SINT IS WEER IN DE STAD!

Afgelopen zaterdag hoorde Tagrijn heel veel muziek en kinderstemmen op het Stadhuisplein in Leiden. Hij liep er snel heen en zag onmiddellijk wat er aan de hand was: de aankomst van Sint en Piet, gezeten op de schouders van hun ouders… Ze waren dit jaar wel wat klein uitgevallen. Ook de Pieten (met veer) hieronder hadden niet echt de pietenmaat die Tagrijn zich van andere jaren herinnerde.

En daar was dan de echte Sint.

Om de verwarring compleet te maken, was een nog grotere Sint onder een baldakijn gaan zitten om jong en oud te ontvangen, voordat hij zijn intrek neemt in het Huis van Sinterklaas.

Een groepje Pieten wilde wel even poseren:

Ondertussen deelde de Snoepbrilpiet snoep en pepernoten uit:

En twee Hoofdpieten namen de tekeningen en gedichten van kinderen in ontvangst:

Het was een gezellige drukte op het plein. Maar waar kijken die mensen en die ene Piet links op de foto toch naar?

Twee Pieten deden dakoefeningen aan de toren van het stadhuis. Eerst klommen ze naar het topje en daarna kwamen ze langs het touw weer naar beneden. Heel gevaarlijk allemaal, en daar mogen we best eens bij stilstaan als we onze schoen bij de schoorsteen zetten…

En de Sinterklaasliedjes werden natuurlijk ten gehore gebracht door een echte Zwartepietenband.

En daar stond ook een Piet met een lange snuit en die…

(Meer foto’s van de intocht, zoals de aankomst met de boot, kan je vinden bij Annespike en Leidse Glibber.)

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op SINT IS WEER IN DE STAD!

  1. Zakina zegt:

    Wat leuk die pieten op het dak en langs de gebouwen 🙂 en ik heb ook al voor mijn Uk een pietenpakje, duurt alleen nog ff voor Uk het pakje past hahaha.

  2. Rietepietz zegt:

    Sfeervol log Tagrijn , geweldig !
    Ik heb metéén een briefje in m’n schoen gelegd dat ik niets meer in m’n schoen hoef te hebben .
    Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die arme Pietn daar zulke halsbrekende toeren voor moeten uithalen !
    Wat pakt de “middenstand/zakenwereld” in Leiden gewéldig uit voor de Sint ( zag ik bij glibber ) Pietenpetje af hoor!
    lieve groetjes , Riet

  3. Wat een ontzettend leuk relaas met fantastische foto’s van een geweldig feest. Nieuwe hype, toch ? al die dreumes-zwarte-pietjes ? Wat een griezelig gedoe zeg die Pieten, tegen die muur gekleefd. Ik zie er toch maar vanaf om Piet te worden

  4. cindy zegt:

    Hoi Tagrijn,
    Wat een gezellige bedoening daar in Leiden!!! Na het bekijken van dit soort foto’s krijg ik acue heimwee naar de tijd dat ik nog een jaar of 6 was en mijn schoen mocht zetten!! Ja, dat mag nu ook wel…maar dan wordt hij acuut buiten gedeponeerd ivm met de ondraaglijke stank die eruit opreist, ha, ha!!
    Fijne avond,
    Groetjes Cin 🙂

  5. Renesmurf zegt:

    Wat leuk zeg, die man en zijn knechten zie je ook overal!

  6. Di Mario zegt:

    Heb je al wat lekkers in je schoon gehad?
    Love As Always
    Di Mario

  7. Sjoukje zegt:

    Het ziet er geweldig uit, leuk die Pieten ook op het dak.
    Groetjes Sjoukje

  8. Plato zegt:

    Ha, gezellig daar. En mooie foto’s. ’t Is toch een leuk feest.

  9. Henriette zegt:

    Kijk…dat ziet er beter uit. Daar kan ons stadje nog een puntje aan zuigen.
    Ik denk dat die kinderen zich vergaapt hebben aan die acrobatische Pieten. Erg leuk dat ze er een beetje een spektakel van hebben gemaakt. Dat zal nog lang in de kinderhoofdjes blijven ziten.

  10. Seraka zegt:

    mooi die acrobaatpieten aan de gevel
    het was er lekker druk zie ik
    gezellige foto’s vol drukte

  11. Judith zegt:

    Oei, wat een drukte zeg.
    Over een paar jaar moeten wij hier ook aan geloven…

  12. Marcel zegt:

    Ik had het verslag bij Leidse Glibber gezien. Maar van jou is het net zo leuk.

  13. sylvester zegt:

    En jij was de fotograafpiet zo te zien hihihi, ik heb niets met die ouwe man en heb hem hier dus ook niet zien binnenkomen, buiten het feit dat het me niet tactisch lijkt om me met mijn hond tussen zo’n menigte te begeven. Mooi verslag 😉

  14. Heerlijke log Tagrijn.
    We hebben elkaar duidelijk net mis gelopen aan je foto’s te zien.
    Maar wel enorm leuk om op zoveel verschillende manieren hetzelfde onderwerp te benaderen.
    Off topic, doordat ik een filmpje erbij heb geplaatst bij mij kan ik niets meer veranderen.
    Vraag me niet waarom maar het lukt me niet.
    Maar ik zet morgen nog even een doorlink naar deze log.

  15. Pasula zegt:

    Ziet er leuk uit Tagrijn, je hebt je best gedaan met goeie plaatjes te schieten van de pieten!
    Heerlijk, alle loggers nu in sintesferen 😉

  16. klaproos zegt:

    ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    dat ziet er super uit tagrijn dat geeft zo’n heerlijke sfeer hé,
    nog even en de spanning kan weer afzakken naar spanje,
    ik was als kind zo nerveus:-))
    maar ja.. ‘k was wel een beetje een stout roosje:-))
    slaap lekker en droom van pietjes
    groetjes
    klaproos

  17. gelukkig hoefde sinterklaas niet van de toren te klimmen; dat zou pas sensatie zijn?? ;-))
    mss een idee voor volgend jaar? :-))))
    heerlijke foto’s, tagrijn!
    ik ben blij dat ik nog steeds geloof .. :-))

  18. Annemarie zegt:

    Wat zie ik toch verbazend veel dezelfde pieten! Wat leuk dat die pieten overal in het land zijn!!! 😉
    Nee alle gekheid…
    Weer van een totaal andere kant! Ik vond het wel jammer dat ik gelijk weg moest om nar Opa te gaan, maar jouw verslag heeft weer een heleboel goed gemaakt! 🙂
    nog eventjes en mijn verslag/foto’s staan erop. 27 stuks in totaal!

  19. Hanny zegt:

    Sinterklaas zal vast blij zijn met zo’n verslaggever. Een vrolijk verslag met leuke foto’s.

  20. Geertje zegt:

    Leuk verslag Tagrijn!
    Ik heb net die bij Leidse gelezen, en deze is weer totaal anders.
    Wat een stunts halen die Pieten bij jullie uit; hier op de Leyweg bleef het beperkt tot wat blaaswerk 😉
    Die snoepbril is wel erg leuk gevonden!

Je kunt hier reageren

