ALLES BEWEEGT!

 Toen Jean Tinguely (1925 – 1991) in 1960 een bonte stoet van uit louter schroot vervaardigde voertuigen door de straten van Parijs liet trekken, trok dat heel wat bekijks. Was dit kunst, was dit iets provocerends? Wat was dit eigenlijk? In ieder geval had het publiek er plezier in en men lachte hartelijk om al die knarsende, piepende en vooral bewegende machines.
Nu deze merkwaardige bouwsels na dertig jaar opnieuw in ons land te zien zijn, is dat niet veel anders. Voor de kinderen die in de Kunsthal in Rotterdam huppelend van de ene naar de andere ‘attractie’ rennen, is het één groot feest. Want stel je toch eens voor: je trapt met je kindervoetje op een rode knop en die meters lange en hoge machines komen piepend, ratelend, steunend en knarsend op gang en dat gaat met heel wat lawaai gepaard. En opeens gaan alle lichtjes branden en knipperen! ‘Alles beweegt!’, roepen ze, en dat is dan ook de titel van deze tentoonstelling van de bekendste maker van kinetische kunst.
Zonder toelichting kan je door de vele zalen lopen en je verbazen over deze vreemde uiting van de techniek. ‘Alles beweegt, stilstand bestaat niet. Laat u niet door achterhaalde tijdsbegrippen beheersen’, zei Tinguely in 1959. De foto’s hieronder laten de beweging niet zien, die moet je er nog even bij bedenken. Maar het is en blijft een verbijsterend feest, waaraan ook niet-kunstliefhebbers veel genoegen kunnen beleven.

Met een foto van een meisje dat aandachtig de bouwtekeningen bestudeert met het voornemen straks thuis ook eens te gaan knutselen, verlaten we deze vrolijke expo.

De tentoonstelling ‘Alles beweegt!’ is tot en met 27 januari 2008 te zien in De Kunsthal in Rotterdam. Openingstijden di tm za 10-17 en zo. 11-17. Tip: parkeren in de omgeving kan alleen met chipkaart of creditkaart. Bij de buren (het Erasmus MC) kan in de parkeergarage wél met muntgeld worden betaald.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op ALLES BEWEEGT!

  1. Henriette. zegt:

    Dat is nou nog eens jezelf lekker uitleven.
    Rondsnuffelen op de vuilstort of de gemeentewerf en maar plakken.

  2. .. ik heb het gerammel en getoeter gevolgd .. en ben hier uitgekomen ..
    ;-))))))

  3. Renesmurf zegt:

    Ik kan zoiets wel waarderen.
    Ik ben niet zo iemand die er op uit trekt, ik zie het zo wel, of op tv.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Indrukwekkende tentoonstelling Tagrijn.
    Kan me voorstellen dat het helemaal indrukwekkend is als je alles echt ziet bewegen en al die lampjes ziet branden….
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Emmelinda zegt:

    Hihi dat vind ik nou eens een leuke tentoonstelling! En dan heb ik het alleen nog maar gezien op je foto’s! 😀

  6. Sjoukje zegt:

    Wat leuk, dit is echt iets voor mijn man om heen te gaan. Zal hem je log laten zien.
    Groetjes Sjoukje

  7. geertje zegt:

    Prachtig zeg!
    En kinderen mogen het gewoon aanraken en laten bewegen?
    Dat lijkt me echt geweldig!

  8. Judith zegt:

    Zijn vrouw kende ik wel, maar van Jean Tinguely zelf had ik nog nooit gehoord. Erg coole constructies!

  9. tagrijn zegt:

    @Tjan: Ja, samen met zijn vrouw Nikki Saint Phalle.

  10. klaproos zegt:

    wow wow wowwwww tagrijn…
    dát zou ik willen zien zeg, dat lijk tme helemaal té gek ..
    ik was vroeger al fan van de

    chi chi bang bang al lijt het filmpje er in de verste verte niet op :-))

    ahhhhh deze lijkt er meer op :-))
    heerlijk..
    jouw foto’s van de expo brengen bijzondere herinneringen bij mij naar boven 🙂
    dank je wel tagrijn:-)
    groetjes
    klaproos

  11. Tjan zegt:

    Deze meneer heeft toch ook die vijver vol kleurrijke, bewegende fonteinen, vlakbij Centre Pompidou gemaakt?

  12. Rietepietz zegt:

    Het is leuk , het is grappig en het heeft iets , of het kunst is wil ik liever in het midden laten maar wat maakt het uit of het kunst is of niet zolang het de moiete waard is om te gaan zien !
    lieve groetjes , Riet

  13. sylvester zegt:

    Dit lijkt me wel interresant, de 2e kleurenfoto, doet me erg aan een Renault 5 denken 😉

  14. paco zegt:

    Ik houd het ook wel bij kijken alleen

  15. Monique zegt:

    Ja, lijkt me absoluut de moeite om te gaan kijken. Bedankt voor de tip

  16. Jaco@werk zegt:

    Geweldige (kunst)werken, je kan zien dat die man plezier in zijn werk had, en ook het doel om dat plezier te vertalen naar het publiek. Ik kan me ook herinneren volgens mij in het Gemeentemuseum naar zijn werken gekeken te hebben als kind, helemaal uit mijn dak ging ik ervan.

  17. lenie zegt:

    en dat alles beweegt ook nog ??
    dat moet ik zien …lijkt me hélemaal te gek ! dit is zo maf dat het mooi is ;))

  18. dat moet nogal een belevenis zijn als alles in beweging komt?
    komen je ogen en oren op zulke momenten niet tot een soort van .. orgasme? :-)))
    dit is een meer dan speciale tentoontelling!

  19. Hanny zegt:

    De kunstenaar heeft heel aparte bouwsels in elkaar gezet. Als dan ook nog alles beweegt, zal dat een schitterend schouwspel zijn.

  20. Annemarie zegt:

    In tegenstelling tot de ‘normale’ kunst vind ik dit wel helemaal geweldig.
    Wat een spektakel en wat is er veel te zien! Helemaal super!!!!

  21. Platoonline zegt:

    Ik ben niet zo’n moderne kunstkenner maar ik zie wel dat het een heel levendig en kleurig spectakel is. Ik ben tamelijk figuratief ingesteld dus ik kijk met de nodige vervreemding naar al die (mooie) foto’s. In stilte ben ik geloof ik ook een beetje bang dat ik word uitgelachen omdat ik iets niet snap wat iedereen duidelijk is.

  22. Di Mario zegt:

    Ik ben niet zo’n goede doe het zelver.. Ik hou het wel bij kijken.
    Love As Always
    Di Mario

  23. Hermien zegt:

    Interessante tentoonstelling. Ik heb vorig semester een cursus kunstgeschiedenis gedaan en daar kwam zijn werk (en dat van zijn vrouw Niki de Saint Phalle) ter sprake. Als we met kerst toch in Nederland zijn, staat de Kunsthal hoog op mijn lijstje!

Je kunt hier reageren

