LEIDS DETAIL 71

De foto hierboven in aflevering 71 van Leids Detail is natuurlijk heel simpel voor mensen die in de stad bekend zijn. Maar zo af en toe moet je toch ook eens  voor niet-Leidenaren een plekje laten zien waar ze niet zo snel zullen komen. Na de derde foto lees je weer de omschrijvingen.

De eerste foto brengt ons naar de Oude Varkenmarkt. Daar vind je de werkplaats van de oude rijtuig- en wagenmakerij van J.J. de Groot. Al jarenlang is dit als museum ingericht.
’t Hush metten hooftjens’ kun je op het Gerecht 12 vinden. Het huis dankt zijn naam aan de zogenoemde maskersluitstenen, ofwel hoofdjes die zich boven de vensters op de eerste verdieping bevinden.
De derde foto heeft ook weer zo’n merkwaardige dakopbouw. Deze is te vinden aan de Herengracht 12. Het pand werd kort na 1900 tussen veel oudere  panden gezet en had geen dakbeëindiging. Toen men in 1984 ging restaureren heeft de architect Bruins Soedjono de zaak op deze wijze opgelost waardoor de daken van de gracht weer ‘in de pas lopen’. Hieronder zie de hele woning.

Dit is de laatste aflevering van Leids Detail voor dit jaar. Volgende week is Tagrijn in ‘kerstsferen’. Maar daarna gaan we nog even door met deze rubriek. Want het is natuurlijk geen toeval dat Tagrijn deze week op een citaat van de Romeins staatsman en schrijver Caius Pilinius Secundus (79 nC) stuitte: ‘Wij maken grote reizen om dingen te zien waarop wij in onze woonplaats geen acht slaan.’

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDS DETAIL 71

  1. Judith zegt:

    Haha, drie goed, dus twee meer dan de geboren en getogen Leienaar Glibber 😉
    Ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat ik blij ben dat je in 2008 doorgaat met deze rubriek (maar doe het toch maar even).

  2. rietepietz zegt:

    Ik ben het met die uitspraak van de staatsman eens .
    Ook tijdens vakanties zie je mensen urenlang in de auto de omgeving verkennen terwijl men in de directe omgeving van het vakantieverblijf niets herkent .
    groetjes , Riet

  3. Marcel zegt:

    Zeker doorgaan met deze rubriek. Hij wordt door mij bijzonder gewaardeerd!

  4. HUUB zegt:

    vooral dat eerste plaatje is prachtig…

  5. Jenny zegt:

    Wat fijn, dat er nog zulke mooie plekjes zijn in deze tijd!Ga door @Tagrijn, want het verveeld niet, ik wou dat ik zoveel kon vertellen over mijn stad!
    p.s wanneer ga je door met vergeten woorden? Zo leuk!
    Groetjes!

  6. Fijn dat er nog steeds oude plekjes zijn die weinig veranderd lijken te zijn door alle jaren heen. En mooi die oplossing om het dak een eigentijdse maar in de rij passende verhoging te geven.
    Tagrijn, ik heb ooit in Leiden een kantoorgebouw gezien, aan de rand, dat op het water lijkt te zijn gebouwd. Wat is dat voor gebouw? Ik vond het, hoewel modern, erg intrigerend.

  7. beuzeblaadje zegt:

    Vandaag heb je voor mij ECHT DRIE mooie
    plekjes gevonden Tagrijn! Als niet-Leidenaar spreken lang niet altijd al jouw foto’s me aan maar deze keer alle drie!!
    Prachtig die dieprode kleur van het rijtuigmuseumpand!
    Erg mooi die oudhollandse tekst op de tweede
    foto en een schitterend geheel op foto drie!! SUPER!!
    Geniet van je “kerstvakantie”!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  8. Niklas zegt:

    Dat rijtuigmuseum zit inderdaad op een plek waar je, als toerist, naar moet zoeken, of heel per ongeluk langs moet komen op een echte scharreltocht door de stad.
    Op oude huizen in steden waar ze de historie hoog in het vaandel hebben, zie je vaker van die mooie opschriften; bij ons het dichtste bij is dat Coevorden.
    Die architectonische oplossing van de derde foto kan ik beslist waarderen.
    Fijn dat je doorgaat. Het lijkt me dat er nog ontzettend veel is in Leiden dat de moeite waard is.
    Ik moet nu dringend bezig met het maken van de kerstkaarten…

  9. f r e d zegt:

    kerstsfeer?? krijgen we foto’s van dooie kalkoenen te zien??

  10. wat een schatten zijn er bij jou gewoon op de straat te vinden, tagrijn!
    wie weet overweeg ik een rondreis door nederland ipv een verre bestemming? minstens zo interessant! :-))
    dankjewel voor .. alles, tagrijn!

  11. Annemarie zegt:

    De plekjes zijn weer prachtig Tagrijn! 🙂
    Vooral dat eerste huisje, geweldig. Zo zijn er vast nog wel meer van die mooie plekjes?

  12. 10eke zegt:

    Weer leuk om te zien. Ik ben weer meer te weten gekomen van mijn geboorteplaats.
    Fijn weekend, gr 10

  13. paco zegt:

    Die eerste is mooi

  14. loontjuh zegt:

    ff buurten, goed verteld een muzikale groet.

  15. Tjan zelf zegt:

    Gaius Plinius Secundus moet niet zo generaliseren, want ik had ze gewoon alle drie goed, toevallig!. Die Gaius ontbrak het trouwens wel vaker aan inzicht. Want om nou met een bootje in de richting van een uitbarstende vulkaan te peddelen, getuigt toch van weinig intellect. Het was in 79 na Chr. ook meteen zijn laatste domme actie 😉

  16. klaproos zegt:

    yes dit herken ik gelukkig wel:-))
    begon me af een soort van zombie te voelen tagrijn:-))
    da’s leuk om weer te zien, eerdaags als we weer in de buurt zijn tóch maar eens leiden induiken:-))
    groetjes
    klaproos

  17. Zakina zegt:

    Eigenlijk moet jij gewoon een boek gaan maken met ‘Leidse details’ wat een leuke oude pandjes heeft jullie stad toch… enne waarom op vakantie gaan als zoveel moois zo dichtbij is 🙂

  18. Brimstone zegt:

    Gelukkig ga je door in het nieuwe jaar!
    Ik kijk altijd uit naar je Leidse Details.
    Ik ga eens de tijd nemen om alle details te gaan bekijken in het archief.

  19. Henriette zegt:

    Weer een mooi stukje Leiden neergezet.
    En die laatste uitspraak is waar. Nederland heeft zeker mooie stukjes die het bezoeken waard zijn. Mooier dan menig plaats op de rest van de aardbol. Maar……niet allemaal.

  20. Pasula zegt:

    En die laatste zin is zo juist getroffen!
    Alhoewel, in Almere valt qua oudheid niet echt veel te zien, daarvoor zal ik toch echt een keer naar Leien gaan.

  21. Hermien zegt:

    Deze dakopouw vind ik dan weer wel mooi gedaan.
    Fijne kersttijd alvast Tagrijn!

  22. Di Mario zegt:

    Ga nog maar een tijdje door hoor, want ik ben nog lang niet uitgekeken.
    Love As always
    Di Mario

  23. Sylvester zegt:

    Bij die eerste foto had ik ook het idee, in leiden gaan we terug in de tijd, maar het klopt dus wel omdat het een museum is hihihi
    Bij de tweede was ik al blij dat ik de tekst kon ontcijferen 😉
    De derde heeft toch een mooi dakterras 😉

  24. Hanny zegt:

    Op het bankje, dat op de eerste foto staat, zou ik graag een tijdje willen zitten en de sfeer snuiven van vroeger tijden.

  25. Je moet het natuurlijk niet te moeilijk voor me gaan maken he.
    Had alleen de eerste goed deze week.
    Misschien kleine tip voor je leidse lezers, waarom niet in je kerstvakantie een Leids detail zonder de antwoorden, dan kunnen je Leidse lezers een week nadenken en uitzoeken ahhahaahahhahaha

  26. Renesmurf zegt:

    Kennelijk is er nog genoeg te behandelen dus!
    Mooi hoor, er is altijd meer!

  27. Emmelinda zegt:

    Ik vind alle panden mooi die te zien zijn op je foto’s maar vooral die op de eerste foto’s. Net alsof je even terug in de tijd gaat. Mooi hoor

  28. lenie zegt:

    gelukkig ga je door !! ben nog steeds voor een boek !! Want owww wat zou ik die graag willen hebben , kan ik alles met naam en toenaam benoemen als ik in Leiden ben ;))
    val natuurlijk op het museum , geweldig dat te vinden in de stad !!!!

Je kunt hier reageren

