JAN PETERS HELLEVAART

een intriest kerstverhaal

JAN PETERS HELLEVAART

Jan Peter was dood. Toegegeven, dat is geen vrolijk begin voor een kerstverhaal. Maar misschien is het in zo’n geval beter te zeggen dat het geen vrolijk einde was. Want dat vond Jan Peter natuurlijk. Hij had zich zijn kerstavond heel anders voorgesteld. Want hij miste toch de engelen en de herders in het veld. ‘Mijn engel zit nu thuis op de bank bij de open haard op me te wachten met een glas rode wijn en de herders liggen in de mand en vragen zich af waarom het baasje ze nog niet heeft uitgelaten’.
Maar zijn stelregel was altijd: alles had nog veel erger kunnen zijn, dus dacht hij: ik ga opgewekt op pad, ook al heet ik geen Lazarus, want ik ben morsdood en daaruit niet opgewekt. En hij moest zowaar grinniken om zijn eigen bijbelgrapje. Daar was hij toch altijd heel sterk in geweest. Daar had hij in de jongelingenvereniging vroeger toch heel wat mee kunnen bereiken. Hij sjokte verder de kerstnacht in. Toen hij een tijdje had gelopen en zich evenals Mieke Telkamp begon af te vragen ‘waarheen, waarvoor’ , kwam hij bij een driesprong. Een bordje gaf drie bestemmingen aan: Hemel, Hel, Nog een kabinetsperiode. Tussen de tweede en de derde mogelijkheid zag hij weinig verschil en zijn afkomst liet hem ook geen andere keus, dus koos hij spontaan voor de hem al jarenlang beloofde hemel. En opeens was hij er toch: een engel met een sneeuwwit pak. ‘Hallo, ik heet Gabriël’, zei de engel, ‘maar zeg maar Gabber’. Aan de hand van  Gabber bereikte hij niet veel later de hemelpoort. ‘Zo’, zei Gabber, ‘en verder zoek je het zelf maar uit’, en hij fladderde weg om een nieuwe klant op te halen.
In een schildwachthuisje stond Petrus, die hem hartelijk begroette. ‘Ha, Jan Peter. Ben je er nu al?  Loop maar even mee, dan zal ik je inschrijven. Je komt in klasse 6. Dat is niet hoog, maar dat komt omdat je de kabinetsperiode niet hebt afgemaakt. Maar als je je best doet, kan je misschien over een paar duizend jaar opklimmen naar klasse zeven. Zo, en nu je schoenen uit,  dan mag je naar binnen.’
‘Schoenen uit? Maar…’
‘Tja, dat vind je raar, hè? Maar er zijn op aarde heel wat mensen die dat helemaal niet vreemd vinden als ze een heiligdom binnengaan. En in het kader van de fusiebesprekingen tussen hun Baas en die van ons, is dit een gebaar. Je hebt geen keus.’
In de verte klonk vrolijk gezang  en boven zijn hoofd zag hij opeens een hele groep engelen de polonaise vliegen. ‘Feestje’, legde Petrus uit. ‘Kerstfeest, dan is de zoon van de Baas jarig; dan mogen ze zich een keer uitleven.’
Maar nu verschoot Petrus van kleur. ‘Wat is dát?’, vroeg hij streng terwijl hij naar Jan Peters voeten wees.
‘Eh, gaten in m’n sokken’, stamelde Jan Peter.’En jij dacht dat je met gaten in je sokken in het hiernamaals kon komen? Hebben ze je nooit verteld dat je altijd met hele sokken en schoon ondergoed van huis moet gaan? Voor het geval dat je een ongeluk krijgt? Nee, sorry, Jan Peter, maar de toegang tot de hemel kan je wel schudden.’
Tot zijn schrik werd hij weer buiten de poort geduwd.
(wordt morgen vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

19 reacties op JAN PETERS HELLEVAART

  1. rietepietz zegt:

    voordeel van een beetje laat zijn is dat ik meteén het vervolg kan gaan lezen , dus snel weg Riet

  2. Henriette zegt:

    Ik kom hem nog een keer lezen.
    Ik vind hem zó leuk.

  3. beuzeblaadje zegt:

    Hahahaha geweldig, hoe kom je er bij??
    Zie nu al uit naar deel 2!
    Groetjes,
    beuzeblaadje
    OT: Je bent zeker niet dom maar wij wilden persé een reu en hadden bij voorbaat al de naam Toby uitgedacht, vandaar…..

  4. Denk nu niet dat ik zo’n type ben die het altijd voor JP opneemt. Maar was hij niet ooit een keer bijná opgewekt uit de dood? Dat had toch ook iets met voeten te maken? Ik ben bezorgd, nee, geschokt, dat dit historische feit klaarblijkelijk niet opweegt tegen de slecht gereformeerde sokgaten. En wat JP’s onderbroek betreft: alsof die Lazarus altijd zo fris was.
    Maar goed, we zullen zien of hij uiteindelijk langs uitsmijter Simon P. weet te komen.

  5. Henriette zegt:

    Schitterend 1e deel.
    Hele leuke zinspelingen en een advies van de oude stempel over de sokken en onderbroek.
    Ook de 3 wegen die hij kan bewandelen. Heel origineel Tagrijn.
    Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.

  6. klaproos zegt:

    Maar zijn stelregel was altijd: alles had nog veel erger kunnen zijn, whahaha
    ik hoor neus praten;-)
    van huis met een schone onderbroek dát zei mijn moeder ook altijd;-)
    heerlijk om dat weer tegen te komen,
    wat zal er toch gaan gebeuren morgen:-))
    ik hou m’n hart vast 🙂
    groetjes
    klaproos

  7. Emmelinda zegt:

    Hahaha Jan Petertje toch. Wist ie zo maar niet dat ie altijd schone (en hele) sokken en schoon ondergoed aanmoet.
    Geweldig verhaal, ben benieuwd naar het vervolg 😀

  8. Plato zegt:

    Tagrijn, dit is kostelijk. Ik heb hier in mijn eentje daverend zitten lachen. Hoe kom je er op. Laat ons niet te lang wachten op het vervolg hè?

  9. cindy zegt:

    Wha, ha, ha; zie dat al helemaal voor me, engelen die de polonaise vliegen!!! En nu maar hopen dat ie wel schoon ondergoed aanheeft! Want als daar remsporen in blijken te zitten… ieuw!! Fantastisch kerstverhaal, ik ben razend benieuwd naar het vervolg Tagrijn!! 🙂
    Fijne dag verder,
    Liefs, Cin!!

  10. Zakina zegt:

    Goh je zou maar een land besturen met kapotte sokken… ik vond hem altijd al een zielige man 😉

  11. Pasula zegt:

    Ah wat zielig… ik geloof wel in happy endings dus ik wacht af hoe het afloopt. Intussen ga ik mijn sokkenla maar eens inspecteren…

  12. Di Mario zegt:

    Ehhhh, ff checken, pfff, gelukkig, geen gaten, ik kan zo van huis weg.
    Love As Always
    Di Mario

  13. Sylvester zegt:

    Geloof dat ik maar 1 paar sokken heb die een gat erin hadden, maar ik gok dat mijn vrouw die al weggooid heeft 😉

  14. dit is inderdaad een intriest verhaal.
    ik zag straks een gat in mijn kousen? die zal ik maar ‘ns heel snel gaan stoppen, want je weet maar nooit? :-))
    ik ben curieus hoe je verhaal verdergaat, schrijver tagrijn!

  15. Ben erg benieuwd hoe het met Jan Peter afloopt, en inderdaad mijnn moeder zei ook altijd zorg voor schoon ondergoed want als je in het ziekenhuis terecht komt schaam ik me dood.
    Het stomme is dat het je altijd bij blijft hhahaha

  16. Renesmurf zegt:

    Ik vermoed dat Jan Peter nog niet klaar was. hehe.

  17. Annemarie zegt:

    maar als Jan Peter dood is? Dan zitten wij dus niet in hetzelfde restaurant aankomende kerst… Wat zal het leeg zijn op zijn vaste plekje!

  18. Hanny zegt:

    Je kerstverhaal is nog niet af en ik ken het einde dus nog niet. Maar als ik JP zie in Oostenrijk zal ik hem vertellen dat hij altijd sokken zonder gaten en schoon ondergoed moet dragen.

Je kunt hier reageren

