ZONDAGMORGENSTEMMING

 Zondagochtend. Ans en Arie zitten slaperig aan de ontbijttafel.
‘Ik heb vannacht bijna geen oog dicht gedaan, Arie. En dat komt door jou.’
‘Ga je nou weer over dat snurken beginnen? We zijn vandaag gewoon vroeg uit de veren gestapt en dat is het.’
‘Nee Arie, je moet nou toch echt es met je prostaat naar de dokter. Je bent er vannacht wel drie keer uitgeweest om te plassen.’
‘Ans, ik ben er vannacht maar één keer uitgeweest om te plassen.’
‘En waarom liep de wekker dan om drie uur af?’, vroeg Ans.
‘Ans, dat snap je toch wel. Wat heeft er nou in de krant gestaan? Vannacht om drie uur moest de klok een uur terug. Wintertijd. Gaat er nu een belletje bij je branden? En ja, iemand moet dat toch doen hier in huis.’
Ans pareert het verwijt en stelt: ‘Had je dat dan niet vandaag kunnen doen in plaats van mij wakker maken?’
‘Nee, nou zal ie mooi worden! Sta ik bij weer en ontij op omdat is voorgeschreven dat het om drie uur moet en…’
‘Arie, als het maar gebeurt. Dat kan best een paar uurtjes later’, valt Ans hem in de rede.
‘Nee Ans. Ik ben van de ouderwetse stempel. Als ze zeggen dat het om drie uur moet, dan moet het niet een paar uur later. In de oorlog zette m’n vader de klok ook drie kwartier terug, omdat dat moest voor de moffen.’
‘De moffen… Arie, hou toch eens op. Je kan toch ook Duitsers zeggen?’
‘Ans, in de oorlog waren het moffen. En als we er tegen voetballen zijn het weer moffen. Het hart gaat nu eenmaal waar het niet gaan kan’.
‘Nou Arie, als je ’t dan maar niet te vaak zegt. Maar eh… Je bent dus een keer wezen plassen en je bent de klokken terug gaan zetten. Maar ik heb je echt nog een derde keer gehoord. Echt waar.’
‘Mens, wat kan jij toch zeuren op de vroege morgen. Het is toch simpel? Dat is nou echt een eitje van een cent. Wat gebeurt er als ik de klok een uur terugzet? Dan loopt de wekker om drie uur nóg een keer af. Wat valt daar nou aan te snappen?’
‘Niks Arie, maar dat vind ik gewoon stom.’
‘Rustig nou, Ans. Als ik eens een keer een foutje maak, begin jij meteen met je scheldkarbonades.’
Ans berust, maar niet voor lang want met een lichte aarzeling in haar stem, zegt ze even later: ‘Als de klok een uur is teruggezet, waarom zijn we dan een uur eerder opgestaan. Dan hadden we toch juist een uurtje langer kunnen blijven liggen? Nou begrijp ik waarom ik nog zo slaperig ben. Want nu zijn we eigenlijk twee uur eerder opgestaan.’
‘Ans, we zijn al heel lang getrouwd en daarom zal ik een oogje door de vingers knijpen. We zijn op precies dezelfde tijd opgestaan. Eigenlijk.’
‘Nee Arie, dat is niet waar, want als je een uur…’
Hierna volgt een onnavolgbare en niet na te vertellen discussie, zodat het verstandiger is het huisje weer te verlaten. We komen er natuurlijk nog eens terug. Want ‘het loont de moeite waard’, zou Arie zeggen.

* Eerder geplaatste avonturen van Ans en Arie kun je hier lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

27 reacties op ZONDAGMORGENSTEMMING

  1. Zakina zegt:

    Maar hij had gewoon die 3 uur van de wekker af moeten halen (ik zeg het verkeerd, maar bedoel dus dat die niet weer om 3 uur was gegaan).
    Ik was bij mijn ouders het weekend, mijn vader wilde om 19 uur al alle klokken terug (bang om te vergeten misschien)… hij wilde zelfs mijn mobiel verzetten, afblijven natuurlijk. Ik doe het gewoon de volgende dag 🙂

  2. Rietepietz zegt:

    O schei uit , mijn zus probeerde mij op precies dezelfde manier gek te maken er zijn dus écht mensen die er een zooitje van maken .Voor ons kwam het goed uit dat wijeen verjaarsetentje hadden en dus wat later dan normaal naar bed gingen , we sliepen dus gewoon vanzelf wat langer door en stonden dus een uur later op , precies op tijd dus ……geef ff door aan Ans en Arie als je wilt !
    lieve groetjes , Riet

  3. druiveke zegt:

    Wát een lekker stel! ‘k Zie het helemaal voor me…
    ‘k Was overigens wel blij met het verzetten van de klok; een extra uurtje kwam me goed van pas dit weekend!
    Je hebt het weer leuk geschreven!

  4. Judith zegt:

    Whahaha, er zijn dus echt mensen die de klok om drie uur terugzetten.
    Wat mij betreft, hoeft het allemaal niet. Heb gezien mijn werktijden liever ’s avonds nog een uurtje langer licht…

  5. Marcel zegt:

    Leuk verhaal, wel een 1 uur te laat gelezen. Of 2 uur te vroeg, of…

  6. Emmelinda zegt:

    Haha tip voor Ans en Arie; Doe net zoals Marc. Die begint aan het begin van de avond met de klokken. Twee, waarop we meestal kijken, laat ie staan om later te verzetten. Zodat je de rest van de avond niet meer weet welke tijd nou eigenlijk klopt. Want natuurlijk kijk je dan op élke klok behalve op die klok die nog op de “gewone” tijd stond :S

  7. Henriette zegt:

    Ik ga de andere verhalen van Ans en Arie lezen.
    Lijkt me een sympathiek stel.

  8. Sjoukje zegt:

    Heerlijk die discussie, zie het helemaal voor me.
    Groetjes Sjoukje

  9. Judith zegt:

    Super! Die Ans en Arie.

  10. J@ntje zegt:

    zo…je hebt me op de kast!!
    gefeliciteerd!
    ik heb een heel log gewijdt als antwoord op je reactie !
    mijn complimenten Tagrijn!!
    maar onthoudt:
    zij die oordelen zullen veroordeelt worden!!
    groetjes janneke
    en even goeie vrienden 😉

  11. paco zegt:

    het blijven juweeltjes, deze verhalen.

  12. Tjan zegt:

    Hé… Ans en Arie hebben opeens een vrijstaand huis! 🙂

  13. klaproos zegt:

    whahahahaha
    wat een zalige discussie die versprekingen
    tagrijn die leveren een boel humor op,
    zo ken ik iemand die zei,
    geef je dikke moeder maar een knuffel:-))
    dit soort humor daar wil ik mijn dagen en nachten wel mee vullen tagrijn
    groetjes
    klaproos

  14. Sylvester zegt:

    Stuur die Arie eens langs dan, er moeten hier nog 3 horloges en een wekker goed gezet worden, heb ik nog mazzel dat de video nog niet ingesteld is, anders had ik die ook nog moeten doen hehehehe
    Hoe laat heb jij het dan nu Tagrijn? 😉

  15. Seraka zegt:

    met een gesteun liep mijn wekker om 8 uur af
    en bleef ik lekker liggen spijbelen tot 9 uur
    om er vervolgens in de huiskamer achter te komen dat het toch pas 8 uur was :))
    heerlijk verhaal weer van dit gezellige stel :))

  16. f r e d zegt:

    als ik een vrouw was en met zo’n arie getrouwd zou zijn………

  17. Pasula zegt:

    Die Arie is me een portret! Lekker geschreven weer Tagrijn, zoals alleen jij dat kan.

  18. J@ntje zegt:

    OT tagrijn wat ben je streng!!! mijn log heet: american bullshit!! ik vind haloween absoluut bullshit !!
    maar ik vond het leuk om met de plaatjes te spelen en mijn log aan te kleden…vond die pompoenen op een stortplaats…en dacht dat is grappig voor haloween!
    gewoon spielerij !!
    en als ik een leuk gezellig feestje vind met haloween ga ik er ook nog wel naartoe, op zich houd ik wel van een verkleed partijtje, als ze maar geen trickatreat gaan doen !!
    maar zal straks je verhaal lezen
    groetjes !!

  19. Ik vind het zo’n heerlijk stel he.
    Fijn dat je ons regelmatig mee laat genieten als je weer en keer om het hoekje gekeken hebt bij ze.

  20. ik hoop dat jij heel snel weer een bezoekje brengt aan ans en arie, tagrijn, want hun conversaties zijn prachtig om volgen!
    ik heb met een glimlach het verhaal gelezen en .. met een voldaan gevoel schrijf ik deze reaktie!
    dankjewel, tagrijn voor je lieve wensen .. of .. zeg ik beter .. dankjewel, lieve tagrijn, voor je wensen?
    telaat komt zoiets nooit, eh?? :-))

  21. Frans zegt:

    Prachtig verhaaal zie het helemaal voor me.
    OT:
    Laat de Kanterstraat nee ben in Hof van Venetië geboren nummer 10
    Tomatenstraat gewoond tot ik trouwde in 1970
    Gr. Frans

  22. Hanny zegt:

    Het terug- of vooruitzetten van de klok blijft een leuk onderwerp van gesprek. Ook al dient het misschien een goed doel dit tijdrekken, voor kleine kinderen en dieren, die van de mens afhankelijk zijn voor hun eten, is het de eerste dagen een ramp.

  23. lenie zegt:

    ik heb zo gelachen om dit verhaal , je ziet het spul gaan , zitten en praten met mekaar ;)) sja die klok terug ?? is weer effe wennen , ezelsbruggetje ??voorjaar vooruit en de de Belgen zeggen in het achterjaar……;))) juist !!!

  24. geertje zegt:

    Hahhahaha!
    Sja die waardeloze tijdomschakelingen.
    Al ben ik heel blij altijd met de wintertijd!
    Eindelijk het gevoel dat mijn interne klok weer goed lootp 😉
    Leuk verhaal! 🙂
    O.T. Danke je voor het compliment!
    Ik heb je bij mijn linken geplaatst daar als je het goed vindt.

  25. Di Mario zegt:

    Hij heeft gelijk hoor, ik had het ook om drie uur willen doen, maar ja, ben door de wekker heen geslapen.
    Love As Always
    Di Mario

  26. Renesmurf zegt:

    Ik zet de klok ook altijd op het juiste moment terug, zo kom ik ook niet in de war.
    Ik zet er geen wekker voor, ik blijf er voor op.

  27. Annemarie zegt:

    Het is wat met de winter/zomertijd! Onbegrijpelijk.
    Ik begrijp de discussie die ervan ontstaat. Want ik zelf moet altijd nog erg goed nadenken hoe het nou zit.
    Ik weet 1 ding wel: het kwam mij (ons) wel goed uit dat de klok idd een uur achteruit ging. leek het alsof we nog redelijk ‘optijd’ thuis waren!

Je kunt hier reageren

