HALLOWEEN

Vanvond krijgen de zes jongens hierboven gaten in hun lijf geprikt, zodat ze op enge tronies lijken. Inderdaad: Halloween. Nog niet zo heel lang geleden had nog niemand in ons land van dit gebeuren gehoord, maar evenals Valentijnsdag is dit van overzee komen aanwaaien. Want zo zijn wij, Nederlanders, natuurlijk. Jatten zij Santa Claus van ons, pakken we ook weer wat terug. De Rooms-Katholieke Kerk viert al heel lang Allerheiligen en Allerzielen, maar met dit kerkelijk feest heeft Halloween niet veel meer te maken.
Vreemd woord eigenlijk: Halloween. In Engeland vierde men natuurlijk ook Allerheiligen, in oud Engels: All Hallow Even, dat later werd vervormd tot Halloween. Het is grappig dat het niet meer gebruikte  woord ‘hallow’ (nu dus ‘holy’) pas weer is opgedoken in de titel van het laatste boek van Harry Potter: ‘The deathly Hallows’.

Nu een wereldlijk feest
Al sinds de negende eeuw wordt Allerheiligen gevierd. Het is een feestdag voor alle heiligen en in de missen in de katholieke kerken werden (en worden) onderwerpen over de dood en het leven na de dood behandeld. Maar toen kwam in de zestiende eeuw de Reformatie.  Protestanten wijzen het vereren van heiligen af en deden dus niet meer mee aan Allerheiligen in deze vorm. Daardoor werd met name in  Engeland het kerkelijk feest profaner en toen het vervolgens in Amerika terecht kwam, was het hek helemaal van de dam. En in deze vorm is het nu weer hier terecht gekomen.

 Los dias de los muertos
In landen in Midden- en Zuid-Amerika weet men de zaken goed te mengen. In Mexico worden de voorouders herdacht en stelt men de huizen open om deze dode familieleden de gelegenheid te geven op bezoek te komen. Er worden parades en straatfestivals gehouden en de winkels puilen uit met allerhande morbide zaken, zoals skeletten, doodshoofden en angstaanjagende lantaarns en kostuums.
De doden worden op de kerkhoven bezocht. Beladen met voedsel, drank en snoep trekken hele families naar de graven om daar samen met hun voorouders gezellig te picknicken.
Het zijn de Dagen van de Doden, Los dias de Los Muertos. De eerste november is opgedragen aan de zielen van alle overleden kinderen: Dia de Los Angelitos. Op een altaartje in huis worden dan lievelingsspeeltjes van het overleden kind gezet.
De tweede dag, 2 november, is dan de eigenlijke Dia de los muertos voor de voorouders. Een morbide trekje is het eten bij het graf van het ‘pan de los muertos’, het brood van de overledene. In een van de broodjes zit een botje van de overledene, al zal dat natuurlijk iets zijn wat erop lijkt. Wie dit broodje treft, mag zich gelukkig prijzen, want hem of haar wacht het komend jaar voorspoed en geluk!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

25 reacties op HALLOWEEN

  1. Robbie zegt:

    leuk hoor maar kan je het verband tussen halloween en El Dia de los muertos
    er ook bij zetten???
    HUISWERK moet het opzoeken

  2. DenzelWpi zegt:

    Dear Friends, HAPPY HALOWEN! A little late..!

  3. Annemike zegt:

    Ik wilde ook even mijn verhaal kwijt…Ik ga op de dag van “Dias de los Muertos” zoals in Mexico langs mijn overleden dierbare en niet met muziek en snoep en zo maar wel met bloemen om toch nog eens extra still te staan bij mijn dierbare.
    Alleen zijn er in Nederland geen oranje Afrikaantjes verkrijgbaar omdat het seizoen hier daar niet voor is dat vind ik jammer…
    groetjes Annemike

  4. Rietepietz zegt:

    Je bent er weer diep ingedoken Tagrijn , leuke weetjes.
    Onze jongste Amerikaanse kleinzoon heeft dit keer zijn “Halloweendoop”gehad .
    Práchtig vond hij het volgens onze zoon om langs de huizen te gaan voor snoep totdat een bewoner van een huis wel héél erg z’n best had gedaan om de kinderen te laten griezelen !
    Gelukkig heeft het geen blijvende gevolgen voor hem gehad en kwam hij “met de schrik vrij” !
    lieve groetjes , Riet

  5. Niklas zegt:

    Nou, hier ontstijgt het webloggen toch echt even het “27MC-bakkies-geneuzel”! (Wie herinnert zich dat nog?)
    Hier heb je toch wel even je best op gedaan, en dat leverde weer een heel interessant log op. Zijn de gedachten aan een hiernamaals en het vereren van de doden/voorouders geen in elkaar over lopende denk-materie, die in allerlei verschillende vormen toch eigenlijk universeel is?

  6. beuzeblaadje zegt:

    Geweldig om dit te lezen Tagrijn!
    Halloween wordt in Nederlands steeds meer
    gevierd, typisch dat ik er hier in mijn eigen dorp in Twente niets, maar dan ook werkelijk NIETS, van merk!
    “Los Dias de los muertos” vind ik wel erg “ver” gaan maar ik respecteer de gewoontes van een ander land!
    Interessant log!
    beuzeblaadje

  7. geertje zegt:

    Toch wel leuk Halloween.
    Gisteren heeft het wijkberaad hier een pompoenversiermiddag gevierd.
    En dan hoor je ook de verhalen over allerheiligen; veel Katholieken bezoeken dan het gaf van hun overleden familieleden.

  8. Renesmurf zegt:

    Het is niet zo zeer jatten, het is meer dat sommigen onder ons graag amerikaan willen zijn, dus nemen ze dat over, en neerlands cultuurgoed slaan ze over.
    “Nee, met sint maarten krijgen ze niks, ze hebben met haloween al wat gehad”
    “Nee, sinterklaas doen we niet aan, we hebben pakjesavond met kerst”
    Jammer en bah.

  9. Zakina zegt:

    Ik wist al een hoop, maar leer bij jou weer wat nieuws 🙂 maar ik vier het niet… al hoewel 1x geviert toen ik in Amerika was

  10. Roos zegt:

    Wat leuk dit verhaal! 🙂 Nu weet ik tenminste waar Halloween vandaan komt.. Een erg leuk feest overigens..

  11. Sjoukje zegt:

    Mooie uitleg over Halloween, Tagrijn.
    Dat broodje sla ik af, lijkt me nou niet bepaald lekker als ik op een botje moet bijten. Hier doen ze niets aan Helloween.
    Groetjes Sjoukje

  12. Henriette zegt:

    Dias de los Muertos is een paar weken geleden nog te zien geweest op t.v. in een film van James Bond.
    Verder heb ik niets met Halloween.
    Maar de naam die de Ieren eraan geven…Samhain en het vieren van de overgang van oogsten naar zaaien spreekt me weer wel aan.
    Maar als je een liedje voor de deur komt zingen Tagrijn….krijg je evenwel een handvol snoepjes van mij, hoor !!!

  13. Emmelinda zegt:

    In Parijs bij het graf van Jim Morrisson is het dan vast het hele jaar door Halloween. Daar picknicken ze het hele jaar door bij het graf. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar was.
    Van mij hoeft dat hele Halloween niet. Siaa ben ik he 😉

  14. paco zegt:

    Als het uit Amerika komt zal het hier ook wel weer aanslaan.NEt als dat randdebiele valentijnsgedoe. Heb er niets mee

  15. klaproos zegt:

    schitterend..
    ik heb neus meermalen horen vertellen van het los dias de los muertos en dat lijkt me een geweldige gebeurtenis..
    ik zal mijn ouders wel gaan bezoeken op het kerkhof, maar ietsje ingetogener denk ik wel..
    ik ben er eens m’n maatje voro gaan stellen en we dronken er een glaasje wijn aan het graf en zaten er heerlijk te praten..
    ik weet niet of mén die schok al te boven is hier in het dorp :-))
    groetjes en hoppy hoppy halloween tagrijn
    klaproos

  16. Pasula zegt:

    Je zal maar stikken in dat botje…mooi vertelt Tagrijn!

  17. Di Mario zegt:

    Ik heb al moeite met valeweensdag. Laat staan dat ik ook nog moet onthouden waar hallotijn voor is.
    Love As Always
    Di Mario

  18. sylvester zegt:

    Ik had ergens gelezen dat een Ier is begonnen met Halloween, maar ze mogen mijn huisje voorbij gaan en picknicken op een begraafplaats lijkt me ook al 3 keer niets. 😉

  19. J@ntje zegt:

    Tagrijn, dit is een mooi log!!
    Allerheiligen en de viering in Mexico kende ik, had alleen de combi met het Amerikaans Halloween niet gemaakt..
    Maar daar hebben de Amerikanen wel vaker last van, dat ze alles uit hun verband rukken, bedoel ik.
    Zelf vind ik de echte geschiedenis van Sinterklaas ook machtig interessant, gaf er als tiener al een spreekbeurt over en nu moeten we die zwarte pieten weer goedpraten..de Moren..
    En dat Coca Cola Santa is begonnen…hahahahaha lachen toch??
    Ach..
    het zij zo..
    agge moar leut het…zeggen ze in t noorden!
    maar als je nou toch bezig bent…de geschiedenis van de paashaas en de eieren…is nog steeds een raadsel voor me ;))
    welterusten Tagrijn,
    en ik hoop dat de doden morgen blijven waar ze zijn!!
    groetjes janneke

  20. Steeds meer Halloween. Laat dat gewoon waar het vandaan komt. Waarom moeten we ALLES vieren en overnemen. De commercie speelt er weer handig op in.
    Ook St. Maarten kennen we in Midden-Brabant niet.

  21. ik kan mij helemaal verzoenen met de manier waarop mexicanen omgaan met hun doden.
    zij feesten op de graven, de hele nacht door.
    wij ‘vieren’ ook allerheiligen, zij het heel wat ingetogener dan in mexico. bij ons geen eten of drinken op het kerkhof, maar een zee van bloemen. ;-))
    halloween ..
    nee .. daglach .. ,-))

  22. Hanny zegt:

    De commercie is aardig op Halloween gesprongen, maar dat dit feest nu echt gevierd gaat worden in Nederland, geloof ik eigenlijk niet. Zoals LG al zegt, straks is het Sint Maarten en dan gaan de kinderen de deuren al langs (tenminste in die dorpen/steden waar dit wordt gevierd).

  23. Nou laat dat broodje dan maar voorbij gaan, lijkt me niet echt een fijn idee.
    Weet niet of halloween het echt gaat maken in Nederland, alhoewel je er wel steeds meer over hoort.
    Ach en over 11 dagen staan de kinderen weer voor de deur voor St Maarten, zo blijven ze bezig he hahhah

  24. Annemarie zegt:

    Bedankt voor de nuttige informatie!
    Ik kom het overal tegen maar vergat het steeds zelf op te zoeken…
    Ik houd me hier eigenlijk niet mee bezig… Datzelfde geld eigenlijk voor valentijnsdag.

Je kunt hier reageren

