groetjes Sjoukje

  12. Rietepietz zegt:

    Je bent altijd een mééster in dit soort dingen uitwerken Tagrijn ,het lijkt zo simpel tótdat je een origineel antwoord wilt zetten …… niks dus ….. maar wél een redelijk lange reactie zonder één verkleinwoord ….. ofeh…. moet ik het nu toch over een verkleinwoordje hebben!
    fijne avond en liefs , Riet

  13. jeetjemina zegt:

    Haha erg origineeltjes!
    Waar een klein landje groot in kan zijn!
    gr eva

  14. paco zegt:

    Geweldig! Goed neergezet

  15. Emmelinda zegt:

    Whaahaa het is net zoals met drank; Het kan maar met mate 😉 hihi
    Goed opgemerkt 😀

  16. petra zegt:

    oeps….tagrijn is mannelijk zie ik aan de wolky’s maakt niet uit, is wel grappig ik kan het ook niet meer weghalen haha!!!

  17. petra zegt:

    geweldig meid, wat kun jij schrijven, mmmmm moet eerst eens even kijken of je wel vrouwelijk bent haha, heb ik al eens mee in de vingers gesneden haha.
    ik maak er nergens uit op!!!!!
    Hellupppppppppp!!!!
    maakt niks uit, het is geweldig geschreven en in mijn ogen, ok maakt niet uit haha!!!!

  18. Tjan zegt:

    ‘Leuk logje’ wilde ik typen, maar ik zie dat Fred dat gras al voor mijn voetjes had weggemaaid.

  19. Judith zegt:

    Ha, geweldig goed opgemerkt.
    Af en toe stoor ik me ontzettend aan onnodige verkleinwoorden maar het heeft toch ook wel weer zijn charme…

  20. Zakina zegt:

    Zucht… die overschot aan tje en je vond ik al lastig om te lezen, maar als je het idd weg laat, wordt het nog lastiger. Maar er zijn meer talen hoor waar ze verkleinwoorden gebruiken. En ook dat maakt die andere taalook weer moeilijk hahaha. Maar grappig logje zo 🙂

  21. klaproos zegt:

    whahahahahaha
    dat heb je erg leuk geschreven hoe kom je der op
    ik hoop alleen dat je dat blauw ook verzon,
    want mensen die een blauw loop daar heb ik ernstig mee te doen:-))
    OT
    de muziek van vandaag komt van www
    groetjes
    klaproos

  22. Leukerd zegt:

    Hahahaah Tagrijntje; je bent een boefje; met je dokterje en indiaantje spelen. Wil jij dat meisje zeker ook aan een totempaaltje vastbinden met een touwtje he?

  23. Pasula zegt:

    Oh heerlijk Tagrijn, ik zit hier met een big smile te lezen. Echt een goed stuk(je), stuk!

  24. Di Mario zegt:

    Dus voornamelijk als het pikant begint te worden moet je in kleintjes denken…
    Zie ik het zo goed?
    Love As always
    Di Mario

  25. Hermien zegt:

    Nederlands een moeilijke taal? Ach, stuk bij beet kan elke buitenlander het leren.

  26. Sylvester zegt:

    Nederlands schijnt ook de meeste woorden te hebben van alle talen, vandaar dat buitenlanders het zo’n moeilijke taal vinden.
    Geen verklein woord gebruikt hehehehe

  27. whahahaa, ik rol met veel plezier mijn beddebak in!
    gelukkig hoeven we het niet altijd zo ‘groots’ te zien?? :-))

  28. Geweldige log, je staat er niet bij stil he.
    Inderdaad zo nu en dan heb ik een hekel aan al die verkleinwoorden maar we kunnen inderdaad niet zonder.

  29. Hanny zegt:

    Tagrijntje, je tweede verhaaltje is maar een pikantje. Dat past eigenlijk niet in jouw straatje. Maar het is een goed voorbeeldje.

  30. Annemarie zegt:

    We hebben die verkleindingen gewoon nodig! Zonder werkt echt niet.
    Al ben ik er in mijn bericht nog geen tegen gekomen, maar charme heeft het niet! 🙂
    Leuk opgemerkt!

Je kunt hier reageren

