HUP ZSGOWMS!

Zeg nu niet meteen: ik hou niet van voetbal dus dit lees ik niet. Want het gaat vandaag over de namen van de clubs. Daar zijn we goed in in Nederland. ‘In den beginne’, toen het voetbal nog in de kindervoetbalschoenen stond, kregen de clubs klinkende Griekse namen, zoals Sparta, Ajax, Heracles, Achilles of Xerxes. Toen die koek op was nam men zijn toevlucht tot de plaatsnaam en zette daar VV achter. Het hele alfabet is aanwezig van AVV uit Aester tot en met ZVV uit Zevenhuizen. Bij de invoering van het betaalde voetbal ontstonden de namen met FC ervoor.
Het leukst zijn natuurlijk de vaak merkwaardige afkortingen, waarachter een filosofie schuilgaat. MMO uit Hoogmade staat voor Met Moeite Opgericht en kort na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd in het gebombardeerde Moerdijk het nog steeds bestaande TPO opgericht (Tussen Puinhopen Opgericht). Uit Dordrecht komen de jongens van EBOH, Eendracht Brengt Ons Hoger, door de tegenstander graag uitgelegd als Elf Boeren Op Hol.

Hoe het begon
In het plaatsje Lippenhuizen speelt THOR, geen naam  maar een afkorting voor Tot Heil Onzer Ribbenkast. De verklaring voor de Hillegomse vereniging SIZO is heel simpel: Speelt In Zwart Oranje. En als je echt niets kunt bedenken en je hebt een club in Wouw, dan noem je je club Cluzona (Club Zonder Naam).
Geen geld voor voetbalschoenen? Dan speel je gewoon op je klompen en dan noem je je Amsterdamse club HBOK (Het Begon Op Klompen).
Het kan ook in dialect, zoals in Nieuwenhorne, waar Udiros speelt (Us doarp is rijk aon sport). Als je wilt laten weten dat je alleen op zaterdag voetbalt, zorg je ervoor dat dat in je naam staat zoals bij ZZVV uit Zuidwolde, de Zuidwoldiger Zaterdag Voetbal Vereniging.
Het deftige VUC uit Den Haag (en waag het niet de v als een f uit te spreken), doet het in het Latijn: Voorwaarts Utile dulci Combinatie.

Wie heeft de langste?
De titel van dit stukje luidt: Hup ZSGOWMS! Je zult het als supporter uit Amsterdam maar moeten roepen om je kluppie aan te moedigen. Het betekent: Zonder Samenspel Geen Overwinning Wilskracht Maakt Sterk. Toch is deze club wat letters betreft niet de langste, want ook Tonegido uiit Voorburg is een letterafkorting: Tot Ons Nut En Genoegen Is Deze Opgericht.
Maar echt de allerlangste naam vinden we in Breda, al zou je dat misschien niet zeggen als je het over NAC hebt. Maar NAC is een afkorting van NOAD Advendo Combinatie. NOAD is dan weer een afkorting voor Niet Ophouden Altijd Doorspelen en Advendo betekent Aangenaam Door Vermaak en Nuttig Door Ontspanning. Zou je dat afkorten dan krijg je dus NOADADVENDOC. Klinkt best lekker toch?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

29 reacties op HUP ZSGOWMS!

  1. Deze reactie nav van jouw reactie op mijn recente logje over NAC.
    Mijn man heeft in het grijze verleden bij WVO (Oosterhout) gewerkt en wij noemden dat Wij Vechten Overal. Was nog in de tijd dat spelersvrouwen met paraplu’s op de tribune zaten. En als de vlam in de pan vloog er op los sloegen!!!

  2. jolmar88 zegt:

    Las iets over WVO, dat betekende Wapen van Oosterhout, werd ook wel vertaald naar “wij verliezen overal”. Greetz

  3. Zakina zegt:

    Normaal lees ik niets over voetbal, maar je wist mijn aandacht toch te trekken 🙂 Dus braaf gelezen 😉

  4. Rietepietz zegt:

    eh….. foutje , de D staat natuurlijk voor Dames , vrouwen houden soms wél van voetbal , Dames niet !

  5. Rietepietz zegt:

    Ik ga lid worden van de eerste club die
    “AVCVD” ( anti voetbal club voor vrouwen)
    Maar jij hebt je best weer gedaan , het was een héle uitzoekerij denk ik !
    lieve groetjes , Riet

  6. Anoniem zegt:

    Dat heeft je wel een poosje research gekost!
    Mijn kleinzoon voetbalt bij SRC, Schager Racing Club (http://www.vvsrc.nl/). Onlangs verloren de jongetjes van F10 met 0 – 13 van Con Zelo F3 uit Waarland (uitwedstrijd SRC). Maar de F3’s waren omstreeks 8 jaar, en een gemiddeld een kop groter dan de SRC-F10’s, die omstreeks 6 jaar waren. En dan tel je alleen de doelpunten, maar niet wat die dappere F10’s allemaal TEGENGEHOUDEN hebben, tegen die “reuzen”…

  7. 10eke zegt:

    Hoe verzinnen ze het allemaal, moet vast veel bier voor gedronken zijn.
    Gr 10

  8. Henriette zegt:

    HHH LDLNIZHS
    Ik ben zeker geen voetbalfan, maar dit vind ik leuk om te lezen.
    Wat een gepuzel!!!

  9. Pasula zegt:

    Bij wie heeft de langste denk ik aan iets anders. En dan je laatste zin erbij, ja dat kan wel.

  10. Sylvester zegt:

    Ik lees altijd 1 log terug de reacties Tagrijn, waar ze spelen is me wel bekend, mijn broer woont aan de pinksterbloem en daar zit een geheel sportpark waar ze tenissen, hoykiën, en dus voetbal. Culemborg 67 heeft daar ook in een ver verleden gespeeld, maar die zijn verkast, en dreigen nu samen te gaan met Fortitudo.
    Wat Fortitudo betekende wist ik niet 😉

  11. paco painter zegt:

    Prachtig zoals je dat achterhaald en geschreven hebt.

  12. Marcel zegt:

    Wat dacht van je OKMWA Oranje klunst maar wat aan!

  13. Marcel zegt:

    @Sylvester, inmiddels heeft Culemborg alleen nog Focus!

  14. J@ntje zegt:

    wahahahahhahaha !!
    hoe kom je dáár nou weer op!!
    mivhhl !!
    ( maar ik vind het helemaal leuk)
    ;)))
    groetjes janneke

  15. f r e d zegt:

    ‘k heb altijd graag in ISDBAM (ik schiet de bal altijd mis) willen spelen.

  16. Emmelinda zegt:

    Hihi grappig, de herkomst van die namen. Zo heb je dat ook met merknamen en andere namen. Toevallig las ik deze week waar ELSTAR vandaar komt. Dat is de woonplaats (Elst) en de rest komt van de appelboer 😉

  17. Di Mario zegt:

    Sommige namen zijn echt heel grappig..
    Ik hou het toch maar bij mijn eigen cluppie.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Wij springen voor NAC en niet En AA CE. (ik ben een Bredase. Ooit werkte Ad voor WVO een voetbalclub uit Oosterhout, de werkelijke afkorting ben ik vergeten maar bij de tegenstander stonden ze bekend als Wij Vechten Overal.

  19. tagrijn zegt:

    @Sylvester: Fortitudo is latijn en dat betekent: sterkte,kracht. De club is in 1919 opgericht en speelt op het sportpark Sprokkelenburg aan de Lange Dreef in Culemborg. Gewoon even googlen! Vriendenschaar is ouder: 1908. Sportpark Terweijde aan de Pinksterbloem in Culemborg.

  20. Hanny zegt:

    “zover” bedoel ik natuurlijk.

  21. Hanny zegt:

    OTR: Voor zoveer ik weet geen familie.

  22. tagrijn zegt:

    @Leidse Glibber: FC Tsjitjerk Stradeel heeft met 1-0 gewonnen van Emmererfscheiderveense Boys.

  23. klaproos zegt:

    whahahaha ze liggen allemaal wel lekker in de mond tagrijn alleen eehhhh die klompen en voetbal …
    die kan ik maar moeilijk plaatsen:-))
    je hebt er wel een logje van gemaakt waarbij mijn tong overuren moet maken bij het lezen ervan :-))
    slaap lekker
    groetjes
    klaproos

  24. Sylvester zegt:

    Ik las de eerste regel en dacht gelijk al: “hoe spreek je dat uit en waar gaat dit over”
    In Culemborg hebben ze 3 voetbalclubs en ik kan er maar 1 uitleggen, dat is Culemborg 67 en dat is omdat ze in 1967 zijn ontstaan. Waar Forti tudo en Vriendenschaar voor staat heb ik geen idee van.

  25. lenie zegt:

    en dan hebben we het alleen nog over voetbal ….al eens aan de namen van de plaatselijk harmonie gedacht ??? wat je dan tegenkomt ….pffffffffffffffffffff !!!

  26. Hanny zegt:

    Ik wacht nog op de naam: WSJHD (We Schoppen Jullie Half Dood).
    Over namen gesproken. Ik ben absoluut niet blij met de gisteren voorgestelde naam: ToN. Mijn meisjesachternaam wordt op deze manier misbruikt door ene mw. V. te N.

  27. Leuk om de oorsprong van de namen te lezen en de betekenis van de afkortingen.
    Maar omdat ik geen echte voetbalfanaat ben, (WK en EK natuurlijk wel)vraag ik altijd maar, weet iemand wat FC Tsjitjerk Stradeel gedaan heeft dit weekend, als ze over uitslagen beginnen.

  28. Annemarie zegt:

    Ja dan kun je zeker weten beter: HUP NAC roepen! Alhoewel die combinatie van NAC nog wel is uit te spreken…
    ZSGOWMS is echt niet uit te spreken.. *grin* Wat zouden ze erop verzonnen hebben?

Je kunt hier reageren

