LEIDS DETAIL 68

Een niet al te lastige aflevering van Leids Detail deze keer (voor mensen die in de stad bekend zijn). De derde en vierde foto horen bijelkaar; de tekst op foto 4 volgt op die van foto 3.  Daaronder een beschrijving.

De eerste foto laat een klein gedeelte zien van het universiteitscomplex aan de Witte Singel.
De gedenksteen op de tweede foto is te vinden in het huis aan de Oude Singel 86. De tekst van de steen spreekt voor zich.
Foto 3 en 4: In de nacht van 2 op 3 oktober 1766 brandden vier huizen op de hoek van de Hoogstraat en de Nieuwe Rijn af. Hierbij kwamen vier mensen om het leven. Dat dit precies gebeurde aan de vooravond van de viering van Leidens Ontzet maakte veel indruk op de bevolking, die spontaan een collecte op gang bracht. Deze bracht 15.000 gulden op, een flink kapitaal voor die tijd. De tekst op de herbouwde huizen herinnert aan deze gebeurtenis. De kap van het hoekhuis werd omstreeks 1900 gemoderniseerd. De onderpuien zijn eigentijds en doen dienst als winkels. Hieronder nog een beeld van de twee huizen op de Nieuwe Rijn, gezien vanaf de Vismarkt.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 68

  1. Tjan zegt:

    @f r e d: foe yong hai, zimmer frei en Madame Butterfly – om maar drie internationale rijmwoorden te noemen…
    En ‘drei aus drei’ rijmt ook. Drie uit drie dus, deze week. Maar dat had ik Tagrijn via andere wegen al laten weten 🙂

  2. f r e d zegt:

    wat rijmt er nou toch behoorlijk op leids detail…?

  3. HUUB zegt:

    zoveel details… prachtige stad …
    … enne mijn webloggie is weer helemaal terug, kan het toch niet laten hoor. Te verslavend…

  4. Renesmurf zegt:

    Ik vind er niks lastigs aan, ik lees het gewoon.
    Prachtig hoor.

  5. Jaco zegt:

    Net als Judith twee uit drie. Ik heb zelf nooit college gevolgd op de Witte Singel, maar er wel eens boeken gehaald. Bilderdijk wist ik niet te plaatsen, maar de tekst natuurlijk wel. Het verhaal kende ik trouwens niet, dus wederom dank daarvoor.

  6. beuzeblaadje zegt:

    Indrukwekkend die tekst op de panden!
    Ik blijf me er over verbazen hoeveel foto’s en informatie jij nog steeds hebt van Leiden. Petje af!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  7. Pasula zegt:

    Ook al is het detail heel aanlokkelijk, zo’n laatste foto van je, die overzichtsfoto spreekt toch meer voor mij.
    Enjoy the weekend Tagrijn.

  8. eva zegt:

    Mooi silhouet, op die eerste foto.
    En die spreuk, altijd mooi om het bijhorende verhaal te kennen.
    En 15.000 gulden is inderdaad een kapitaal voor die tijd.
    Of zou er in de loop der tijden toch een nulletje zijn bijgezet???
    gr eva

  9. Plato zegt:

    Ik heb ook het nodige geleerd. Het enige dat me wat zegt is de plaquette van Bilderdijk. Op de middelbare school werd over zijn gedichten nogal badinerend gedaan. De leraar vond het maar een bombastisch geheel. Daarom heb ik eigenlijk nooit wat van hem gelezen. Vreemd: nu pas besef ik wat een indoctrinatie er van die leraar uit ging.

  10. Geertje zegt:

    Wat goed dat mensen zoveel geld bijeen hebben gerbacht toen.
    Geweldig dat die panden nog steed sstaan, met herdenking.
    Fijn weekend Tagrijn!

  11. Sjoukje zegt:

    Ik vind het altijd weer leuk om die Leidse details te zien. Van leiden zelf heb ik nog nooit wat gezien, ik heb alleen het ziekenhuis daar van binnen gezien. Maar kom ik ooit weer eens in Leiden, dan doe ik een rondje door de stad en hopelijk herken ik dan details van jou foto`s.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  12. Henriette. zegt:

    De woorden zijn heel goed te lezen op de panden. Ik stel me zo voor dat dit goed in de gaten gehouden wordt om dit fris en leesbaar te houden.
    En een collecte van 15.000 gulden in 1700. Dat is zeker een enorm bedrag.
    Al jouw logjes zo over Leiden de revue passerend, mag ik wel zeggen dat de Gemeente er veel werk aan besteed om de panden in ere te houden.

  13. Rietepietz zegt:

    Ik neem me voor de zoveeltste keer voor om weer eens een dagje Leiden in te lassen !
    fijn weekend en liefs Riet

  14. sylvester zegt:

    Bij die eerste wist ik niet waar ik aan moest denken, het lijkt op een schoorsteenpijp.
    Die gevel met die vlammen deed me al wel aan een brand denken
    Maar die laatste is de mooiste, PROOST 😉

  15. paco zegt:

    Ja, net als Di Mario vraag ik mij ook af hoe groot leiden is

  16. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    ehhhh ik moet wel heel erg in de bonen zijn geweest tóen, want ik kan me geen enkel detail herinneren…
    zou ik misschien toen alleen maar oog hebben gehad voor vriendinneke:-))
    tsssssssssssssssssssssss wat gek hé.
    groetjes
    klaproos

  17. Toen mijn man een paar maanden terug een paar uur bij het LOI doorbracht heb ik de gelegenheid waargenomen om lekker door Leiden te banjeren en te fotofliepsen. Later met manlief nog een stadswandeling geprobeerd te maken, maar daar waren we blijkbaar niet handig genoeg in. Ging grandioos fout, maar toch wel veel gezien. Mooie stad. Kan me de gebouwen op jouw foto’s niet herinneren.

  18. Hermien zegt:

    2 van de 3 (voor het eerst geloof ik). De eerste om dezelfde reden als Judith en de 3e is idd een makkie. Bilderdijk had ik in de buurt van de Pieterskerk gedacht… mis dus.

  19. Zakina zegt:

    Mooi dat ze iets hebben gedaan zodat de huizen de ‘brand’ herdenken :-). Teksten op gebouwen vind ik ook altijd iets persoonlijks geven een sfeer aan een huis zeg maar 😉

  20. Di Mario zegt:

    Ik vraag me toch ondertussen af hoe groot leiden precies is, ik ben er ooit wel geweest, maar dat is lang geleden.
    Love As Always
    Di Mario

  21. Je zei niet te moeilijk, maar toch de eerste had ik echt niet door hoor.
    Zie je misschien zaterdag nog bij de intocht van Sinterklaas, wel zwaaien he als ik op de boot sta haahahahahhahah, we (Annemarie en ik)zwaaien terug.

  22. Je zei niet te moeilijk, maar toch de eerste had ik echt niet door hoor.
    Zie je misschien zaterdag nog bij de intocht van Sinterklaas, wel zwaaien he als ik op de boot sta haahahahahhahah, we (Annemarie en ik)zwaaien terug.

  23. Ook ken ik de plekjes niet het zijn bijzondere gevels. En je weet weer eens dat je ook naar boven moet kijken ipv naar de etalages.

  24. wat een geschiedenis!!
    mooi dat de huizen zelf deze brand ‘herdenken’ met hun opschriften. dit is heel bijzonder.
    maar ik denk, voortgaande op al je leidense logjes, tagrijn, dat jouw stad heel bijzonder is.
    of ..
    ben jij het?? :-))

  25. Hanny zegt:

    De huizen van foto 3 en 4 spreken mij meer aan dan het gebouw van foto 1.

  26. lenie zegt:

    Weet de Vismarkt niet eens…maarrr ..weer veel geleerd Tagrijn ;))

  27. Judith zegt:

    En maar weer eens twee uit drie.
    De Bilderdijk-plaquette ken ik wel, maar kon ik zo 123 niet plaatsen. De andere twee waren inkoppertjes voor mij: heb jarenlang college gevolgd bij de eerste foto en een paar huizen verderop gewoond bij de derde en vierde.

Je kunt hier reageren

