DE WERELD VAN PAOLO DA SAN LORENZO

Tijdens de kunstroute maakte Tagrijn kennis met het werk van Paolo da San Lorenzo. Zoals toen beloofd vandaag wat meer informatie over deze kunstenaar.

Als je voor het eerst werk van de Italiaanse kunstenaar Paolo da San Lorenzo ziet, dringt de vergelijking met Picasso zich op. Dat is niet vreemd. De in 1935 in San Lorenzo geboren Paolo ging naar Parijs, maakte kennis met het kubisme van Pablo Picaso en wist toen in welke richting hij zijn werk moest ontwikkelen: Picasso, met een snufje Matisse.

Toch wist zijn leermeester hem in een wat andere richting te stuwen. Felle penseelstreken, bewerkt met pen, leidden tot een eigen stijl, die men toch het etiket ‘expressionistisch’ zou willen opplakken.

Maar als je het liever ‘fauvistisch’ wilt noemen, prima. Het is in ieder geval werk waar je lang naar kunt kijken, dat je fantasie prikkelt en dat je na het zien van de expositie blij naar buiten laat lopen, ondanks de soms wat agressieve toon, zoals hieronder bij de twee paarden.

Een sirene verleidt de zeelieden met haar ‘Canzoni di oceano’.

Voor een goed oordeel moet je nog maar een paar van zijn werken bekijken.

Paolo is een veelzijdig kunstenaar, die ook gedichten schrijft.

Hij trok met zijn werk de hele wereld rond en woont nu weer in zijn rustige San Lorenzo. Wie zijn werk wil bekijken of kopen kan nog tot en met 21 oktober terecht in het Kunsthuis in de Hartesteeg 2b in Leiden (wo. tm za. 11-17 en zo 13-17). De toegang is gratis.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

19 reacties op DE WERELD VAN PAOLO DA SAN LORENZO

  1. albert van der Pluym zegt:

    Prachtig werk. Ik ben dan ook de trotse bezitter van 9 van zijn werken.

  2. Rietepietz zegt:

    Tja , met deze werken heb ik hetzelfde als bij bijv. Picaso, “te simpel” en “dat zou ieder kind ook kunnen ” toch spreken ze me wel aan en dat komt dan weer door de kleuren .
    Ik bewonder jouw veelzijdigheid Tagrijn !
    fijn weekend en liefs ,Riet

  3. Rietepietz zegt:

    Tja , met deze werken heb ik hetzelfde als bij bijv. Picaso, “te simpel” en “dat zou ieder kind ook kunnen ” toch spreken ze me wel aan en dat komt dan weer door de kleuren .
    Ik bewonder jouw veelzijdigheid Tagrijn !
    fijn weekend en liefs ,Riet

  4. Monique zegt:

    Pfff…mooi zeg, vooral het 6e schilderij, heel jammer dat ik niet in de buurt woon Tagrijn, anders zou ik zeker gaan kijken!

  5. Renesmurf zegt:

    Ik hou daar helemaal niet van.
    Dat is gewoon een kwestie van gevoel.
    Ik word er eerder naar van dan vrolijk.

  6. Emmelinda zegt:

    Nope, het is niet mijn stijl maar het kleurgebruik vind ik dan wel weer heel mooi!

  7. Henriette zegt:

    Het deed me ook gelijk aan Picasso laten denken. Niet alleen zijn schilderijen, maar ook de man zelf.
    Het heeft wel wat. Persoonlijk niet mijn stijl, maar ik kan het waarderen !!

  8. klaproos zegt:

    prachtige werken tagrijn ik ben even gaan googlen en het meeste werk van hem spreekt me erg aan..
    ik zag tevens dat je voor weinig kunst kunt huren:-)
    misschien ehhhhh:-)))
    binnenkort een mooie kleurige lorenzo aan de muur:-)
    zijn gedicht is wel spannnend, maar dan had ik hem niet moeten zien :-))))
    nu ehhhhhh..
    hmmmmmmmmmmm nee dank je wel :-))
    mooi log.
    groetjes
    klaproos

  9. Zakina zegt:

    Mij maakt het niet uit hoe het heet… ik vind het mooi of niet mooi 🙂

  10. Eerste reactie die in mijn op komt. ZO SPAANS. Maar ik zit dus helemaal mis. Italiaans. Maar wel mooi werk.

  11. Judith zegt:

    Het tweede en het laatste werk vind ik mooi, de andere zijn wat te druk naar mijn smaak.
    Wel een prachtig kleurgebruik!

  12. dit maakt indruk, tagrijn!
    ook al is het niet je ding, als het je hoe dan ook prikkelt, is deze kunstenaar geslaagd!

  13. Di Mario zegt:

    Ik sla deze ronde met kunst even over, gelukkig valt over smaak niet te twisten.
    Love As Always
    Di Mario

  14. Pasula zegt:

    Het ziet er op zich mooi uit maar ik zou niet zo snel iets van hem in de kamer hangen, het trekt teveel de aandacht, op het schreeuwerige af. In een galerie met allemaal witte muren en meerder wer van hem bij elkaar staat het vast mooier.

  15. f r e d zegt:

    eea komt redelijk in de buurt van mijn smaak!

  16. Hanny zegt:

    Sorry, maar deze schilderijen zijn niet mijn stijl. Het is heel knap wat deze man maakt, maar ik hoef zo’n werk van hem hier thuis niet aan de muur te hebben.

  17. Sylvester zegt:

    Doe mij toch maar gewoon Rembrandt van Rijn, dit doet me denken aan die schilderijtjes die je ook in de trein ziet hangen 😉

  18. Hij maakt inderdaad erg mooie stukken, denk dat ik zaterdag eens even langs ga.
    Off topic, ik had het gisteren al aardig goed he hahahahahah, maar het zijn inderdaad slappelingen.

  19. Annemarie zegt:

    Ik vind vooral dat eerste schilderij prachtig!
    Zijn gedicht spreekt me minder aan, maar dat kan ook gewoon komen omdat ik daar minder in geinteresseerd ben.

Je kunt hier reageren

