SNEEUWVLOKJES IN HET SIEBOLDHUIS

 Sneeuw en ijs… het is in ons land een zeldzaam fenomeen geworden. Daarom is het een prijzenswaardig initiatief van het Sieboldhuis in Leiden om dat dan maar van Japan naar ons land te exporteren
Nog tot en met 20 januari zijn in de tentoonstelling Sneeuwland zo’n zeventig prenten uit Nederlands particulier bezit te bewonderen. Het is prachtig om daar een uurtje tussen de sneeuwvlokjes te kunnen vertoeven en deze verfijnde meesterwerkjes van prentkunst uit  de eerste vier decennia van de vorige eeuw te bekijken.
De verstilde landschappen met vrouwen die met hun gekleurde paraplu’s door de sneeuw lopen, de kleumende vogels, de besneeuwde tempels en bomen, het is echt een lust voor het oog.
De kunstwerken, de door de extreme kwetsbaarheid matig zijn verlicht, zijn van de hand van Ito Shinsui (1898-1972), Kawase Hasui (1883-1957), Torii Kotondo (1900-1976)en Hiroshi Yoshida (1876-1950). Hieronder een keus.

Het Sieboldhuis is te vinden aan het Rapenburg 19 in Leiden en is geopend van di tm zo 10-17.   

(Het zal de opmerkzame lezer niet zijn ontgaan: met ingang van vandaag gaat Tagrijn commercieel. Helaas valt er niet te ontkomen aan het balkje met reclame boven zijn weblog. Staat hij dat niet toe dan verwijdert het weblogbeheer zijn weblog over vijf dagen. Kiezen of delen dus. En Tagrijn wil best nog een tijdje doorgaan. Jammer, maar helaas …)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

29 reacties op SNEEUWVLOKJES IN HET SIEBOLDHUIS

  1. Er gaat niets boven Japanse prentkunst. Is ongeroofrijk stijrvorre sneeuw-e.

  2. Hildegarde zegt:

    Machtig mooie prenten (ik begin al koorstachtig te plannen of ik daar kan geraken voor de 20ste, de kans is klein, helaas) Zeer fijn dat je dit gepost hebt !

  3. druiveke zegt:

    Prachtige prenten zijn het!
    En wat betreft dat balkje..ik probeer het te negeren maar ergerlijk is het wel!

  4. kreeg jij ook een mail ivm dat balkje? :-))
    welcome to the club, tagrijn! :-))
    het probleem bij mij is dat die balk nog steeds foutmeldingen geeft en ik maar de helft van mijn eigen weblog kan zien.
    de balk is terug samen met de problemen. :-((
    ach .. ik stap jouw prenten in en .. let it snow, let it snow, let it snow .. ;-))

  5. beuzeblaadje zegt:

    Och joh wie let er nu op die reclame helemaal boven aan? Ik begin altijd gelijk te scrollen en zie die balk niet eens!
    De sneeuwplaten zijn, ondanks dat het niet echt mijn smaak is, mooi!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  6. Seraka zegt:

    maak je maar niet druk over dat balkje
    we leren er wel overheen te kijken 😕
    ik heb hem weggedrukt tot de voorwaarden van weblog aangescherpt werden
    toen voelde ik de bui al aankomen en heb de code verwijderd
    het is niet anders als je het gratis wil houden
    gelukkig trekken op jouw log deze japanse prenten nu alle aandacht
    het zijn plaatjes om te zien :))

  7. J@ntje zegt:

    daar was ik nou bang voor maar hoopte van niet…
    mijn probleem is al maanden dat ook al zou ik willen betalen ik dat niet kan omdat ik geen credit kaart heb….
    maar ik heb al een punt.nl aangemaakt hoor !!
    dus dan blijft deze met reklame…en gaan we ergens anders verder…hihihihihi
    ;))

  8. Plato zegt:

    Oh wat ziet dat er mooi uit. Die expositie moet beslist de moeite waard zijn.
    Tagrijn…over commercieel…zie ook het stukje op mijn weblog. Een aantal is al weg helaas. Is een klein abonnement niks voor jou? Ik heb het ook. Ik betaal 23 euro per jaar of zoiets.

  9. Renesmurf zegt:

    Gelukkig is datgene wat je logt uit het hart gegrepen, en niet commercieel.
    Tja, ik zou je een eigen domein adviseren, dan ben je zelf de baas.

  10. Brimstone zegt:

    De prenten van de vrouwen met parasol spreken me het meest aan. Leuk om hier een selectie te zien.

  11. Jaco@werk zegt:

    Schitterende prenten, misschien maar eens met Judith een bezoekje brengen.
    OT: ik ben ook gezwicht, maar op een andere manier: heb besloten om voorlopig het SMS-abonnement maar aan te gaan.

  12. rietepietz zegt:

    Het zijn práchtige prenten , toch weer anders dan de oer Hollandse winterplaatjes maar zéker niet minder mooi ! Lijkt me echt genieten die tentoonstelling !
    En ja die rotbalk…. het was natuurlijk maar een kwestie van tijd eer men het aan zou pakken , nu men het regelement aangepast heeft is het plaatsen van dit soort codes tégen de regels .
    Je zou je hoogstens af kunnen vragen of wie de code al had staan vóór de veranderde regels wel verbannen kan worden !
    lieve groetjes , Riet

  13. Judith zegt:

    Moet met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik nog nooit in het Sieboldhuis ben geweest… Niet alles wat je hier laat zien spreekt me aan, maar er zit toch een aantal heel mooie plaatjes bij.
    En ja, die &*@^%-reclamebalk, ik ben ook maar gezwicht voor de dreigmailterreur. Volgens mij is die code van Janneke ook illegaal, maar je kunt het een tijdje aanzien… Ik durf niet meer 😦

  14. Emmelinda zegt:

    Wat zijn ze mooi! Gek eigenlijk om te zien, normaal zie je die brugjes ed op foto’s/prenten in gezelschap van de zon en niet met sneeuw.

  15. J@ntje zegt:

    div {
    margin-top:-77px;
    position: absolute;
    }
    deze link in een nieuwe notitie zetten en hij is net zo snel weer weg als ie komt!!
    groetjes!!

  16. J@ntje zegt:

    mooie foto’s van mooie schilderijen hoor…!
    ik heb de link om de reklame balk weg te krijgen hoor!
    zal het je even sturen…

  17. paco zegt:

    Heerlijk om te zien ondanks reclamebalkje.Persoonlijk zou ik opstappen als zoiets door mijn strot werd geduwd.Desnoods zou ik een eigen site laten ontwerpen.

  18. Sjoukje zegt:

    Dit zijn prachtige kustwerkjes, een genot om naar te kijken.
    Groetjes Sjoukje

  19. Schitterende plaatjes. Ook voor mij bijzonder door de felle kleuren in combinatie met de sneeuw. Het liefst zou ik dat zelf graag in Japan op de gevoelige plaat willen leggen, maar je kunt niet alles hebben.
    O.T. antwoord op je vraag : DAT zijn die passerende vrouwen

  20. Tja, die reclamebalkjes zijn vervelend. Zit niets anders op dan ze te aanvaarden of te betalen. Prima dat je van plan bent door te gaan, want ik doe hier regelmatig kennis op. Al zijn het maar “details” van Leiden.

  21. Sylvester zegt:

    Die namen heb je vast niet uit je hoofd getikt hihihihi
    De 2e vind ik de mooiste 😉

  22. Hanny zegt:

    Prachtig deze sneeuwtaferelen in Japanse sfeer.

  23. lenie zegt:

    Zie er zelfs een soort Japanse Anton Pieck achtige taferelen bij , schitterend zeg .
    Ben hélemaal geen Japans tafereeltjes fan , maar deze mogen er toch wel zijn hoor !

  24. Pasula zegt:

    Ik vind dat je er prachtige plaatjes uit hebt gekozen, dank voor de miniexpositie Tagrijn.

  25. Henriette zegt:

    Japan is nu niet het land waar je als eerste aan denkt als je het over sneeuw hebt. Maar inderdaad….daar valt het ook.
    Stuk voor stuk prachtige prenten van winterse taferelen.

  26. Annemarie zegt:

    Het zijn prachtige kunstwerken!
    Heerlijk hoor die sneeuw… 🙂
    Ik pak dan toch liever zelf de auto en rijdt ‘even’ naar de sneeuw toe, zelluf beleven lijkt me nog mooier!

  27. Lijkt me echt een mooie expositie.
    Ik denk dat ik er inderdaad eerdaags toch maar even naartoe ga.

  28. Di Mario zegt:

    zo op de plaat kan ik erg genieten van sneeuw. Zitten mooie plaatjes tussen.
    Love As Always
    Di mario

  29. je hebt geen letter overdreven, tagrijn!
    deze kunstwerken zijn meer dan prachtig!!
    ohhhh, als kind was ik al verzot op romantische winterplaatjes als deze. ik merk nu, dat dat in de loop der jaren nog niks veranderd is.

Je kunt hier reageren

