LEIDS DETAIL 65

Vandaag de 65e aflevering van de rubriek Leids Detail. Een mens zou dan met pensioen gaan, maar deze rubriek gaat nog even door. Voor insiders zijn er twee zo voor het inkoppen. Allen de tweede zou wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Deze week liep Tagrijn dus met molentjes. Op de eerste foto zie je de kap van Korenmolen de Put aan het eind van het Kort Galgewater, een van de negen molens die je nog in Leiden kunt vinden. De molen is een replica uit 1987 van een molen die hier in 1619 werd gebouwd door Jan Jzn. Put. De molen werd in 1729 vervangen door molen De Korenbloem, die negentig jaar later wegens bouwvalligheid werd gesloopt.
Op de tweede foto zie je een miniatuur De Put op het dak van een woning aan de Eerste Binnenvestgracht. Dit molentje werd gemaakt door de molenaar van De Put, Philip Pijnaken, die hier woont.
De derde foto is gemaakt op de Oude Singel. Deze molen staat namelijk op de toegangspoort naar de Lakenhal. Achter de molen zie je het jaartal 1640.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDS DETAIL 65

  1. Mike zegt:

    ’t molentje dat Philip heeft gebouwd is echter geen replica van de Put maar een Rijnlands model Wipmolen…
    Wél heel mooie foto’s!

  2. 10eke zegt:

    Gefeliciteerd met je 65ste Leids Detail! Op naar de 100! En dank ook weer voor deze foto’s.
    Fijne week gr 10

  3. Leukerd zegt:

    Bijzonder hoor, die liefde voor Leiden. Ik hoor er meer mensen over….

  4. Niklas zegt:

    Als ik aan Leiden denk en zoek in mijn herinnering naar beelden, zie ik ook een molen, maar dat is een hoofdzakelijk zwarte molen met een witte brug er voor. Maar ja, menselijk geheugen schijnt niet zo exact te zijn…

  5. beuzeblaadje zegt:

    Rietepietz haalt me de woorden uit de mond…. Je hebt nog lang geen “klap van de molen gehad” wou ik zeggen!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  6. Rietepietz zegt:

    Zolang je maar geen “klap van de molen “hebt opgelopen is er niets mis .
    Ik ken wel de molen die je al vrij snel kunt zien als je uit het station komt maar of dat de molen is van het bovenste plaatje kan ik zo niet zien , daarvoor heb ik hem niet vaak genoeg gezien .
    Ik neem aan van wel want ook Leiden zal niet op iedere straathoek een molen hebben .
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  7. Renesmurf zegt:

    Molens zijn ware kunstwerken.
    Ze konden vroeger heel wat, nu moeilijk voor te stellen hoe ze dat wel ontwikkeld hebben!

  8. Marcel zegt:

    Best veel molens nog. In Tiel hadden we er twee, maar beiden zijn weg. En 1 in Wadenoijen en die gaat weg.

  9. euhh ..
    zal ik alvast beginnen blozen ..
    ;-))
    ik wens jou heerlijke dagen, tagrijn, verpakt met een feestelijke strik dat weekend heet!

  10. geertje zegt:

    Ik vind molens zo mooi!
    Ben blij dat ook in Den Haag nog een molen staat.
    Het hoort bij Holland; prachtige foto’s trouwens!
    Lief dat kleine molentje trouwens 🙂

  11. druiveke zegt:

    Die bovenste foto vind ik echt práchtig!!
    (Je hebt echt iets met molens, is ’t niet?)
    Meeraden is voor mij in deze rubriek nooit een optie daar ik Leiden niet ken, maar ‘k wordt wel steeds meer geprikkeld het eens te bezoeken!

  12. Sjoukje zegt:

    Op naar de honderd, Tagrijn!
    Leuk die molens, hier in de omgeving staan ook nog diverse mooie molens.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  13. Judith zegt:

    En ook ik wist de middelste foto niet thuis te brengen, maar de andere twee wel.
    Leuk dat de molenaar zelf een replicaatje op zijn dak heeft staan 🙂

  14. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn
    ik mag hopen dat nummer twee goed vaststaat :-))
    de wind zou er zo mee aan de haal kunnen gaan 🙂
    wel een leuk idee voor windmolen hé:-))
    groetjes
    klaproos

  15. Jaco zegt:

    Stom genoeg een week geleden nog foto’s gemaakt van Molen de Put, maar de windvaan was me dus niet opgevallen. Nul uit drie, het wordt bijna een gewoonte :S

  16. f r e d zegt:

    niet opgepakt voor opname in de anti-loopmolentjeskliniek?
    (antiloop???)

  17. Emmelinda zegt:

    Ik vind het héél mooi, hoort echt bij Nederland hihi. Wat is dat eigenlijk voor een muurplaat achter de molen op de laatste foto?

  18. Tjan zegt:

    Je had het goed voorspeld (Nostagrijnus): de eerste en de derde waren voor het inkoppen, van de tweede dacht ik wel ‘he, dat lijkt Molen de Put wel’, maar ja… geen idee waar dat ding zich dan in Leiden bevond. Twee uit drie dus.

  19. Di Mario zegt:

    Molens zijn zo belangrijk geweest voor Nederland.. Die moet je koesteren.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Zakina zegt:

    Ik houd van molens en gelukkig stop je niet met detail 65… volgens mij heeft Leiden veel te bieden, dus gewoon door gaan 🙂

  21. Sylvester zegt:

    Wat hebben die Leidenaars toch met molens?
    Die eerste foto is gewoon een windvaan 😉

  22. Zo leuk om dingen door jouw ogen te zien. Je moet echt wel een speurneus zijn, om al die bijzondere dingen te vinden.

  23. hmmm .. het gaat jou duidelijk voor de wind, tagrijn? :-)))
    foto 1 zou ik graag in zijn totaliteit zien??
    foto 2 is een knap molentje! ’t staat alleen wat ongelukkig?? boven op het dak valt het niet op, of vergis ik mij??
    foto 3 is een waar kunstwerk (in .. wat voor materiaal??)

  24. lenie zegt:

    dan heb ik heel wat details gemist zeg , maar ja bezoek ook nog niet zo lang ;)) en alles was weer eens nieuw voor mij , die kleine molen dacht ik …….ja ja ….je buurman zeker ;))))
    gave foto’s en weer bedankt voor de info , geen pensioen , maar wel proficiat .

  25. Inderdaad op foto twee na een inkoppertje, maar wel mooie foto’s gewoprden en gefeliciteerd met je 65e Leids Detail.

  26. Annemarie zegt:

    Ik vind die minimolen echt super leuk!

  27. Hanny zegt:

    Heerlijk Hollands (oh pardon Leids).

Je kunt hier reageren

