LEIDS DETAIL 64

Voor de lezers uit Leiden is de bovenste foto natuurlijk ‘appeltje-eitje’. Het is een dilemma waarmee Tagrijn wel eerder heeft geworsteld. Voor de Leidse puzzelaars is een plaatje soms veel te gemakkelijk, maar er hangt wel een aardig verhaal aan, dat misschien ook voor de niet-Leidenaar interessant is. En dat laatste heeft nu de doorslag gegeven. Dus: leuk om te raden wat het is, maar het gaat ook om het verhaal erachter.
De tweede foto zal vandaag wel de meeste hoofdbrekens opleveren. Onder de derde foto lees je alles.

Op de eerste foto zie het timpaan van het vroegere restaurant ‘In den Vergulden Turk’ aan de Breestraat 84. Het maakte deel uit van een voor de gebroeders Le Pla in 1673 gebouwde renaissancegevel, die in 1981 moest wijken voor de uitbreiding van Vroom & Dreesmann. De broers waren lakenkooplieden die handel dreven met de Levant. De afbeelding verwijst hiernaar: een Turkse koopman, links Neptunus en rechts Mercurius. Dit vroeger zo statige huis heette tot 1779 ‘De Vergulde Druyff’. Van 1900 tot 1962 zat hier dus het nogal elitaire café-restaurant ‘In den Vergulden Turk’ . Elitair, want de gewone burgerij en de studenten kwamen er niet in en met drs of mr voor je naam werd je af en toe gedoogd. Het waren de heren professoren van de universiteit die zich hier op het terras, verscholen achter de imitatiepalmen, na gedane arbeid verpoosden. Na de sluiting aan de Breestraat bestond het nog enige tijd in de verlaten sociëteit Amicitia aan de Steenstraat (nu stadscafé Van der Werff) tegenover het Rijksmuseum voor Volkenkunde.
Voor dit museum ligt een klein park langs de Morssingel. En daar vind je het beeldengroepje dat op de tweede foto is afgebeeld.
Het pand op de derde foto speelt nog een rol in het boek Kort Amerikaans van Jan Wolkers. Het is het Theater Trianon aan de Breestraat 31. Het is een woonhuis uit 1742, dat in 1927 werd omgebouwd tot bioscoop. Van de 18e eeuwse indeling bleef uiteraard niets over. Dat wil niet zeggen dat het nu niet meer de moeite waard is. Het interieur doet sterk denken aan de bioscoop Tuschinski in Amsterdam en dat klopt ook wel, want het is van de hand van Jaap Gidding, die ook verantwoordlijk is voor de inrichting van het Amsterdamse theater. De foyer telt tal van uitbundige Jugendstilelementen. De eveneens uitbundig bekrulde bioscoopzaal is door eigenaar Jan Boer helaas opgesplitst in meerdere kleine zalen, zodat wel het een en ander verloren is gegaan.

Met ingang van vandaag is de service van Tagrijn uitgebreid. Niet alleen voor de lezer, maar ook voor zijn eigen gemak, is in de linkerkolom een zoekfunctie toegevoegd. Heeft Tagrijn ooit iets over een bepaald onderwerp geschreven? Tik onderaan in de linkerkolom een trefwoord in en je weet het. Graag gedaan!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

30 reacties op LEIDS DETAIL 64

  1. 10eke zegt:

    Leiden blijft toch een geweldige stad! Dank weer voor de plaatjes en het praatje.
    Gr 10

  2. Marcel zegt:

    Leiden heeft zoveeel mooie dingen!

  3. Zakina zegt:

    Ik smul altijd van de info achter de details 🙂
    dat beelden groepje, die kussende poppetjes zie je vaak terug in beeldjes en kaarten.. zal daar ook een verhaal achter zitten?
    Wat betreft de zoekfunctie… super van je 🙂

  4. Emmelinda zegt:

    Aaaargh, heeft weblog m’n eerste reactie tóch gepakt terwijl ie zeurt om een proxy-error-dinges. :S

  5. Emmelinda zegt:

    Hihi ja hoor, de foto’s en de achtergronden zijn ook heel leuk voor de niet-Leidenaren. Ook de reacties van Leidenaren die goed geraden hebben zijn grappig om te lezen 😀

  6. Emmelinda zegt:

    Ja hoor, ook voor de niet-Leidenaar is het interessant. Ook de blijdschap die ik zie bij de reakties van Leidenaren die het goed geraden hebben hihi.

  7. beuzeblaadje zegt:

    Ik ga voor de beeldengroep op de tweede foto Tagrijn! Heel erg leuk. Je hebt weer mooie plekjes gevonden met goede informatie!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje
    Super trouwens die zoekfunktie!

  8. Jenny zegt:

    p.s ik bedoel; zoveel als jij kan vertellen over Leiden, vergat ik te typen!

  9. Jenny zegt:

    Weer hele mooie plaatjes, vooral dat beeldengroepje is lief! Ik wil je bij deze even een compliment maken, je verteld zo uitgebreid over je stad, geweldig gewoon! Ik woon heel mijn leven al in Rotterdam, maar zoveel als jij kan vertellen….knap!
    Of topic; mijn logje voor @Leo ging , zoals je zag, over kakkerlakken, of deze dieren er nog steeds waren, vandaar de foto’s!
    Groetjes!

  10. Renesmurf zegt:

    Ik vind die beelden wel erg liefelijk.
    Mooi hoor.
    Leuk en interesant al die informatie, helaas blijft niet alles hangen, maar ik steek er wel wat van op.

  11. Rietepietz zegt:

    Het zijn , als altijd, weer mooie plaatjes met een goed verhaal !
    fijn weekend en liefs Riet

  12. Henriette zegt:

    Heel actueel je log met de foto van het huis dat beschreven staat in Kort Amerikaans.
    By the way: ik heb je zoekfunctie al gebruikt. Al zoekende in Google op een onderwerp kwam ik bij jou uit. En jouw zoekfunctie maakte het mij makkelijk te kijken waar jij het onderwerp in verwerkt had. Heel toevallig !

  13. Frans zegt:

    Via wie ik hier ben gekomen geen idee maar je staat in mijn favorieten.
    Als oud Leidenaar genoten van je Leids detail.
    Ben nu 37 weg uit Liden maar moet er toch weer eens gaan kijken.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Vr. Gr. Frans

  14. f r e d zegt:

    service uitgebreid?? ge lijkt upc wel.

  15. Natasza zegt:

    Mooi. En handig die zoekfunctie.
    Fijn weekend,
    Natasza

  16. quidam zegt:

    Heerlijk dat je al die verhalen erbij vertelt Tagrijn. Genieten hoor! De onderste 2 moest ik schuldig blijven, maar de 1e, tja als je die niet weet als Leienaar dan ben je blind.Ik moet wat vaker bij het Museum in de nuurt komen want de zeehonden ken ik niet.
    ps ik heb het wat uitgelegd op mn log*
    fijn weekend!

  17. Leukerd zegt:

    Minke’s(4) verklaring van de 2e foto: “De poppetjes geven elkaar een kusje en de zeehonden draaien er een rondje omheen.”
    Geen speld tussen te krijgen lijkt me zo.;-)

  18. Judith zegt:

    Ik ben uit vorm 😦
    Vorige week 0, nu 1 uit 3 (natuurlijk de bovenste foto). Zelfs Trianon herkende ik niet…

  19. Tjan zegt:

    3 uit 3… De specifieke beeldjes van foto 2 herkende ik niet, maar dankzij het betongaas op de achtergrond kon ik beredeneren dat dat het een van de objecten uit de serie bij het museum moest zijn. De Trianon vind ik steeds mooier worden. En de Vergulden Turk: laat ik nou altijd gedacht hebben dat het woord Verguld in dit geval uitgelegd diende te worden als ‘blij en tevreden’…

  20. klaproos zegt:

    mooie uitleg tagrijn.
    fijn dat er zoveel historie nog te vinden is in leiden hé:-)
    zoekfunctie héél erg handig kan ik je zeggen
    maak ereen fijn weekend van
    groetjes
    klaproos

  21. paco zegt:

    Ik vind die tweede mooi

  22. Pasula zegt:

    Het eerste plaatje sprak me het meest aan en nu ik het verhaal erachter ken vraag ik me af waarom er toen “gewone burgers” werden geweigerd. Een zaak is er toch juist op uit om winst te maken dacht ik zo, maar de heren professoren zullen wel diep in hun buidel getast hebben. Interessant log Tagrijn.

  23. ik ga .. natuurlijk voor de zoenende kleutertjes. :-))
    dit is een erg bekend beeldje! wie heeft het gemaakt?
    de vergulde turk stapt zo uit de sprookjes van 1000 en 1 nacht.
    de voorgevel van de laatste foto is meer dan de moeite waard.
    maak er een meer-dan-de-moeite-waard-weekend van, tagrijn! ;-))

  24. Di Mario zegt:

    Ho ho ho, zo makkelijk kom je er niet vanaf, wat is het verhaal bij plaatje twee, waarom staat ie daar, waarom die beestjes erbij….
    Love As Always
    Di Mario

  25. Sylvester zegt:

    Bij die eerste zat ik wel aan het oosten te denken, daar droegen ze van die tulbanden op een hoofd.
    Bij de tweede vraag ik me af wat die zeehonden erbij doen, Leiden heeft toch helemaal niets met zeehonden?
    De derde is gewoon een mooie gevel/kozijn 😉

  26. Hanny zegt:

    Bij het zien van het beeldengroepje moest ik sterk aan Delftsblauw denken. In souvenirwinkels kun je dat soort beeldjes kopen, maar dan blauw/wit.

  27. geertje zegt:

    Oer Hollandse beeldjes! Leuk zeg!
    Prachtige gevels; zeker met dat glas in lood. ALs ik langs zulke panden loop in Den Haag kan ik het niet nalaten lang te kijken.
    Mooie plaatjes en leuk te weten; maar wist er geen een.

  28. YESSSSSSS drie uit drie.
    Nummer twee was nmij een paar jaar geleden opgevallen toen ik naar het museum ging vond het wat raar die kleine beeldengroepjes buiten.
    Ja en nummer een kon natuurlijk niet missen die kennen we allemaal, heb wel even moeten denken over nummer drie, maar had het opeens door.

  29. lenie zegt:

    maakt een vreugdedans !!!!het beeldengroepje …dat wist ik !!!hoera !!!
    en de Morssingel was daar ooit een ganzenoverlast ???

  30. Annemarie zegt:

    Ik vind vooral die tweede erg grappig. Zoenuh, zoenuh, zoenuh!
    Jammer dat de bioscoop zaal is opgesplitst…

Je kunt hier reageren

