ROND MOLEN DE PUT

Afgelopen vrijdag stond in de rubriek Leids Detail de kap van molen De Put afgebeeld. ‘Maar wij willen de héle molen zien en niet een stukje’, mopperde Curieuzeneuzemosterdpot, die daarmee haar naam eer aandoet, want dat is gewoon Vlaams voor een Nieuwsgierig Aagje.
En omdat zij Tagrijn vrijwel dagelijks verrast met prachtige foto’s en mooie teksten, vandaag dus maar eens een speciaal logje voor haar, waarbij iedereen wordt uitgenodigd even mee te kijken.
Hier is dan die molen. Het is een kleine standerdkorenmolen die aan het eind van de vorige eeuw werd herbouwd. De rest van het verhaal lees je hier op het logje van vrijdag en op de site van Molen de Put.  Deze foto evenals de volgende is gemaakt tijdens het Rembrandtfestival 2006.

Kort geleden was Tagrijn nog even in de molen en heeft daar ook wat overzichtfoto’s gemaakt. Door het kijkgat zie je rechts de nieuwbouw aan de Eerste Binnenvestgracht. Links zie je het koepeltje van de Morspoort en rechts daarvan aan de horizon het gebouw met een klein torentje van de Sociale Verzekeringsbank. Verder zie je meer naar rechts nog Molen De Valk.

Hieronder zie je het Galgewater met links de historische haven. De toren met het koepeltje op de achtergrond is van de Hartebrugkerk.

Ten slotte kijken we ook nog even aan de rechterkant van de molen. Je ziet hier de houten Rembrandtbrug. Loop je de brug over en de Weddesteeg in dan zie je direct achter het witte huis links de plek waar Rembrandt werd geboren.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

27 reacties op ROND MOLEN DE PUT

  1. Seraka zegt:

    heerlijk om even verder te neuzen als je neus lang is
    we hadden die extra foto’s toch niet willen missen :))
    mooi uitzicht op de haven
    die molen staat daar perfect 🙂

  2. Zakina zegt:

    Ik ben blij dat Curieuzeneuzemostertpot hier om gevraagt heeft 🙂

  3. Dwarsbongel zegt:

    Volgens mij is de eerste foto precies het beeld dat Niklas bedoelde in zijn reactie op jouw vorige log…
    Schitterend om nu ook eens beelden te zien die vanuit de moelen zijn gemaakt!

  4. beuzeblaadje zegt:

    Wat een gave molen en een heerlijke
    “uitzichten”! Het zijn niet alleen de hofjes meer die Leiden zo aantrekkelijk voor me maken. Je laat hier heel veel moois zien Tagrijn!
    Fijne avond,
    beuzeblaadje

  5. Annemarie zegt:

    Prachtig! 🙂
    Het ziet er super uit mooi uit. Maar waarschijnlijk ligt dat ook aan het weer.
    Molen de Valk, die ken ik wel. Maar het uitzichtje vanuit deze molen komt me ook bekend voor.

  6. Marcel zegt:

    Ik ben vandaag in Leiden geweest. Ook langs de molen. Binnenkort kom ik met een Leids detaillog (CC Tagrijn).

  7. Renesmurf zegt:

    Dat zijn allemaal prachtige nederlandse plaatjes, allemaal best gewoon en heel erg mooi.
    En nergens anders is het zoals hier/daar.

  8. Sjoukje zegt:

    Het is een mooie molen en ook heel goed onderhouden zo te zien. Wat een schitterend uitzicht heb je zo over Leiden. Prachtige kiekjes weer, Tagrijn.
    Groetjes Sjoukje

  9. Rietepietz zegt:

    Het viel me destijds in Leiden al op , Tagrijn weet zijn weetje over Leiden .
    Moeten we niet weer eens komen stappen?
    lieve groetjes , Riet

  10. klaproos zegt:

    :-)))
    kijk da’s het mooie van een neusje dat alles wil weten ….
    daar worden wij ook weer een heel stukje wijzer van :-))
    mooi logje tagrijn, en de uikijk is hemels :-))
    groetjes
    klaproos

  11. Jaco@werk zegt:

    Judith en ik hebben er laatst ook weer even stilgestaan en foto’s gemaakt. Het bordje met openingstijden sprak me toen erg aan: “Veelal: Zaterdag van ca. 11 uur tot ca. 17 uur of wanneer de blauwe wimpel uithangt” Heerlijk!

  12. Leukerd zegt:

    Altijd even attent, die Tagrijn!

  13. f r e d zegt:

    werkt u bij de v v v ???

  14. Jenny zegt:

    Mooi! Vooral die van het haventje!

  15. J@ntje zegt:

    Joh !! zo van boven af lijkt Leiden wel een stád!! ;))))
    moet er toch eens naar toe…maar ik ben zo vreselijk allergisch voor studenten…wanneer zijn die weg?? aahhh met de kerst..dan gaan ze naar hun ouders!!
    mooie foto’s Tagrijn…maar was toch meer benieuwd naar de foto’s van het enerverende weekend… :((
    maar ja je kan natuurlijk niet iedereen plezieren…;))
    maak er een warme week van!
    en terwijl jij uitrust gaan wij weer hard aan de slag ;))
    groetjes janneke

  16. Emmelinda zegt:

    Wat leuk zo’n verzoekje! Ik ben er blij mee (en ook dat ik niet zo hoog hoefde, ik kijk wel hihi).

  17. Pasula zegt:

    Geweldig dat Neus zo nieuwsgierig is en dat jij haar wilt bevredigen.
    We genoten allemaal mee, heeeeeeerlijk! 😀

  18. Judith zegt:

    Een prachtig stukje stad!

  19. Bedankt curieuzeneuzemosterpot, om het verzoek. Het gaf weer een ander kijk op Leiden.

  20. ik ben blij dat mijn neus zo lang is, tagrijn, want wat je hier laat zien .. daar krult ‘m van. ;-)))
    wat een schitterende molen, en in wat voor ’n omgeving staat hij. ik ben blij dat jij de klim naar boven gemaakt hebt en ons laat meegenieten van het uitzicht!
    dit is eens wat anders dan met je vriendinneke op een nachtelijk strand .. mss .. niet zo spannend ..
    alhoewel ..
    ;-)))))
    dankjewel voor dit log en je mooi foto’s, tagrijn! niet alleen mijn neusje krult .. :-))

  21. Hermien zegt:

    Wat is Leiden toch mooi, sprak zij chauvinistisch….

  22. Di Mario zegt:

    Mooi, sprookjesachtig.
    Love As Always
    Di Mario

  23. Hanny zegt:

    Het is een mooie molen die in een prachtig stukje Leiden staat. Vooral de historische haven spreekt mij aan.

  24. Sylvester zegt:

    sorry, bovenstaande reactie was van mij….

  25. Anoniem zegt:

    Mooi uitzicht, maar de vraag blijft wat hebben jullie toch met die molens 😉
    Tiel schijnt er geen 1 te hebben overgens…

  26. lenie zegt:

    Kijk hier hebben we wat aan , een Detail die verder wordt uitgediept ;)) Machtig mooi eens wat meer te zien , weet nou niet of ik jouw of Neus moet bedanken …..uhhhh beiden dan maar ;)))

  27. Je doet inderdaad de molen terecht eer aan door hem even wat meer aandacht te geven.
    Mooi uitzicht trouwens, is al jaren geleden dat ik erin geweest ben.

Je kunt hier reageren

