LEIDS DETAIL 63

Eerst even dit. Het logje hieronder is het laatste van deze week. Tagrijn gaat er een paar dagen tussenuit en is hier woensdag weer terug!


Aflevering 63 begint weer eens met een poortje. En hieronder staan dan nog eens twee afbeeldingen. Tekst en uitleg krijg je weer onder de derde foto.

Dit poortje uit 1615 is te vinden aan het Galgewater nummer 8. De eerste zes jaren van zijn schooltijd ging Tagrijn door dit poortje, kwam dan op de speelplaats en via de achteringang in de school. Van de speelplaats is niets meer terug te vinden, daar staan woningen, en de school heeft ook een andere bestemming gekregen. Maar het poortje is natuurlijk niet bekend omdat Tagrijn daar heeft gelopen, maar waarschijnlijk wel omdat Rembrandts vader hier in de stalhouderij erachter zijn paard had gestald. Het paardje boven de poort zou dit aannemelijk moeten maken.
Het huis op de tweede foto vind je op de Lange Mare 53. De meubelmaker – en handelaar Jacobus van der Steen liet dit huis in een late en strakke variant van de Jugendstil optrekken. De architect is niet meer te achterhalen. De geglazuurde stenen zijn gebroken-wit en de horizontale banden zijn afwisselend blauw, turkoois en roodbruin.
De derde foto toont ons een deel van het pand aan de Oude Singel 174/176. Het poortje dat je ziet dateert uit 1652 en is ouder dan het gebouw. Tagrijn maakt zich er even met een Jantje van Leiden vanaf en laat de foto hieronder de rest van het verhaal vertellen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

33 reacties op LEIDS DETAIL 63

  1. Tanya zegt:

    Leuk dat je aandacht gaat schenken aan Sijthoff, ik kijk er naar uit!
    gr Tanya

  2. Rietepietz zegt:

    O ja , helemaal vergeten ,Tagrijn is er even “tussenuit” , tot gauw !
    liefs Riet

  3. Dwarsbongel zegt:

    Bijna weer thuis: je hebt ons een mooie log gegeven ter overbrugging. Goede dagen gehad?

  4. Leukerd zegt:

    O lekker; even er tussenuit. Geniet Tagrijn!

  5. geertje zegt:

    Prachtig dat tweede pand!
    Eeen hele fijne vakantie Tagrijn!!
    Mooie weer gelukkig; geniet ervan.

  6. Zakina zegt:

    Leuk dat je door zo’n poortje heen mocht lopen op weg naar school 🙂 en nog extra leuk dat er een extra verhaal aan zit.
    Wel trietst dat je je er als een Jantje van Leiden vanaf maakt 😉
    Veel plezier met waar je heen bent.

  7. J@ntje zegt:

    Jantje van Leiden wahahahaha
    zeg, waar je ook naar toe bent, heel veel plezier!
    groetjes janneke

  8. Jenny zegt:

    Wat weet je toch altijd prachtige plekjes te vinden @Tagrijn!
    Geniet van je vrije dagen!
    Groetjes!

  9. Rietepietz zegt:

    Je plaatjes vallen weer aardig in mijn straat Tagrijn , geniet van je “vrije dagen ” , je hebt het verdiend !
    liefs Riet

  10. Tanya zegt:

    Enig, al die Leidse plekjes. Ik geniet er elke keer weer van. Mis op je weblog een zoekfunctie, wil weten of je al eens aandacht hebt geschonken aan Drukkerij Sijthoff. Heb daar begin jaren 70 gewerkt als teletyptoetsenbordbewerkster, vandaar (was m’n 1e baantje).
    groetjes uit Zeeland.

  11. beuzeblaadje zegt:

    Wooow Tagrijn, dat poortje spreekt me het
    meest aan! Prachtig!! Dat je dáár door heen mocht gaan om bij school te komen!!!
    Maar uh….ik wens je hele fijne dagen.
    Heel veel plezier bij wat je gaat doen!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  12. 10eke zegt:

    Hoi Tagrijn, dank weer voor deze leuke foto’s plus info van mijn geboortestad.
    Voor de winkel van Di Mario moet je een dorpje verder. Fijne vakantie, misschien kom ik je wel ergens tegen.
    Gr 10

  13. Sjoukje zegt:

    Mooi details heb je weer uitgezocht.
    Lekker dat je er even tussenuit gaat. Heel veel plezier!
    Groetjes Sjoukje

  14. Judith zegt:

    Nul uit drie 😦
    Geniet van je mini-vakantie en tot later in de week dan maar!

  15. befana zegt:

    Heb ik ooit onder een liefdespoortje gestaan? haha en tagrijn je begrijpt dat ik ook een antwoord voor jou bij Riet heb achtergelaten.
    Heb een fijne week en ik kan niet anders zeggen jij bent een goede gids voor Leiden je vergeet geen enkel detail.

  16. loontjuh zegt:

    Geniet ervan en have fun.

  17. Henriette zegt:

    Zulke rijkbewerkte poorten nodigen altijd uit om er even bij stil te staan. Mooi hoor.! Ik heb veel prachtige gebouwen voorbij zien komen in je logjes. Jij hebt er oog voor om ze op te merken.
    Tagrijn, veel plezier met je uitje. Geniet ervan.

  18. klaproos zegt:

    dat poortje…. dat is vast een doorgangetje naar een binnenhofje of zo lijkt me 🙂
    heel mooi, en het oog op het gebouw geeft jehet idee dat big brother tóen ook al bestond:-)
    erg mooi om te zien tagrijn,
    maak er een paar heerlijke dagen van hé.
    groetjes
    klaproos

  19. Tjan zelf zegt:

    Nou ja, dat poortje zegt me echt helemaal niets. Zelfs met je uitleg kan ik het niet plaatsen. Gelukkig herkende ik nummer 2 en 3 wel direct.

  20. paco zegt:

    Gelijk heb je.Have fun.

  21. Pasula zegt:

    Heerlijk dat jeugdsentiment over het poortje, heel herkenbaar, ik liep vroeger ook altijd door een poortje heen naar school.
    Geniet van je dagen Tagrijn!

  22. Pasula zegt:

    Heerlijk dat jeugdsentiment over het poortje, heel herkenbaar, ik liep vroeger ook altijd door een poortje heen naar school.
    Geniet van je dagen Tagrijn!

  23. Emmelinda zegt:

    Wow, het huis vind ik écht prachtig. Ziet er zo heerlijk fris en goed onderhouden uit.
    Ik wens je heel veel plezier met wat je gaat doen komende dagen!

  24. het huis is prachtig!!! vooral het ‘oog’ bovenaan trekt mijn aandacht.
    de blauwe klok steekt fel af tegen de rest van zijn omgeving?
    het poortje ..
    ohhh, wat een herinneringen, tagrijn!
    daarvoor alleen al is dit een heel bijzondere doorgang!
    ik heb weer genoten en hoop dat jij dat ook gaat doen!
    maak er heerlijke (log)vakantiedagen van, tagrijn! :-))

  25. Sylvester zegt:

    Tja zo’n poortje is overal wel te vinden, als je zou zeggen dat het in Amsterdam is zou ik het ook geloven.
    De 2e is erg mooi, het lijkt net of de gevelreiniging net zijn werk gedaan had 😉
    Hebben die bellen op de 3e foto nog een betekenis?
    Fijne dagen in Hardewijk, doe de dolfijnen de groeten hehehehe

  26. Renesmurf zegt:

    Weer heel erg mooi, en duidelijk ook!

  27. Mooie gevel zeg. Prettige weekend.

  28. tagrijn zegt:

    @Di Mario: Ik weet wel een dierenwinkel in Harderwijk (in een straatje die naar de markt loopt), maar jij hebt ooit gezegd dat je winkel niet in Harderwijk zelf stond.
    @Lenie: België is mooi, maar ik ben vier dagen in Harderwijk! Volgende keer dan maar?

  29. lenie zegt:

    weer veel opgestoken ;))
    héél fijn weekend , uhhh kan België aanraden ;))

  30. Slechte dag voor mij dit keer slechts één uit drie. Alleen de Lange Mare had ik goed.
    Prettige dagen en zien je woensdag hier weer.

  31. Di Mario zegt:

    Ehhhh, wanneer kan ik je in de winkel verwachten of kom je mijn winkel niet keuren.
    Love As Always
    Di Mario

  32. Hanny zegt:

    Je laat ons weer mooie Leidse details zien.
    Goed weer en veel plezier dit lange weekend!

  33. Annemarie zegt:

    Mooie plekjes weer.
    Dat poortje doet me denken aan het liefdespoortje toen waar Befana onder stond, hahaha.

Je kunt hier reageren

