LEIDS DETAIL 66

t

Deze week in Leids Detail 66 weer drie foto’s met een verhaal, dat onder de derde foto is te lezen.

Onder het beeldje op de eerste foto staat de tekst ‘afkomstig van het oude stadhuis’. Het is te vinden aan de Haarlemmerstraat 42. Toen het stadhuis in 1929 voor het grootste deel was afgebrand, bleek bij de her- en nieuwbouw dat een aantal zaken niet meer herplaatst kon worden. Ze werden door de gemeente opgeslagen. Deze kariatide, een vrouwenbeeld dat als als pilaster werd gebruikt, uit de 16e eeuw werd echter in 1974 toen dit winkelpand een opknapbeurt kreeg, herplaatst.

‘Kun je eens wat met Sijthoff doen, want daar heb ik gewerkt’, vroeg Tanya en hier is dus de foto van het pand van deze uitgeverij/drukkerij aan de Doezastraat. In 1851 opende Albert Sijthoff, zoon van een koekbakker aan de Aalmarkt, hier zijn drukkerij en uitgeverij. Het pand vestigde zich op het braakliggende terrein van de ruïne, ontstaan door de buskruitramp. Sijthoff stichtte drie dagbladen, waaronder het Leidsch Dagblad. Nadat de drukkerij werd gesloten, vestigde de Nederlandse Kredietbank zich hier. De uitgever fuseerde met Samson en later met Luitingh. Na de splitsing vestigde Sijthoff zich in Amsterdam.

Op foto drie een gevel met een hand, waarover verschillende mooie verhalen de ronde doen. Dit is de meest aannemelijke:  In 1650 liet Van Lent in de Nieuwstraat (nu nummer 49) een huis bouwen. Eigenlijk wilde hij een groter huis, maar zijn vrouw verzette zich daartegen. Ze wilde alleen maar wonen op de grond die haar vader De Roy had bezeten. Boven de pui (hieronder staat het huis in zijn geheel) liet Van Lent nu een borstbeeld van een jonge vrouw zetten met de tekst ’t Wijfshooft’. Maar hij liet er nog wel een verdieping bovenop zetten. Daarin metselde hij een mannenhand, want, zei hij: ’t Zal blijven Mans hand boven’. Het huis wordt nog steeds ’s Mans hand boven’ genoemd. Het huis ziet er perfect uit en is dan ook een reconstructie uit 1989.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

31 reacties op LEIDS DETAIL 66

  1. Rietepietz zegt:

    Het is een prachtig pandje ,met een apart verhaal .
    Jammer dat er een auto voor staat maar dat is tegenwoordig niet meer te voorkomen .

  2. 10eke zegt:

    Dank weer voor een interessant stukje Leiden.
    Fijne week, gr 10

  3. paco zegt:

    Ja, je zou er eigenlijk een boekje over moeten samenstellen

  4. Gaytoday zegt:

    Mede dankzij jouw reactie hebben we een naam voor de Queen van weblogland.
    Kijk snel op http://www.gaytoday.web-log.nl
    Dankjewel!

  5. f r e d zegt:

    foto3: parkeren moet daar verboden worden!!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Als “niet-Leidense” ga ik voor de derde
    foto! Prachtige gevel!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  7. Sjoukje zegt:

    Leuke details en uitleg weer. Prachtige geveltjes.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  8. Jaco zegt:

    Eén uit drie, en leuk om nu wat meer over het Sijthofgebouw te weten. Wederom bedankt!

  9. geertje zegt:

    Geweldig die verhalen erachter.
    Leuk dat in Leiden Sijthoff nog wel is blijven staan i.t.t. Den Haag helaas.
    Was een pracht gebouw en heel kenmerkend met de rollende teksten; helaas…

  10. Henriette. zegt:

    Een kariatide. !
    Weer wat geleerd.

  11. Tanya zegt:

    Tagrijn bedankt voor het inwilligen van mijn verzoekje.
    Het is en blijft toch maar een erg somber pand. Gelukkig heb ik niet lang bij Sijthoff gewerkt, het werk was wel leuk, de werkruimte niet, je zag de hele dag geen daglicht. Gelukkig dat de arbeidsomstandigheden tegenwoordig beter zijn.
    Heb ik meteen weer een vraagje, is/was er in Leiden een soort (school)museum waar het skelet van een mammoet staat/stond, of heb ik dat gedroomd?

  12. Leuk verhaal weer bij de “plaatjes”. Laat die mannen nu maar DENKEN dat zen de baas zijn, wij vrouwen weten wel beter.

  13. wat een prachtige gevel!
    alleen die mans hand boven .. wekt afkeer. (alleszins voor mij).
    dan ga ik deze keer voor het vrouwenbeeld!
    het is een heel mooi beeld. godzijdank werd het bewaard én teruggeplaatst!
    zo kan iedereen ervan genieten en dankzij jou, taagrijn, hoeven we zelfs niet naar leiden af te zakken daarvoor. ;-))
    prettig weekend!

  14. Anoniem zegt:

    Bij de eerste had ik niet anders verwacht dat het iets met een stadshuis te maken moest hebben.
    Bij de tweede dacht ik aan een modern kasteeltje
    Bij de derde dacht ik aan een pakuis, wegens die boven luiken 😉

  15. J@ntje zegt:

    alleraardigste Tagrijn, ben bang dat je je reakties door elkaar gehaald hebt!
    ik ben nog nooit van mijn leven in Leiden geweest!
    nog meer Janneke’s ??
    geen J@ntje !!
    maar zoals ik gisteren al schreef het is een boeiend log!!
    groetjes janneke

  16. Zakina zegt:

    Leuk al die details 🙂 Toch wel leuk dat er van het oude stadhuis iets is bewaard wat nu weer op een andere gevel prijkt.

  17. klaproos zegt:

    wat een leuk gedetailleerd verhaal heb jij dervan gemaakt tagrijn..
    hóe kom jij eigenlijk aan deze wijsheden….
    ben je zo oud dat je ze kunt weten??
    of werk je op het stadsarchief…:-)
    sorry maar je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt.. je hoeft niet persé antwoord te geven als je niet wilt hé..
    groetjes en een fijn weekend
    klaproos

  18. Frans zegt:

    Herkende alleen de laatste ben denk ik al te lang weg uit leiden.
    Het verhaal erbij kende ik niet dus weer wat geleerd.
    Gr. Frans

  19. Judith zegt:

    Twee uit drie. De foto van de Haarlemmerstraat kon ik absoluut niet thuisbrengen, ik heb die kariatide (ook nog eens een nieuw woord geleerd) echt nog nooit gezien.
    En de tweede was een inkoppertje, hier kom ik elke dag langs 🙂

  20. Plato zegt:

    Interessante informatie. Als ik ooit weer eens door Leiden loop zal het met meer attentie zijn dan voorheen.
    Tagrijn…ik denk dat jij de weblog van Vedat ook wel heel leuk zal vinden.

  21. Pasula zegt:

    Het verhaal achter de gebouwen, daarvoor moet je hier zijn!

  22. Emmelinda zegt:

    Hihi slim om er nog een verdieping boven op te laten zetten, ghehehe. Mooi geveltje ook.

  23. Di Mario zegt:

    Leuk al die details bij de foto.
    Love As Always
    Di Mario

  24. J@ntje zegt:

    mooi en boeiend weer vandaag!!
    groetjes janneke

  25. lenie zegt:

    hahahahahaha vooral de laatste is een prachtige ..wie het breed heeft ….;))
    heb weer heel veel geleerd , en gezien , kijk dat moet ik nog zien te onthouden al die details !!

  26. Toeval maar ik had ze alledrie vandaag.
    Gelukkig ken ik je site uit mijn hoofd want Punt ligt er al de hele avond uit, ellende hoor.

  27. Annemarie zegt:

    Prachig geveltje inderdaad. Je kunt zien dat het vrij recentelijk is gerestaureerd.
    En die middelste doet me denken aan een oude burcht ofzo. Die zijkanten zo omhoog dan vooral.

  28. Annemarie zegt:

    Prachig geveltje inderdaad. Je kunt zien dat het vrij recentelijk is gerestaureerd.
    En die middelste doet me denken aan een oude burcht ofzo. Die zijkanten zo omhoog dan vooral.

  29. Hanny zegt:

    Goed voor de conditie om in dat laatste huis te wonen! Schitterend pand.

  30. Renesmurf zegt:

    Ik zie je nog wel eens een boekje schrijven, leuk voor toeristen aldaar!

  31. Tjan zegt:

    Ik herkende ze alle drie. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook alle verhalen kende… Boeiende aflevering!

Je kunt hier reageren

