ZACHTJES KNETTEREN DE LETTEREN…

 De Vlaamse auteur Jeroen Brouwers weigert de Prijs der Nederlandse Letteren (16000 euro) in ontvangst te nemen. Hij noemt het een fooi: ‘hier, koop daar maar een glaasje bier voor, ouwe!’
Op 24 november kan koning Albert van België dus lekker thuis blijven, want Jeroen heeft geen trek in deze ontmoeting.
Toen hij door minister Plasterk werd gebeld en deze hem  vertelde dat deze eer hem te beurt zou vallen, vroeg hij de bewindsman of die prijs niet omhoog kon, omdat hij dit bedrag een aanfluiting vond. Toen Plasterk zich op de reglementen beriep, weigerde de schrijver, die aan zijn boeken jaarlijks niet meer dan 6000 euro verdient, onmiddellijk.
Nu geldt deze driejaarlijkse prijs als de hoogste onderscheiding binnen het Nederlandse taalgebied. Het gaat dan ook vooral om de eer, volgens de Nederlandse Taalunie.
De prijs is dan ook sinds 1956 nog nooit door iemand geweigerd. Eerdere laureaten zijn bijvoorbeeld Mulisch, Reve, Walschap, Haasse, Hermans, Kouwenaar, Claus en Vestdijk. Waarachtig geen kleintjes in hun vak.

Wat vindt Brouwers van de literatuur  in ons land?
Brouwers schrijft vooral over andere schrijvers. Zeg geen collega’s, want zo beschouwt hij ze niet. Uit de Nederlandse literatuur stijgt volgens hem een walm op van zelfgenoegzaamheid, landerigheid, slordigheid, beunhazerij, over-het-paard-getildheid en vooral: pretentie. Mensen die niet kunnen schrijven, worden door de literatuurrecensenten de hemel ingeprezen. Want Brouwers ziet slechts infantilisering om zich heen. Pies- en poepkunstenaars, neukie-neukieschrijfsels, kinderversjes van ‘ene’ Hans Dorrestijn, die worden besproken als uitingen van wondere verskunst. Het is allemaal ‘potloodslijpsel in het waaien van de wind’.
En pretenties heeft Brouwers zelf natuurlijk niet. Misschien laat hij daarom de prijs aan zich voorbijgaan. Wel noemt hij in zijn schrijfsels Wolkers regelmatig ‘een genie’.  Het zou toch aardig zijn als in plaats van aan deze Barend Bluf de Prijs der Nederlandse Letteren postuum zou worden toegekend aan Jan Wolkers, van wie nog nooit een boek is bekroond…

*de kop ‘Zachtjes knetteren de letteren’ is de titel van een bundel literaire anecdoten, verzameld door Jeroen Brouwers.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

19 reacties op ZACHTJES KNETTEREN DE LETTEREN…

  1. Emmelinda zegt:

    Bahbahbah. En het ergste is nog dat dit de derde log is die ik over hem lees. Veel te veel publiciteit van zo’n, zo’n…laat maar hihi 😉

  2. eva zegt:

    Ach, soms levert weigeren van zo’n prijs meer publiciteit op dan hem aanvaarden!
    En volgens mij is het hem aarom te voen!
    gr eva

  3. J@ntje zegt:

    ach…hij is het bespreken eigenlijk niet waard.
    fijn weekend tagrijn!!
    groetjes janneke

  4. Rietepietz zegt:

    “Uit de Nederlandse literatuur stijgt volgens hem een walm op van zelfgenoegzaamheid, landerigheid, slordigheid, beunhazerij, over-het-paard-getildheid en vooral: pretentie. ”
    “Wat een zelfkennis bij meneer Brouwer “zou ik zeggen .Die € 16000 heb ik trouwens wel een plekje voor dus kom maar op !
    lieve groetjes , Riet

  5. Henriette zegt:

    Wat een lummel !
    Zo’n prijs is toch geen handjeklap op de markt bij het kopen van een koe !
    Rare vent.
    Maar wat betreft zijn uitspraak over de meeste “collega” schrijvers moet ik hem wel gelijk geven. Maar hij is daarbij ook aardig op weg zichzelf bij hun aan te sluiten met zijn uitspraken.

  6. druiveke zegt:

    ‘k Geloof nooit dat deze meneer zich hiermee geliefd maakt…persoonlijk krijg ik van zo’n reactie een beetje nare smaak in m’n mond! Ik weiger dan ook ooit een boek van hem te kopen…!

  7. Judith zegt:

    Tja, ik vind het ook wel wat aanmatigend van Jeroen Brouwers…
    Hij zal zijn redenatie wel logisch vinden, maar als ik met mijn boeken slechts 6.000 euro per jaar verdiende, zou ik een prijs van 16.000 euro vol blijdschap verwelkomen.

  8. Sylvester zegt:

    Die Brouwers is zelf over het paard getild, en ook ik ken hem niet, zeker een colum in 1 of ander roddelblad 😉

  9. Leukerd zegt:

    “Zachtjes knetteren de letteren”…klinkt als een Sinterklaasliedje. Ik ken deze beste man helemaal niet (en dan bedoel ik niet onze Goedheiligman) maar hoorde van de week wel dit bericht over de belachelijke weigering van de geldprijs. Ik ben met het met hem eens dat er in de Literaire wereld veel pretentie en zelfoverschatting rond hobbelt, maar net zoveel talent. En Hans Dorrestijn is goed. Vind ik.
    Toevallig.

  10. Pasula zegt:

    Wie het kleine (nou ja klein? wat is klein, daar verschillen mensen over van mening) niet eert…
    Ik moet eerlijk zeggen dat als ik dat zo lees van die man, die man meteen bij mij als onsympathiek overkomt en dat terwijl ik nog nooit van de beste man gehoord heb.
    Ik hou nederlandse schrijvers graag in ere, vandaar dat een recensie op mijn log alleen over nederlandse schrijvers gaat.

  11. klaproos zegt:

    Want Brouwers ziet slechts infantilisering om zich heen. Pies- en poepkunstenaars, neukie-neukieschrijfsels, kinderversjes van ‘ene’ Hans Dorrestijn, die worden besproken als uitingen van wondere verskunst
    daar heeft hij 100% gelijk in…
    banaliteit ten top… ik stoor me dara heel erg aan..
    maar de prijs weigeren omdat het een fooitje zou zijn.. wel da’s weer andere koek,
    der zijn dagen bij dat ik het niet heb :-))
    groetjes
    klaproos

  12. mij is geleerd;
    wie het kleine niet eert, ..
    .. is de titel ‘prijs der nederlandse letteren’ niet weerd.
    ;-))

  13. Hermien zegt:

    Deze weigering levert hem wel lekker veel publiciteit op. “Als er maar over je gepraat wordt” is toch het motto?

  14. f r e d zegt:

    geen groot schrijver, wel een grote mond.
    hij had die €16000 aan het kwf kunnen overmaken.

  15. Di Mario zegt:

    Och voor minder had ik die prijs ook wel opgehaald, dan had ik in iedergeval de vervoerskosten eruit. Het is toch mooi als je een eerprijs krijgt.
    Love As Always
    Di Mario

  16. Annemarie zegt:

    Ik vind het echt niet kunnen… Het gaat om de eer en niet om het geld!
    Misschien dat je door die meer geld had kunnen verdienen met je boeken, maar ik hoop nu zo dat hij gewoon helemaal er niks meer aan verdient!

  17. Belachelijk he, en heb mij er vanaf gemaakt met een doorlink zoals je zag haah

  18. lenie zegt:

    tis me ook wat …..tis nooit genoeg !
    schenk het dan aan een goed doel als je jezelf te goed vind voor die som geld ….de dwaas !!

  19. Hanny zegt:

    Je mag toch geen gegeven paard in de bek kijken?!
    Met jouw laatste idee de prijs postuum toe te kennen aan Wolkers, ben ik het helemaal eens.

Je kunt hier reageren

