JE HUID

 Je huid is het grootste orgaan van je lichaam. En tegelijkertijd het meest in het oog springende. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Febofanaten zullen zich niet meteen afvragen of hun hart het wel zo leuk vindt als ze weer een frikandel uit de muur trekken. En comazuipers zullen zich in het algemeen weinig om de welstand van hun lever bekommeren. Want die organen zie je niet.
Maar de huid is andere koek. Want van de wieg tot het graf moet je jong en sexy zijn, of er ten minste zo uitzien. Een gave huid is voor de meeste mensen dus sinds mensenheugenis een schoonheidsideaal. Dus weg met de sproetjes, acné, pukkeltjes, puistjes, eelt en eksterogen.
In de cosmeticaindustrie gaan miljarden om om ons er toch vooral maar een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. En de botoxboeren zijn rijk geworden met het glad trekken van het velletje dat ons omhult.

Mooi… en minder mooi…
In Museum Boerhaave in Leiden kun je tot en met 22 juni 2008 naar de tentoonsteling ‘Mijn huid’. Het laat ons de mooie kant van onze huid zien: het werk van schoonheidssalons en visagisten die proberen ons rimpelloos door het leven te leiden. Maar ook de andere kant van het verhaal komt ruimschoots aan bod. Allerlei huidziektes passeren de revue, in was soms levensecht uitgebeeld, en men toont hoe deze al dan niet bestreden kunnen worden. Huidpreparaten laten de verscheidenheid aan huid zien.
Je kunt zien hoe mensen hun huid vaak tot in het absurde ‘verfraaien’, zoals bijvoorbeeld Michael Jackson, maar ook deze man die door tatoeage van zijn lichaam een legpuzzel maakte.

In het midden van een  van de zalen ligt een enorme berg tubes, potjes, doosjes met crèmes, zalfjes, poedertjes, lotionnetjes enz. die we geacht worden ’s morgens en ’s avonds op ons lijf te smeren om er nog een beetje fatsoenlijk uit te zien. Gebruik je dit niet, tja, dan moet je het zelf maar weten:

Honderd jaar geleden waren de zeepwikkels juweeltjes van illustratiekunst om maar te laten zien dat juist deze zeep borg stond voor een perzikzachte huid:

In vitrines zie je preparaten op sterk water van aangetaste lichaamsdelen, die er soms uitzagen alsof ze gemummificeerd waren:

Hieronder stond een tekening uit 1873 die het bovenlichaam van een vrouw toonde, die leed aan vlekkensyphilis. Photobucket vond het helaas nodig om dezeafbeelding die gewoon in het museum hangt te verwijderen. Tja, een half ontblote borst… nee, dat kan natuurlijk niet voor de puriteinse Amerikanen. A violate picture, schande!

Een fotowand toont een scala aan huidziektes: een van een man en een van een vrouw die lijdt aan Alopecia (haarafstoot door de huid):

In het museum kan je ook allerlei testen uitvoeren, zoals het testen van je huidgevoeligheid en hoe jouw vingerafdruk kan worden geclassificeerd:

De meest confronterende test is het bekijken van je huid onder een microscoop. Wie denkt dat hij een gave huid heeft, loopt daarna toch licht teleurgesteld het museum uit…   

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

22 reacties op JE HUID

  1. druiveke zegt:

    Leuke tentoonstelling! Dank voor het laten meekijken.
    Zelf ben ik in een ver verleden ooit eens i.v.m. mijn opleiding naar het ´Anatomisch Museum´ in Leiden geweest, moest ik opeens weer aan denken na het zien van de foto van de preparaten van huid en lichaamsdelen…
    Heel erg indrukwekkend, soms griezelig vond ik dat, al die delen van het menselijke lichaam op sterk water…

  2. Geertje zegt:

    Wat lijkt me dat een geweldige tentoonstelling!
    Gelukkig duurt die nog een poosje; wil hem wel heel graag zien (helaas kan ik op het moment maar heel weinig).
    Bedankt voor de tip, en de prachtige recensie!!

  3. Hoe mijn vel eruit ziet vind ik best belangrijk. Veel belangrijker vind ik hoe ik erin zit. Al zit ik d’r wel iets lekkerder in als het er ook lekker uitziet. Tegen het trekken van de bek smeer ik met Weleda iris creme. En tegen de sinaasappelhuid met berkenolie van hetzelfde merk. Dat is het.
    Het is maar goed dat we tegenwoordig negeerbare zeepverpakkingen hebben. Anders waren de bekoorlijke wikkels nu opgetast tot aan mijn plafond.

  4. Zakina zegt:

    Ik ben redelijk happy met mijn huis… en ken helaas aardig wat mensen die het niet zo getroffen hebben. Sommige worden er trouwens niet mooier op met Botox (of kan ik beter zeggen, de meesten), want veel vrouwen gaan er zo als plastic poppetjes uit zien… zo nep.
    Lijkt me heel intressant deze tentoonstelling, dank je dat ik ff gratis heb meemogen kijken.. jammer dat het te ver weg is 😉

  5. Rietepietz zegt:

    Lijkt me interessante tentoonstelling , ik zal niet snel teleurgesteld zijn over mijn huid .
    Ik gebruik een simpele dagcreme van het kruitvat voor de “rïjpere huid” omdat het prettig aanvoelt als het erop zit .
    Om dezelfde reden , het voetl prettig aan , neem ik af en toe een schoonheids behandeling .Mooier zal ik er allemaal niet van worden maar dát is ook niet bedoeling , ik ben redelijk tevreden en zal zéker geen “ingrepen “laten doen !
    liefs Riet

  6. Seraka zegt:

    :)) als ik het zo eens bekijk,
    bespaar ik mezelf toch wel een enorme berg geld 😉
    jammer dat photobucket dwars lag
    ik begrijp die houding soms niet hoor
    foto’s worden niet in de juiste context bekeken
    je zou m kunnen uploaden via weblog beheer zelf? 😉

  7. Jenny zegt:

    Leuke tentoonstelling! Ik vind die etiketjes van die zeepjes mooi!Jigsaw-man ken ik wel, van top tot teen tatoo!!! Eén grote legpuzzel is die man! Ach, het mooi maken en verfraaien is al eeuwewn oud, maar het kan te ver gaan! Goed voorbeeld van te ver gaan; Marijke Helwegen, Jerny Kaagman ( Idols-jurylid )brrrr…..!! Rimpels horen nu eenmaal bij het ouder worden, daar is niets mis mee, toch!
    Greetz!

  8. J@ntje zegt:

    ik ben toch zó blij met mijn huid!!
    heb de foto’s gezien van de tentoonstelling in de beurs van berlage vorig jaar.
    maar geloof mij nou, zonder huid, zie je er níet uit!!
    😉
    janneke

  9. Henriette zegt:

    Dat lijkt mij een mooie tentoonstelling.
    Wat crempjes betreft doe ik niet mee. Al die vettige rommel op mijn gezicht.
    En ik mag zeggen dat ik er voor mijn leeftijd best uitzie. En of die crempjes nou zoveel soulaas bieden? En botox e.d…..oh jee…..geen spuit in mijn velletje.

  10. f r e d zegt:

    volgen er nog handelingen over de lederhuid, de opperhuid, de voorhuid???

  11. beuzeblaadje zegt:

    Hartstikke interessant Tagrijn maar….. ik hoef er niet naar toe! Wordt eigenlijk liever niet met mijn neus op deze feiten gedrukt! En ja….ik gebruik altijd dagcreme en soms make-up…..
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  12. eva zegt:

    Indrukwekkende tentoonstelling.
    Over de huid is veel te doen.
    Hoorde laatst weer eens dat veel van die middeltjes gewoon nep zijn.
    Gebruik erzelf ook niet te veel van, en al zeker geen extreem dure!
    Mooie foto’s heb je er bij gezet.
    Tja en dat photobucket foto’s verwijderd heb ik wel eens eerder gehoord.
    Ook gewone naaktkunst wordt verwijderd.
    Het blijft een apart volk die yankees!
    gr eva

  13. paco zegt:

    Toch geloof ik niet in al die middeltjes.Naturel blijft volgens mij het beste en meest gezonde

  14. klaproos zegt:

    pffffffffff goeiemorgen tagrijn:-))
    ik heb mijn moeders velletje, en smeer nooit iets:-))
    het is zo zacht als een babykontje,
    maar ik laat er niet aan frunniken ben jij mal,
    wel heel mooi zo’n tentoonstelling
    de moeite …
    dank je wel voor je steun gisteren je vibraties hebben erg geholpen :-))
    groetjes
    klaproos

  15. Judith zegt:

    Wat een verschil zeg, die verpakkingen van 100 jaar geleden en die van nu… Moet toch zeggen dat ze dat vroeger stukken smaakvoller deden.

  16. Di Mario zegt:

    Leuk dat soort tentoonstellingen, bedankt voor de reportage.
    Love as Always
    Di Mario

  17. sylvester zegt:

    Ik scheer en douche me, gebruik aftershave en dan heb je het wel gehad, mijn huid zal er wel niet uitzien als je je handen gemiddeld 5 keer per dag wast met garage zeep, dan zal de huid er wel niet beter op worden, zeker onder een microsscoop 😉

  18. Hanny zegt:

    Als je huid ziek is, kan ik me voorstellen dat je dit probeert te camoufleren. Daarentegen snap ik er niets van dat mensen rimpels laten wegspuiten, lippen laten opvullen etc. etc. Een mens gaat er pas interessant uitzien met een rimpeltje hier en een plooitje daar.
    Het lijkt mij een zeer interessante tentoonstelling, maar ik weet niet of ik in Leiden kom voor juni 2008.

  19. Pasula zegt:

    Heel aparte en leuke tentoonstelling laat je ons zien Tagrijn, lijkt me ook vrij interessant om eens helemaal te bewonderen, maar aan de andere kant: je zet het zo duidelijk neer… thanks!

  20. dit lijkt mij een erg interessante tentoonstelling, tagrijn!
    jammer dat leiden zover uit de buurt ligt! het is voor mij lijden om tot in leiden te geraken, vrees ik.
    gelukkig kan ik hier heel wat komen bewonderen.
    dankjewel daarvoor!! :-)))

  21. Annemarie zegt:

    Al die middeltjes kunnen me gestolen worden! Het enige wat ik gebruik is soms wat douchegel om mijn huid wat vochtig te maken. Maar voor de rest… AAN MIJN LIJF GEEN POLONAISE!
    Ouder worden hoort er ook gewoon bij! Vind ik. 🙂
    Die testjes zijn daarentegen wel weer super leuk!

  22. Ik vind dat ze altijd leuke tentoonstellingen hebben in Boerhaave, deze lijkt me ook weer leuk.

Je kunt hier reageren

