HET HUIS VAN SINTERKLAAS IN LEIDEN

Je staat er eigenlijk nooit bij stil. Maar tijdens zijn verblijf in Nederland moet Sinterklaas met zijn hofhouding toch ergens kunnen slapen. En wat zie je hierboven?  De toegang tot het Huis van Sinterklaas! En omdat dat toevallig in Leiden is, wandelde Tagrijn  er vorige week op een dreinerige namiddag toch maar eens naar binnen. Overal zie je al pakjes staan die staan te wachten om op vaak mysterieuze wijze in het hele land bezorgd te worden.

Kinderen mogen er gewoon naar binnen om met de Sint en de Pieten te praten en kunnen allerlei spelletjes doen waarmee ze een extra kadootje kunnen winnen. Een Puzzelpiet neemt de blaadjes in ontvangst.

Alle geruchten over het mislukken van de pepernotenoogst ten spijt, ligt er nog heel wat van dat spul in voorraad.

Laten we eens even kijken in de kamers van het huis van Sinterklaas. Dit is zijn woonkamer, waar hij na gedane arbeid ’s avonds nog even van een glas bisschopswijn kan genieten.

Naast de woonkamer zien we de badkamer met fraai ligbad. Is aan renovatie toe.

Het bisschoppelijk toilet was nergens te vinden. Tot grote spijt van een aantal kinderen dat ernaar op zoek was. Wel het knusse Spaanse keukentje.

Het prachtige hemeldbed waarin de de Sint de nacht doorbrengt. Het nachtgewaad hangt keurig aan een knaapje.

Daarbij vergeleken steekt het slaapkamertje van twee van de Pieten schril af.

Van bovenaf zie je dat de kinderen zich op één bepaalde plek verdringen. Logisch, want daar zit de goedheiligman.

En als we dan zelf ook nog even bij de Sint op audiëntie zijn geweest, gaan we weer naar buiten, de koude, miezerige avond in.

Tagrijn wenst iedereen een leuke Sinterklaasavond!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

27 reacties op HET HUIS VAN SINTERKLAAS IN LEIDEN

  1. HELIN zegt:

    HOI SINTERKLAASM IK BEN TURKS MIJN VADER HET ZEKI DELIKAYA MIJN VADER WERKT BIJ DE DRAKA

  2. nanos zegt:

    Maar wanneer slaapt de sint dan eigenlijk? Hij heeft helemaal geen bed nodig. ’s Nachts moet hij het dak op en overdag zit hij bij V&D en bij C1000, in de oude kelders in Arnhem of bij de Bijenkorf, of bij..en ..
    Volgend jaar toch eens vragen.

  3. rietepietz zegt:

    Dat is dan toch weer één van de vele geheimen van de Sint , een huis zonder toilet , hoe doét de Sint dat !
    Leuk dat de kinderen zomaar even binnen mogen wippen bij de Sint , had ik het maar eerder geweten .
    lieve groetjes , Riet

  4. Renesmurf zegt:

    Een kijkje in de keuken!
    Maar laat het wel een sprookje blijven, niet alles moet openbaar worden als het even kan!

  5. Geertje zegt:

    Mooi huis heeft hij daar!
    Hij zal wel goed in de file hebben gestaan, om hier in Den Haag te komen; gelukkig was hij wel op tijd 😉
    Leuk logje Tgrijn; mooi om te zien hoe ze eigenlijk logeren als ze in Nederland verblijven 😉

  6. Henriette zegt:

    Ja…zo stel ik mij de residentie van Sint hier in Nederland voor.
    Jij ook een fijne Sinterklaasavond Tagrijn.
    (weer helemaal opgeknapt?)

  7. Marcel zegt:

    Ontzettend leuk! Wel zielig voor Sinterklaas dat zijn bad niet aangesloten is op de afvoer!

  8. Sjoukje zegt:

    Wat leuk dat sinterklaashuis, leuk om er een kijkje binnen te mogen nemen.
    Een gezellige pakjesavond!
    Groetjes Sjoukje

  9. quidam zegt:

    Altijd een feest Sint in De Waag. Nee ik ben niet geweest, vorig jaar ook niet. Mn broer Daniel hielp Sint daar altijd als zwarte Piet. Het laatste jaar is een dierbare herrinnering gebleven. Samen boven in de Regentenkamer over onze voorvader en het wegen van de Waag gehad en gelachen. Volgend jaar misschien….

  10. klaproos zegt:

    ahhhh wat leuk bedacht:-))
    zo’n enorme voorraadkast met kadootjes ja zo moet het wel haast zijn,
    heerlijk om te zien, ik voel me even kind tagrijn,
    dadde bednakt zijt … dat witte waor :-))
    groetjes
    klaproos

  11. erik zegt:

    Piet mag ( slaapkamer ) wel geen hooikoorts hebben …
    EWIK

  12. Brimstone zegt:

    Vroeger woonde hij bij de buren (V&D), maar daar had ie lang zo’n mooi huis niet.

  13. Zakina zegt:

    Wat een leuke rapportage heb je er van gemaakt… ik wil ooit met Uk naar het huis van Sinterklaas in Leiden… dus dat moet ik dan maar regelen met een logeerpartij in Den Haag 😉 tegen die tijd.

  14. De sint heeft een eminent bed, mag ik wel zeggen. Daarin zal het comfortabel rusten zijn. Hoe kan het dan toch, zo vraag ik mij af, dat de bisschop op die close-up oogt als ware hij der dagen zat?

  15. Seraka zegt:

    heerlijk om zo de gezellige warmte binnen te lopen van het sinterklaasgevoel 🙂
    heerlijke foto’s
    fijne sinterklaas!

  16. f r e d zegt:

    waarom heeft sint een tweepersoonsbed???

  17. ’t zal zijn goede bedoelingen wel hebben, deze opendeurdag bij sinterklaas, maar voor mij hoeft het niet.
    zo mooi als deze man in mijn fantasie woont, valt niet uit te beelden. ;-))
    prettige sinterklaasfeest, tagrijn!
    fijn dat je van hem een gezondheidskadootje kreeg! :-))

  18. Di Mario zegt:

    Ehhh, hoe zat het met de schuimpjes…
    want die vind ik lekkerder.
    Love As always
    Di Mario

  19. sylvester zegt:

    Ze hadden die ouwe man beter in het van de Valk hotel in Vianen kunnen zetten, dat ligt veel centraler, en als we dan die chinesen niet betalen dan kan de regering dat verblijf wel betalen hihihi

  20. Je bent gelukkig weer wat opgeknapt begrijp ik.
    En leuk he om eens te kijken waar Sinterklaas nu eigenlijk verblijft, heel leerzaam.

  21. Al weer beter? Mooie plaatjes geschoten. De sinterklaas tijd vind ik zo leuk. Deze traditie moeten we instand houden. Die kerstman kan wat mij betreft in zijn kerstboom. Vol verwachting klopt mijn hart en dat van jou?
    Prettige 5 december avond.

  22. Plato zegt:

    De Sint zal huize Plato voorbij gaan. Dat is wel zeker. Jammer, want aan deze avonden heeft Plato zulke liefdevolle herinneringen. Maar de tijden zijn veranderd. De familieleden bestaan niet meer en Plato’s kinderen (ik schaam me diep maar het moet toch gezegd worden)**fluister**…geloven niet meer in de Sint.
    Wat er van waar is…ik durf het niet te zeggen. Maar:
    a. Leiden geeft me op dat punt weer hoop.
    b. Ik zal Sint vreselijk missen.

  23. Jenny zegt:

    Die Sint heeft aardig wat huizen…..hihi!
    Maar leuke foto’s!
    Fijne Sinterklaas!

  24. Hanny zegt:

    Sinterklaas weet wel welke stad hij uitzoekt om te logeren tijdens zijn verblijf in Nederland. Leiden, de stad van de feesten. Hij heeft daar een schitterend logeeradres. Alleen, als ik Piet was, zou ik toch demonstreren voor een beter slaapvertrek.

  25. Annemarie zegt:

    OT: ik heb er nog een ander linkje bijgezet… Hopelijk werkt die wel! Zou je dat voor mij willen proberen? Bedankt! 🙂

  26. lenie zegt:

    wat een ontzettend gaaf log zet je neer ;))
    die Klaas zit hélegaar niet verkeerd in Leiden 😉
    wens je een supergezellige Klaasdag/avond !!

  27. Annemarie zegt:

    Echt super leuk dat huis inderdaad!
    Ik ga volgende week op bezoek in het huis van de Kerstman, in Maastricht! 🙂
    Eigenlijk had ik het Sinterklaashuis ook gewoon moeten bezoeken…

Je kunt hier reageren

