LEIDS DETAIL 69

Dit is al weer de 69e aflevering van Leids Detail, fraai of saai, wat je wilt. Voor de puzzelaars: Wat en waar is dit? Na de derde foto kan je alles erover lezen.

Op de eerste foto een van de meer dan honderd muurgedichten die je in de stad kunt vinden. Deze is te vinden op een muur aan de Pelikaanstraat. Het is van de Italiaanse dichter Cesare Simonetti en het verbeeldt een treinreis over Corsica met klanknabootsingen.
Op de tweede foto het pand aan de Pieterskerkchoorsteeg 18 waarin jarenlang drukkerij Groen was gevestigd. Het pand strekte zich uit tot aan de Langebrug en moest in de jaren negentig voor het grootste deel plaatsmaken voor woningen. Deels ging het om renovatie van bestaande panden die tot het complex behoorden, deels door nieuwbouw. De meer dan 140 jaar oude drukkerij is tegenwoordig gevestigd in de MediaPoort Leiden aan de Rooseveltstraat.
De derde foto laat een van de toegangsdeuren van de Leidse Schouwburg aan de Oude Vest zien. Hieronder zie je een groot deel van de schouwburg. Het theater werd in 1705 door Dirck van Soest gebouwd op het terrein van de afgebrande mouterij ‘De Hazewind’. In 1865 werd de schouwburg ingrijpend verbouwd en de zaal heeft ook na de laatste renovatie in de jaren zeventig nog de kenmerkende neobarokke stijl. De ‘bonbonnière’, zoals de schouwburg door zijn vorm wordt genoemd, is een van de oudste van het land.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL 69

  1. rietepietz zegt:

    Beeldschone schouwburg , lijkt me echt een extraatje als je dáár je avondje uit kunt beginnen 1
    liefs Riet

  2. Geertje zegt:

    Die muurgedichten vind ik grandioos!
    We hadden hier in Den Haag ook ooit een van Daan de Ligt; helaas heeft die maar kort gehangen.
    Leids detail is voor mij fraai; ik vind het enorm leuk al die wetenswaardigheden te lezen, al kom ik nauwelijks in Leiden.
    Maar de sleutelstad is dicht bij de Hofstad 😉

  3. Jenny zegt:

    Tagrijn , zijn naam is klein,
    maar z’n foto’s zijn groot!
    Zijn liefde voor Leiden lijkt niet weg te ebben,
    zodat wij er weer wat aan hebben!
    Elk detail , elke geveltje,het maakt niet uit,
    leren wij kennen door deze begaafde guit!
    Sint heeft veel lof
    over deze web-log!
    En roept dan ook spontaan,
    @Tagrijn, zo mag je door blijven gaan!
    Groetjes!

  4. Leuk, deze foto’s!
    Bij die eerste daht ik een thermometer te zien! (de tekst kan ik niet lezen)
    Dus dacht ik dat het het LUMC te maken had!
    haha niet dus!
    gr eva

  5. Hanny zegt:

    Diverse muurgedichten heb ik gezien tijdens onze stadswandeling. Deze heb ik gemist. Een heel artistiek gedicht.

  6. 10eke zegt:

    Weet leuk om allemaal te zien én te lezen. Dank weer.
    Fijn weekend gr 10

  7. Marcel zegt:

    Het muurgedicht vind ik wel bijzonder!

  8. Renesmurf zegt:

    Het zijn de detalis die het af maken, vind ik.
    Daar aandacht een besteden is niet verkeerd!

  9. Sjoukje zegt:

    Wat leuk die muurgedichten. Ik vind de schouburg een prachtig gebouw. Krijg ik toch ineens trek in bonbons.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  10. klaproos zegt:

    mooi tagrijn, gedichten op de muur,
    ben je al eens door den bosch gelopen met een gids:-)
    daar staan der ook, heel erg mooi om te zien en te lezen
    wat een staitig gebouw de schouwburg
    groetjes
    en een fijn weekend gewenst
    klaproos

  11. Jaco zegt:

    Één uit drie, maar drie uit drie op het gebied van genieten van nieuwe weetjes.

  12. Pasula zegt:

    Bonbonniere is zéker een leuke benaming ervoor! Schouwburg ziet er schitterend uit.

  13. Tjan zegt:

    Ik herkende ze deze week alle drie direct, en hoefde niet te graven en te piekeren. Ook weleens lekker! 🙂

  14. Bij reliefs, zoals op dat voormalige bedrijfspand van de fa. Groen, krijg ik altijd de neiging om met papier en zacht potlood een afdruk te maken. Dat kan bij munten, straatputten, nou, bij vanalles!
    Ik weet niet precies hoe een bonbonniere eruit ziet. Wel denk ik daarbij aan Tante Til van de Familie Knots, die Neef Herbert een pets op zijn toetastende hand geeft terwijl zij “afblijven” bitst.
    Kunsterige architectuur, daar in het Leidse.

  15. muurgedichten zijn ‘in’ bij jullie??? ik moet hier de eerste nog tegenkomen?? ;-))
    het gedicht stelt qua tekst niet veel voor, maar de manier van hoe het ‘opgebouwd’ is maakt er toch iets origineels van.
    de schouwburg weet mij te bekoren door zijn architectuur.
    ik ben blij dat ik weer een tochtje door leiden mocht maken! :-))

  16. paco zegt:

    inderdaad, die schouwburg is erg mooi

  17. sylvester zegt:

    Bij die eerste zat ik aan een soort van thermometer te denken hihihi
    De tweede veraade de tekst al
    De derde vielen vooral die lampen op 😉

  18. Di Mario zegt:

    Die schouwburg is een mooi gebouw.
    Love as Always
    Di Mario

  19. Annemarie zegt:

    De gedichten vind ik echt een leuk iniatief!
    Op zich komen me al meer namen voor, maar echt weten waar het zit? Ik heb geen idee.

  20. Drie uit drie vandaag, maar ja dat kon ook bijna niet anders he.
    Off topic, ik denk dat je ook zult genieten van het Bruggenboek.
    Nanos wees mij er ook op dat hij al een boek had uitgebracht in 1983, dat heb ik er maar als update bijgezet.

Je kunt hier reageren

