SCHITTEREND SIERAAD

 Sieraden zijn van alle tijden. Bodemvondsten en vondsten uit graven laten ons zien dat niet alleen vrouwen, maar ook mannen en kinderen armbanden, amuletten, oorversieringen en ringen droegen.
Het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden maakt er goede sier mee en heeft een expositie ingericht waar je dat allemaal kunt zien en dat dan over een periode van 7500 jaar.
Wie langs de vitrines loopt, valt van de ene verbazing in de andere. Hoe is het mogelijk dat er in de tijd dat onze streken nog niet eens bewoond waren, elders in de wereld hoogstaande technieken bestonden waarmee deze oogstrelende ‘blingbling’ kon worden gemaakt.
De expositie leidt ons door het oude Nabije Oosten met prachtige sieraden van goud, zilver en faience, we zien de oorringen en de zilveren diadeems van de farao’s uit Egypte, we wandelen door de Klassieke Wereld van  Rome en Griekenland met onder andere zegelringen van rijke Romeinen. We zien ook dat halssnoeren van alle tijden zijn: van de simpele stenen kettingen van een prehistorische krijger tot aan het middeleeuwse kralensnoer van een dame uit de middeleeuwen.

De kijkshop
Al de vitrines met heel veel moois doen je even aan de kijkshop denken. En er zijn vast wel lezers die hier iets willen uitzoeken voor de kerst. Maar je kunt er niets bestellen, alleen maar kijken. Je ogen uit. Loop je even mee?

Dit is natuurlijk maar een kleine greep. Want je kunt bijvoorbeeld ook nog een kijkje nemen bij de mummie van Inamonnefneboe met van kralen gemaakte amuletten, de 37 gouden sieraden bekijken uit 640 nC die in het Friese Wieuwerd zijn gevonden, een blik werpen in de sarcofaag van Simpelveld met gouden juwelen, de vondsten uit Dorestad bij Wijk bij Duurstede. Ook zijn vier hedendaagse kunstenaars vertegenwoordigd met sieraden van deze tijd.

De tentoonstelling is tot en met 23 maart 2008 te zien in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 in Leiden. Di tm vr 10-17 en za en zo 12-17.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

26 reacties op SCHITTEREND SIERAAD

  1. Patty zegt:

    heey
    ik vind de site veel te lang
    ik zoek het nie om het allemaal te lezen
    maar als jullie er nog een maken met veel
    minder tekst dan leestk hem wel
    doei

  2. druiveke zegt:

    Nou, dat is allemaal heel erg mooi wat ik hier zie! Zitten echt schitterende kustwerkjes tussen!
    De afmetingen zijn alleen moeilijk in te schatten en niet helemaal duidelijk bij sommige sieraden; zijn de twee ‘cupjes’ op foto 5 uit de kijkshopcatalogus nou geschikt als oorbel, of moet ik meer denken aan het formaat van een soort BH? (en ook bij foto 8 vraag ik me dat af..;-) )

  3. Henriette zegt:

    Dat zijn mooie stukjes vakmanschap.

  4. Jenny zegt:

    Ik merk, dat mijn oogjes méér glimmen dan anders en ik kwijl een beetje, Nheu……heeft niets met ouderdom te maken!
    Zo mooi! Ik heb de info. even genoteerd, het is gelukkig tot 23 Maart!
    Mooi logje, @Tagrijn!
    Groetjes!

  5. Renesmurf zegt:

    Dat is misschien heel gek, maar ik heb totaal niks met sierraden.
    Maar als ze oud zijn en in een museum liggen kan ik er geen genoeg van krijgen.
    Bedenken dat mensen het eens gedragen hebben, en afvragen hoe zij over het leven dachten.

  6. De oorsprong van het edelsmeden
    ligt ergens heel erg lang geleden.
    Daar ligt de bron der trendy look;
    alles daarna is oude koek.

  7. rietepietz zegt:

    Er zijn práchtige dingen bij , hebberig word ik daar niet van omdat ik niet zoveel met sieraden heb ik heb dus niets uitgekozen .
    Ik draag eigenlijk nooit meer dan mijn trouwring en vaak een mooie neutrale gouden ketting die ik van Henk heb gehad .
    Waarschijnlijk ben ik gewoon te gemakzuchtig om steeds weer andere sieraden bij m’n kleding te combineren .
    lieve groetjes , Riet

  8. 10eke zegt:

    Wat een schitterende sieraden. Lijkt me een geweldige tentoonstelling.
    Fijne dag, gr 10

  9. klaproos zegt:

    prachtig om te zien tagrijn.
    ik draag geen glimmers:-) maar kan er zo wel van genieten om ze te zien.
    héél mooi kleurrijk logje…
    rijk voel ik me:-))
    groetjes
    klaproos

  10. Zakina zegt:

    Mocht je foto’s maken? Wat leuk… zitten echte kunstwerken tussen zeg wow!!

  11. plato zegt:

    Zeer de moeite waard lijkt me. Ik ben al een paar keer in dat museum geweest en steeds is het een belevenis. Mooie foto’s Tagrijn.

  12. Tjan zegt:

    Mooi! Doet me denken aan een tijdelijke tentoonstelling die we in het archeologisch museum van Napels (soort van) gezien hebben. Het was daar nogal donker, om een of andere… eh…. duistere reden.

  13. paco zegt:

    Geweldig om dat te zien

  14. madbello zegt:

    De mens was al voor die tijd kundig en zelfs beton moest herontdekt worden, maar ik denk dat mensen hun best deden voor die schoonheid om toch goed van te kunnen overleven in die tijd. Maar zelf draag ik geen enkel sieraad en zelfs geen horloge.

  15. Brimstone zegt:

    Die tentoonstelling lijkt me echt een bezoek waard. Heel mooi om de stijlen van al die verschillende culturen te zien.

  16. Hoewel ik niet echt een sieradenmens ben, zie ik hier toch wel zo het een en ander tussen, waarbij ik mijn handjes maar beter op mijn rug kan houden. Leuke ringen gezien, mag ik ECHT niets bestellen ?
    Overigens lijkt me die dame NOG mooier zonder sieraden :-)))

  17. Hermien zegt:

    Daar word ik inderdaad een beetje hebberig van!

  18. Di Mario zegt:

    Die hup holland hup oorbellen zijn wel mooi tijdens aankomend EK.
    Love As always
    Di Mario

  19. sylvester zegt:

    Welk sieraad zou jij graag willen hebben dan? Of laat je een mummie van jezelf maken en dan kom je ook in die tentoonstelling hihihi
    Nog even info voor jouw, Wijk bij Duurstede zelf heete vroeger Dorestad, ligt er dus niet bij 😉 (tijd van de vikingen)

  20. Deze sieraden zijn wel mooi, maar ik zou ze niet willen hebben. Mijn smaak is een hele andere. Dus deze zijn voor mij niet draagbaar (en waarschijnlijk niet betaalbaar)

  21. Pasula zegt:

    Dankjewel voor dit schitterende sieradenlog, hier maakte je me erg blij mee. Wat een prachtige juwelen allemaal, super!

  22. Hanny zegt:

    Het zal vast en zeker een tentoonstelling zijn waar je je ogen uitkijkt.
    Zelf heb ik niet zo veel met bling bling, dus kijken zal volstaan, zonder hebberig te worden.

  23. lenie zegt:

    moet zeggen dat je schilderijtje goed in elkaar zit zeg !! Complimenten …
    en wat de sieraden betreft , normaal ben ik niet zo van de sieraden maar moet zeggen dat ik hier wel wat bij vind zitten zeg , schitterend ;))

  24. Emmelinda zegt:

    Wow, echt prachtig. wat is dat gaaf dat je dat dan kunt bekijken! Ik heb hier mijn ogen uit gekeken. Zonder te knipperen hahaha 😉

  25. Volgens mij dacht je, de miljonairsfair heb ik gemist dan maar schatten van nog grotere waarde bekijken.
    Mooie tentoonstelling lijkt mij.

  26. Annemarie zegt:

    Prachtig inderdaad!
    Hier in Nederland leefden ze bij wijze van spreken in de plaggenhutten terwijl in Egypte de farao’s omringd waren met alleen maar goud en mooie dingen. Onvoorstelbaar!

Je kunt hier reageren

