MAARTEN

 Dit is Maarten ’t Hart. De laatste tijd weer niet van de tv af te slaan. Misschien dat de verkoop van zijn boeken stagneert en dat hij op die manier wat aandacht voor zijn schrijfsels hoopt te krijgen. Dat laatste is volgens Tagrijn helemaal terecht, want zelfs het meest onbeduidende, allerflutterigste tekstje van Maarten is door de zeer toegankelijke taal duizendmaal beter te verteren dan de keutels die AFTh tot olifantendrollen weet op te blazen, waardoor dat werk vanzelf kakkineus wordt. Maar die gaat met de prijzen slepen. Maarten niet. Maarten is eigenlijk altijd een beetje zielig. Waarschijnlijk weet hij dat zelf niet en durft ook vrouw Hanneke daar niets over te zeggen. Maar Hanneke moedigt hem misschien aan. ‘Maarten, je moet opvallen. Je moet zorgen dat de mensen over je praten’.
En dus heeft Maarten een tijdje voor de lol als travestiet Maartje rondgelopen, is hij zelfs zo op het Boekenbal verschenen. Daarom stond hij jaren geleden iedere zaterdagmiddag in bonthandel Van Egmond, inmiddels ter ziele, aan de Breestraat in Leiden, bontjassen te verkopen…
Bontjassen? Ja, Maarten verkocht bontjassen. En Maarten was ook lijstduwer voor de Partij voor de Dieren. Tja, zoals de dokter al zei: wilt u even diep zuchten? Dat lijkt toch net zo onmogelijk als een optreden van een groepje playgirls in zijn geliefde gereformeerde kerk in Maassluis.
Maarten werpt zich ook in de strijd voor de vrijlating van Lucia de B., de vrouw die iets tegen de vergrijzing wilde doen en daarvoor nu vast zit. Groot onrecht, volgens Maarten. Wat weet hij wat wij niet weten? Wat de rechters niet weten? Niets waarschijnlijk, maar Hanneke zei dat hij dan wel weer zou opvallen.

Genieten is verboden…
Nu heeft hij opnieuw iets opmerkelijks uit zijn pennenkoker laten komen: het dovemansorendieet. Dat boek is een rechtstreekse aanval op dat kansarme Roodkapje, dat zich heeft opgeworpen als eetgoeroe en daar nu de (gezonde) vruchten van plukt. Allemaal onzin, piept Maarten. Je moet gewoon zorgen dat je niet lekker eet. Dan gaat het je tegen staan en dan eet je nooit te veel. Vieze dingen nuttigen, zoals hij: broodpap. Daar ga je van over je nek en dan val je af. En verder gierst, spelt, gort, grutten en roggebrood met kiwi. Verder eetbare wieren en algen en alle dingen die laxerend zijn. Want ja, van veel poepen val je toch het meeste af, vind Maarten. En hij heeft nog een lumineus idee voor zijn lezertjes in petto. Maar volgens Tagrijn slaat hij nu zwaar aan het leuterkonten.

 Bij de tweede druk van dit boerenkoolproza uit eigen tuin, wil hij voor de lezer een capsule met een lintwormkop bijvoegen. Want volgens Maarten is een lintworm in je lijf een ideale kostganger. Alles wat je te veel eet, haalt hij weg. En het is volkomen ongevaarlijk. Maar, roept hij er onmiddellijk achteraan, dat wil niet zeggen dat je dan maar onbekommerd kan gaan genieten. Daar is eten niet voor. Het moet alleen maar voedzaam zijn. En is het ietsje te veel, dan weet je dat je vriendje in je darmen lekker gaat schransen.
Soms denkt Tagrijn dat Maarten zelf van gekkigheid niet meer goed weet hoe hij in zijn poppenkast moet rondhuppelen.Maar hij valt wel op.
Na dat verhaal kreeg Tagrijn toch een beetje last van zijn maag. En dat kwam niet omdat zijn lintworm er zijn kunstgebitje in had laten vallen.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op MAARTEN

  1. rietepietz zegt:

    Ik heb hem gelukkig gemist op T.V. want ik ben het met je eens , hij/zij is een zielepoot !
    lieve groetjes , Riet

  2. Jenny zegt:

    Ik heb hem, sorry hoor, altijd al een ” rare ” gevonden! Misschien bedoelde hij dit als grapje, maar het zou mij niets verbazen als het hem ernst is!!
    Groetjes!

  3. het idee van deze mijnheer is niet nieuw.
    een tijdje geleden (heel wat jaren) ;-))
    werden hier chinese vermageringspillen uit de handel genomen; het waren wormpjes in pilvorm.
    mss beter met écht iets nieuws komen, mijnheer maarten ’t hart, want dit idee is zo oud als de weg naar .. ’t wc! ;-))

  4. beuzeblaadje zegt:

    Ik word niet goed geloof ik…..
    Nee, lijkt me tóch niet het ideale dieet!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Geertje zegt:

    O.T.: Is nachtster Leids?
    Wat een leuk woord!!!
    Sleurder is Haags voor de “grofvuilspitters”; ik vind het ook ok; waarom goede spullen laten liggen als je er nog wat aan hebt?
    Als het maar niet zo’n zooitje wordt idd.

  6. Geertje zegt:

    Voor school was Maarten het Hart helaas verplichte kost; ik heb zijn boeken nooit gewaardeerd.
    En verder, sja, een echt plezierige man zoals hij op mij overkomt ook niet echt.
    Geef ook mij dan maar liever het sinpele van Toon Hermans, om ook “oudjes” aan te halen.
    En afvallen; een lintworm 😕
    Nou ja.
    Iedereen wete dat eten is om gezond te blijven.
    Bourgondisch, ja, daar word je dik van; maar af en toe is dat toch best lekker? 😉

  7. plato zegt:

    Heeft Maarten nog nooit een prijs gewonnen. Dan krijgt ie hem na zijn dood. Dat is in Nederland normaal.
    Ik vind Maarten niet zielig. Maar hij doet er wel zijn best voor. Dat hoge stemmetje, die naïeve blik in zijn ogen. Toch is het een wolf in schaapskleren. Want hij gaat de polemiek beslist niet uit de weg. Dat mag. Desalniettemin ga ik geen lintworm nuttigen.
    Weet je, nu we het er toch over hebben, wie ik pas echt vervelend vind op de TV? Die eeuwige kop van Joost Zwagerman. Zijn boeken zijn niet te pruimen en hijzelf mag van mij ook weg.
    Ik ga trouwens ook geen broodpap eten.

  8. Zakina zegt:

    Gatver om af te vallen ga ik toch echt geen vieze dingen eten… trouwens… ik heb mijn eigen lintworm 😉 Die komt er gewoon over 7 wkn uit (of iets eerder kan ook) en dan ben ik spontaan een heleboel kilo’s kwijt… vermoed ik :-)Zonder dieet… maarja, dit werkt niet voor Maarten… daar moet je een baarmoeder voor hebben 😉

  9. Sjoukje zegt:

    Maarten is vreemd bezig, dit zal zijn soort humor wel zijn. Denk niet dat je dit serieus moet nemen.
    Groetjes Sjoukje

  10. Emmelinda zegt:

    Hihi, ik hoop maar dat ie dit zegt om te dollen. Het werkt wel; de mensen hebben het er over. Maar goed, mocht ie het serieus menen; kun je toch nog een huisdier nemen als je allergisch bent. En je valt er nog van af óók. 😉

  11. Brimstone zegt:

    Ik heb Maarten ’t Hart eigenlijk niet anders gekend, dan dat hij op zijn manier wil opvallen.
    Hij is soms wat ‘wereldvreemd’ maar ik mag dat tegendraadse en eigenzinnige wel.
    De wijze waarop je zijn inzet voor Lucia de B. beschrijft vind ik minder prettig. Dat er iets schort aan de behandeling van haar strafzaak en dat er hoogstwaarschijnlijk sprake is van justitiële dwaling daarin staat hij beslist niet alleen.

  12. Hermien zegt:

    Ik vind het pure humor en ik denk ook dat hij het zo bedoelt. Het is een heel grappige man namelijk.

  13. Ik geloof, dat ik toch meer van het type ben ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ al ga ik wel helemaal voor het clowneske gedrag van Herman van Veen en Toon Hermans, om er maar een paar te noemen.
    Geldt ook voor eten…gewoon en stoppen als je maag aangeeft genoeg te hebben. Niks nie netjes bordje leeg eten

  14. Marcel zegt:

    Zo, dit logje lijkt wel literatuur!

  15. Di Mario zegt:

    Ik zie hem eigenlijk nooit bij een sportprogramma.
    Love as always
    Di Mario

  16. sylvester zegt:

    Ben ik effe blij dat ik het niet nodig vind om af te vallen hihihihi

  17. Ja hij is wat op de vreemde toer he op het moment, alhoewel wanneer niet de laatste jaren hhahahah.
    Off topic, je moet echt volgend jaar eens gaan is echt leuk.

  18. Hanny zegt:

    Het idee om moedwillig een lintwormkop naar binnen te werken. :-s Dan liever maar wat aan de stevige kant.

  19. Annemarie zegt:

    Dan denk ik dat Sonja Bakkeren me toch nog prettiger lijkt dan het dieet volgen van Maarten ’t Hart.
    Op naar de extra 2 liter water op een dag!

  20. lenie zegt:

    nu ben ik géén tievie kijkert , dus kom die keerl niet tegen op de netten , die er allemaal zijn ….als ik dit verhaal weer lees heb ik niets opvallends gemist …nu sta ik met verf in de handen …issie gestopt met die tweedehandsjassies …..
    snotdorie !!!!!!!

Je kunt hier reageren

