EEN HOL VAT

 Zit Tagrijn net naar een nieuwe aflevering van ‘Man bijt vrouw’ te kijken, gaat de telefoon.
‘Meneer Tagrijn, u wil ik nou net spreken.’
‘Zo’n vermoeden had ik al, anders zou u wel een ander gebeld hebben’.
‘Het is erg belangrijk, meneer Tagrijn en nog een beetje geheim. Maar kent u Ton?’
In het tumultueuze leven van Tagrijn figureren meerdere al dan niet voor hem belangrijke Tonnen, dus ‘welke bedoelt u?’ was de logische wedervraag.
‘De politieke partij TON, Trots op Nederland.’
‘De club van Rita? Ja, die ken ik wel.’
‘Heel goed, meneer Tagrijn. En vindt u ook niet (hij ging nu bijna fluisterend, op samenzweerderige toon, praten) dat die partij een gevaar is voor de samenleving?’
‘Oei, onbekende meneer, daar raakt u een heikel punt, een gevoelige snaar, dit is een hachelijk onderwerp, waar we niet al te luchthartig over mogen doen, kortom, ik zal het u zo zeggen: wij zullen nooit vriendje en vriendinnetje worden.’
‘Dat wist ik wel, meneer Tagrijn, dat wist ik wel. Daarom heb ik als tegenhanger van TON, de politieke partij VAT opgericht. TON en VAT, leuk bedacht toch? Hahaha!’
‘Oergeestig, onbekende meneer. Van mijn leven heb ik nog nooit zo’n kramp in de kaken gehad. Maar wat betekenen die letters dan?’
‘Iets heel moois en voor iedereen duidelijk: Voor Alle Tonen’.
‘Voor alle tonen? Dus Do mag erop stemmen, maar Re en Mi ook? Dat is echt heel mooi bedacht van u.’
‘Nee, voor alle tonen, dus allochtonen en autochtonen. En ‘álle tonen’ en ‘állochtonen, een diepzinnige woordspeling niettemin’.
‘Niettemin, onbekende meneer, horen bij alle tonen dus ook teutonen. Lijkt me niet zo’n goed idee. Daar hebben we ruim zestig jaar geleden mee afgerekend.’
Meneer Tagrijn. Het is een partij voor iedereen. Wij van het VAT…’
‘Wij van het VAT? Wie zijn die wij dan?”
‘Als u besluit mee te doen, wij, dus u en ik.’
‘En met welke prachtige ideeën denkt u heel Nederland gesteven en gestreken in de kast te krijgen?’
‘Dat gaan u en ik op democratische wijze met z’n tweeën bedenken. Dit land is door en door rot, meneer Tagrijn. Uit de hedendaagse politiek stijgt een kwalijk riekende walm op. De kadavers zijn aan de macht; overal zit een luchtje aan. En…’
‘En u stort uw vaatje met welriekende denkbeelden over ons landje uit en alles is opgelost?’
Juist, meneer Tagrijn. De boel wakker schudden. Dáár draait het bij het VAT om. We moeten de verontwaardiging van alle tonen over dit kadaverdom mobiliseren en dan andere wegen zoeken.’
‘Weet u wat u eerst zou moeten doen. Voordat u andere wegen gaat zoeken, zoekt u eerst maar een ander voor uw hol Vat. Dag onbekende meneer. En rol voorzichtig’.
Tagrijn verbreekt de verbinding en ziet nog net op de tv hoe de ene toon de ander bijt. Onthutsend programma. En zo integer gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

11 reacties op EEN HOL VAT

  1. Niklas zegt:

    Al heel lang geleden, toen ik nog geen Niklas was, heb ik een plakkaat op de afdeling gehangen met de tekst:
    Holle vaten drijven het hoogst!
    Prachtig verhaal heb je er van gemaakt!

  2. plato zegt:

    Ik was het niet, Tagrijn. Ik heb niks met TON en ook niks met VAT. Want uiteindelijk krijgen ze hun stemmen toch uit de zelfde ehhhh container. En dan….straks betekent VAT misschien wel: Vlug….Allochtonen Terug…en TON betekent dan: Tégen Onderontwikkelde Nieuwkomers (want de goedgeschoolden laten ze hier blijven om de economie op te krikken).
    Ik houd het maar op de partij van de dieren en de SP/GL.

  3. Geertje zegt:

    Sja, ton en vat
    liggen toch zo op hun gat 😉

  4. Sjoukje zegt:

    Die Ton tapte duidelijk uit het verkeerde vaatje.
    Groetjes Sjoukje

  5. Wat denkje van een lege TON en een vol VAT?

  6. we weten allemaal hoe holle vaten klinken ..
    prachtige dialoog, tagrijn!

  7. Di Mario zegt:

    Het gaat niet om het benoemen van de fouten, maar voor het bedenken voor de oplossingen.
    Love As always
    Di Mario

  8. Sylvester zegt:

    Holle vaten klinken het hardst is het spreekwoord toch, ik heb nog nooit van die partij gehoord eerlijk gezegt 😉

  9. Geweldig verhaal en ik denk dat Ton zijn verhaal in een ander Vat moet gieten en Vat inderdaad een holle Ton blijkt te zijn.

  10. Annemarie zegt:

    Ik ken de verhalen van Hanny die ze hier boven beschreef ook wel.. *grijns*
    Hoe kies je precies die beide uit?
    Ik moet er ook van allebei niks hebben!

  11. Hanny zegt:

    Ik ben absoluut niet blij met die namen. Mijn meisjes begint met de T en ik werd vaak uitgescholden voor het V-woord. Hoe eerder ze afgeschaft worden, hoe beter.

Je kunt hier reageren

