LEIDS DETAIL 70

In deze aflevering van Leids Detail een dak dat op een broeikas lijkt, een tekst van de Leidsche Bouwvereeniging en een gedenksteen voor de romanfiguur Pieter Bas. De vraag is bekend: waar is dat te vinden? Onder de derde foto vind je de oplossing.

Boven de studentenwoningen Hooigracht 3a, b en c vind je sinds 1988 dit merkwaardige dak. De architect Fons Verheijen had eerst een plat dak in zijn gedachte, maar de gemeente stelde op deze plek een zadeldak verplicht. Dit ontwerp voldeed wél aan de stedebouwkundige eis.
De in 1873 opgerichte Leidsche Bouwvereeniging wilde goede en betaalbare woningen bouwen voor de lagere sociale klassen. Zo ontstond in 1878 dit complex van twaalf woningen aan de Rijnsburgersingel 43 tot 54 van architect Mulder. Oorspronkelijk waren het 24 woningen (boven- en benedenwoningen). Aardig detail: aan de achterzijde van de woning bevond zich een uitgebouwd ‘snuivertje’. waarin de keuken en het toilet waren opgenomen. In de winter was dit niet bepaald comfortabel.
In 1937 schreef Godfried Bomans de ‘Memoires of gedenkschriften van Minister Pieter Bas’. De hoofdpersoon bracht van 1868 tot 1873 zijn onbekommerde studententijd in Leiden door aan de Breestraat 37. Op dit adres is een gedenksteen aangebracht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

29 reacties op LEIDS DETAIL 70

  1. Judith zegt:

    Jaaaaa.. eindelijk weer eens een keertje drie uit drie! En nu weet ik eindelijk wat voor verhaal er achter die broeikas zit 🙂

  2. rietepietz zegt:

    Komt men het dak op de Hooigracht nog afmaken ?
    fijne avond en liefs Riet

  3. Jenny zegt:

    Leuk, zo’n broeikasdak, maar zet er dan ook planten in!Nog mooier!
    Groetjes!

  4. beuzeblaadje zegt:

    Het broeikasdak spreekt me
    het meeste aan! Gaaf gezicht!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  5. Pasula zegt:

    Leiden, ja, telkens denk ik: ik moet erheen en telkens beland ik weer ergens anders…

  6. Marcel zegt:

    Maar ook Piet Bas is natuutlijk bijzonder!

  7. Marcel zegt:

    Bijzonder die kas op een dak. Daar lijkt het wel op. Niettemin bijzonder.

  8. quidam zegt:

    Hi Tagrijn, ik wil ff terug komen op het Moslimliedje over de Moskeen
    Ik ben niet tegen moslims,absoluut niet maar….
    Ik ben tegen Extreme Moslims.
    Ik ben tegen Moslims die de Koran misbruiken.
    Ik ben tegen Moslims die onschuldige mensen vermoorden.
    Ik ben tegen Moslims die zichzelf opblazen en hun eigen volk uitmoorden.
    Ik ben tegen Moslims die Vrouwen onderdrukken en geselen.
    Ik ben tegen Moslims die 800.000 euro schoolgeld achterover drukken.
    Ik ben tegen Moslims die kinderen niet naar school willen hebben.
    Ik ben tegen Moslims die radio , muziek en tv verbieden.
    Ik ben tegen Moslims Die haat verkondigen in de Moskeen.
    Ik ben tegen Moslims die homo’s haten.
    Ik ben tegen Moslims die zich niet in ons land willen aanpassen.
    Ik ben tegen Moslims die de wereld willen overheersen.
    Ik ben tegen Moslims die niet tegen humor en cartoons kunnen.
    Ik ben tegen Moslims die een vrouw willen doden die een teddybeer vernoemd heeft naar Mohamed
    Ik ben tegen Moslims die het woord van God/Alah misbruiken.
    En daarom zal ik deze filmpjes en humor blijven plaatsen op mn weblog, want ik laat me niet bang maken door extreme Moslims.
    Alle anderen zijn mijn vrienden net als elk mens op aarde.
    En ja….Geert wilders heeft gelijk, want hij zegt hetzelfde als ik. Als je me daarom niet meer zo mag, is dat jammer. Ik blijf bij wat ik hierboven gezegd heb.
    btw mijn dochter heeft een relatie met een Moslim, niet elke Moslim is een slecht mens. Alle extremisten wel…..

  9. paco zegt:

    Die kas op het dak vind ik geestig

  10. Joanna zegt:

    OT: maar tagrijn, gewoon downloaden en saven, map openen en daar komt de sneeuw 🙂
    Love Joanna

  11. Plato zegt:

    Pieter Bas. Dat is lang geleden dat ik dat boek heb gelezen. Ik wist niet dat er een steen van was. Erg leuk. Dat Leiden heeft toch vele verrassingen.

  12. 10eke zegt:

    Leuk om allemaal weer te zien en te lezen! Weer bedankt.
    Fijn weekend, gr 10

  13. Sjoukje zegt:

    Een vreemd gezicht die broeikas, ik vind het eigenlijk niet staan.
    Groetjes en een fijn weekend!
    Sjoukje

  14. Op naar de honderdste, Leids Detail

  15. Renesmurf zegt:

    Beetje merkwaardig waar zo`n keuringstdienst voor is, als je ziet wat ze zoal goed en af keuren.
    Ze zullen hun drijfveren wel hebben, maar dat is mij niet altijd duidelijk.

  16. klaproos zegt:

    ahhhhhhhhhhhhhhh dé breestraat:-))
    jawel hé,
    die ken ik wel , mieters daar liggen wel wat voetstappen van mij,
    gek dat je na zoveel jaar zoveel dingen weer vergeet,
    we sjouwden heel wat af door leiden maar
    ik ken er weinig van terug ??
    zo’n tuinkas bovenop:-))
    da’s ehhhh een beetje odd, op z’n minst gezegd:-)
    fijn weekend tagrijn
    groetjes
    klaproos

  17. Brimstone zegt:

    De huizen van de ‘Leidsche Bouwvereeniging’ had ik direct goed. De andere twee kende ik wel, maar kon ze niet direct plaatsen.
    Leuk detaillog!

  18. Jaco zegt:

    Alleen het kasdak kende ik, Pieter Bas had ik moeten weten, maar ik heb de steen nooit gezien, en ook de huisjes zijn mij onbekend. Één uit drie helaas, maar wel weer leuke weetjes.

  19. de studentenwoningen waren beteraf geweest met hun plat dak, als je ’t mij vraagt? 🙂
    de nobele gedachten van de leidsche bouwvereeniging vind ik wel mooi! :-))

  20. Di Mario zegt:

    Weer geen uit drie…
    netjes he… maar…
    volgend jaar zomer hoop ik naar leiden te komen, te genieten van het weer en van leiden natuurlijk.
    Love as always
    Di Mario

  21. Zakina zegt:

    Grappig dat die bewoner een gat in de wet heeft gevonden om eigenlijk de gemeente te dwarsbomen hahaha.
    Ik hoop dat je nog genoeg inspiratie voor Leidse details hebt 🙂

  22. Hermien zegt:

    Stedebouwkundige eisen zijn ondoorgrondelijk!

  23. sylvester zegt:

    Verbouwen ze daar wied in die broeikas? 😉

  24. lenie zegt:

    jemig was dat in ’37 ???
    ik wor écht oud ….
    *zucht*
    kon der weer geen één van …maar ja mag..
    woon in Grun’n …provincie dan …;)

  25. Annemarie zegt:

    Ik vind dat dak helemaal geweldig! Heerlijk licht en toch overdekt. Al zal het in de zomer vast een broeikas zijn…

  26. Hanny zegt:

    Het is zonde dat de gemeente pal naast oude panden zo’n broeikas heeft goedgekeurd.

  27. Stom maar het steentje van Pieter Bas kende ik wel maar kon het niet thuis brengen.
    De andere twee uiteraard wel.

  28. Tjan zegt:

    Dat was niet moeilijk dit keer: die broeikas heeft – weliswaar niet in Leids Detail – al eerder op je site gestaan (juni 2006), over een ander pand van W.C. Mulder heb ik ooit nog een boekje geschreven, dus deze huisjes kende ik ook, en het steentje voor Pieter Bas loop ik dagelijks langs 🙂

Je kunt hier reageren

