JAN PETERS HELLEVAART (2 en slot)

Een intrieste kerstvertelling

               JAN PETERS HELLEVAART (2 en slot)

Daar stond hij nu. Altijd braaf geleefd, altijd de normen en waarden in acht gehouden, nooit buiten het gereformeerde potje gepiest en dan de hemel missen door een paar kapotte sokken.
Maar al snel hervond hij zich. ‘Kom op’, zei hij, ‘dan maar de hel. Nieuw elan, de VOC-mentaliteit, ik kan hier tenslotte niet mijn hele leven, eh… dood blijven staan.’ Hij sjokte verder, maar kreeg al snel last van zere voeten. Stom, had hij z’n schoenen in de hemel laten staan. Maar daar stond een bord en Jan Peter keek nieuwsgierig wat erop stond. Hij las: ‘Om de weg naar de hel te kunnen vinden, is het laatste deel van deze weg speciaal voor slechtziende doden in braille aangelegd.’
En zo kwam hij er al snel achter waar de pijn in zijn voeten vandaan kwam. De weg naar de hel was helemaal niet geplaveid met goede voornemens maar met bultige keien. Hij had zin om te vloeken. Dat had hij nog nooit gedaan, maar als hij toch niet naar de hemel ging… Maar opnieuw vermande hij zich en zuchtend en steunend liep hij verder. En zoals je begrijpt bestaat er niets ergers dan een dode die doodmoe is. Maar zijn doorzettingsvermogen werd beloond. Hij zag een flauw lichtje…
De man met hoorntjes zag er dreigend uit, maar hij wenkte Jan Peter dat hij dichterbij moest komen. ‘Is… is dit…de hel?’, stamelde Jan Peter. ‘Ja, natuurlijk is dit de hel. Wat dacht jij dan, dat ik, Lucifer, opzichter was van een asielzoekerscentrum of zo? Nou, je was bij leven al geen vlotte, maar nu mag je best een beetje opschieten. Ben jij niet de baas van dat kleinzielige landje aan de Noordzee? Tja, een spring-in t-veld ben je nooit echt geweest, niet het uitgesproken heltiepje, zal ik maar zeggen. Er schiet me zelfs geen enkele mini-banaliteitje te binnen waardoor je nog enigszins helwaardig zou zijn. Maar misschien kan je me helpen.’
Jan Peter dacht hevig na. Hij was weleens uit z’n slof geschoten tegen Wouter, en dan die uitspraak over die VOC… ‘Nee’, zei hij, ‘anders weet ik altijd alles, écht alles, maar nu kan ik er niet op komen. ’t Is of de duvel ermee speelt.’
‘Dat doe ik ook’, reageerde Lucifer, ‘maar ik weet nog wel iets: toen je negen was, heb je wel eens een vies woord van drie letters op het schoolbord geschreven. Dat vond ik wel aardig voor zo’n gereformeerd kereltje. Dus vooruit, je pasje.’
Toen pas zag Jan Peter het toerniket. Hij zocht in de zak van zijn colbertje en gelukkig had hij het pasje van zijn werkkamer bij zich. En dat werkte. Op dat moment herinnerde hij zich opeens weer de woorden van zijn moeder: ‘Jan Petertje, goed je best doen op school, dan wordt je premier en dan openen alle deuren zich voor je.’ Maar dat dit ook opging voor de poorten van de hel had hij natuurlijk niet verwacht.
Nieuwsgierig keek hij in het rond. Wat een merkwaardige hel! Geen vuur, geen prikkeldraad, geen brandstapels, geen geween en geknars der tanden…
‘Valt best mee, hè?’, zei Lucifer. ‘Sigaretje?’ Jan Peter maakte een afwerend gebaar en zei: ‘Roken is slecht voor je.’
’Daarom juist’, gromde Lucifer, ‘je bent tenslotte in de hel. Maar als je bedoelt dat je er dood van kunt gaan, wil ik je er toch op wijzen dat je dat al een tijdje bent. Nou, Sigaretje? Ik heet Lucifer, dus ik kan je wel een een vuurtje geven.’
Even later inhaleerde Jan Peter diep. Dat was een tijd geleden. Best lekker en dan te bedenken dat Ab dat volgend jaar gaat verbieden in de horeca. |
‘Zie je, ik moet toch ergens de brand insteken’, legde Lucifer uit. ‘Die vent die hier over de centen gaat, is op alles aan het bezuinigen en nog is er een begrotingstekort. We hebben al miljoenen jaren geleden een bestelbon naar het magazijn gestuurd, maar ze kunnen niets leveren en zo ontbreekt hier alles om een beetje hel te krijgen. Zelfs eenvoudig foltermateriaal is niet leverbaar. Maar ja, we wachten af, want we zijn in de hel, maar we hebben wel engelengeduld.’
Jan Peter schaterde om deze woordspeling, maar dat viel niet in goede aarde…
‘Lachen in de hel? Heb jij geen opvoeding genoten? D’r uit jij!’ De duivel sprong bijna uit zijn vel van woede. ‘Eruit! Ga maar terug en schrijf hierover maar eens een mooi werkstuk!’
Het duizelde Jan Peter. Geen hemel, geen hel… Wat moest hij nu? Voor eeuwig gedoemd in het niets te zwerven? Hij verloor de moed en het bewustzijn…
‘Meneer, ik heb hier nog een mooi kerststuk’.
Heel langzaam drongen de woorden tot Jan Peter door. Mooi werkstuk, mooi kerststuk… Toen hij zijn ogen opende vond hij zich terug achter zijn bureau in het torenkamertje.
‘Zat u te slapen?’, vroeg de bode. ‘Waar zal ik dat kersttuk zetten?’
Hij was niet dood. Hij was springlevend!
’Maar u hebt geen schoenen aan’, zei de bode verbaasd. ‘Verhip’, zei Jan Peter, ‘die heb ik in de hemel laten staan.’
Hoofdschuddend verliet de bode de kamer. En omdat deze al jaren geen antiroosshampoo meer had gebruikt, begon het zachtjes te sneeuwen in het torenkamertje. Jan Peter begon dus iets over een white christmas te neuriën en dacht: ‘vanavond toch engeltjes en herdertjes in het veld’ en terwijl hem een warm gevoel bekroop, stak hij het kaarsje in het kerststuk aan.

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

23 reacties op JAN PETERS HELLEVAART (2 en slot)

  1. rietepietz zegt:

    Jan Peter boft maar weer , Lucifer had er óók voor kunnen kiezen om Jan Peter aan het werkt te zetten ,met een paar sloffen aan zou niemand het gat in de sokken gezien hebben en had Jan Peter zich móói een keer het vuur uit de sloffen kunnen lopen !
    Ik weet het , het zou een erg wrede straf geweest zijn ,maar het was toch de hel?
    lieve groetjes , Riet

  2. Plato zegt:

    Ik krijg meteen zin om een antwoord te schrijven via een Wouter Bos verhaal. Maar ik houd me in.

  3. Plato zegt:

    Erg goed Tagrijn…ook deze heb ik met bewondering en een grijns van oor tot oor gelezen. Je kan het.

  4. Judith zegt:

    Zo, beide logjes achter elkaar gelezen.
    Ik begin al helemaal in kerststemming te komen!

  5. quidam zegt:

    Een pracht van een Kerstverhaal ;))

  6. Geertje zegt:

    Die droom wens ik hem werkelijk nog toe ook!
    Pracht verhaal Tagrijn.
    Heb genoten….

  7. Henriette zegt:

    Dit vond ik werkelijk een heel mooi en leuk kerstverhaal. Verdorie….ging hij alsnog voor een volgende kabinetsperiode.
    Zo belangrijk zijn dus sokken zonder gaten !!!
    Mag ik een verzoekje doen voor nog zo’n mooi kerstverhaal? Kan nog net voordat je met kerstrecessie gaat.

  8. Jenny zegt:

    Alle beide logs gelezen, geweldig geschreven!

  9. Marcel zegt:

    Tagrijn, je bent een schrijver met talent. Om zo in de hel te lopen, dan valt het mee.

  10. klaproos zegt:

    ach weet je.. op een of andere manier heb ik medelijk met de gast, laat hem zijn sokkenvoeten dan maar hier onder tafel steken 🙂
    waar der een kan eten kunnen der ook twee eten :-))
    groetjes
    klaproos

  11. Emmelinda zegt:

    Hahaha heerlijk om te lezen. We want more! We want more!
    Maare dan niet meer met zulke moeilijke raadseltjes: “…een vies woord van drie letters …” *laat hersens kraken* Ghehehe

  12. Pasula zegt:

    Ik heb ervan genoten Tagrijn, ook van je leuke woordspelingen, ik heb het nu 2x gelezen, heerlijk. Je mag meer van dit soort verhalen schrijven!

  13. Het zal je maar gebeuren. Dat je nergens welkom bent, zelfs niet in de hel.
    G. Niaal verhaal.

  14. Sylvester zegt:

    Ik rook er nog 1 en vanavond neem ik nog wel een pilsje hihihi, mooi geschreven Tagrijn 😉

  15. Di Mario zegt:

    Nou hoop ik dat die JP die andere knakker kan overtuigen dat roken niet zo heel slecht is. 😉 Meesterlijk verhaal. erg gelachen om Zelfs eenvoudig foltermateriaal is niet leverbaar.
    Love As Always
    Di Mario

  16. Niklas zegt:

    Wat een overweldigend schitterend mooi verhaal!!! Subliem!!! Hulde!!!

  17. wat een prachtig verhaal, tagrijn!!!
    dit verdient een staande ovatie!!

  18. Ahhhhhhhh die Jan Peter, maar gelukkig kwam toch nog alles goed.
    Geweldig kerstverhaal Tagrijn.

  19. Hanny zegt:

    De witte kerst zal hij zeer beslist wel krijgen dit jaar, want er ligt genoeg. Wie weet vindt hij daar ook zijn schoenen terug. Ik zal het controleren.

  20. nanos zegt:

    Een geweldig verhaal, Tagrijn! Petje af!

  21. Annemarie zegt:

    JAaa hij is nog welkom bij de kerstman!
    En ik weet waar hij het gevoel vandaan haalt, bij Hermann!!! 😀

  22. lenie zegt:

    ik heb het héle verhaal maar in één keer gelezen , meesterlijk gedaan , en gaten in de sokken ?? Al jaren niet meer ….;)
    Dit Scrooge achtige verhaal heb je merakels goed in mekaar zitten draaien .
    Ben benieuwd in wat voor tent ik ga eten deze kerst …niet of wel roken ??
    En sneeuwen hoeft even niet hoor …alhoewel ..te pekelwagen reed net langs …*zucht* die bode ook !!

Je kunt hier reageren

