IN DE VOETSPOREN VAN EEN HEER VAN STAND

 Het moest er gewoon een keer van komen. Marten Toonder schreef 177 verhalen over de heer van stand Olivier B. Bommel en zijn slimme vriend Tom Poes en deze avonturen voerden ons door een geheimzinig landschap waarin je steeds weer verdwaalde. Waar lagen de Zwarte Bergen en het Donkere Bomenbos? Waar is de Upsterwoldse Heide? Waar was het huisje van Pee Pastinakel? Hoe kom je van slot Bommelstein in de havenstad Rommeldam?
In een van de verhalen verzuchtte Tom Poes: ‘Er staat maar één weg op de kaart, maar ik zou niet weten welke weg dat is, want er staat geen naam bij.’ En zo’n weg voerde je dan meerijdend in de Oude Schicht van Bommel weer naar onbekende streken, misschien naar het Land van de Labberdanen of, wie weet, naar de laboratoria van professor Sick Bock.
Als je aan boord ging van de Albatros van kapitein Wal Rus, voer je misschien wel naar Kaap Hozebek of het vreemde eiland Wirrel. Of naar het eiland waar de Getijwisselaars wonen.

In de voetsporen
De nu tachtigjarige Jenno Witsen was zijn hele leven al gefascineerd door deze niet bestaande wereld die door de verteller Toonder zo geweldig tot leven werd gebracht. Op een dag begon hij nauwgezet alle straatjes en plekjes te noteren. Hij worstelde zich door de 11.762 afleveringen en zo ontstond aan de hand daarvan na veel geploeter een kaart van Rommeldam en omstreken.
Hij stippelde ook een groot aantal wandelingen en excursies per auto uit en zo kan je nu dus eindelijk zien dat de gemakkelijkste weg van Rommeldam naar Bommelstein je door de Heuvels leidt, langs het gehucht Acht en het dorpje Heksterzwaag. De weg naar links volgen en bij de splitsing waar garage Morzel staat, rechtsaf de Distellaan in. Aan de rechterkant zie je dan nog net even het huisje van mevrouw Doddeltje en dan na nog een kilometer, ben je er.

Rommeldam

Hierboven zie je een deelkaartje van Rommeldam: het centrum. De namen op de kaart spreken voor zich. Maar omdat er behalve een grote kaart van de stad ook meerdere deelkaartjes in het boek zijn opgenomen, weten we nu ook feilloos de weg naar het Dickerdackplantsoen, de Boldermarkt, de Stoeltjessteeg of de Prietstraat.
De samensteller stuitte ook op talloze inconsequenties. Hij heeft deze naar beste vermogen opgelost. Toonder maakte zich daar zelf nooit zo druk over. Wie het slot Bommelstein en het interieur in de verhalen gaat vergelijken, moet constateren dat het er iedere keer weer anders uitziet, alsof Bommel constant in een verbouwing woonde.
De oud directeur-generaal van VROM, prof. dr. mr. Jenno Witsen heeft een groots karwei geklaard. En iedere Bommelfan, en Tagrijn rekent zich daartoe,  moet hem daar oprecht dankbaar voor zijn.

Nog even dit…
Je had misschien op deze plek wat meer illustraties van Bommelfiguren verwacht. Maar de Toonder Studio’s scannen echt alles en sturen een fikse rekening als je zonder toestemming een Toonderfiguur publiceert, weet Tagrijn uit eigen ervaring. Maar een boekomslag mag altijd en het kaartje is niet van Toonder
.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

25 reacties op IN DE VOETSPOREN VAN EEN HEER VAN STAND

  1. Ik heb de bestelling geplaatst zou gauw ik van dit boekje hoorde. Ik ben vooral benieuwd waar het verhaal “de grote onthaler” zich afspeelt, oftewel: waar rijdt die trein naartoe? Hetzelfde geldt voor “een bommelding”.

  2. JeWe zegt:

    De Bommelreisgids heb ik meteen na verschijnen gekocht en heeft nu een plekje in de boekenkast naast de 40 delen met alle Bommelverhalen. Erg leuk. Ik volg dagelijks het hoorspel (zie http://www.hoorspelbommel.nl) en pak dan af en toe de reisgids erbij om te kijken of het klopt.

  3. Wim Grit zegt:

    L.S.
    Als trouw lezertje ( van inmiddels 57 jaar )
    is het mij ook opgevallen dat slot Bommelstein er inderdaad op details steeds weer iets anders uitziet.
    Dat vormde voor mij evenwel geen beletsel om het slotje eens na te bouwen op een grondplan van 30 x 30 cm (helaas geen meters) . En ik moet zeggen dat het resultaat er zijn mag. Ben dan ook van plan om er eerdaags mee naar het Bommelmuseum in Zoeterwoude te gaan.
    Met vriendelijke groeten,
    Wim Grit

  4. rietepietz zegt:

    Bommel is mij altijd een beetje ontgaan , het lijkt me wél een leuke uitdaging om aan de hand van de verhalen die kaart te maken .
    Mij zegt het niet zoveel dus , nou ja ,het kan verkeren !
    liefs ,Riet

  5. Zakina zegt:

    Wat erg dat je niets op je logje er over mag plaatsen van de plaatjes… lijkt me idd niet handig om er een boete van te krijgen…
    wel leuk dat die man zo’n kaart heeft gemaakt. En jouw verhaal lijkt me ook wel dat je er werk van gemaakt hebt 🙂

  6. Renesmurf zegt:

    Ik vind het hoorspel prachtig!
    En afbeeldingen die je via google vindt moet je kunnen plaatsen, lijkt mij.
    Maar goed, het zij zo.

  7. Geertje zegt:

    DIe boeken heb ik versleten!
    Geweldig als je begrijpt wat ik bedoel.
    Jammer dat er zo veel copyright op beelden zit 😦

  8. Plato zegt:

    Ik heb het stukje van de schrijver in de krant gelezen. Die man heeft er echt werk van gemaakt. Erg leuk.
    Trouwens de Toonder Studio’s krijgt hier toch gratis reclame. Dus wat is het probleem? Elk museum vindt zoiets prima, zolang het maar in het belang is van de expositie.

  9. Sjoukje zegt:

    Vroeger had je een strip van Bommel in de krant, volgens mij was dit het paroool. Ik las ze graag. Grappig die kaart van Bommeldam, leuk voor de verzamelaars.
    Heel gezellige en warme feestdagen en tot ziens in het nieuwe jaar!
    Sjoukje and cats

  10. beuzeblaadje zegt:

    Jeeetje jij bent ECHT een Bommelfan!!
    Eerlijk gezegd doet het mij “niets”
    maar ik vind het onwijs gaaf voor alle
    Bommelfans dat er een kaart van Rommeldam
    en omstreken is gemaakt!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  11. Henriette zegt:

    Ach…Ollie B. Bommel.
    Wat grappig dat daar een hele stadsplattegrond van gemaakt is. De echte fans zullen dat zeker met belangstelling doorneuzen en herinneringen aan de verhalen ophalen.
    Maar vertel eens….een rekening gekregen voor het plaatsen van een foto op je weblog?

  12. lenie zegt:

    eigenlijk helemaal te gék zo’n kaart , ben fan natuurlijk !!
    heerlijk die boeken te lezen , kon je helemaal in wegdromen , en nu ik de weg weet ??? wordt herlezen vrees ik ;))

  13. Emmelinda zegt:

    Wat ontzettend leuk dat zulke verhalen dan iemand zo enthousiast maken om alle straatjes en plekjes te noteren! Wow wat zijn dat ongelooflijk veel afleveringen he? Ik heb het idee dat zijn straat verwonderd keek toen ze hem weer een keer op straat zagen na het bekijken van al dat spul hihi 😉

  14. Parbleu! Nu kunnen wij dus met ons stoffelijk vleeslichaam in de voetsporen van heer Bommel treden. Mieters!

  15. Pasula zegt:

    Wat erg toch dat je daar een rekening voor krijgt, het is maar een tekenfiguur… sommige dingen snap ik echt niet.

  16. Di Mario zegt:

    Zo krijg je vaak wel een hele andere kijk op een verhaal.
    Love As always
    Di Mario

  17. HUUB zegt:

    heerlijk zoals iemand dat helemaal kan uitzoeken…

  18. Marcel zegt:

    Wat leuk, die gids over Rommeldam. Weet je, het klinkt alsof het zo bekend is voor mij. Alsof ik dagelijks in Rommeldam loop. Je zou bijna vergeten dat het om stripfiguren gaan.

  19. sylvester zegt:

    Ik moet gelijk aan een verhaal denken wat in de Donald Duck heeft gestaan, daar had de heer Bommel een gas in zich gekregen waardoor hij maar bleef vliegen en stuiteren, prachtige verhalen, maar ik heb me er nooit zo in verdiept als jij 😉

  20. klaproos zegt:

    prachtig beschreven tagrijn,
    tijdloos en dat gaat best weer verkopen let maar op,
    wat een mierepieten die scanners van toonder:-))
    je maakt toch ook weer zalige reclame voor olivier B. iets wat toch ook aardig in de centen kan lopen..
    stuur ze een rekening:-))
    (’n knaak als je het lef hebt)
    slaap lekker klaproos

  21. tagrijn zegt:

    @Hanny: Hij is dik tachtig en heeft dit dus na zijn pensionering gedaan! Maar het vergt wel doorzettingsvermogen.

  22. Hanny zegt:

    Nu kan ik een flauw grapje maken over ambtenaren, maar dat doe ik niet.
    Wat heeft deze man geduld en doorzettingsvermogen gehad om dit minitieus uit te pluizen. Bommelliefhebbers zullen met dit boek vast blij zijn en velen zullen de strips vast en zeker opnieuw gaan lezen met dit boek erbij.

  23. Leuk initiatief en zal best een hoop werk geweest zijn, maar hij doet er vele Bommelfans ( ik dus ook) een groot plezier mee.
    Off topic, punt.nl ligt er weer eens uit .

  24. Seraka zegt:

    heerlijk om te zien dat iemand zo diep in het verhaal is gedoken dat het een kaart opleverde
    zo kan je je in het verhaal verliezen zonder de weg kwijt te raken 😉

  25. Annemarie zegt:

    Wat een ontzettend leuk initiatief! Het is voor mij zo lang geleden dat ik die boeken heb gelezen… Kan me er eigenlijk niks bijvoorstellen.
    Denk dat het voor de echte liefhebbers een collectersitem wordt! 🙂
    Veel plezier met de routekaart.

Je kunt hier reageren

