JAN LIEVENS 1607 – 1674

 Vandaag, 24 oktober, is het op de kop af vierhonderd jaar geleden dat in Leiden Jan Lievens werd geboren. Het is vreemd dat hieraan op geen enkele wijze aandacht aan wordt besteed, terwijl vorig jaar Rembrandt op grootse wijze werd herdacht. Nu spreekt de naam Lievens bij het grote publiek minder tot de verbeelding dan de naam Rembrandt en commerciële belangen zullen dus zeker een rol hebben gespeeld, maar zelfs een tentoonstelling in  De Lakenhal kon er niet af.
Zeker in zijn portretten toont ook Jan Lievens zich een meester en dat Jan en Rembrandt elkaar hebben beïnvloed, is al snel te zien.
Ze waren bevriend en deelden samen een atelier. Bij portretopdrachten werkten ze soms samen aan een schilderij. Toen Rembrandt op een dag aan Gerrit Dou vroeg een portret voor hem af te maken, was Jan woedend. De vriendschap knapte en ook gedurende de kwart eeuw dat ze beiden in Amsterdam werkten, hebben ze elkaar niet meer gesproken.
Hieronder zie je de portretten die Jan Lievens maakte van de ouders van Rembrandt.

We weten inmiddels ook dat Rembrandt met de data op zijn schilderijen heeft geknoeid. Hij liet zich inspireren door het vroegere werk van Jan. Door op het schilderij een vroegere datum te zetten, wekte dat de indruk dat het schilderij van Lievens later was gemaakt en dat deze was beïnvloed door Rembrandt. In de jaren na 1630 zette Rembrandt ook zijn naam onder een aantal schilderijen en tekeningen van Lievens, wat veel kunstkenners later op een dwaalspoor heeft gebracht. Hieronder het portret van een jongeman, waarvan sommigen menen dat dit Rembrandt in een fantasieuitrusting is.

Jan kreeg al heel jong schilderles en toen hij tien jaar was ging hij voor vier jaar bij Pieter Lastman in Amsterdam in de leer. In 1625 kreeg ook Rembrandt les van Lastman.
In 1628 bezocht Constantijn Huygens de twee schilders in Leiden. Rembrandt, zei hij, toont diepte en inzicht, maar Lievens meer durf en originaliteit.
Daarna vertrok Jan voor een paar jaar naar Londen en vestigde zich in 1635 met zijn vrouw Susanne de Nole in Antwerpen. Toen Susanne overleed, hertrouwde hij met Cornelia de Bray. In Antwerpen raakte hij onder de invloed van Anthonie van Dyck.

Ondertussen kreeg hij veel opdrachten, vooral zijn portretten waren erg in trek, Hij werkte onder andere voor Amalia van Solms en Louise Henriëtte van Nassau. Hieronder nog een portret van en jong meisje.

Een stoeiend jong stel. We kennen het van Frans Hals en van Jan Steen. Deze is meer ingetogen en van Jan Lievens.

Hij maakte ook tekeningen en heel veel etsen. Ook legde hij bijbelse taferelen op het doek vast. Hieronder wast Pilatus zijn handen in onschuld.

Het schilderij hieronder toont Samson en Delila.

Hieronder de meditatie van Magdalena.

Jan Lievens werd beroemd en schatrijk met zijn werk. Al heel jong kreeg hij het hoog in zijn bol en regelmatig joeg hij al zijn geld erdoorheen. Toen hij in 1674 overleed, zat hij financieel aan de grond en weigerden zijn kinderen de erfenis, die vooral uit schulden bestond.

*Bronnen: ‘Rembrandts Leidse tijd’- Roelof van Straten; Winkler Prins Encyclopedie; ‘Schilders van A tot Z’ – Ida Boelema e.a.; ‘Kunstgeschiedenis der Nederlanden’ – uitg. Phoenix.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

24 reacties op JAN LIEVENS 1607 – 1674

  1. Hans zegt:

    Hallo wij hebben ook thuis een schilderij hangen van J Lievens alleen staat er een onduidelijke letter er nog voor wat lijkt op een n het is een landschap schilderij

  2. Zakina zegt:

    Zijn naam ken ik wel, maar nu ik zo zijn werk zie… ik ken maar 1 schilderij, dat van dat meisje. Erg heh 😦

  3. Rietepietz zegt:

    L.Glibber had al gezegd dat jij er aandacht aan zou besteden . Ik weet te weinig van kunst om hem te kennen en zie zéker geen verschil tussen zijn werk en dat van Rembrandt , het is allebei práchtig.
    fijn weekend en groetjes , Riet

  4. Renesmurf zegt:

    Ze hadden van dit jaar wel het Jan Lievens jaar kunnen maken.
    Dan leren de mensen daar ook nog eens wat van.
    Aandacht gaat altijd uit naar degene die altijd al aandacht krijgen.

  5. Geschiedenis boek gelezen op vakantie? 🙂

  6. Henriette zegt:

    Dit is de kunst waar ik van hou.
    De oude meesters.
    Prachtig!!!
    En beide schilders doen niet voor elkaar onder. Je ziet goed de invloed van Rembrandt. Maar na dit logje mogen we denk ik wel zeggen dat je in de schilderijen van Rembrandt goed de invloed van Lievens ziet.
    Prachtig log Tagrijn. Dankjewel.

  7. loontjuh zegt:

    Van gehoord; ooit geleerd bij geschiedenis vroeger, hihi…mooi gemaakt…fijne dag.

  8. paco zegt:

    Dit zijn nou logjes die blijven hangen.Schitterend, Tagrijn.

  9. Di Mario zegt:

    Mooi gemaakt hoor, dit zijn wel schilderijen waar ik graag naar kijk.
    Love As Always
    Di Mario

  10. zelfs toen was ‘reklame’ erg belangrijk.
    maar, jij hebt lievens gegeven waar hij recht op heeft; een ode van jewelste!
    ook al is hij niet zo gekend als rembrandt, zijn schilderijen zijn minstens zo mooi!

  11. Sylvester zegt:

    Nooit van die man gehoord, Lievens bedoel ik dan, maar ik vind het wel mooier dan al dat abstracte schilderwerk.

  12. J@ntje zegt:

    btw???
    kun je baltzen??
    zang???
    romantisch diner met wormen???
    dan stam je definitief af van de dino’s !!
    ;)))

  13. J@ntje zegt:

    that’s life!!
    worden pas beroemd als we dood Zijn!!
    @geloof mij nou!!
    geen veren??dinosaurier!
    wel veren?? dinosaurier!!
    kale kop?? …
    te lang?? …
    je raadt het al!!
    maar doe mij een onsje méér !!
    ;)))
    janneke

  14. Seraka zegt:

    in zijn portretten valt me vooral de blik in de ogen op
    niet gekunsteld
    bijzondere serie
    ik kende de naam nog niet
    een beetje concurentie blijkt goed voor de creativiteit 🙂

  15. Je begrijpt dat ik mij diep schaam op dit moment.
    Maanden heb ik er aan gedacht om vandaag een log over Jan Lievens te maken, en jij weet inderdaad waarom.
    En nu is het zover en ben ik het glad vergeten. Om nu nog wat bij elkaar te sprokkelen is te laat, daarom blij dat jij hem nog laat blinken in je log.

  16. lenie zegt:

    Mijn grote voorbeelden , toen was het nog echt ambachtswerk , dat gekissebis tussen de kunstenaars is gewoon kostelijk , maar ja de strijd om het bestaan was wel héél belangrijk en de eer en glory daar zwijgen we maar over !! Heb het boek Rembrandt van Gary Schwartz , is echt de moeite waard om te lezen . Hé fijn dat je er weer bent en gelijk met zo’n kanjer van een log !!

  17. Pasula zegt:

    Interessante log. Er staan heel wat dingen in die ik niet wist. Mooie schilderijen ook, ik herkende er slechts twee, valt me toch wel tegen van mezelf. 😉

  18. beuzeblaadje zegt:

    Fijn dat je er weer bent Tagrijn!
    En dat komt gelijk binnenvallen met een log!!! Wat een serie schilderijen Tagrijn!
    En wat een KUNSTENAAR was die Jan Lievens!
    De portretschilderijen zijn soms haast
    levensecht!! Nu wil het toeval dat óók ik een aantal schilderijen op mijn log heb staan maar toch wel even van een heeeeeeeeeel ander genre!
    Welterusten,
    beuzeblaadje

  19. Hanny zegt:

    Ben je net terug en verras je ons met prachtige schilderijen. Ik heb bewondering voor schilders die met hun kwast zo fotografisch portretten kunnen schilderen. Nederland kan trots zijn op deze schilders.

  20. klaproos zegt:

    tagrijn…
    wat een “prachtige “serie schilderijen..
    ik zou er geen in huis willen hebben …
    maar om te zien…
    super.. die kleuren de diepte in het schilderij…
    echt geweldig..
    slaap lekker en welkom thuis of beter andersom :-)))
    groetjes
    klaproos

  21. Tjan zegt:

    Welkom terug! Met name Leidse Glibber zal dit wel een interessant logje vinden, gezien waar zijn huis woont… 🙂 Dat Rembrandt geknoeid had met de datering van zijn schilderijen. Wat een smiecht! Overigens deed het geportretteerde jonge meisje me direct aan het meisje op ‘de Nachtwacht’ denken…

  22. Emmelinda zegt:

    Zijn werken zijn echt bijzonder gedetailleerd he? Wat knap toch! Zijn einde is minder fraai 😉

  23. Annemarie zegt:

    Zijn naam kwam me heel bekend voor… Maar kennen deed ik zijn werk niet.
    Die portretten spreken echt tot de verbeelding!

Je kunt hier reageren

