KRANTJE LEK

 Je ziet het: Donner is weer de pisang. En de pineut. En de sigaar. En, dat vooral, de gebeten hond. Wat heeft onze bewindsman nu weer geprobeerd om ooit nog eens als voetnoot in de vaderlandse geschiedenisboekjes te worden opgenomen? Eerder heeft hij al diverse pogingen daartoe gedaan. Was niet heel Nederland in alle staten toen hij als minister van Justitie zei dat iedereen die minder dan drie kilo harddrugs bij zich had op Schiphol vrijuit ging omdat de cellen anders te vol werden, daarmee de weg banend voor alle bolletjesslikkers?
Was het Donner niet die zei dat Tonino, de oud officier van justitie in Amsterdam, niet zou worden ontslagen, ook al had deze de stommiteit uitgehaald zijn oude computer met heel veel privégegevens van bajesklanten bij het oud vuil aan de stoeprand te zetten? Ouwe koeien uit de sloot halen? Nee hoor, koeien van drie jaar zijn, zeker voor dit doel, nog prima.

 Krantje Lek
Donner is nu dus minister van Sociale Zaken en de computers blijven de arme man maar achtervolgen. Een journalist van de GPD, het persbureau van een groot aantal regionale dagbladen, had de minister geïnterviewd over het ontslagrecht. Nog voordat het interview in de krant  was geplaatst, belde een ambtenaar van het ministerie al op naar aanleiding van de letterlijke inhoud van het artikel. Deze man zal waarschijnlijk worden weggepromoveerd, schat Tagrijn in.
GPD stelt verbijsterd vast dat er in hun computers was ingebroken. Na eerst hardnekkig te hebben ontkend, geeft het ministerie een dag later toe dat ze over wachtwoorden beschikken om in de computers van de GPD te komen. Twee gewezen journalisten van de GPD maakten daar dankbaar gebruik van bij hun nieuwe baan bij baasje Donner. Donner lijdt aan een ernstig Pilatussyndroom, want opnieuw wast hij zijn handen in onschuld. De Tweede Kamer zal hem voor de zoveelste keer vragen gaan stellen. En weer zal hij heel wat hebben uit te leggen.

 En toch…
Het staat vast dat hier een strafbaar feit is gepleegd. Iemand moet hangen. Of Donner straks de zoveelste Barbertje wordt, valt nog te bezien. Want de GPD-kranten schreeuwen nu wel moord en brand, maar zien een toch wel belangrijk ding over het hoofd. En daarover rept niemand. Dat vindt Tagrijn vreemd. Misschien zit hij er helemaal naast. Want hij zit nu wel lekker te webloggen, maar wat betreft computertechnieken wist hij ooit met glans zijn brevet van onvermogen te behalen. Maar als je bij de GPD werkt, daardoor toegang hebt tot de nieuwsgaring en je vertrekt naar een andere werkgever, wat gebeurt er dan? Blijft je naam en wachtwoord dan eeuwig bestaan, zodat je altijd nog in de pc van je vorige werkgever kunt komen? Is het technisch niet mogelijk of zelfs gebruikelijk dat de systeembeheerder van de GPD dit verwijdert?
En als kenners nu roepen: ‘natuurlijk kan dat!’, wordt Tagrijn onmiddellijk heel kwaaddenkend. Hij denkt dan bijvoorbeeld dat die twee journalisten het op een akkoordje met de systeembeheerder hebben gegooid, omdat het als voorlichter bij het ministerie natuurlijk wel heel erg handig is, zo af en toe eens te loeren in  de computer van je vorige werkgever… Erg hè, dat hij dat dan denkt?

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

21 reacties op KRANTJE LEK

  1. rietepietz zegt:

    Ik heb ook een gezond wantrouwen tegenover van alles en vrijwel iedereen ( nee m’n loggertjes niet natuurlijk ) het is één van de redenen dat ik weiger officiële zaken per computer te regelen .
    Niks niet gebruik maken van een door de overheid bedacht ID voor me .Al zal ik het nooit helemaal kunnen voorkomen op mijn p.c. zit zo min mogelijk info waar iemand iets mee zou kunnen !
    Mijn hoop is dat er een keer grondig iets mis gaat met al dat gedigitaliseer !
    fijne avond en groetjes , Riet

  2. Niklas zegt:

    Zoals ik het begrepen heb, hebben die jongens van het ministerie inlogcodes van ex-collega’s gebruikt die er nog werken. Die mogen ze eigenlijk niet kennen, dus hoe komen ze daar aan?
    Maar Donner, is die nou een driedubbel overgehaalde politieke haai, of is hij onkreukbaar in zijn grenzeloze, wereldvreemde studeerkamer-naïviteit? Ik gok op het laatste, gezien de vele stenen waarover deze ezel al gestruikeld is.

  3. Renesmurf zegt:

    Ik heb het idee dat er toch ergens een lek zit, maar ik heb er te weinig verstand van om over te kunnen oordelen.
    Ik weet wel dat altijd de bovenste kop moet rollen als er wat grondig mis is.
    Tenminste, dat was ooit zo.

  4. J@ntje zegt:

    @ Tagrijn dat groeit echt niet allemaal in mijn tuin hoor!
    woon in amsterdam remember??
    maar ik vind het lief dat je me zo’n tuin gunt !
    en kerststukjes maken ??
    ik??
    ik ga werken met de kerst…is beter dan met 2 mannelijke pubers rond de kerstboom!
    ;))
    groetjes janneke

  5. Plato zegt:

    Daar heb je een punt, Tagrijn. Dat wachtwoord zou de dag na het ontslag al vervallen verklaard moeten worden. Is bij mij ook gebeurd nadat ik de préVUT in ging. En terecht.
    Die vragen moeten maar gewoon gesteld worden. De antwoorden zullen prachtige PC/TV opleveren. ik zit al klaar bij http://www.politiek24.nl (van de NOS). Geen commentaar….gewoon het naakte gestuntel.
    Ik kan niet wachten. En die man moeten ze natuurlijk niet wegsturen. Wij weten wat we aan hem hebben.

  6. J@ntje zegt:

    of krijg ik eerst een type cursus??
    hahahahahahahaha

  7. J@ntje zegt:

    ik mag deze donner wel… (hij probeert tenminste niet alles te verkopen)
    heb altijd al een zwak gehad voor de ‘verkeerde mannen’
    mag ik heel even…???
    WAT EEN ONGELOOFLEIJKE SUKKEL !!!!
    word er nu straks ook ingebroken in mijn pc??
    denk je??
    ach…
    maak er een mooie woensdag van Tagrijn!
    groetjes janneke
    en
    “proost ! op Donner ”

  8. f r e d zegt:

    donner….. de vergissing van nederland.
    (is dat geen mooie boektitel voor de ako-literatuurprijs?)

  9. Judith@work zegt:

    Tja, laat ik me hier maar niet over uitlaten…

  10. geertje zegt:

    Tagrijn; dat begreep ik ook al niet.
    Je slaat de spijker op zijn kop.
    ZIjn ze even lekker over de banaan uitgegleden 😉

  11. Emmelinda zegt:

    Hihi ja foei dat hij dat dan denkt 😛 Nee geintje. Ik denk precies hetzelfde. Het is een grof schandaal gewoon. Of slordigeheid. Dat kan natuurlijk ook. Pfff

  12. Zakina zegt:

    Het is of wat je denkt of ze zijn daar heel slordig… maar er kan ook geld mee gemoeid zijn… steekpenningen?

  13. klaproos zegt:

    ik denk tagrijn dat jij gelijk hebt… en dat het zo werkt:-)))
    jij bent de slechtste nog niet :-)) erg hé:-)
    groetjes
    klaproos

  14. Tjan zegt:

    Ik denk dat het pure nalatigheid van de systeembeheerder is geweest, alsmede een privé-actie van de ex-werknemers van de krant. Ik zou het te bizar voor woorden vinden als iets futiels als dit, dat tot immense proporties is opgeblazen, tot het vertrek van een minister zou leiden.

  15. Di Mario zegt:

    Sterker nog Tagrijn, maar nu zul je me misschien wel een heel slecht denkend mens vinden. Ik denk dat ze wel wisten dat er af en toe gekoekeloerd werd, maar dat ze het nu ff niet uitkwam…. En dat er onderling niet uitkwamen.
    Love as Always
    Di Mario

  16. Sylvester zegt:

    Als de oud GPD werkers dan ook maar de info van Den Haag doorsluizen naar hun oudwerkgever, dan is het kringetje weer mooi rond hihihihi

  17. een lekkende kraan is soms moeilijk te stoppen..
    dat hebben we onlangs in onze eigen keuken mogen ondervinden. ;-))
    getekend,
    b ;-))))

  18. Hanny zegt:

    Donner zal vast, net zoals hij eerder gedaan heeft, zijn nederige excuses aanbieden en daarmee zal de kous af zijn.

  19. lenie zegt:

    de beste onnozele man kan zich héél wat blunders permitteren ……maar zijn wachtwoord ???
    denk dat hij nog wel een slimme andere wist , als je slim bent namelijk heb je er twee !!!! Dus blijft er altijd één staan ..een soort schaduwadmi ;)))

  20. Annemarie zegt:

    Niet meer dan logisch in deze samenleving.
    Maar goed, het kan natuurlijk ook prima zijn dat ze andere wachtwoorden wisten.. En hun eigen account is opgelost.
    Hoe dan ook… Wat er is gebeurd is fout en ik vind dat er nu een kop moet vallen!

  21. maar je zit er er niet ver naast denk ik hahaha.
    Meestal als een werknemer de deur voor het laatst achter zich dicht doet is ook gelijk zijn inlogcode verwijderd.Zo zou het moeten zijn tenminste.

Je kunt hier reageren

