LEIDS DETAIL 62

De 62e aflevering van Leids Detail beginnen we eens met een foto die de geografische kennis van de Leidenaar test. Ook deze wegwijzer is toploos: het fraaie wapen met de twee gekruiste sleutels is door simpel jatwerk verdwenen. Maar hij wijst wel de goede kanten op en dat kan van veel van die dingen helaas ook niet meer gezegd worden. De vraag is natuurlijk: weet je aan de hand van de teksten waar deze wegwijzer staat?
Hieronder staan nog twee foto’s en daaronder vind je dan weer de uitleg.

Deze wegwijzer staat in het Noordeinde voor de ingang van het Rembrandtpark, het terrein van de vroegere Kweekschool voor Zeevaart.
De tweede foto toont het ‘depot der Zuidhollandsche bierbrouwerij’ aan de Nieuwe Rijn 82. Het werd in 1894 opgericht door Lukas Regeur en in 1904 overgenomen door de familie Weijermans. Door de poort werden de vaten naar buiten gerold. Later werd er ook limonade gemaakt. Links zie je een klein schildje met een haak. Ook vandaag kan je hier nog een dreghaak krijgen om drenkelingen uit de Nieuwe Rijn te vissen.
Aan de Hooigracht op nummer 81 vinden we een van de 35 hofjes die Leiden rijk is: het François Houttijnhofje. Deze advocaat had in 1685 bepaald dat na zijn dood van zijn nalatenschap een hofje moest worden gebouwd. Zijn erfgenamen dachten aan deze verplichting te voldoen door een vervallen hofje op te knappen. Pas in 1736 werd dit bedrog ontdekt en een jaar later werd alsnog een hofje gebouwd op de plek van pottenbakkerij ‘De drie Tuytpotten’. In 1940 kreeg ieder huisje pas eigen sanitair. Het wordt nu, na enige renovaties, bewoond door studenten en afgestudeerden.

N.B. Door onbekende oorzaak was de weblog van Tagrijn ( en ook van andere web-loggers) gisteren urenlang onbereikbaar. Excuses hiervoor, ofschoon Tagrijn hier weinig aan kon doen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

29 reacties op LEIDS DETAIL 62

  1. Dwarsbongel zegt:

    Dank zij dit log heb ik even weer via plattegrond, foto’s en Google Earth in Leiden rondgewandeld. Ik was al aan het puzzelen geslagen, voordat ik zag dat je de plaats van de richtingwijzer al aangegeven had… Het is een mooie stad!
    Die Leidse Loper, dat lijkt me best leuk en interessant om een keer te doen, als we in de buurt zijn.

  2. lenie zegt:

    weer hélemaal bijgelezen en op de hoogte van het leids detail ….meld ik me weer aanwezig na een wekie Belgié …moet zeggen …Leiden is me liever ;)))

  3. Natasza zegt:

    Het zijn weer schitterende foto’s.
    Vandaag zul je vast ook een paar hele mooie foto’s kunnen maken. Het is schitterend weer, heel mooi voor een stadswandeling.
    Nog een fijne dag.
    Carpe Diem
    Natasza

  4. J@ntje zegt:

    62ste??
    je neemt het serieus!!
    en wat die drenkelingen betreft…zou toch triest zijn als ze niet meer opgevist worden 😉
    hier in amsterdam verdwijnen er elk jaar wel een paar pissende-dronken- (toeristen)- kerels(!) in de grachten!
    maar ik vind het ontzettend leuk dat je de geschiedenis van het hofje weet te achterhalen!
    volgens mij kom ik bij jou regelmatig verhalen tegen van erfgenamen die zich er onderuit weten te draaien…
    is dat typisch leid’s ???
    ;))
    zonnige zondag tagrijn!
    groetjes janneke

  5. Zakina zegt:

    Worden er nog weleens drenkelingen opgevist dan?

  6. beuzeblaadje zegt:

    Heeft Leiden 35 hofjes??????
    Wooow Tagrijn ik ben dol op het bezoeken en
    fotograferen van hofjes. Alleen dát al zou dus voor mij een bezoek aan Leiden zeker de moeite waard zijn!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  7. nee, natuurlijk ga ik niet voor dàt bier, maar wel voor het gebouw! :-))
    trouwens, volgens mijn dokter (????) mag ik zo laat op de avond geen bier meer drinken. het zou slechte invloed op mij en mijn logjes hebben???
    tsssss .. ;-)))
    ach, hier komt ie toch niet! dus;
    *proost* , kastelein tagrijn! :-)))

  8. Emmelinda zegt:

    Tjemig, zelfs zulke dingen als bovenkanten van wegwijzers zijn niet meer veilig. Jammer hoor.
    Leuke foto’s en uitleg!

  9. Renesmurf zegt:

    Ik vind een vervallen hofje opknappen geen bedrog.
    Maar juist zeer inventief.
    Hofjes zijn leuk, vaak.

  10. Rietepietz zegt:

    Die brouwerij is prachtig en het hofje natuurlijk ook , die paal staat een beetje voor paal bij die mooie panden !
    fijn weekend , liefs Riet

  11. Sjoukje zegt:

    Leuk je uitleg over de brouwerij, je hebt hem ook mooi op de foto gezet.
    Prettig weekend!
    Groetjes Sjoukje

  12. Jaco zegt:

    Twee uit drie! Eindelijk weer eens wat geraden. En dat hofje had ik dus ook kunnen weten, maar dacht altijd dat dat precies spiegelbeeldig was geörienteerd. Volgende keer beter…

  13. Di Mario zegt:

    Rijksmuseum van Oudheden, wist niet dat jouw huis zo populair was dat hij ook op die bordjes stond 😉
    Love as always
    Di Mario

  14. Tjan zegt:

    @Judith: zal ongeveer van 1991 tot 1994 zijn geweest. Peter en Diane zijn in die periode ook nog verhuisd van een huisje halverwege, naar het huisje achterin.

  15. Judith zegt:

    Tweeënhalf uit drie dan maar.
    De wegwijzer kon ik wel ongeveer plaatsen, maar niet exact. De ex-bierbrouwerij ken ik wel. En een vriendin heeft vroeger in de François Houttijnhof gewoond, misschien wel gelijktijdig met de studievriend van Tjan…

  16. loontjuh zegt:

    Leuk uitgelegd…een muzikale groet en fijn weekend.

  17. Henriette zegt:

    Oh men….een bierbrouwerij.
    Ooit eens in een grijs verleden bezocht. Wat ik me nog kan herinneren was dat ik het er ontzettend vond stinken. Maar toen kustte ik ook nog geen biertje.
    Nu wel…..maar geen Heineken…..bah!!

  18. Tjan zegt:

    Ja, 3 uit 3! Dat bordje was wel even puzzelen (zoals zo vaak met die wegwijzers). Die brouwerij ben ik gisteren nog langs gelopen. En dat hofje… daar heb ik mooie herinneringen aan: een studievriend van me heeft daar een paar jaar gewoond. Barbecues, bier en veel Oranje, qua voetbal dan…

  19. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn
    ik ga voor het hofje:-))
    lijkt me heerlijk zitten op warme zomeravonden met een lekker biertje inderdaad,
    ot,
    meerdere weblogs waren traag of openden niet…
    geen nood vandaag gaat alles wee als vanouds:-))
    groetjes
    klaproos

  20. Pasula zegt:

    Leuk die geschiedenis. Zomaar een vervallen hofje opknappen, wat deken ze wel niet!
    Toch jammer dat zoiets dan niet in de familie blijft, als ik zo’n erfstuk kreeg zou ik het wel weten.

  21. Sylvester zegt:

    1e: historische haven??? hebben jullie dan ook nog een moderne haven en waarom staat tie niet op het bordje 😉
    2e: daar is Leidse Glibber vast geboren hehehe
    3e: kon je niet met je foto wachten tot die man (lijkt een postbode)verdwenen was 😉

  22. Hanny zegt:

    Dat een “teer kinderzieltje” voorlichting nodig zou kunnen hebben over de Leidse Loper is niet bij me opgekomen. Was mij daarnaar gevraagd, dan had ik daar antwoord op kunnen geven. Dat nu aan “wildvreeemden” hierover vragen worden gesteld, betreur ik. Een foutje in mijn taak als voorlichter en opvoeder.

  23. tagrijn zegt:

    @Hanny: het is hier het enige hofje dat maar aan een kant huisjes heeft. Dat is ook de reden dat ik dit hofje in de rubriek heb geplaatst. Meer ruimte had men niet beschikbaar.
    @Annemarie: Emile heeft op 3 oktober wel andere dingen aan zijn hoofd dan jou voorlichten… Trouwens, voorlichting is een taak van de ouders.

  24. Annemarie zegt:

    Emile heeft me dus niet echt goed voorgelicht! Zal hem dat gelijk even vertellen *grijns*

  25. Hanny zegt:

    Jammer dat in het hofje aan de rechterkant geen mooie huisjes staan. Dit doet me meer denken aan overtuintjes, dan aan een sereen hofje.

  26. tagrijn zegt:

    @Annemarie: Die Leidse Loper stuurt je inderdaad alle kanten uit. Het is namelijk een uitgestippelde route langs de bezienswaardigheden! (Al moet ik toegeven dat die route niet overal echt duidelijk is)

  27. De bierbrouwerij wist ik natuurlijk.
    Het bord, ja er staan er zoveel dus wist niet welke dit was maar zat wel in de buurt.
    Het hofje wist ik echt niet, ken het wel maar herkende het niet.
    Prettig weekend Tagrijn.

  28. vandaag ga ik natuurlijk voor de brouwerij, of wat dacht jij? :-))
    wat een prachtige poort! t lijkt op een biervat, of ben ik nu helemaal .. boven mijn bier?
    *proost*
    met een (belgisch) biertje proost ik op jou en je logjes, tagrijn! ;-))

  29. Annemarie zegt:

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het knap vind van de Leidenaren. Om je beide kanten op te sturen naar de “leidse loper”…

Je kunt hier reageren

