KERSTSFEER PROEVEN IN LEIDEN

Dit is voor dit jaar de laatste week voor Tagrijn. Je zult hier nog tot en met vrijdag logjes in kerstsfeer aantreffen die passen bij de tijd van het jaar en daarna gaat hij tot 3 januari met ‘kerstreces’.
Zaterdag zwierf hij zomaar wat door Leiden en schoot wat plaatjes van de kerstsfeer in het centrum. Soms is dat heel ingetogen, zoals hieronder: de meest eenvoudige kerstboom die er maar is in het Eva van Hoogeveenshofje in de Doelensteeg, maar door een mooie lichtval toch bijzonder.

Als je de Doelensteeg uit loopt en het Rapenburg oversteekt, kom je in de Kloksteeg. Het is een van de ‘restaurantstraatjes’. Een ervan heet heel toepasselijk La Cloche en ziet er ook van buiten heel smaakvol uit.

Een wel heel erg in het oog springende etalage van een supertrendy modezaakje:

In een winkel aan de Nieuwe Rijn was de kersttafel al gedekt. Toch een tikkie Merry Kitschmas. Of is dit juist chic?

  

Lifestyle deed het dit jaar bijna allemaal in zilver, wit en zwart. Heeft dat iets? Ja, dat heeft toch wel iets.

Om 5 uur ging de feestverlichting aan en rond het stadhuis aan. Aan de voorkant hingen feestelijke ijspegels aan de gevel en ook de toren was in feesttooi.

De ijspegels refereren aan de stadhuisbrand in 1929. In een bittere kou moest de brand worden geblust en op de foto hieronder zie je het trieste ijspaleis. Ook de oude toren was ingestort. De voorzijde kon gelukkig weer in de oorspronkelijke staat worden hersteld.

De brandweermannen stonden half bevroren te blussen en zaterdag stonden ze er nog even bij alsof het weer vroor dat het kraakte.

Aan de achterkant van het Stadhuis, vanaf het Stadhuisplein, was het eveneens een feestelijk gezicht (helaas niet helemaal scherp). Met deze stadhuisversieringen zijn vrijwilligers echt maanden bezig geweest.

Vanaf de Visbrug had je een mooi gezicht op de in het water weerspiegelende Korenbeurs en de verlichte bomen.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op KERSTSFEER PROEVEN IN LEIDEN

  1. Zakina zegt:

    Lijkt me pijnlijk zo’n bevroren gezicht :S
    Gelukkig dat ze het stadhuis hersteld hebben.

  2. Pasula zegt:

    Wat een heerlijk sfeerlog, ik heb ervan genoten! En nu nog een mooi kerstverhaal hierboven, dubbel genieten. Dankjewel Tagrijn.

  3. Seraka zegt:

    Leiden doet enorm zijn best iets aan het sfeertje rondom kerst toe te voegen
    het verhaal achter de brand is mooi vertaald naar de verlichting
    en die brandweerman ziet er echt ijzig uit :))
    zo’n fotoserie geeft een heerlijke sfeer op je log :))

  4. Plato zegt:

    Je hebt er een mooie serie van gemaakt Tagrijn. En Leiden is beslist de moeite waard, ook met Kerstmis. Als ik er kom zal ik zeker met andere ogen kijken.

  5. Brimstone zegt:

    De laatste foto……….ik hoor bijna het opruimen van de markt en loop weer even op zaterdagmiddag door de stad…….zucht

  6. Renesmurf zegt:

    De sfeer zit er goed in daar, nu buiten nog wat echte sneeuw er bij en het is compleet!

  7. beuzeblaadje zegt:

    Prachtig was een log!
    Schitterend dat verlichte Leiden Tagrijn!
    Je mag van mij nog even doorgaan met
    “Leiden-in-kerstsfeer-logjes”….
    Fijne avond,
    beuzeblaadje

  8. J@ntje zegt:

    ziet er ontzettend gezellig uit!!
    krijg gelijk zin om de stad in te gaan!!
    maar het is me te koud…en ik ben moe van werk en schilderwerk.
    misschien lukt het me nog voor de kerst!!

  9. Henriette zegt:

    Dat ziet er mooi uit allemaal.
    De zwart witte boom vind ik ook mooi. Stijlvol. En die aangeklede tafel mag er ook zijn.
    Bij ons in de “stad” staat enkel een grote kerstboom. En de boom zit maar voor de helft vol met lichtjes. De bovenste helft. Ik denk dat het bewust gedaan is om vernielingen te voorkomen. Jammer.

  10. rietepietz zegt:

    Het ziet er geweldig uit allemaal , wat een sfeertje in Leiden .
    Voor mij geen wit/zwarte boom maar wie het mooi vindt mag natuurlijk .
    fijne dagen Tagrijn !
    lieve groetjes , Riet

  11. Emmelinda zegt:

    Dat zilver, wit en zwart vind ik prachtig. Ik zal het Marc maar niet laten zien, dan krijgt ie een halve hartverzakking omdat ie dan denkt dat ik dat wil hebben (is ook wel zo maar ja, al die kitsch vind ik zo mooi hahaha).
    Mooi he, kerstsfeer. Je hebt het mooi over weten te brengen 😀

  12. Tagrijn schijnt te gedijen:
    zo’n sfeer mag hij wel lijen.

  13. paco zegt:

    prachtig, Tagrijn.

  14. lenie zegt:

    was een aangenaam rondje Leiden in kerstsfeer , die brandweerman is hélemaal top , en je laatste foto een kanjer ;))
    ga je uit met kerst omdat je je snor drukt ??? .. ….;))

  15. niet alleen je stad is in kerstsfeer, tagrijn, jij bent het ook? 🙂
    ik wens je heel veel plezier tijdens deze laatste (werk)week, en vooraleer je ‘onderduikt’.
    ik wou dat ik met je mee kon, en pas na al die poespas van verplicht feesten weer boven water kon komen. ;-))

  16. Hanny zegt:

    De eenvoudige kerstboom en de smaakvolle versiering van het restaurant hebben mijn voorkeur.
    Het stadhuis zal er vast prachtig uitzien met al die lichtjes. Mooi de symboliek ervan!
    De laatste foto is natuurlijk een plaatje!

  17. Di Mario zegt:

    Op terug te komen op jouw antwoord, bij mij geen (dure) cadeaus, zelfs niet terwijl mijn dinnetje jarig is. Wij doen niet aan cadeaus met verplichtingen. Helemaal niet aan duur. Kerst moet gewoon kerst zijn, dus niet een besef van armoede bij mij om de dure cadeaus te rechtvaardigen.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Sorry dat was ik dus hahah

  19. Anoniem zegt:

    Stom dat we elkaar niet gezien hebben want je hebt ook een foto van die brandweerman, dus hebben we vlak bij elkaar gestaan.
    Lachen ik zag toevallig ook die etalagepoppen vanmiddag.
    Ga je nog weg met de kerst of houd je het alleen en paar daagjes rustig op je log.

  20. Annemarie zegt:

    Met het weer van vandaag erbij is het natuurlijk helemaal genieten geblazen!!!
    Ik geniet in elk geval met volle teugen van de kerstsfeer overal.
    prachtig zoals ze het stadshuis hebben aangekleed. 🙂 Die ijspegels, zijn echt helemaal geweldig. Natuurlijk is het verhaal erachter iets minder mooi, maar toch.
    En toch, ook deze sfeer die jij laat zien kan voor mij niet tippen aan wat ik donderdag heb gezien!

  21. klaproos zegt:

    ooooh die laatste heeft mijn hart gestolen tagrijn,
    de relectie in het water.. dat is super,
    ik denk dat de stad er héél erg mooi uit zal zien, kerstmis met al z’n lichhies:-))
    het heeft wel wat,
    al ga ik meer voor de lichtjes dan de rest,
    die brandweerman zeg:-))
    ik kan me een héél goeie voorstelling maken hoe dat eruit heeft gezien.
    slaap lekker
    klaproos

Je kunt hier reageren

